KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, vrijdag 11 mei 2007
http://www.ad.nl/sport/article1368303.ece

Wie verslaat de Russen?

Door AART DE GUNST

ROTTERDAM/HARDENBERG - Het is 23 jaar geleden dat een Nederlander wereldkampioen dammen werd. Komt hier dit jaar verandering in? Nationale toppers Wiersma, Thijssen en Scholma geven uitleg op de dag dat het WK in Hardenberg van start gaat.

Image
Ton Sijbrands. FOTO ANP

In 1984 speelde Harm Wiersma om de wereldtitel tegen de Rus Vadim Virmy. Deze tweestrijd, in Moskou en Rotterdam, eindigde in 20-20. Beide spelers wonnen eenmaal, achttien keer kwamen de dammers remise overeen. Als regerend wereldkampioen was dit voor Wiersma voldoende om zijn titel te prolongeren.

Sinds deze tweekamp is er nooit meer een Nederlander wereldkampioen geworden. Dit terwijl Nederland toch mag worden gezien als één van de grootste damnaties ter wereld, met dertien wereldtitels sinds 1948.

Dit jaar zijn Kees Thijssen, Auke Scholma en Jeroen van den Akker de Nederlandse troeven voor de titel. Thijssen wordt van dat drietal, als Nederlands kampioen van de laatste vijf jaar, gezien als grootste kanshebber.

De Russen heersen de laatste jaren op het WK. Van de laatste twintig WK’s werd negentien keer een Rus kampioen.

HARM WIERSMA

53 jaar, vijf keer wereldkampioen.

,,Als de Nederlanders die voor de wereldtitel in aanmerking komen, stoppen of niet meer meedoen aan WKs, wordt het natuurlijk moeilijk. We hebben een periode gehad, tot ongeveer 1992, dat we geen spelers hadden met het niveau om te winnen. Alleen Ton Sijbrands en ik zijn nog dicht in de buurt gekomen.

,,Op dit moment zijn de Russen gewoon ijzersterk. Als de kansen zich voordoen om wedstrijden te winnen, pakken ze die. Het zogenaamde haar-op-de-tanden-effect. Ze hebben een enorme productiviteit. Hier schieten de Nederlanders tekort ten opzichte van de Russen. Ze missen de verbetenheid, concentratie en vechtlust. Als het wat minder gaat in een wedstrijd moeten ze blijven doorgaan.

,,Ik durf niet te zeggen dat Thijssen dit jaar een kanshebber is. Hij mist de mentale hardheid. Hij compenseert dit wel met zijn goede spel. Hij kan veel speltypes aan en weet zijn kansen goed in te schatten. Als hij zijn niveau haalt, gaat hij een belangrijke rol om de titel spelen.’’

KEES THIJSSEN

31 jaar, vijfmaal Nederlands kampioen op rij, vierde deelname aan WK.

,,Het feit dat de Russen het beter doen dan de Nederlanders, heeft te maken met het oude Sovjet-systeem. Ze worden al vanaf hun tiende jaar gedrild tot topdammers. Het zijn machines die geprogrammeerd zijn om goud te halen. Je kunt het wel een beetje vergelijken met hoe het vroeger in de DDR ging. Alleen dan zonder de doping. In Nederland is dit veel vrijblijvender en moeten de meeste spelers nog gewoon werken om rond te komen.

,,Mijn doel voor dit jaar is om bij de eerste zes te eindigen. Mijn beste prestatie tot nu toe is namelijk een zesde plaats. Voor het toernooi begint, deel ik de spelers op in blokken. Spelers waarvan ik wil winnen, zoals de deelnemers uit Zuid-Amerika en Azië en spelers waartegen ik remise wil spelen, zoals de Russen.

,,Voor mijzelf is het belangrijk dat ik tijdens het toernooi niet in een sleur terecht kom en geen zin meer heb om te spelen.’’

AUKE SCHOLMA

50 jaar, Nederlands kampioen in 1995, derde deelname aan WK.

,,Ton Sijbrands en Harm Wiersma waren uitzonderlijke talenten. De nieuwe generatie Russische spelers telt ook supertalenten. Daarnaast zijn het professionals, daar heb je er in Nederland maar weinig van.

,,We zijn vroeger verwend met wereldtitels. Nu denkt iedereen dat het zo hoort.

,,Als iemand van de Nederlanders kampioen moet worden, is het Kees Thijssen. Hij is de meest stabiele speler van ons. Als ik het in percentages moet uitdrukken geef ik Kees twintig procent kans om te winnen. De grote favorieten zijn wel Georgiev en Tsjitsjov. Zelf ben ik tevreden met een plek tussen de vijfde en de tiende plaats.’’
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 11 mei 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 405019.ece

Jeroen van den Akker meldt zich in eliteklas

door Anton Janssen

Dinsdag, 11 mei 2007 - CULEMBORG - Jeroen van den Akker (26) debuteert morgen in Hardenberg in het veld van twintig mondiale toppers. Voor de uit Culemborger afkomstige dammer is deelname aan het WK een nieuwe stap in zijn al bijna twintigjarige damloopbaan.

<center>Image
Jeroen van den Akker verwacht dat het WK uitmondt in een slijtageslag. </center>

Van den Akker begon als zevenjarige met dammen. Trainer Henk Stoop ontdekte zijn talent bij schoolwedstrijden en haalde hem naar Denk en Zet. De jongeling was leergierig en ontwikkelde zich razend snel. Hij debuteerde vier jaar later in de nationale competitie als gastspeler bij De Ridder in de Limburgse Brunssum.
De tot internationaal grootmeester uitgegroeide Van den Akker had individueel én in teamverband bij de jeugd veel succes. Hij werd in enkele leeftijdsgroepen, zowel in het reguliere tempo als in het sneldammen, kampioen van Nederland . De titels op het WK voor cadetten ( 1995 ) en het EK voor junioren ( 1999 ) waren aansprekende resultaten.
Van den Akker maakte direct de overstap naar de top bij de senioren. Hij debuteerde in 2000 op het NK en speelde al zeven keer om de landstitel. Het NK van dit jaar in Soest bracht de doorbraak. De huidige speler van ereklasser Amsterdam zat in de kopgroep en werd derde, goed voor een WK-startbewijs .
„Dit jaar was ik op het NK minder gespannen en doelgerichter dan voorheen ”, zegt grootmeester Van den Akker over zijn ontwikkeling. „ Ik heb bewust naar de internationale top toegewerkt. Na het halen van de GMI-titel zit er meer rust in mijn spel. De druk om te presteren is weg. ”
„ Ik kan me meer op mijn spel richten. Het was in Soest merkbaar. Ik speelde niet perfect, wel minder moeizaam. Na het vertrek bij Denk en Zet gaat het randgebeuren aan me voorbij.”
Het WK wordt voor de Amsterdam wonende en werkende Van den Akker een nieuwe uitdaging. „ Het toernooi duurt drie weken. Ik verwacht een slijtageslag. Het is mentaal zwaar: ik moet mijn concentratie vasthouden. ”
„ Het ongeslagen blijven is voor mij geen doel. Ik ga de strijd niet uit de weg en neem risico’s. Een plaats bij de top tien is geen must. De kwaliteit van de partijen is voor mij veel belangrijker.”
De Culemborger ziet het Overijsselse Hardenberg in de Russen Alexander Georgiev (vier keer wereldkampioen en titelverdediger) en Alexei Tsjizjov (tienvoudig wereldkampioen) en de Duitser Mark Podolski de belangrijkste favorieten voor de wereldtitel.
Van den Akker is blij met de aanwijzing van Rob Clerc tot coach/begeleider van de Nederlandse deelnemers . „Rob heeft vaak op het WK gespeeld en heeft daarom een schat aan toernooi-ervaring. Hij fungeert voor ons als praatpaal.”
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

TVFilm nummer 10 - 12 t/m 25 mei 2007

9 stellingen voor Nederlands kampioen Kees Thijssen

“Dammen kan vreselijk spannend zijn”

Heel zwart-wit gezien organiseert het Nederlandse Hardenberg vanaf 12 mei het WK dammen. TV Film liet Kees Thijssen, de beste Nederlandse dammer van dit moment, tussen negen stellingen heen en weer schuiven.

Tekst: Gijsbert de Fokkert (FC Klap)

Image

1. Kees Thijssen wordt in Hardenberg wereldkampioen.

“Op papier zijn er nog vier of vijf Russen die sterker zijn. Zij zijn mentaal harder, geconcentreerder en meer gedisciplineerd. Zij worden al van jongs af aan opgeleid tot dammachines. Laat ik mezelf daarom outsider noemen: van sommige heb ik wel eens gewonnen.”

2. Dammen is suf.

“Tja, bril, scheiding, colbertje, introvert, stil: het stereotiep beeld van een dammer. Totale onzin natuurlijk. ’t Komt vooral doordat mensen niet inzien dat dammen ook vreselijk spannend kan zijn. Bij darten of voetbal zie je direct wanneer iemand ‘scoort’, maar bij dammen is dat lastig in beeld te brengen. Een dampartij kan wel vier tot zes uur duren. Dat is lastig om samen te vatten.”

3. Met een dam win je altijd.

“Bij beginners is dat meestal het geval, maar niet bij de professionals. Er zijn verschillende manier om tegen een dam van je tegenstander te strijden. Je kunt hem ‘afvangen’, helemaal insluiten of zélf zo snel mogelijk ook een dam halen.”

4. Aan het WK doen te weinig landen en spelers mee.

“Het is al een aantal jaren zo dat de sterkste spelers uit Nederland en de landen van de voormalige Sovjet-Unie komen. Natuurlijk is het leuk en mooi dat er veel landen meedoen, maar een wereldkampioen zullen ze niet leveren.”

5. Dammen kan niet meer evolueren.

“Onzin. De verschillende dambonden zijn al een tijdje bezig om het percentage aan remises – dat zijn gelijke spelen – omlaag te brengen. Of om materieel voordeel bij remise, wanneer je meer stenen overhebt dan je tegenstander, te belonen.”

6. Kees Thijssen is te lui voor het allerhoogste damniveau.

“Ha, dat zou ik zeker willen bevestigen! Vergelijk dammen eens met hardlopen. Je kunt trainen door elke dag knalhard te gaan hardlopen. Ik ben meer een jogger: doe het wat rustiger aan. Toch wil ik in de toekomst gaan kijken waar mijn grens ligt.”

7. Nederland staat internationaal aangeschreven als damtopper.

“Klopt. Maar we zijn in 1984 voor het laatst wereldkampioen geworden. We staan al bijna honderd jaar aan de top en leverden sinds het begin van de vorige eeuw zes of zeven wereldkampioenen. Ik denk dat we zo goed zijn omdat dammen een traditie is geweest. Er was vroeger in Nederland geen gezin zonder dambord.”

8. Kees Thijssen heeft in Nederland geen concurrentie.

“Op papier lijkt dat misschien zo: ik ben de afgelopen vijf jaar Nederlands kampioen geworden. Maar er zijn spelers van vergelijkbaar niveau in Nederland. Ik heb vaak genoeg momenten gehad waarop ik dacht dat ik de Nederlandse titel zou gaan verliezen.”

9. Met wit win je bijna altijd.

“Absoluut niet waar. Bij schaken heb je een bepaald voordeel als je mag beginnen, maar dat maakt bij dammen helemaal niet uit. Vergelijk het met voetbal: het maakt eigenlijk niet uit wie de aftrap neemt.”

HET WK DAMMEN IS TE ZIEN IN SPORTJOURNAAL, VANAF ZATERDAG 12 MEI, 18.25 UUR, NED. 1
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 03:10, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 12 mei 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 12 mei 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 408123.ece

Wereldtitel dammen komt er weer aan

door Eric Mondeel

HARDENBERG - De wereldtitel dammen zal binnen afzienbare tijd weer binnen het bereik komen van Nederlandse dammers.

<center>Image
Eens komt de dag dat Kees Thijssen zich in zijn eigen wereld
terugtrekt. Als een mediterende monnik.
foto Marcel Israel

</center>
Die overtuiging heeft Johan Krajenbrink, coördinator topsport bij de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB), die onder meer talentontwikkeling in zijn portefeuille heeft.

Nederland grossierde in de jaren zeventig en tachtig nog in wereldtitels, maar staat droog sinds 1984, toen Harm Wiersma zich tot mondiaal kampioen liet kronen. Daarna waren het louter nog inwoners van de Sovjet-Unie en de daaruit voortvloeiende naties die de damwereld regeerden. Krajenbrink, oud-inwoner van Vorden en Deventer, meldt dat de KNDB met succes bezig is een inhaalslag te maken. Hij verwachtt zelfs dat jeugdwereldkampioen Pim Meurs uit Culemborg over enkele jaren al mee kan doen in de strijd om de echte mondiale titel. Verder op de achtergrond zwelt ook al het geluid aan van de opmarcherende Roel Boomstra uit Emmen. Deze 14-jarige knaap komt uit op het hoogste niveau in Nederland (ereklasse). Boomstra bestond het om oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg na een acht uur durende strijd op remise te houden, een prestatie van formaat.

Het beleid van Krajenbrink en de zijnen is er vooral op gericht om het aantal trainingen en wedstrijden van jonge dammers flink op te schroeven. Uren maken, daar komt het op neer. De KNDB kan zich dit veroorloven dankzij extra bijdragen van NOC*NSF. "Het zal in elk geval niet meer liggen aan een gebrek aan faciliteiten."

Krajenbrink verwacht dat jeugdwereldkampioen Pim Meurs uit Culemborg over enkele jaren al mee kan doen in de strijd om de echte mondiale titel.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 12 mei 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 408120.ece

Twintig toppers met gemiddelde rating van 2338

Het WK Dammen in Hardenberg kent een sterke bezetting. De twintig dammers hebben een gemiddelde rating van 2338.

In theater De Voorveghter bestrijden de dammers elkaar vanaf vandaag. Er zijn drie Nederlanders van de partij: Kees Thijssen, Jeroen van den Akker en Auke Scholma. Laatstgenoemden bijten vandaag het spits af tegen elkaar. Thijssen speelt met zwart tegen Leopold Kouogueu uit Kameroen.

De partijen beginnen dagelijks om 11.30 uur, behalve vandaag (13.00 uur) en tijdens de slotdag op zaterdag 2 juni (09.00 uur). De rustdagen zijn 16, 23 en 29 mei.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

BN/De Stem, 12 mei 2007
http://www.bndestem.nl/sportbrabant/article1407500.ece

Ooit gaat Thijssen zijn brein trainen

door Eric Mondeel

Zaterdag 12 mei 2007 - DAMMEN - Eens komt de dag dat Kees Thijssen zich in zijn eigen wereld terugtrekt. Als een mediterende monnik. Dan begint hij ermee zijn brein zodanig te programmeren, dat hij de laatste stap kan zetten naar de wereldtop. Voorlopig neemt hij nog genoegen met een positie daar net onder. De Amsterdammer beschouwt zichzelf als een outsider op het WK dammen, dat vandaag in Hardenberg begint.

<center>Image
Kees Thijssen: "Ik kan het nog niet opbrengen om alles voor mijn sport weg te cijferen."
foto Hans Broekhuizen
</center>

De Nederlands kampioen weet precies wat hij mist voor een geslaagde couppoging. "Russische spelers zijn mentaal sterker", verklaart hij. "In de communistische tijd werden kinderen van negen é tien jaar gedrild tot dammachines. Alles was gericht op het bereiken van de top. In mijn jeugd was die intensiteit lang niet zo groot. Mijn leven hing niet van het dammen af."

"Die Russen kunnen twintig tot dertig zetten vooruit denken. Hun rekenvermogen maakt het verschil in de strijd om de wereldtitel. Ik kom niet verder dan tien zetten. Harm Wiersma en Ton Sijbrands hebben de Russische hegemonie kunnen doorbreken, omdat zij zelf de discipline konden opbrengen om tot het uiterste te gaan. Zij hadden dezelfde vastberadenheid als die Russen. Wiersma en Sijbrands hebben zichzelf gedrild en bezaten daarbij natuurlijk een uitzonderlijk talent." Thijssen beseft dat hij in zichzelf zal moeten investeren om de laatste stap naar de top te zetten. "Eigenlijk zou ik mezelf moeten trainen om heel ver vooruit te rekenen. Elke dag een paar uurtjes. Alleen op die manier kan ik het gat dichten. Maar dat vergt enorm veel energie. Ik kan het nog niet opbrengen om alles voor mijn sport weg te cijferen. Maar ooit wil ik ermee beginnen. Tja, misschien moet ik me wel terugtrekken in de Himalaya, ver van alle verlokkingen." Voorlopig blijft het bij uitstellen tot morgen. Temeer omdat hij geen financiële prikkel voelt. Thijssen krijgt als A-sporter een uitkering van het NOCNSF. "Die 900 euro per maand is geen vetpot, maar als vrijgezel kan ik er goed van leven. Ik zie schakers als Jan Timman en Loek van Wely hier in Amsterdam statige panden opkopen, maar ik voel me zeker niet verongelijkt. Wij dammers hebben de makkelijke eigenschap dat we geen luxe eisen. Wij hoeven niet naar Gran Canaria, verlangen geen Rolls Royce. Wij kunnen zelfs de tv uitzetten. Dat is helemaal niet moeilijk, want het niveau van al die programma's van RTL, SBS en Tien wordt steeds minder. Wij hebben niet meer nodig dan een dambord. En stappen kan ik me ook nog steeds veroorloven. Na een avondje in het denksportcafé hoef ik niet meer dan twintig euro af te rekenen. Het wordt fiancieel pas moeilijk als ik een gezin krijg. Voorlopig hoef ik me geen zorgen te maken."

Gaat hij een blokje om als er een toekomstige mevrouw Thijssen in zijn blikveld opdoemt? "Nee, een toekomstige mevrouw Thijssen is zeker geen schrikbeeld. Maar zij zal voorlopig wel in haar eigen huis moeten blijven wonen."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 12 mei 2007
http://www.destentor.nl/sport/algemeen/ ... 408122.ece

'Wij dammers hebben de makkelijke eigenschap dat we geen luxe eisen'

door Eric Mondeel

AMSTERDAM - Eens komt de dag dat Kees Thijssen zich in zijn eigen wereld terugtrekt.

<center>Image
Eens komt de dag dat Kees Thijssen zich in zijn eigen
wereld terugtrekt. Als een mediterende monnik.
foto Marcel Israel
</center>

Als een mediterende monnik. Dan begint hij ermee zijn brein zodanig te programmeren dat hij de laatste stap kan zetten naar de wereldtop. Voorlopig neemt hij nog genoegen met een positie daar net onder. De Amsterdammer beschouwt zichzelf als een outsider op het WK dammen, dat vandaag in Hardenberg begint.

De Nederlands kampioen weet precies wat hij mist voor een geslaagde couppoging. "Russische spelers zijn mentaal sterker", verklaart hij. "In de communistische tijd werden kinderen van negen é tien jaar gedrild tot dammachines. Alles was gericht op het bereiken van de top. In mijn jeugd was die intensiteit lang niet zo groot. Mijn leven hing niet van het dammen af."

"Die Russen kunnen twintig tot dertig zetten vooruit denken. Hun rekenvermogen maakt het verschil in de strijd om de wereldtitel. Ik kom niet verder dan tien zetten. Harm Wiersma en Ton Sijbrands hebben de Russische hegemonie kunnen doorbreken, omdat zij zelf de discipline konden opbrengen om tot het uiterste te gaan. Zij hadden dezelfde vastberadenheid als die Russen. Wiersma en Sijbrands hebben zichzelf gedrild en bezaten daarbij natuurlijk een uitzonderlijk talent."

Thijssen beseft dat hij in zichzelf zal moeten investeren om de laatste stap naar de top te zetten. "Eigenlijk zou ik mezelf moeten trainen om heel ver vooruit te rekenen. Elke dag een paar uurtjes. Alleen op die manier kan ik het gat dichten. Maar dat vergt enorm veel energie. Ik kan het nog niet opbrengen om alles voor mijn sport weg te cijferen. Maar ooit wil ik ermee beginnen. Tja, misschien moet ik me wel terugtrekken in de Himalaya, ver van alle verlokkingen."

Voorlopig blijft het bij uitstellen tot morgen. Temeer omdat hij geen financiële prikkel voelt. Thijssen krijgt als A-sporter een uitkering van het NOC*NSF. "Die 900 euro per maand is geen vetpot, maar als vrijgezel kan ik er goed van leven. Ik zie schakers als Jan Timman en Loek van Wely hier in Amsterdam statige panden opkopen, maar ik voel me zeker niet verongelijkt. Wij dammers hebben de makkelijke eigenschap dat we geen luxe eisen. Wij hoeven niet naar Gran Canaria, verlangen geen Rolls Royce. Wij kunnen zelfs de tv uitzetten. Dat is helemaal niet moeilijk, want het niveau van al die programma's van RTL, SBS en Tien wordt steeds minder. Wij hebben niet meer nodig dan een dambord. En stappen kan ik me ook nog steeds veroorloven. Na een avondje in het denksportcafé hoef ik niet meer dan twintig euro af te rekenen. Financieel gezien wordt het pas moeilijk als ik een gezin krijg. Voorlopig hoef ik me geen zorgen te maken."

Gaat hij een blokje om als er een toekomstige mevrouw Thijssen in zijn blikveld opdoemt? "Nee, een toekomstige mevrouw Thijssen is zeker geen schrikbeeld. Maar zij zal voorlopig wel in haar eigen huis moeten blijven wonen."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dedemsvaartse Courant, zaterdag 12 mei 15:01
http://www.dedemsvaartsecourant.nl/inde ... 0&s_id=537

`Dammen zwaarder dan voetbal‘

HARDENBERG - Met een half uur vertraging en zonder de spelers uit Mongolie en Senegal is zaterdagmiddag het WK Dammen in Hardenberg van start gegaan. Als openingshandeling speelde burgemeester Meulman een mini-partij tegen Stichtingsvoorzitter Jan Koops. Deze laatste verloor, maar hij nam het verlies met een lach. Via een video-boodschap had Erica Terpstra, voorzitter van het NOC-NSF (ze kon niet live aanwezig zijn) al laten weten beretrots op Hardenberg te zijn, die er met de organisatie van het WK voor zorgt dat Nederland op de wereldkaart wordt gezet. Ook gedeputeerde Ranter van de provincie Overijssel stak zijn waardering voor de gemeente niet onder stoelen of banken.

Namens de nationale- en werelddambond werden ook allerlei loftuitingen uitgestort over de organisatie, die met de presentatie van electronische damborden een wereldprimeur beleefde. Dankzij deze techniek konden de gasten in de zaal van theater De Voorveghter, waar het WK zich de komende weken afspeelt, ook de openingspartij tussen Meulman en Koops op beeldschermen volgen.

Bij zijn inleiding sprak Meulman over het WK als een hoogtepunt in het bestaan van de vier Hardenbergse damvereniging. Hij complimenteerde hen dat zij het hebben aangedurfd de organisatie op zich te nemen.

Meulman opperde dat dammen wellicht zwaarder is dan voetbal omdat het programma slechts 3 rustdagen kent voor de spelers. Veel lof was er tijdens de start van het WK ook voor hoofdsponsor De Wildkamp. Meulman memoreerde daarbij nog eens nadrukkelijk hoe jammer hij het vindt dat Hardenberg het groeiende bedrijf geen goede plek kan bieden, waardoor De Wildkamp gedwongen is naar Coevorden te verhuizen. `Ik hoop dat u het WK niet als afscheidscadeau ziet.‘ Als dank voor de steun (en niet alleen in financiele zin) werd de familie De Wilde verrast met een `spiegel-schilderij‘ van het WK. Gert-Jan de Wilde nam het cadeau in ontvangst namens de Nationale Dambond.
Om half twee ging het WK zaterdagmiddag echt van start, met 18 in plaats van 20 spelers, waaronder drie Nederlanders. De organisatie verwacht de 2 `laatkomers‘ nog wel, die dan alsnog mogen `instappen.‘
De spelers zijn vrijdagavond al informeel in Hardenberg verwelkomd en verblijven tot de afsluiting op 2 juni in hotel `De Bokkepruik‘.
<center>
Image
Image
Image</center>
Last edited by Hanco Elenbaas on Sun May 13, 2007 18:05, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, za 12 mei 2007, 20:11
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16047 ... holma.html

WK dammen: routinier Scholma verslagen

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Tienvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov, die zijn titel dit jaar reglementair verloor heeft een uitstekende start beleefd door de openingsronde op het WK dammen in Hardenberg van niemand minder dan zijn concurrent Guntis Valneris te winnen. Een bijzonder slechte start had ook de Nederlander Auke Scholma. Hij verloor van zijn landgenoot Jeroen van den Akker.

<center> Image
Auke Scholma en Jeroen van den Akker spelen hun partij
in de eerste ronde van het WK Dammen in Hardenberg.
</center>

Bij het laatste rondtoernooi in 2003 (Zwartsluis) en 2005 (Amsterdam) eindigde de Letse oud-wereldkampioen beide keren bij de eerste drie. Tsjizjov is uiterst gebrand op een goed resultaat. Vanaf het middenspel had de Rus een licht initiatief, maar de remisemarge was erg groot.

In de tijdnoodfase beging Valneris twee grote fouten. Hij liet zich eerst onnodig opsluiten in een halve hekstelling en beging vervolgens op de 42ste zet de beslissende fout. Door een simpele manoevre kon Tsjizjov een zogenaamde zetdwang positie afdwingen, waardoor de Let in een kansloos eindspel terecht kwam.

Valneris is de laatste tijd erg wisselvallig. In het Bijlmerdamtoernooi van oktober vorig jaar eindigde hij zelfs op de laatste plaats. Desondanks is de verwachting dat Valneris door zijn vechtlust later in het toernooi nog wel zal bijtrekken.

Een bijzonder slechte start had ook Auke Scholma tegen Jeroen van den Akker. Door journalistieke activiteiten had de noorderling geen optimale voorbereiding en in de partij kwam hij behoorlijk scheef te staan. De oudste deelnemer van het toernooi liep vervolgens op de 33ste zet in een eenvoudige doorbraakcombinatie.

Gedurende het hele toernooi zijn per ronde drie partijen op deze site te zien. De derde partij waar met veel belangstelling werd uitgekeken waren de verrichtingen van vijfvoudig (achterelkaar) Nederlands kampioen Kees Thijssen. Hij kreeg iets gemakkelijker aanvallend klassiek tegen de Afrikaanse kampioen Leopold Kouogueu, maar uiteindelijk was een gelijkwaardige remise het meest optimale.

De derde winstpartij van de dag kwam op naam van de jonge Ihar Mikhalchenka, die in een leuk klassiek duel de Haïtiaan Ricardo Pierre liet vastlopen in een symmetrisch klassieke standaardpositie.

Uitslagen 1ste ronde :
Amrillayev – Domchev 1-1, Lagoda – Misans 1-1, Anikejev – Georgiev 1-1, Podolski – Ba 1-1 ( plusremise wit) Pierre – Mikhalchenka 0-2, Scholma – van den Akker 0-2 , Kouogueu – Thijssen 1-1. Schwarzman – Tuvshinbold en Ndjofang – Samb uitgesteld.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, za 12 mei 2007, 20:14
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16047 ... _laat.html

Dammers uit Senegal en Mongolië te laat

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Twee deelnemers aan het WK dammen arriveerden - buiten de schuld van de organisatie - te laat bij het toernooi in het Overijsselse Hardenberg.

De Senegalees Ndiaga Samb kreeg pas op het laatste moment zijn visum door een nalatigheid van zijn eigen bondsbestuurder en de Mongool Otgonbayar Tuvshinbold schijnt ook pas morgen aan te komen.

Afhankelijk van een eventuele reden van force majeure zullen deze partijen mogelijk op de eerste rustdag worden ingehaald. De Braziliaan da Silva is door een minder duidelijke reden niet komen opdagen en vervangen door de Oekraïense wereldkampioen van het kleine bord Yuri Anikejev.

<center>Image
Anatoli Gantwarg </center>

Deze speelde verdienstelijk remise tegen wereldkampioen Alexander Georgiev. Mocht de Mongool Tuvshinbold op de één of andere manier niet komen dan ontstaat een unieke situatie. De tweede reserve is namelijk oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg, die sinds vrijdag door de KNDB geschorst is.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

<center>
Image

Image</center>
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, ma 14 mei 2007, 10:18
http://www.telesport.nl/wk_dammen/wk_da ... snapt.html

WK dammen insite: Wereldkampioen ontsnapt

door Harm Wiersma

HARDENBERG - In de openingsronde verloor oud-wereldkampioen Guntis Valneris opvallend onnodig van koploper Alexei Tsjizjov. Valneris is alleen een opmerkelijk karaker-dammer en bracht wereldkampioen Alexander Georgiev op het randje van de nederlaag.

Analyses wijzen uit dat hij op de 51ste zet, direct na de tijdscontrole de winst heeft gemist. (zie analyse). Nu staat de let nog op de 17de plaats, terwijl hij zich anders volledig gerevancheerd had. Opmerkelijk was ook dat een andere oud-wereldkampioen, de Moskoviet Alexander Schwarzman een kans voor open doel liet liggen door met een schijf voor en in een gewonnen positie de winst te laten lopen tegen voormalig jeugdwereldkampioen Robert Misans.

Het laten liggen van dit soort kansen zal uiteindelijk van beslissende betekenis zijn voor de ranglijst van de WK kandidaten. Zowel Valneris als Schwarzman haalden als schrale troost nog wel een voordeelremise. Tienvoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov kon optimaal profiteren. In een geladen positie, waarin iedereen dacht dat het spannend zou worden, liep de Mongool Otgonbayar Tuvchinbold in een simpele wending met een overtuigende zege voor de Rus als resultaat. De Mongool kwam pas laat aan na een reis van ruim twintig uur.

Partijverloop: Valneris – Georgiev. (2de ronde WK)

<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]322817213430111740341823444023323728192430191432382721324237101437280510433812184137162131261722261722114641071249431117504406113430010640341419444010144742172228171122373219234237222732212328332218163732131832280611342911173933172228171221413708123328121743390208393308123631212631271721373212174842091328230409231217083024141933281930352408124034121745400308403517222817211232281217383208124237091428221728322313183530162127161822161122271106273137323136060136410118414718044733293820400422263122364044302444503227501123181116383214192413160713090746[/damweb_position]

1. 32-28, 17-21 2. 34-30, 11-17 3. 40-34, 18-23 4. 44-40, 23x32 5. 37x28, 19-24 6. 30x19, 14x32 7. 38x27, 21x32 8. 42-37, 10-14 9. 37x28, 5-10 10. 43-38, 12-18 11. 41-37, 16-21 12. 31-26, 17-22 13. 26x17, 22x11 14. 46-41, 7-12 15. 49-43, 11-17 16. 50-44, 6-11 17. 34-30, 1-6 18. 40-34, 14-19 19. 44-40, 10-14 20. 47-42, 17-22 21. 28x17, 11x22 22. 37-32, 19-23 23. 42-37, 22-27 24. 32x21, 23-28 25. 33x22, 18x16 26. 37-32, 13-18 27. 32-28, 6-11 28. 34-29, 11-17 29. 39-33, 17-22 30. 28x17, 12x21 31. 41-37, 8-12 32. 33-28, 12-17 33. 43-39, 2-8 34. 39-33, 8-12 35. 36-31 21-26 36. 31-27, 17-21 37. 37-32, 12-17 38. 48-42, 9-13 39. 28-23, 4-9 40. 23x12, 17x8 41. 30-24, 14-19 42. 33-28, 19x30 43. 35x24, 8-12 44. 40-34, 12-17 45. 45-40, 3-8 46. 40-35, 17-22 47. 28x17, 21x12 48. 32-28, 12-17 49. 38-32, 8-12 50. 42-37, 9-14 51. 28-22?

Hoewel dit een kansrijk verloop geeft, weet zwart hierna toch nog te ontsnappen. Beter is daarom 51. 28-23, 13-18 gedw 52. 32-28. [ Nu verliest 17-21 door 53. 37-32 en na 52..., 20-25 53. 35-30. Op 14-20 volgt simplistisch 54. 28-22 en na 16-21 54. 27x16 en 18-22 wint het subtiele afspel met 55. 16-11, 22x33 56. 29x38, 17x6 57. 34-29! , 25x34 58. 29x40 en zowel na 6-11 59. 38-32! enz als na 58..., 12-17 59. 23-18 gaat wit het eindspel steeds leuk winnen. De beste verdediging lijkt dan uiteindelijk 53..., 17-21 54. 37-32, 14-20 55. 28-22, 26-31 56. 22x13, 31x22 57. 13-9! en omdat op 22-28 de manoeuvre 58. 23-19 en 59. 19-14 met het niet te pareren 60. 9-4 direct wint moet zwart zich inlaten op het eindspel met 57..., 22-27 58. 9-3, 27x38 59. 3x25 dat kansen aan wit geeft of nog beter 58. 24-19, 27x38 59. 19-14 (dreigt 9-4) , 20-24 60. 30x19, 38-42 (beter dan 38-43, waarna 9-4 op termijn zal winnen) 61. 29-24 ( na offeren met 15-20 en 42-48 komt 63. 34-29 en kan wit dammen in overvloed halen ) 21-27 62. 9-3! en aangezien 42-47 of 15-20 verliest is zwart verplicht nog een schijf te geven en zal het resterende macro-eindspel moeten verliezen. Uiterst gecompliceerd.] De kans is groot dat wit de variant echter naliet wegens 52..., 16-21 en 18-22, maar dan kan wit uiterst verrassend winnen door 53.16-11!! 22x33 en 54. 11x22!!, 33-38 55. 23-19, 14x23 56. 29x7, 20x40 57. 35x44, 38-43 58. 7-1! en omdat zwart niet mag damhalen moet 26-31 cadeau gegeven worden, waarna een tric-trac standaardwinst gerealiseerd kan worden. De manoeuvre 54..., 14-19 55. 23x25 en 33-38 verliest direct door 56. 34-30!, waarna 38-43 niet kan vanwege 57. 22-18! Het verdere partijverloop was:

17x28 52. 32x23, 13-18 53. 35-30, 16-21 54. 27x16, 18-22 55. 16-11, 22-27 56. 11-6, 27-31 57. 37-32, 31-36 58. 6-1, 36-41 59. 1x18, 41-47 60. 18-4 47-33, 61. 29x38, 20x40 62. 4-22, 26-31 63. 22x36, 40-44 64. 30-24, 44-50 65. 32-27, 50-11 66. 23-18, 11-16 67. 38-32, 14-19 68. 24x13, 16-7 69. 13-9, 7x46 (1-1)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 14 mei 2007

Georgiev ontsnapt

Van onze dammedewerker

HARDENBERG, maandag
Het is ongelooflijk dat in de tweede ronde van het WK dammen de Rus Alexander Georgiev aan een nederlaag ontsnapte tegen niemand minder dan Guntis Valneris, die in de openingsronde onnozel verloor van koploper Alexei Tsjizjov. Het is in de damwereld bekend dat de Letse oud-wereldkampioen een enorme vechtersmentaliteit heeft en hij slaagde in de opzet om na een onduidelijk middenspel vanaf de veertigste zet het voordeel naar zich toe te trekken. Vrijwel zeker mist hij evenwel op de 51e zet direct na de eerste tijdscontrole een winnend plan (zie www.telesport. nl onder WK dammen). Het partijverloop leek ook erg voordelig, maar de wereldkampioen kon nog ontsnappen door een handigheidje. Valneris haalde daarmee slechts een voordeelremise, terwijl hij na winst zich volledig had hersteld.

Uitslagen: Samb – Pierre 1-1, Ba – Scholma 1-1, Misans – Shvartsman 1-1 (voordeelremise zwart), Tuvchinbold – Tsjizjov 0-2, Valneris – Georgiev 1-1 (voordeelremise wit), Lagoda – Amrillayev 1-1, Mikhalchenka – Kouogueu 1-1, Domcev – Anikejev 1-1, Ndjofang – Podolski 1-1, Thijssen – van den Akker 1-1.

Stand aan kop: 1. Tsjizjov (Rus) 4 pnt. 2. van den Akker (Ned) 3 pnt. 3. Mikhalchenka (WRus) 3 pnt. 4. Podolski (Dui) 2 pnt en één voordeelremise. Zie verder www.telesport.nl
Post Reply