Brabants Dagblad, 31 maart 2007
Van Berkel pakt eindelijk punt bij NK dammen
Zaterdag 31 maart 2007 - SOEST - Anton van Berkel heeft tijdens het NK dammen eindelijk zijn eerste puntje binnengehaald. Na gevoelige (en hardhandige) afstraffingen tegen Jeroen van den Akker en debutant Boudewijn Derkx kwam de Tilburger gisteren in een spannend duel remise overeen met Michiel Kroesbergen, een andere debutant.
In het eindspel bereikte de TDV'er eerder dan zijn tegenstander de damlijn, maar dat was te weinig voor winst. Viervoudig kampioen en titelverdediger Kees Thijssen boekte zijn eerste zege ten koste van Bennie Provoost. Door dat resultaat deelt de oorspronkelijk uit Waalwijk afkomstige dammer nu de koppositie met Derkx, Van den Akker en Gérard Jansen. Van Berkel blijft drager van de rode lantaarn. Vandaag staan er liefst twee ronden op het programma: de eerste begint om 9.30 uur, de tweede om 16.00 uur.

KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
Website De Telegraaf, 31 maart 2007
http://www.telesport.nl/1423289/___Van_ ... loper.html
Van den Akker nieuwe koploper
SOEST - Jeroen van den Akker is na de dubbele ronde van vandaag de nieuwe koploper in het Nederlands damkampioenschap. Tijdens de opening kreeg hij het internationaal grootmeester diploma van de werelddambond. Van den Akker zit al een aantal jaren bij de Nederlandse top, maar concentreerde zich ook op zijn maatschappelijke carrière.
Hij is opgeleid binnen de damclub Meurs Culemborg, die dit jaar – weliswaar zonder hem – de nationale clubtitel binnenhaalde. Beide overwinningen voltrokken zich in het klassiek speltype. De ochtendwinst was een meevaller, maar in de middagzege op debutant Peter Schuitema illustreerde de huidige Amsterdammer zijn scherpe waarnemingsvermogen.
Titelhouder Kees Thijssen won in de ochtendronde ook na een uitgekiend klassiek tempospel van Schuitema, maar kwam in de middagronde voor het eerst in de slotfase tot een nadeelremise tegen Auke Scholma. Deze noorderling had zich in de ochtendronde hersteld van zijn eerdere nederlaag ten koste van de Leopold Sekongo.
Alexander Baljakin kan (nog) maar niet tot winst komen. Een vlijmscherp middenspel tegen Anton van Berkel verwaterde en de spanning voor de WK kwalificatie stijgt met de dag.
5de ronde:
Leopold Sekongo - Gerard Jansen 1-1 (plusremise zwart)
Kees Thijssen - Auke Scholma (plusremise zwart)
Jeroen van den Akker - Peter Schuitema 2-0
Boudewijn Derkx - Bennie Provoost 1-1
Michiel Kroesbergen - Sven Winkel 1-1
Ron Heusdens - Hein Meijer 1-1
Alexander Baljakin - Anton van Berkel 1-1
Stand na de 5de ronde:
1. Van den Akker 8 pnt. 2. Thijssen 7 pnt. 3 en 4. Derkx en G.Jansen 6 pnt.
5. Scholma 5 pnt.
- Hanco Elenbaas
Website De Telegraaf, 1 april 2007
http://www.telesport.nl/1425350/Thijsse ... ammen.html
Thijssen naast Van den Akker
SOEST - Kees Thijssen heeft zich in het Nederlands kampioenschap dammen naast Jeroen van den Akker aan kop genesteld. De titelverdediger won zondag in de zevende ronde met zwart van Leopold Sekongo. Van den Akker deelde de punten met routinier Auke Scholma.
Beide lijstaanvoerders hebben negen punten. Thijssen heeft wel een minremise, een gelijkspel in een mindere stelling, staan. De enige andere winstpartij kwam zondag op naam van Peter Schuitema. Hij bedwong Boudewijn Derkx.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 2 april 2007
Baljakin en Winkel na zes ronden op vijftig procent
door Anton Janssen
Maandag, 2 april 2007 - SOEST - De strijd tussen veertien dammers om het Nederlands kampioenschap dammen verloopt in Soest superspannend. De krachtsverschillen in de landelijke top zijn klein en naast de nationale titel zijn er tickets voor het WK te verdienen.
De Arnhemse deelnemers Alexander Baljakin en Sven Winkel ondervinden aan den lijve hoe de krachtsverhoudingen in de nationale damwereld zijn. Beide spelers hebben tot dusver alleen maar remise gespeeld en staan met zes punten op de zesde en zevende plaats. Baljakin heeft een licht voordeel (een plusremise vanwege een betere eindstand op het bord) en staat daarom een plaats hoger in de pikorde.
Hun rol in de strijd om de tickets naar het wereldkampioenschap, volgende maand in Hardenberg, is nog lang niet uitgespeeld. Om naar het WK te mogen, is een plaats bij de eerste twee op het NK vereist. Tenzij regerend Nederlands kampioen Kees Thijssen, al zeker van deelname aan het WK zijn titel prolongeert of tweede wordt. Dan mag ook de nummer drie van het NK naar de mondiale titelstrijd.
Baljakin komt in Soest maar moeizaam in zijn spel en heeft nog geen winstpartij afgeleverd. De topscorer in de landelijke ereklasse van het voorbije seizoen komt nauwelijks tot beslissend voordeel en moet uiteindelijk in de deling van de punten berusten.
Baljakin zet zijn partijen veelbelovend en creatief op maar ondervindt dat praktisch alle tegenspelers tegen hem voor één punt achter het bord zitten. Het is voor de voormalige Wit-Rus lastig om tegen die tactiek een passend antwoord te vinden.
Na het onbesliste resultaat van zaterdagochtend tegen Gérard Jansen, zijn ploeggenoot bij DV Huissen, deelde Baljakin zaterdagavond ook met Anton van Berkel de punten. In die partij bleek dat het met de Arnhemmer niet wil vlotten. Hij had nergens een kans op meer.
In de partij van zondag leek Baljakin Hein Meijer onder de voet te lopen. De gehaaide Amsterdammer verraste hem echter met een slim bedachte slagzet naar de doorbraaklijn. Dat kostte Meijer enkele schijven maar het beoogde punt kwam niet in gevaar. Baljakin moest opnieuw met remise genoegen nemen.
Winkel is niet ontevreden over zijn spel maar vindt het jammer dat winstpartijen uitblijven. "In zo'n wedstrijd moet je regelmatig keuzes maken. Soms kun je kiezen uit enkele aantrekkelijke plannen. Die leveren dan uiteindelijk niet het gewenste rendement op. Ik hoop in de komende dagen enkele keren winnend uit de strijd te komen. Plaatsing voor het wereldkampioenschap is nog niet uit beeld. Ik zit nog in de buurt en ga proberen me in de komende dagen te manifesteren", aldus Winkel.
- Hanco Elenbaas
PZC, 2 april 2007
Gouden formule Johnny de Leeuw: snel nadenken en rustig blijven
Johnny de Leeuw is in het Zeeuwse sneldammen niet of nauwelijks te verslaan
door Pieter van Klinken
AAGTEKERKE - Johnny de Leeuw uit Goes heeft zaterdag in Aagtekerke voor de 22e keer de Zeeuwse sneldamtitel gepakt. Hij haalde twee punten meer dan Daaf Kasse, die in de laatste ronde remise met De Leeuw overeenkwam.
Johnny de Leeuw is al jarenlang de beste sneldammer van de provincie. Hij is schier onverslaanbaar. Alleen Toby Hage (drie keer) en Leopold Sekongo (eenmaal) waren hem in de laatste 25 jaar te slim af.
Wie zaterdag een blik wierp in de damarena zag twaalf spelers in de hoofdcategorie. Zij hadden zich 's morgens voor de hoofdgroep gekwalificeerd. De wedstrijden van vijf minuten plus vijf seconden per zet dwongen velen in aparte houding. Trillende voeten, een verkrampte zithouding, nagelbijten. Eén van de weinigen die deze tekenen van onrust niet vertoonde was Johnny de Leeuw. Die zat volkomen relaxed achter het bord.
,,Anderen gaan vaak minder spelen als er weinig tijd over is. Ik blijf rustig en maak dan ook zelden of nooit een blunder. Ik heb altijd het vertrouwen dat het wel goed komt. Dat komt door al die titels, ja.''
Waar De Leeuw vroeger nog weleens speciaal oefende voor het Zeeuws kampioenschap sneldammen, deed hij dat de afgelopen week niet. ,,Anders ging ik nog weleens op de computer oefenen. Dit keer heb ik dat niet gedaan.'' De Leeuw verloor vorige week het persoonlijk kampioenschap van Zeeland van Daaf Kasse. ,,Net geen kampioen geworden. Ik had dus even geen zin in dammen. Het was heel moeilijk om me voor dit toernooi te motiveren. Ik heb dus heel de week niet gedamd. Gelukkig kwam de motivatie weer terug toen ik hier achter het dambord stapte.''
De Leeuw is nog steeds verguld met iedere nieuwe titel die hij haalt. ,,Winnen verveelt nooit. Ik ben ziek als ik verlies. Nee, ik wil niet 25 titels halen. Als het kan wil ik voor 26 gaan of 27. Het is niet erg als iemand beter is dan ik, maar dan moeten ze wel langs mij komen'', sluit hij zelfverzekerd af.
De titelstrijd ging zaterdag lang gelijk op. Henk Gunter en Daaf Kasse bleven tot en met ronde acht op gelijke hoogte. Daarna nam De Leeuw in een onderling duel met Gunter afstand en Daaf Kasse speelde remise tegen Aart Walraven, waardoor De Leeuw alleen op voorsprong kwam.
Kasse speelde nogmaals gelijk, waardoor die de laatste ronde moest winnen van De Leeuw om in een barrage een nieuwe titel op De Leeuw te veroveren, zoals hij vorige week in het persoonlijk kampioenschap ook deed. Dit lukte echter niet, waardoor De Leeuw voor de 22ste keer met de eer streek.
- Hanco Elenbaas
Jeroen van den Akker aan leiding bij NK dammen
door Anton Janssen
Maandag, 2 april 2007 - SOEST - Dammer Jeroen van den Akker had in Soest een productief weekend in de strijd om het Nederlandse Kampioenschap. De Culemborger won zaterdag zijn twee partijen en staat na de zesde ronde aan de leiding in het tussenklamment.
Van den Akker heeft nu negen punten uit zes partijen. Die score wordt weliswaar geëvenaard door ook Kees Thijssen, maar de titelverdediger incasseerde een zogeheten één min remise en staat daarmee achter Van den Akker geklasseerd.
Jeroen van den Akker, die gisteren de punten deelde met Auke Scholma, was tevreden met zijn score in het dubbelprogramma van zaterdag.
De Culemborger: "Het toernooi vkent voor mij tot dusver een uitstekend verloop. De score is boven verwachting. Ik speel vooral principieel en dat heeft tot mooie winstpartijen op Anton van Berkel, Bennie Provoost en Peter Schuitema geleid."
"Het is nog te vroeg om aan plaatsing voort het wereldkampioenschap te denken. Dat houdt me nog niet bezig. In je achterhoofd speelt het natuurlijk wel. Voor mijn gevoel ga ik een spannende tweede toernooiweek tegemoet. Ik ga zeker voor mijn kansen en hoop er het beste van", aldus de gemotiveerd spelende Van den Akker.
De winst voor Van den Akker op Provoost kwam na een lang eindspel op het scorebord. Provoost zwichtte na vijfenzeventig zetten voor de overmacht. Tegen Schuitema pakte Van den Akker vervolgens op stijlvolle wijze de maximale buit. De beslissing viel daarbij reeds na veertig zetten. De Culemborger liet zijn overbuurman drie keer achteruit slaan en sloeg vervolgens beslissend naar de damlijn.
Boudewijn Derkx viel gisteren terug in het klassement. De debuterende Culemborger verloor in de zesde ronde van collega-debutant Peter Schuitema. Kennelijk wilde de speler van het tiental van Denk en Zet dat vorige maand nog landskampioen werd, teveel. De jonge Derkx ging de strijd tegen de Drent met alle risico's aan en betaalde daarmee met de negatieve gevolgen.
De positie was, ook al door een opgesloten vleugel, nauwelijks houdbaar. Na een spannend treffen stond Derkx verloren. De strijd werd nog een tijdje gerekt maar de uitslag stond vast. Derkx bezet nu na dit weekeinde de zesde plaats in de tussenrangschikking.
Bennie Provoost, de trainer/speler van het Culemborgse Denk en Zet, heeft zijn draai in deze finaleronde van het nationaal kampioenschap duidelijk nog niet gevonden. De Zeeuw bezet na twee verliespartijen met vier punten de laatste plaats. Provoost stuitte in de beslissende fase op de opbouw van Van den Akker en miste een goed resultaat.
Provoost had eerder in het toernooi al zijn ongeslagen status verspeeld, toen hij in een prima en uiterst spannende partij verloor van titelverdediger Kees Thijssen.
Provoost kondigde voor aanvang van dit titeltoernooi aan dat hij iedere partij vol voor de winst wil spelen en daarbij het risico om tegen verliespartijen aan te lopen voor lief te nemen.
- Hanco Elenbaas
AD, 1 april 2007
http://www.ad.nl/utrecht/sport/article1238403.ece
Evert Davelaar glimlacht om nukken van dammers bij NK
Door HANS VAN OMMEREN
Hoofdarbiter bij het NK dammen in Soest is de 65-jarige Evert Davelaar.
Hij ’fluit’ een thuiswedstrijd. ,,Dammers proberen je net zo uit als voetballers.’’ Een serene stilte heeft het gebruikelijk geroezemoes van jongeren in Stayokay naar de achtergrond verdrongen. Een bordje op een deur waarschuwt, nog net op tijd, de bezoeker: mobieltje uit. ,,Het gaat niet direct om het geluid maar om de communicatie. Geen contact met de buitenwereld,’’ verklaart Evert Davelaar. De hoofdarbiter tijdens het NK dammen in Soest heeft het wel erger meegemaakt. ,,Werd er in een kerk gespeeld en begonnen om het half uur de klokken te luiden.’’
<center></center>
Maar toch, vooraf zijn wel de deuren gecontroleerd. Of ze niet piepen. En, zijn de stoelen comfortabel genoeg voor een, in het ‘ergste’ geval, twaalf uur durende zitting?
Spelers moeten zich voor honderd procent op hun ‘arbeid’ kunnen concentreren, stelt Davelaar. Soms worden ze al door het kleinste detail afgeleid. Hij wijst naar een nauwelijks zichtbaar stipje op een dambord. ,,Met dit bord had Ton Sijbrands (die er niet bij is, red.) niet willen spelen. Want gaandeweg de partij gaat het vlekje hem steeds meer irriteren.’’
Maar, voegt Davelaar er aan toe: ,,Begrijp me niet verkeerd, Sijbrands is wél een heer. Tegen de spelers, tegen het publiek, tegen de arbiter.’’ Zeker, hij is ook bekend met de al jarenlang bestaande vete tussen Sijbrands en Rob Clerc. ,,Klopt, die twee geven elkaar geen hand.’’
Soms zijn denksporters een tikkeltje excentriek. Ook in dat opzicht was wijlen Jannes van der Wal een grootmeester. Davelaar grijnst: ,,Altijd dwars. ‘Arbiter, met dit bord speel ik niet. Het bord is te klein.’
Hij vroeg me eens de weg. Je zegt, hier ga je linksaf, dan...’ Kijk Jannes je doordringend aan, en zegt, ‘nee, ik ga rechtsaf’.
Je begint opnieuw: ‘je moet eerst linksaf...’ Nee, ik ga rechtsaf.’
‘Ok, Jannes’. Hij was een heel aparte.’’
Davelaar kan dat best waarderen. Natuurlijk mag een arbiter geen loopje met zich laten nemen. ,,Komt de hele ploeg een half uur te te laat, eisen ze dat de klok wordt teruggezet want de trein had vertraging. ‘Ok’, zeg ik, ‘heb je een bewijsje van de conducteur?’.
Nee, hebben ze niet. Zeg ik dat de klok gewoon blijft doorlopen. ‘Dan spelen we niet.’ Gaan ze omstandig aan de bar koffie drinken. Vernietigende blik naar jou. Om een kwartier later toch achter het bord te kruipen. Ze proberen je uit, hè. Maar dat mag hoor. En het valt hier best mee, in het voormalige oostblok flikken ze alles wat God verboden heeft. En worden ze vaak nog gedekt door de organisatie, die ineens de regels veranderd heeft.’’
Davelaar is wel wat gewend, hij is scheidsrechter geweest in het voetbal. ,,Hoofdklasse A. Maar ik ben veel te laat begonnen. Mijn zoon fluit nu de A-1, Ajax, Feyenoord, PSV. Hij hoorde een maand geleden al dat de zoon van Danny Blind een contract zou krijgen.’’ Terug naar het dammen. Was hij zelf een topspeler? ,,Welnee. Ik leerde het thuis, van de buurman. Dan speel je tegen je vader, tot je hem steeds verslaat en hij er geen zin meer in heeft Je kent dat wel. Maar ik ben meer iemand van de organisatie dan van zelf spelen.’’
Dat blijkt. Meer dan 35 jaar is hij voorzitter. Eerst 11 jaar van het Amersfoortse ADG. ,,Begonnen ze in Soest te zeuren, ga nou eens hier een damclub oprichten. Dat werd dus DVS, later na de fusie met Baarn DVSB.’’
Tijdens het NK worden soms zelfs twee partijen op een dag gespeeld. Hoe komt hij zo’n dag door? ,,Ik heb een boekje, zo’n detective bij me, maar daar doe ik minstens een week mee. Je leest een bladzij, loopt wat rond, doet wat adminstratie, loopt weer eens rond, er is genoeg te doen.’’ Zeker wanneer de tijdnoodfase aanbreekt. Dan moet de arbiter er nauwlettend op toezien dat alles reglementair verloopt. Want ook in het dammen is niet menselijks vreemd. ,,Het gebeurt dat iemand door zijn vlag gaat, terwijl hij dacht aan het vereiste aantal zetten te hebben voldaan. Blijkt hij toch een zet te weinig te hebben gedaan. Was zijn tegenstander op de tweede regel begonnen met noteren... Bewust natuurlijk, wat dacht je.’’
Zeker, hij is zelf ook wel eens de fout ingegaan. ,,Ik weet nog dat ik in Zeist een wedstrijd had, ze speelden daar toen nog landelijk, en een speler kwam niet opdagen. Nou is het toegestaan om binnen een uur nog een ander op te stellen. Dat wilden ze doen, mag niet zeg ik. Dus begonnen ze al met een verliespartij. Toch zat het me niet lekker. Ik belde naar de bond en hoorde dat ik helemaal fout had gezeten.
’En nu?,’ vroeg ik. ‘Als ze niet protesteren, is er niks aan de hand.’ Nee, ze hebben nooit geprotesteerd, kenden de regels ook niet.’’
De 65-jarige Soester heeft het inmiddels tot internationaal arbiter geschopt. Trots laat hij het speldje zien dat daarvan getuigt. Wanneer is voor hem het NK geslaagd? Prompt:,,Als de spelers tevreden zijn. Want je bent er voor hen.’’
- Hanco Elenbaas
Gérard Jansen nog zonder nederlaag
door Anton Janssen
Maandag, 2 april 2007 - SOEST - Gérard Jansen blijft zich op het Nederlandse kampioenschap dammen in Soest nadrukkelijk manifesteren. De Huissenaar kwam met drie puntendelingen uit het zware weekeinde en is na zes speelronden nog zonder nederlaag.
<center>
Gérard Jansen (links) trof zaterdag in de vierde ronde van het NK dammen in Soest een goede bekende.
De partij met Alexander Baljakin, zijn ploeggenoot bij DV Huissen, eindigde onbeslist.
Foto: Michiel Wijnbergh/WFA</center>
Jansen staat met zeven punten uit zes partijen twee punten achter het leidende duo Jeroen van den Akker en Kees Thijssen.
Jansen was zaterdagochtend bij zijn ontmoeting in de vierde ronden tegen Alexander Baljakin bevrijd van zijn hoofdpijn die hem vrijdag nog parten speelde en hield aan de partij met zijn clubgenoot bij DV Huissen een punt over. De Wit-Rus ontwikkelde enige druk maar Jansen hield de remisemarge nauwkeurig in het oog.
Jansen trof zaterdagavond Ivoriaan Leopold Sekongo achter het bord. De Afrikaan had in de ochtendronde verloren van Auke Scholma, maar toonde zich tegen Jansen allerminst aangeslagen. Hij had wel de partij maar niet zijn spreekwoordelijke strijd verloren. De stelling van Jansen oogde weliswaar superieur maar was niet voldoende voor winst.
Gisteren speelde Jansen in de zevende ronde met Anton van Berkel een bizar aandoend spelbeeld. Die niet alledaagse partij tegen de wereldrecordhouder simultaandammen sloot Jansen eveneens op remise af.
"Ik ben ongeslagen door dit zware weekend gekomen. Met mijn klassering heb ik WK-deelname in eigen hand. Je merkt dat die kwalificatie de strijd beheerst", zei Jansen, die voor WK-kwalificatie tenminste tweede moet worden en mogelijk ook aan een derde plaats genoeg heeft. Mits de al geplaatste Thijssen zich op het NK bij de eerste twee schaart.
Baljakin staat na zes ronden met zes punten op de zesde plaats. De speler van DV Huissen komt dit NK moeizaam in zijn spel en heeft nog geen winstpartij afgeleverd. Baljakin zet zijn partijen veelbelovend en creatief op maar ondervindt dat praktisch alle tegenspelers tegen hem voor één punt achter het bord zitten. Het is voor de nationale topscorer lastig om tegen die tactiek een passend antwoord te vinden.
Baljakin deelde, na het onbesliste resultaat met Jansen, ook met Van Berkel de punten. Zonder kans op meer. Gisteren leek Baljakin Hein Meijer onder de voet te lopen, maar de gehaaide Amsterdammer verraste hem met een slim bedachte slagzet naar de doorbraaklijn. Dat kostte Meijer enkele schijven maar het beoogde punt kwam niet in gevaar. Baljakin moest opnieuw met remise genoegen nemen.
- Hanco Elenbaas
Website De Telegraaf, 2 april 2007
http://www.telesport.nl/1429334/Voor_ee ... ammen.html
Voor eerste keer allemaal remises op NK dammen
door onze Telesportredactie
SOEST - Voor de eerste keer zijn maandag alle partijen bij het NK in een gelijkspel geëindigd. Alleen medekoploper Jeroen van den Akker haalde een plusremise tegen Leopold Sekongo, terwijl Auke Scholma ten aanzien van de minieme verschillen zijn positie ook verbeterde door een plusremise tegen Boudewijn Derkx, die voor het eerst gericht op een puntendeling speelde.
Het aantal spelers achter de koplopers ontlopen elkaar erg weinig en één winstpartij kan al belangrijk zijn in het verdere verloop van de titelstrijd. Zo kreeg Alexander Baljakin in het late middenspel de beste kansen tegen Sven Winkel, die zich tot in de tweede tijdcontrole – na zes uur spelen – feilloos verdedigde. Zelfs de Amsterdammer Hein Meijer had een sprong in het klassement kunnen maken door de positie rond de 38ste zet gesloten klassiek te houden met goede bordkansen.
- Hanco Elenbaas
website De Telegraaf ma 02 apr 2007, 21:59
http://www.telesport.nl/1430963/___Subl ... ammen.html
Sublieme zege Alexander Baljakin
door Harm Wiersma
Soest - Alexander Baljakin en denksportvirtuoos Ron Heusdens hebben zich in de 7e en 8e ronde op het NK dammen als de voornaamste achtervolgers van de koplopers gemanifesteerd. In de ochtendronde eindigde weliswaar alles in een puntendeling, maar de strijdlust werd hier niet minder door. Vooral Alexander Baljakin had dit toernooi nog niet het beste van zijn kunnen laten zien en hij stuurde vastberaden aan op een uiterst gecompliceerd speltype.
Opponent Ben Provoost raakte in de tijdnoodfase de controle kwijt over zijn positie in de mooiste partij van het toernooi tot nu toe. Baljakin won door een rondslag met thematisch eindspelthema als toegift. Hij staat nu gedeeld derde met zijn clubgenoot Gerard Jansen. Ron Heusdens maakte er in zijn flankpartij tegen Peter Schuitema ook een feest van. De in Duitsland woonachtige Drent nam een dure doorbraakcombinatie die kansloos was. Sven Winkel had nog winstkansen tegen Anton van Berkel en de overige duels, waaronder de partij Thijssen - Van den Akker, eindigden in spannende remises.
Uitslagen 7e ronde:
Kees Thijssen - Gerard Jansen 1-1, Jeroen van den Akker - Leopold Sekongo 1-1 (plusremise wit), Boudewijn Derkx - Auke Scholma (plusremise zwart), Michiel Kroesbergen - Peter Schuitema 1-1, Ron Heusdens - Bennie Provoost 1-1, Alexander Baljakin - Sven Winkel 1-1, Anton van Berkel - Hein Meijer 1-1.
Uitslagen 8e ronde:
Gerard Jansen - Hein Meijer 1-1, Sven Winkel - Anton van Berkel (nog onbeslist), Bennie Provoost - Alexander Baljakin 0-2, Peter Schuitema - Ron Heusdens 0-2, Auke Scholma - Michiel Kroesbergen 1-1, Leopold Sekongo - Boudewijn Derkx 1-1, Kees Thijssen - Jeroen van den Akker 1-1.
Stand aan kop:
1. Van den Akker en Thijssen 11 pnt., 3, 4 en 5 Jansen, Baljakin en Heusdens 9 pnt.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 3 april 2007
Baljakin nestelt zich naast Jansen op NK
door Anton Janssen
Dinsdag, 3 april 2007 - SOEST - Alexander Baljakin heeft bij het Nederlands kampioenschap dammen in Soest zijn eerste overwinning behaald. De speler van DV Huissen bleef gisteren in de achtste ronde Bennie Provoost de baas.
Baljakin, die eerder op de dag de punten had gedeeld met Sven Winkel, heeft zich door de zege naast zijn teamgenoot Gérard Jansen op de derde plaats van de ranglijst genesteld. Ron Heusdens deelt mee in die positie.
Jansen haalde uit het dubbelprogramma van gisteren twee punten. Hij remiseerde met titelverdediger Kees Thijssen en Hein Meijer. Baljakin en Jansen (en ook Heusdens) hebben nu negen punten verzameld uit acht partijen. Hun achterstand op het leidende duo Thijssen en Jeroen van den Akker bedraagt twee punten. Er resteren nog vijf partijen.
Het treffen tussen Jansen en Thijssen leidde tot een laveerpartij waarin het evenwicht bewaard bleef. De Amsterdammer sloeg naar dam, maar de Huissenaar kon die dubbeldekker van zijn collega grootmeester eenvoudig onschadelijk maken. Toen resteerde een positie met vier schijven voor beide spelers. Ze konden ongehinderd naar dam lopen en kwamen vlot een puntendeling overeen.
Baljakin speelde geïnspireerd en deed serieuze pogingen om ten koste van Winkel zijn eerste winstpartij te realiseren. De aanvalsstand van de vroegere Wit-Rus vroeg veel van de verdedigende rol van zijn opponent. Die sloeg met een inventief offer in het eindspel overtuigend het pad naar de zevende remise in.
In de middagronde werden harde noten gekraakt. Aan het bord van Jansen en Meijer bleef het strijdbeeld geheel gelijkwaardig. Het bord van Baljakin en Provoost daarentegen stond in vuur en vlam. De Arnhemmer wilde niet verder achterop raken en nam risico's. Uiteindelijk ging Provoost in de tijdnoodfase in de fout. Baljakin had gegokt en gewonnen. In het eindspel greep hij onverwacht de winst.
- Hanco Elenbaas
TC Tubantia, 3 april 2007
Jonge damsters naar NK-finale
WESTERHAAR - Twee meisjes van de damclub Witte van Moort (WvM) hebben zich dit weekend in Wageningen geplaatst voor de finale om het Nederlands Kampioenschap dammen.
Aan de halve finales voor meisjes pupillen deed een drietal jeugdige talenten van de jeugddamclub WvM uit Westerhaar mee.
Er werd gespeeld in twee groepen waarbij de eerste zes zich plaatsten voor de finale.
Charlotte Kuilder behaalde in haar groep een tweede stek en plaatste zich voor de finale. Carlein Knol werd in de andere groep vierde en verschafte zich hiermee ook een ticket voor de finale. Maaike Noppers werd achtste en viel net buiten de boot.
Overigens is er door een paar afzeggingen nog een kleine kans dat Maaike Noppers alsnog een plek in de finale krijgt. Die is van 17 tot en met 19 mei in Den Bosch. Er wordt deze dag gespeeld volgens het Zwitsers systeem.
Op 19 mei wordt tevens de finale van het NK voor welpen gehouden. Daaraan doen vier leden van Witte van Moort uit Westerhaar mee: Anne-Lynn Knol, Leonie Wessels, Sharon Wessels en Gisela Noppers.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 3 april 2007
Tickets voor NK inzet in Raalte
RAALTE - Het Overijsselse kampioenstoernooi, met twee tickets voor het NK als inzet, is opvallend sterk bezet. Martijn Vissers is wat betreft rating de sterkste dammer in Raalte, maar heeft in oud - kampioen Bill Neven een geduchte concurrent.
"Ik sla Bill tactisch hoger aan", verklaarde Vissers. "Zelf speel ik soms va-banque, dat is ook mijn zwakte." Vissers, in 1990 nationaal juniorenkampioen, maakt zijn debuut. "Ik heb mij tien jaar geleden wel eens voor de halve finales NK geplaatst via Gelderland." Neven opende met een vlotte zege, maar Vissers bleef op remise steken.
In de kwartfinales van het Deventer bekertoernooi bleef Dick Halma als bokaalhouder overeind tegen Fred van Amersfoort. Ook Frank Jansen en Paul Olde Hanhof gaan door. Het verdaagde duel tussen Rob Hendriks en Wim van Starkenburg levert de vierde man.
- Hanco Elenbaas
PZC, 3 april 2007
Provoost pakt één punt in twee duels op NK
SOEST - Bennie Provoost ging gisteren in Soest op jacht naar zijn eerste overwinning in het Nederlands damkampioenschap, maar ondanks een veelbelovende aanvalsstand in de eerste wedstrijd leverde zijn poging slechts één punt in twee duels op. Provoosts eerste tegenstander Ron Heusdens is één van de beste omsingelaars van Nederland, maar de Schiedammer kon geen kansrijk plan smeden tegen de aanvalsstand van de Zeeuw. Uiteindelijk besloot Heusdens de stand af te breken, waarna het snel remise werd.
Gisteravond verloor Provoost van Alexander Baljakin. Daardoor staat de dammer na acht van de dertien speelronden teleurstellend laatste met vijf punten.