KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
composite

Post by composite »

GuidoB wrote:
Arjen de Mooij wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Dit is met (grote) afstand het briljantste stukje dat ik ooit van Sijbrans heb gelezen. Met dank aan Hanco die de bijgaande analyses weg heeft gelaten.
Ik werd er in de pauze van de bondsraadsvergadering op geattendeerd en ik heb meteen mijn krant openslagen (moest vergaderstukken doornemen op de heenweg, dus ik had het nog niet gelezen). Inderdaad een geweldig artikel, ik heb er erg om gelachen.
Heerlijk. Zou Sijbrands vaker moeten doen....
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Website De Telegraaf, 20 maart 2007
http://www.telesport.nl/1369452/Vice-vo ... dt_af.html

Vice-voorzitter Werelddambond treedt af

door Harm Wiersma

AMSTERDAM - Pieter Hildering heeft onlangs in een bericht aan alle damlanden laten weten met onmiddellijke ingang af te treden als vice-voorzitter van de Werelddambond (FMJD).

De reden is de aanhoudende kritiek die hij kreeg te verduren in het functioneren van deze bond en de persoonlijke aanval van oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg, die in een brief aan NOC*NSF de overkoepelende damorganisatie van geldverduistering beticht. Vervolgens de problemen binnen de afdeling problematiek – “het maken van probleemcomposities”- die onevenredig veel tijd in beslag namen en ten koste ging van het leiden van zijn eigen bedrijf. Hiltex (Hildering technische weefsels) is onder andere sponsor van damvereniging Hiltex (Amsterdam), die komend seizoen met drie nieuwe aankopen de voornaamste kandidaat voor het nationale clubkampioenschap is.

Hildering betaalde altijd zelf zijn kosten binnen de bestuurlijke activiteiten en nam daarbij vaak ook nog de reiskosten van andere bestuurders voor zijn rekening. Hij trad in 2003 aan (Berlijn, augustus) na het gedwongen vertrek van cultureel antropoloog Wouter van Beek, maar was niet in staat om de verslechterde verstandhouding tussen diverse landen goed op de rails te krijgen. De situatie in de damwereld verkeert nog steeds in een impasse, waarbij de bestuurlijke toekenning van de wereldtitel aan Alexander Georgiev – zonder zijn match tegen de “onttroonde” Alexei Tsjizjov – een illustratief voorbeeld vormt. Penningmeester Jaap Bus en andere bestuurders liggen overigens nog steeds zwaar onder vuur.
<center>
Image
Image
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 5 maart 2007

Alexander Baljakin topscorer van Nederland

Maandag, 5 maart 2007 - HUISSEN - Alexander Baljakin is topscorer van Nederland geworden. De 46 - jarige speler van DV Huissen schoof in elf wedstrijden twintig punten bij elkaar.

<center>Image
Alexander Baljakin peinst over een zet. </center>

Baljakin boekte zaterdag in het afsluitende competitieduel met Hijken DTC (13-7 winst) zijn negende overwinning van het seizoen. In de overige twee partijen speelde hij remise.

Baljakin bleef in het eindklassement de Duitser Mark Podolski van Westerhaar en Anatoli Gantwarg (DV Schiedam) twee punten voor. Zijn ploeggenoten Geert van Aalten en Guntis Valneris eindigden met zestien punten ook in de top tien en werden respectievelijk negende en tiende.

Het is niet voor het eerst dat Baljakin zich tot productiefste speler van de nationale topklasse liet kronen. Ook in 1993, 1995, 1998 en 2000 was de voormalige Wit-Rus, die sinds 1989 uitkomt voor DV Huissen, de best scorende dammer van Nederland.

"Het maakt me een beetje trots", zo reageerde de in Arnhem woonachtige Baljakin op zijn nieuwe eretitel. "Het is nu alweer voor de vijfde keer dat ik topscorer ben. In dat opzicht is het niet zo bijzonder meer. Aan de andere kant word ik ook een dagje ouder en dan wordt het normaal gesproken steeds moeilijker om hoog te scoren. Dat maakt deze titel dan wél weer interessant."

Het puntentotaal van twintig is voor Baljakin geen persoonlijk record. Tweemaal eerder haalde hij uit elf duels 21 punten.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 21 maart 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dagblad De Limburger, 22 maart 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 22 maart 2007

WK-tickets als extra op NK dammen

Donderdag, 22 maart 2007 - HUISSEN - Op het NK dammen, dat van woensdag 28 maart tot en met vrijdag 6 april in Soest wordt gehouden, is niet alleen de Nederlandse titel te verdienen. De veertien deelnemers hebben ook twee tickets voor het wereldkampioenschap te verdelen.
De winnaar van het Nederlands kampioenschap alsmede de nummer twee kwalificeren zich automatisch voor het WK, dat een maand later in Hardenberg wordt gehouden. Kees Thijssen is al zeker van deelname aan het WK. Indien de regerend Nederlands kampioen in Soest zijn titel prolongeert of als tweede eindigt dan mag ook de nummer drie van het NK naar het WK.

Onder de kanshebbers op het NK bevinden zich twee regionale coryfeeen, Gérard Jansen uit Huissen en de Arnhemmer Alexander Baljakin, beiden uitkomend voor DV Huissen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 24 maart 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 23 maart 2007

Jasper Lemmen stapt over naar DV Huissen
door Anton Janssen

BEMMEL/HUISSEN - Jasper Lemmen gaat met ingang van het volgend seizoen spelen voor ereklasser DV Huissen. De 21-jarige dammer uit Bemmel komt over van Amsterdam, waar geen plaats meer voor hem was.

Lemmen gaat het dammen voor de Huissense hoofdmacht combineren met een rol als trainer. Hij studeert opleidingskunde aan de HAN in Nijmegen en ziet daarin een leuke samenhang met het verzorgen van damtrainingen.

Lemmen speelde in de afgelopen twee seizoenen voor Amsterdam. Die club roert zich flink op de transfermarkt en heeft vier spelers aangetrokken. De Bemmelnaar werd daardoor bij de club in de hoofdstad overbodig.

„Amsterdam wil een kampioensploeg formeren. In hun visie pas ik daar niet in, hoewel ik beide seizoenen in Amsterdam in de plus heb gescoord: twaalf punten uit tien wedstrijden vorig jaar en twaalf uit elf dit jaar“, aldus Lemmen. „Na de beslissing van Amsterdam heb ik me georiënteerd want ik wil in de Ereklasse blijven spelen.“

Lemmen vond contact met DV Huissen en dat leidde snel tot een akkoord. De Huissense club handhaaft met de komst van de Bemmelnaar haar regionale uitstraling. Met het inzetten van Lemmen als trainer wordt de lijn gevolgd die ook voor spelers als Alexander Baljakin, Guntis Valneris, Johan Krajenbrink en Alex Mathijsen is gehanteerd.

Lemmen blijft de komende jaren veel aan dammen doen, onder andere via persoonlijke wedstrijden en toernooien. Verder is hij samen met Rik Keurentjes voor de dambond KNDB betrokken bij het trainen van talentvolle jeugdspelers.

DV Huissen zal voor het komend seizoen niet meer nieuwe spelers aantrekken.
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 03:19, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Website De Telegraaf, 24 maart 2007
http://www.telesport.nl/1386853/___Best ... ereld.html

Bestuurscrisis in damwereld

door onze Telesportredactie

AMSTERDAM - Afgelopen week werd het terugtreden van executive-vice president Pieter Hildering van de Werelddambond (FMJD) bekend. De Pool Jacek Pawlicki, die naast FMJD bestuurder ook voorzitter is van de Europese dambond (EDC) maakte vrijdag ook zijn aftreden kenbaar. Een volledige bestuurscrisis is nabij nu twee van de meest prominente bestuurders uit de damwereld zich hebben teruggetrokken.

Oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg uit Wit-Rusland krijgt samen met deze Oost-Europese bond de zwarte piet toegespeeld door de herhaaldelijke aanvallen op bestuurlijke onvolkomenheden. Al diverse jaren pleit de grootmeester voor meer openheid over de financiën en als gekozen bestuurslid van de financiële commissie van de Werelddambond wilde hij orde op zaken stellen.

De bestuurlijke problemen in de damwereld kwamen voor het eerst duidelijk aan het licht tijdens de algemene vergadering van de FMJD in 2003 (Zwartsluis) toen de Nederlander Wouter van Beek (onlangs volledig van het damtoneel verdwenen) niet langer acceptabel was voor het merendeel van de damlanden. Zelfs door gemanipuleer met het stemrecht werd toen een poging gedaan om het voltallige oude bestuur te handhaven.

Na de rechtmatige verkiezing van de Oekraïense sportbestuurder Iwan Sjovkoplyas, die met een nooit nagekomen financiële toezegging van zijn overheid de sier maakte reageerde Nederland in augustus 2003 met de aanstelling van Pieter Hildering als vice-voorzitter om greep te houden op de bestuurlijke agenda’s. Zakenman Hildering ging daarbij zijn eigen gang en de miskleun rond Sjovkoplyas werd na het WK 2005 (Amsterdam) gecorrigeerd door de benoeming van de nieuwe voorzitter Vladimir Ptitsyn uit het Siberische Yakutsk.

Deze voormalige minister van financiën van Jakoetië lijkt alleen meer een marionet van het afbrokkelende bestuur, die na 2003 de voormalige bestuurders handhaafde en normale bestuurlijke transparantie volkomen aan haar laars lapte. Dit was op termijn dan ook niet langer houdbaar en het is niet onaannemelijk dat de komende tijd voor het WK 2007 (Hardenberg) nog meerdere dambestuurders hun portefeuille zullen neerleggen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

<center>DUWO Damfestival 2007</center>
Henk de Witt wrote: Beste damvrienden en belangstellenden,

De voorbereidingen voor het DUWO Damfestival zijn nu goed op gang gekomen. We brengen je alvast op de hoogte van het programma:

1. Openluchttoernooi
Zaterdag 30 juni op de Beestenmarkt, in het hartje van de oude stad. Deelname van grootmeesters en wereldkampioenen, maar ook vele recreanten en jeugd.

2. Mini-WK
Zondag 1 juli t/m zaterdag 7 juli. Alexander Georgiev, Alexander Schwarzman, Alexei Tsjizjov en Guntis Valneris spelen een vierkamp. Dit viertal veroverde alle wereldtitels in de afgelopen 18 jaar (tesamen 15 wereldtitels). Er wordt gespeeld met de 'nieuwe Delftse telling', waardoor er geen remiseprobleem zal zijn.

3. Jonge tegen oude meesters
1 t/m 7 juli. Drie jonge, veelbelovende spelers nemen het op tegen drie veteranen. Nog niet alle namen zijn bekend. Nieuwe Delftse telling.

4. Open toernooi
1 t/m 7 juli. Zeven ronden Zwitsers, één partij per dag. Het prijzengeld is wederom verhoogd en ziet er zo uit:
1e 1.500 euro
2e 1.000
3e 600
4e 450
5e 300
6e 150
Voorts extra prijzen, in ieder geval acht rating prijzen.

5. Vrouwentoernooi
Zondag 1 juli. Eigenlijk twee toernooien, één voor clubdamsters en één voor recreanten.

6. DOS-Sranti
Zondag 1 juli. Een traditionele match tussen de Delftse damclub en de vereniging voor Surinamers en Antillianen.

7. Studententoernooi
Woensdag 4 juli.

8. Sneldamtoernooi
Woensdagavond 4 juli. Met deelname van grootmeesters en wereldkampioenen. Subtoppers en voor vele modale dammers.

U kunt nu reeds inschrijven voor één of meerdere toernooien bij ondergetekende.

Vriendelijke groet,
Henk de Witt, Oosteinde 154b 2611 SR Delft, 015-2134311
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 22 maart 2007

Dolfijn Overijssels kampioen dammen

HEINO/DEN HAM - Het ging er spannend aan toe, gistermiddag in Den Ham tijdens de Overijsselse damkampioenschappen voor basisscholen. Maar uiteindelijk werd het eerste team van de Heinose basisschool De Dolfijn eerste in de poule. Vorig jaar werd de school ook al kampioen.
Het kampioensteam werd gevormd door Eric van Rossum, Leon Kiekebosch, Sander Mensink en Nicky Kortstee. In de finale moesten zij het opnemen tegen De Fontein uit Westerhaar; De Dolfijn wist in de herkansing te winnen. Het tweede team van De Dolfijn werd derde in de poule en door van de nummer drie van de andere poule te winnen werden ze vijfde. Op deze finaledag deden in totaal 12 teams van de groepen 7 en 8 mee.In de poule voor jongere kinderen speelde ook een team van De Dolfijn mee. Dit team werd tweede in de poule en wist daarna van de nummer twee van de andere poule te winnen. Het werd derde. Ook De Gouden Emmer deed bij de welpen mee en werd eerste in de poule. In de finale werd dit team voor het pupillenteam van De Dolfijn tweede. De drie teams mogen op 12 mei deelnemen aan de voorrondes van het Nederlands kampioenschap.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 23 maart 2007

Kamper dammers geen succes in de provincie

KAMPEN - Het damteam van de Avercampschool heeft in de provinciale finale geen potten kunnen breken.
In Den Ham werd de Kamper kampioen tiende in de eindrangschikking.

Bovendien miste het de negende en laatste ticket die recht gaf op deelname aan de halve finale van het NK. De Kamper ploeg werd met één winstpartij vijfde in poule één.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 26 maart 2007

DOS Heino koestert met damdag traditie

door Nikhila

HEINO - Met het toernooi in speelzaal 't Kerkhuus hield DOS een traditie in stand. "Sinds 1990 houden we ieder jaar een damdag", sprak bestuurder Frits Gerritsen. "De formule, met drie partijen met een uur bedenktijd per speler, spreekt aan."

De twaalf hoofdklassers waren de blikvangers in Heino. Ab Steenbergen verdedigde de koppositie in het PODB-klassement, waarin de resultaten van alle negen provinciale damdagen worden opgeteld. "In april wordt in Hengelo het laatste toernooi gespeeld", weet de Raaltenaar. "Door mijn tweede plaats in Heino heb ik mijn belagers afgeschud, maar de verschillen zijn bijzonder klein."

Steenbergen speelde in de slotronde remise met Jan Berghuis, gestart als medekoploper in het klassement. "De damdoorbraak kostte hem drie schijven, maar ik kreeg de winnende vangstelling net niet rond." De topspeler van DamRa kwam daardoor één puntje tekort op winnaar Bertus Bosch.

Het toernooi in Heino telde zestig deelnemers uit de wijde regio. De strijders van het organiserende DOS gingen niet met lege handen naar huis. Tobias van Beek scoorde de volle zes punten en was daarmee de onbetwiste uitblinker in de eerste klasse. In de jeugdklasse ging de hoofdprijs naar clubmakker Harmen Kok.

Het overlijden van oud-gediende Bart Koster (70) wierp een schaduw over het DOS-toernooi. "Een hartstilstand", vertelde Gerritsen. "Hij was sinds de jaren zeventig lid van onze vereniging en fungeerde zestien jaar als voorzitter. Ook was hij lid van verdienste van de Overijsselse bond, waarvoor hij elf jaar penningsmeester is geweest."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 24 maart 2007

Culemborgse dammers verbazen zich over amateurisme bij NK

door Anton Janssen

Zaterdag, 24 maart 2007 - CULEMBORG - Jeroen van den Akker, Boudewijn Derkx en Bennie Provoost doen van 28 maart tot en met 6 april in Soest mee aan het Nederlandse damkampioenschap. Van het trio deelnemers met een Culemborgse achtergrond heeft Van den Akker (26) de meeste ervaring.

Een podiumplaats voor het boegbeeld van Denk en Zet, intussen uitkomend voor Amsterdam, zou insiders niet verbazen. Van den Akker speelde productief in de competitie en won overtuigend zijn groep in de halve finale.

"Sinds ik een baan heb, steek ik minder tijd in het dammen. Ik ben net terug uit Canada en moet nog aan de voorbereiding op het NK beginnen. Ik hoop voorzichtig op een plaatsje in de top vijf maar vind de klassering ondergeschikt aan het spel", voorziet Van den Akker. "Ik wil de opgaande lijn in mijn spel doortrekken. Dat er geen of nauwelijks prijzengeld is, houdt me niet bezig. Wel verbaas ik me over de amateuristische aanpak van het NK. Ik merk het ook aan de regeling van de huisvesting van de spelers."

Voor Boudewijn Derkx (20) wordt de titelstrijd een uitdaging. De debutant, jeugdwereldkampioen in 2003, is realistisch: "Het liep goed in de kwalificatiewedstrijden. Er wacht een zwaar toernooi. Een plaats in de top verwacht ik niet. Misschien kan ik tiende worden. Zo'n NK past in mijn leerproces. Ik vind meedoen belangrijker."

Bennie Provoost (21) speelt voor de tweede keer het NK. De speler/trainer van landskampioen Denk en Zet probeert de lat hoger te leggen: "Vorig jaar scoorde ik vijftig procent. Ik wil nu agressiever spelen en vaker voor winst gaan. Ik probeer voor de derde keer te voldoen aan de norm voor de titel Internationaal meester waarvoor ik elf punten moet scoren." Provoost is verbaasd over de faciliteiten: "Dat er geen prijzenpot is, is natuurlijk een erg slechte zaak. Zeker voor de profs in het deelnemersveld. Ze moeten er veel voor doen."
Post Reply