De Gelderlander, 5 maart 2007
Troesoe/DOG over de knie bij team Sijbrands
Maandag, 5 maart 2007 - ARNHEM - De Damcombinatie Troesoe/DOG (CTD) ging met forse cijfers over de knie bij Excelsior in Rosmalen. Dat pakte met de 16 - 4 winst de titel en promotie naar de landelijke Ereklasse.
Teamleider Rommy Moerlie toonde zich na afloop realist: "Excelsior had meer kwaliteit hoewel wij aan ons aan sommige borden wel erg gemakkelijk lieten wegspelen. Onze invaller Leo Emerenciana trof grootmeester Ton Sijbrands. Zijn stelling werd langzaam gesloopt. Het was ook voor Leo genieten. Het was de dag van zijn leven. Film- en fototoestellen waren een uur op zijn bord gericht."
Het snelle verlies van Rik Twilhaar en Michael Palmer was een tegenvaller. De ingevallen Henk Mahboeb kwam ervaring tekort. Ook Moerlie en René Vos konden geen vuist maken en verloren.
CTD speelde aan vier borden remise. Dat gebeurde eerst aan het bord van Erik van de Weerdhof. Die ontplofte bijna toen de arbiter in hevige tijdnood zijn notatiebiljet innam. Het gaf veel rumoer in de speelzaal. Van de Weerdhof werd met 15 punten uit 11 partijen de best scorende CTD-dammer.
Bart Terwel en Leo Aliar pakten een punt. Dat deed ook Rein Bergsma die voor het eerst in zijn lange damleven een wedstrijd voor de nationale competitie speelde. CTD eindigt met 11 punten uit 11 wedstrijden in de middenmoot.
Excelsior - CTD Arnhem 16-4.
Jan van den Hooff-Leo Aliar 1-1, Ingo Greveraars-Bart Terwel 1-1, Wim van der Kooij-Rik Twilhaar 2-0, Frank Teer-Michael Palmer 2-0, Hans Ladage-Romy Moerlie 2-0, Mari van Ballegooijen-René Vos 2-0, Ton Sijbrands-Leo Emerenciana 2-0, Adri Vermeulen-Erik van de Weerdhof 1-1, Roep Bhawanibhiek-Henk Mahboeb 2-0, Harry Kolk-Rein Bergsma 1-1.
Leo Emerenciana trekt gouden lot
door Egbert van der Weerd
Maandag, 5 maart 2007 - ROSMALEN - Leo Emerenciana is een gelukkig man. Op de dag dat damicoon Ton Sijbrands, oud - wereldkampioen, Europees kampioen en Nederlands kampioen voor het laatst achter het bord zou plaatsnemen, trok de 39 - jarige Arnhemmer het langste strootje.
<center>
Onder het oog van de meester (Ton Sijbrands) overpeinst
Leo Emerenciana van Combinatie Troesoe Elden zijn stelling.
Foto: Roy Lazet/Pro Shots </center>
Hij mocht zaterdagmiddag bij de hoofdklassewedstrijd Excelsior- Combinatie Troesoe/DOG Elden plaatsnemen achter bord zeven, met de zwarte stenen. Tegenover hem zat Ton Sijbrands, met wit. Rondom het duo klikten de fotografen en draaiden de camera's.
"Als kind op Bonaire las ik de damboeken van Ton Sijbrands. Dat ik bij zijn laatste wedstrijd tegenover hem heb mogen zitten, is een eer. Ton Sijbrands is een lopende legende, ik heb de loting gewonnen."
Leo Emerenciana is 39 jaar. Hij kwam op zijn 21ste naar Nederland om in Utrecht te gaan studeren. Zijn woonplaats werd Arnhem, zijn damclub Troesoe.
Op Bonaire leerde hij als jochie het spel, via familie en vrienden. In de bibliotheek op het Antilliaanse eiland werden de damboeken van Sijbrands (nu 59) verslonden. Toen Sijbrands op buureiland Curaçao een simultaan kwam geven, was Emerenciana al in Nederland.
Om daar achttien jaar na zijn aankomst in een bijzondere afscheidspartij te geraken. Leo Emerenciana bood zijn grote tegenstander zaterdag naar eer en geweten partij. "In zo'n partij ga je niet hakken, zo snel mogelijk stenen ruilen om het spel te versimpelen. Dat doe ik niet, ik wilde er een mooie partij van maken."
De kansen voor Emerenciana waren niet ongunstig, voor wat het waard is. "De enige kans om van Sijbrands te winnen is met zwart. Vraag mij niet om het uit te leggen, want dat is niet uit te leggen. Het is gewoon een kwestie van al zijn partijen optellen. Dan blijkt dat je met zwart vijf keer zo veel kans hebt dan met wit. Ik hoorde de jongens voor de wedstrijd al roepen 'je hebt zwart Leo, je maakt een kans'."
Emerenciana besloot het er dan ook op te wagen en probeerde een variant uit. "Sijbrands nam wel een half uur bedenktijd om alles door te rekenen. Ik dacht als ik daar uit kom, sta ik beter. Maar ik liep in een klein zetje van twee om drie. Met een schijf achter raakte ik in tijdnood."
Hij verloor, maar maalt daar niet om. "Het is fantastisch na afloop met zo'n man te analyseren. Normaal ga je naar huis met het zettenverloop en neem je met je computer of op internet je partij door. Sijbrands is net een computer. Hij rekent 20, 25 tot 30 zetten vooruit. Ik heb tien jaar geleden een simultaan tegen hem gespeeld. Dat wist hij nog, hij wist zelfs het zettenverloop. En hij wist ook dat hij een bepaalde stelling van toen in 1970 al eens op het bord had gehad."
Onvoorstelbaar? Emerenciana lacht. "Ja, heel bijzonder, een wandelende computer. Hij wint blindelings. Vanuit een andere ruimte speelt hij blind 22 partijen en verliest er niet één. Prachtig om tegen zo iemand te spelen. Ja, een heel bijzonder iemand. Als hij boodschappen doet, vergeet hij alles."