De Stentor, 22 januari 2007
DZW onzeker over kleur eremetaal
door NIKHILA
DAMMEN - DZW ligt in de Gelderse hoofdklasse nog steeds op koers voor een podiumplaats. De ploeg uit Warnsveld zette de ambities met een klinkende zege in Barneveld kracht bij: 3-13. ‘Dat tikt lekker aan voor ons bordsaldo’, lachte bestuurder Rob Kampman.
DZW deelt met drie ronden te gaan de tweede plek met het Vordense DUO. Op één punt van titelverdediger WSDV uit Wageningen. ‘Wij spelen nog tegen DUO, dat op zijn beurt de koploper treft’, weet Kampman. ‘Alles is dus nog mogelijk.’
Nina Hoekman, het paradepaardje van de Warnsveldse ploeg, opende de score. ‘Met een bord vol schijven stond haar tegenstander vast’, zei Kampman vol bewondering. Hij had ook zelf succes en tekende met een slagzet voor de tweede voltreffer.
Het spektakelstuk van Pieter van Splunter leidde tot een hevig tijdnoodgevecht. ‘Zijn tegenstander had nog één seconde op de digitale klok en slaagde er zowaar in nog wat zetten te doen.’ Na het vallen van de vlag eiste Van Splunter, met een kansrijke maar nog niet gewonnen stand, de punten op.
DUO bleef moeizaam overeind tegen DCN uit Nijmegen: 9-7. Jaap de Vries was bij zeven remises de trotse matchwinnaar. ‘En dat in de énige partij, waarover ik mij zorgen had gemaakt’, lachte de eerstebordspeler Jochem Zweerink. De kansen waren dun gezaaid, al had Harry Graaskamp meer verdiend.
Onderin knokt DCH voor overleving. De Hengeloërs, na een kwart eeuw terug in de hoofdklasse, gingen met 11-5 in Voorthuizen onderuit. ‘Geflatteerde cijfers’, mopperde Harry Vos. ‘Ik laat mijzelf onnodig te grazen nemen en mijn broer Jaap vergooide zelfs een glasheldere winst.’
Na de vierde nederlaag op rij is het moreel nog niet gebroken in Hengelo. ‘We staan nog boven de rode streep’, weet Vos. ‘Er degraderen drie teams en bovendien hebben we nog een relatief licht programma.’
Door het onstuimige weer kwam koploper Brummen niet in actie in district Oost. Het degradatiegevaar voor Denk en Zet is geweken na de 11-5 overwinning op Terborg. Gerrit Wassink trof met Jan Fokkink een oude bekende. ‘We zijn allebei ook lid van DUO’, vertelde de Larense topscorer.
Fokkink had geen antwoord op de strategie van Wassink, maar kampte ook met andere problemen. ‘Hij was in de vorige ronde aangereden op het zebrapad. Op luttele meters van het clublokaal. Zijn schouderbanden waren geknapt. Hij nam tijdens de partij de draagdoek af, maar had wel veel hinder met noteren en de klok bedienen.’

KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
- archimedes
De Limburger/Limburgs Dagblad, 22 januari 2007
PLDB-cup naar Maastricht
DAMMEN > Het eerste team van Raes Damclub Maastricht heeft in Brunssum de PLDB-cup, de beker van de Limburgse dambond, veroverd. Het Maastrichtse achttal verzamelde dertien punten uit acht partijen, een moyenne van maar liefst 81.25 procent. Schaesberg eindigde als tweede met elf punten, Eureka als derde met negen punten. Roermond en CEMA/De Vaste Zet deelden de vierde prijs met elk acht punten.
- Hanco Elenbaas
<center>website De Telegraaf, ma 22 jan 2007, 20:52
Dammer Ndjofang vrijwel winnaar
door onze Telesportredactie
DOORWERTH - De Afrikaan Jean Marc Ndjofang gaat de WDC achtkamp in Gelderland vrijwel zeker winnen. Alleen de Oekraïner Yuri Lagoda kan door winst in de slotronde nog gelijk met hem komen. In de dubbele ronde versloeg de Afrikaan grootmeester Jos Stokkel in een korte vleugelopsluiting partij.
De beslissing viel na een onophoudelijk offer festijn. (zie www.worlddraughtsclub.com ) In de middagronde deelde de koploper de punten met oud-wereldkampioen Harm Wiersma, die daarmee zijn status als B-sporter bevestigde. De Afrikaan kon zich met moeite staande houden. Verrassend tweede plaatste zich de Oekraïense kampioen Yuri Lagoda, die door een overzichtelijke standaardmanoeuvre van Erik van Dusseldorp won.
Voornaamste uitslagen: Ndjofang – Stokkel 2-0, van Dusseldorp – Lagoda 0-2, Ndjofang – Wiersma 1-1.
Stand aan kop: 1. Ndjofang 9 pnt. 2. Lagoda 7 pnt gevolgd door 4 spelers met 6 punten.
- Hanco Elenbaas
PZC, 22.01.07
Provoost pakt drie punten en leidt de dans
ARNHEM - Bennie Provoost blijft het uitstekend doen in de halve finale van het Nederlands damkampioenschap. De Zeeuwse titelhouder veroverde afgelopen weekeinde op Papendal drie punten en staat nu alleen aan de leiding in zijn groep.
Vrijdag speelde Provoost in een riskant opgezette partij remise tegen Erwin van Hierden uit Nijkerk. Zaterdag liet hij zijn derde winstpartij in dit kwalificatietoernooi noteren. In een klassieke partij kreeg hij tegen Mijndert Verkaik steeds meer voordeel. De kampioen van Zuid- Holland-Zuid kon nog wel afwikkelen naar een eindspel, maar met twee dammen bleek winst een peulenschil.
Provoost leidt in het klassement met één punt voorsprong op Jasper Lemmen en Leopold Sekongo. Laatstgenoemde kwam in Arnhem niet verder dan twee gelijke spelen, tegen Erwin van Hierden en Fred de Koning. Toby Hage wacht in deze groep nog steeds op zijn eerste overwinning. Hij speelde gelijk tegen Wim van der Kooij en Wouter Ludwig.
Daaf Kasse liep zondag tegen zijn eerste nederlaag op. Tegen de Enschedese student Danny Slotboom forceerde hij schijfwinst, maar zijn tegenstander had zo veel compensatie dat de Middelburger toch nog aan het kortste eind trok. Een dag eerder had Kasse remise gespeeld tegen het pas dertienjarige supertalent Roel Boomstra uit Emmen.
Bij de vrouwen pakte Leonie de Graag, oorspronkelijk afkomstig uit Goes maar tegenwoordig studerend in Enschede, zaterdag haar derde overwinning. Een mooie partij tegen Daniëlla de Vos bekroonde ze met een winnende combinatie. Zondag ging het echter mis. De jonge Karlijn Overes uit Hoogblokland speelde ijzersterk en gaf de Zeeuwse speelster geen kans. De Graag deelt ondanks haar nederlaag met Overes de eerste plaats in haar groep.
Voor Daniëlla de Vos verliep het weekend desastreus want zondag liep ze opnieuw tegen een nederlaag op. Europees aspirantenkampioene Heike Verheul uit Groningen was een maatje te groot voor de uit Tholen afkomstige speelster.
- Hanco Elenbaas
PZC, 16 januari 2007
De Leeuw is op weg naar record
door Tom van Gurp
GOES - Nog twee keer Zeeuws kampioen worden. Dan heeft dammer Johnny de Leeuw het record geëvenaard van Leo Anderson, die in zijn carrière twaalf keer het Zeeuws kampioenschap won. En De Leeuw is goed op weg naar zijn elfde titel. Met nog twee partijen te spelen, staat de 41-jarige Goesenaar twee punten voor op zijn naaste concurrenten.
<center>
![]()
Dammer Johnny de Leeuw met zijn vriendin en pasgeboren zoontje.
Foto Willem Mieras ©
</center>
Omringd door felicitatiekaartjes voor zijn pasgeboren kind praat hij over zijn fanatisme voor de damsport. „Ik vond het als klein kind al leuk om spelletjes te spelen waarbij je echt moest nadenken. Stratego, dat speelde ik ook vaak. Die geluksspelletjes, daar had ik niet zoveel mee.“
De jonge De Leeuw ging vaak naar zijn oom om appels en peren te plukken. Toen hij acht jaar was, zei zijn oom: ’Zal ik je eens een spelletje leren?’ Zo kwam De Leeuw in aanraking met de damsport.
De appels en peren liet De Leeuw snel voor wat ze waren, want de kleine houten schijfjes vond hij veel interessanter. „Ik speelde vaak tegen mijn oom en verloor heel dikwijls. Hij vroeg me op een gegeven moment of hij mij een keer moest laten winnen. Dat wilde ik dus niet.“ Zijn oom moet een goede dammer zijn geweest, want De Leeuw won in zijn jonge jaren behoorlijk wat partijen van zijn leeftijdgenootjes. In een mum van tijd speelde de geboren en getogen Goesenaar zich naar de top van jong dammend Nederland. Op zijn elfde behoorde hij tot de beste twaalf van Nederland in zijn leeftijdscategorie. En toen had hij al de titel van Zeeuws kampioen op zak, want dat fanatisme had hij in die jaren al. Verliezen was op die jonge leeftijd al moeilijk te verteren.
Bodybuilden
„Ik weet nog toen ik veertien was, dat ik moest spelen om het Nederlands kampioenschap bij de aspiranten tot zestien jaar. Ik was extra gemotiveerd, want het kampioenschap was in Vlissingen. De PZC had geschreven dat ik de grote favoriet was. De eerste vier partijen verloor ik allemaal. De schijven vlogen over tafel en ik liep een halve dag te huilen. Zo gaat het niet, zei mijn moeder. Dan kun je beter iets anders gaan doen.“
Dat heeft De Leeuw ook een tijdje gedaan. Voetballen en bodybuilden vond hij ook wel leuk, maar dammen bleef toch zijn favoriete sport. In de loop der jaren reeg de boekhouder dan ook de Zeeuwse titels bij de senioren aaneen. Hij pakte er tien bij het reguliere dammen en 21 (!) bij het sneldammen.
Afgezwakt
In al die jaren is het fanatisme iets afgezwakt. „Vroeger wilde ik alles winnen, nu staat het plezier voorop. Een vriend van mij speelde eens drie damtoernooien achter elkaar. Dat leek me zo verschrikkelijk druk. Ik vroeg hem waarom hij dat deed. Omdat ik het gewoon leuk vind, zei hij. Zo had ik het nog nooit bekeken. Als ik nu in het weekend een potje verlies, dan ben ik dat ’s maandags als ik naar mijn werk ga al vergeten.“
„Je leert ook meer relativeren. Als je twintig bent, denk je dat de wereld om jou draait. Nu weet ik dat ze me bij de eerste de beste reorganisatie zo op straat kunnen zetten. En als mijn kleine ventje ziek is, heb ik daar veel meer voor over.“
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 24 januari 2007
http://www.gelderlander.nl/denksport/article1039733.ece
Jos Stokkel laatste in experimenteel toernooi
Door ANTON JANSSEN
Woensdag, 24 januari 2007 - HUISSEN - Jos Stokkel uit Huissen is tijdens het experimentele invitatiedamtoernooi in het Golden Tulip Hotel in Doorwerth als zevende en laatste geëindigd.
Het deelnemersveld bestond vrijwel uitsluitend uit internationale grootmeesters onder wie de oud-wereldkampioenen Tsjegoljew en Harm Wiersma.
Stokkel speelde vijf keer remise en leed twee keer verlies. De grootmeester verloor van toernooiwinnaar Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen en Wjatsjeslaw Tsjegoljew. Alle overige partijen eindigden in remise.
Stokkel, die voor Hengelo in de Ereklasse speelt, moest tijdens het invitatietoernooi dammen en werk combineren. „Niet ideaal, maar het toernooi ging pas op het laatste moment definitief door“, zo reageerde de Nederlands kampioen van 1989. „Er werd een afwijkend speeltempo gehanteerd. Ik kende dat van het Europees kampioenschap van 2006 in Bovec. Een evenement als dit is voor herhaling vatbaar. De formule spreekt me aan“, aldus Stokkel.
Het Doorwerth Invitatietoernooi was een initiatief van de World Draughts Club in Friesland. Die probeert de damwereld zowel nationaal als internationaal te versterken. Stimulator Harm Wiersma noemt het een nieuwe stap naar een andere opzet.
In het toernooi werden elektronische damborden en andere elektronische damklokken gebruikt. Het was voor organisatie en spelers een test. De WDC hoopt op belangstelling van sponsoren zodat topdammers meer faciliteiten kunnen krijgen.
Eindstand Invitatiedamtoernooi:
1. Jean-Marc Ndjofang (Kameroen) 7-10, 2. Alexander Getmanski (Rusland) en Yuri Lagoda (Oekraïne) 7-8, 4. Auke Scholma, Harm Wiersma 7-7, 6. Wjatsjeslaw Tsjegoljew (Rusland) 7-6, 7. Eric van Dusseldorp en Jos Stokkel 7-5.
- Hanco Elenbaas
Culembrgse Courant, 23 januari 2007
Dammers Van den Akker, Derkx en Provoost op NK-finalekoers
CULEMBORG - Damvereniging Meurs Denk en Zet deed het in de halve finale van het NK dammen uitstekend. Na vier van de negen partijen gaan liefst drie van de vijf leden van de vereniging in hun groep na het 2e speelweekend aan kop.
Van de 40 deelnemers is Bennie Provoost de meest productieve. In groep 1 gaat hij aan de leiding van vier punten. Provoost speelde remise tegen Henri van Hierden uit Nijkerk. In zijn vierde partij klopte hij Mijndert Verkaik uit Oud-Beijerland.
Pieter Steijlen scoorde zijn eerste punten op dit niveau. De 16-jarige behaalde remises tegen de Amsterdamse meester Paul Oudshoorn en tegen Daniël Merkus uit Barneveld.
In groep drie gaat Jeroen van den Akker alleen aan de leiding. Hij begon het tweede speelweekend met een overwinning in tijdnood op clubgenoot Pim Meurs. Daarna volgde er een gelijkwaardige remise met de Drent Peter Schuitema. Meurs maakte zijn verlies tegen Van den Akker weer goed met een mooie overwinning op Johan Sterrenburg uit Nijmegen. In groep 4 greep Boudewijn Derkx de macht met 2 overwinningen. Derkx klopte eerst Paul Sier uit Volendam en daarna Hin Wong uit Borne.
In het damkampioenschap voor pupillen van Gelderland Zuid wisten Jan Jaap de Heer en Kester Brons de 2e en 3e plaats te veroveren. Uit zeven ronden Zwitsers systeem scoorde Jan Jaap 11 punten, 1 minder dan kampioen Pepijn van den Brink uit Huissen. Kester scoorde 9 punten. Samen met de reeds geplaatste Marc den Hartog doen Jan Jaap en Kester eind februari mee aan het kampioenschap van Gelderland.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 25 januari 2007
Makkelijk winnen is juist keileuk
Door LEO KLAASSEN
Donderdag, 25 januari 2007 - WAMEL - Mark Looman uit Wamel is sinds gisteren met overmacht schooldamkampioen van West Maas en Waal. Zijn concurrenten hadden toch wel plezier.
<center>
Concentratie bij het West Maas en Waalse schooldamkampioenschap
in Wamel. Foto: Jan Rikken </center>
Tik tik tik tik. Het is het geluid dat je niet wilt horen wanneer je bij dammen niet aan zet bent. Daar gáán je stenen.
Hessel van zes hoort het geregeld, woensdagmiddag in het Vrijetijdscentrum in Wamel. Hij kreeg vorige maand een setje damsteentjes van Sinterklaas en stond erop dat hij vandaag mee zou doen aan het schooldamkampioenschap.
Maar zit hij ermee dat hij zijn vijf potjes op rij kansloos tenonder gaat? Tuurlijk niet! Geconcentreerd kijkt hij mee met de wedstrijden die langer dan vijf minuten duren. Moeder Gerda moet langs de kant de hele zit uitzitten. Dat lukt. Zusje Rixt (3) heeft het echter zwaar. Ze kijkt verveeld als haar moeder vertelt dat Hessel op damles gaat. Sinds tweeënhalf jaar kan dat weer bij de damvereniging in Wamel, bij damleraar Harry Verploegen.
Het schooldamkampioenschap in Wamel blinkt uit in charme.
Aan twee langwerpige tafels doen negentien jongetjes – niemand snapt waarom er dit jaar geen meisjes bij zijn – hun stinkende best achter hun dambord. Praten mag, en rondlopen ook.
Een handjevol ouders en de tweekoppige organisatie doen dat dan ook volop.
Op de gesloten bar wachten drie zilveren bokaaltjes op de winnaars. Die staan eigenlijk van tevoren al vast. Twee van de deelnemers zijn immers lid van de organiserende damvereniging Slagvaardig. En een derde, Jeffrey (12) uit Alphen, is ‘eigenlijk ook best wel goed’, weten de gedoodverfd favorieten Niek (11, Druten) en Mark (10, Wamel).
De goeien malen er niet om dat ze geen tegenstand tegenkomen. „Dat is juist leuk”, glimlacht Mark. Vier basisscholen hebben leerlingen afgevaardigd naar het kampioenschap: De Laak, de Terebint (Wamel), de Oversteek (Dreumel) en de Gravin van Rechterenschool (Appeltern).
Die laatste school staat de laatste jaren bekend om de ijzersterke ploegen die zij afvaardigt naar regionale en landelijke kampioenschappen.
Leerling Jeffrey komt in Wamel dit jaar echter niet verder dan de derde plaats. Hij verliest zijn finalepotjes tegen Mark en Niek. In de tweestrijd tussen die twee delft de laatste het onderspit, zodat Mark Looman zich nu officieel damkampioen van West Maas en Waal mag noemen
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 26 januari 2007
Arbiter kilometers van het juiste adres
Door onze sportredactie
Vrijdag, 26 januari 2007 - ARNHEM - De dammers van combiclub Troesoe DOG uit Arnhem moesten het voorbije weekend lang wachten op de arbitrage. Arbiter Teus de Mik was de weg kwijt.
De Mik was zaterdag in de veronderstelling dat hij in Bunschoten gewenst was. Daar zetelt immers damclub Univé, vernoemd naar de sponsor. Wat De Mik niet wist, is dat er tegenwoordig twee clubs zijn met dezelfde naam.
De Mik is heel goed bekend met de damwereld. Jarenlang maakte hij als penningmeester deel uit van het hoofdbestuur van de KNDB. Als arbiter heeft hij vele wedstrijden geleid in de hoogste afdelingen van de dambond, maar toen hij zaterdag zijn agenda bekeek, ging er niet direct een lichtje branden.
De Mik dacht gewenst te zijn in Bunschoten en toog vrolijk op weg. Bunschoten kent geen geheimen voor de arbiter. Ruim op tijd voor een kop koffie arriveerde hij op de plaats van bestemming. Tot zijn grote verbazing stond De Mik niet veel later oog in oog met een tweede arbiter van dienst.
Het programmaboekje werd geraadpleegd en toen bleek dat De Mik inderdaad op het verkeerde adres was. Sinds een jaar wordt ook damvereniging Troesoe, gefuseerd met DOG Elden tot CTD, gesponsord door hetzelfde bedrijf.
Razendsnel vertrok de ongelukkige arbiter naar Arnhem. Ondertussen was hij mobiel in contact getreden met de Arnhemse club. ‘Beginnen jullie alvast maar’, zei hij via zijn mobieltje, ‘ik kom er zo aan’.
Dammers zijn over het algemeen rustige mensen, die hun wedstrijden ook wel een poosje zonder toezicht kunnen spelen. Ruim voor de tijdnoodfase arriveerde De Mik in het clublokaal van damclub CTD. De Arnhemse spelers hadden geen hinder van het incident. Zij versloegen de sterke concurrent Huizum uit Leeuwarden met 12-8.
Het is onduidelijk wie voor de kosten van de extra kilometers moet opdraaien: de ongelukkige arbiter, de dambond of misschien de sponsor.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 26 januari 2007
Experiment dammen in Doorwerth
Door onze sportredactie
Vrijdag, 26 januari 2007 - DOORWERTH - Het Golden Tulip Hotel in Doorwerth was afgelopen week het decor van een experimenteel invitatiedamtoernooi. Jean - Marc Ndjofang uit Kameroen won.
Het deelnemersveld bestond vrijwel uitsluitend uit internationale grootmeesters onder wie de oud-wereldkampioenen Wjatsjeslaw Tsjegoljew en Harm Wiersma. Jos Stokkel uit Huissen eindigde als zevende en laatste.
Het Doorwerth Invitatietoernooi was een initiatief van de World Draughts Club in Friesland. Die probeert de damwereld zowel nationaal als internationaal te versterken. Stimulator Harm Wiersma noemt het een nieuwe stap naar een andere opzet.
In het toernooi werden elektronische damborden en andere elektronische damklokken gebruikt. Bovendien werd er een afwijkend speeltempo gehanteerd. Het was voor organisatie en spelers een test. De WDC hoopt op belangstelling van sponsoren zodat topdammers meer faciliteiten kunnen krijgen.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 29 januari 2007
Denk en Zet weigert misstap te doen
Door onze medewerker
Maandag, 29 januari 2007 - CULEMBORG - Het damteam van Denk en Zet won in Westerhaar opnieuw een topduel: 12 - 8. De Culemborgers blijven daarmee Amsterdam één punt voor.
De zege had nog ruimer kunnen uitvallen, het gevreesde Westerhaar kwam er genadig af. Denk en Zet blijft aan kop dankzij de winstpartijen van Andrej Kalmakov, Bas Messemaker en Pim Meurs. Amsterdam blijft na de winst op Hijken DTC de enige concurrent.
Trainer Bennie Provoost is in vorm en speelde aan bord 2 tegen Alexei Domchev vlijmscherp. De Litouwer doorgrondde zijn plannen waarna het remise werd. Jan Peter Patist was aan bord 5 tegen Marino Barkel voor Denk en Zet de risicofactor. Het snelle drukspel van Barkel bracht Patist in grote problemen. Een verkeerde inschatting werd hem fataal. In het verdere verloop bleef het bij dat enige verlies.
Boudewijn Derkx vocht aan bord 4 een spannend duel met zijn jeugdige tegenspeler Danny Slotboom uit. Omdat de situatie aan andere borden erg onduidelijk was, rekte Derkx bewust de partij voordat hij in remise berustte. Andrej Kalmakov behaalde aan bord 6 verrassend winst op de sterke Gil Salomé. De van oorsprong Franse dammer tastte in tijdnood mis, waarna de Rus zijn voordeel verzilverde.
Alexander Boulatov zat aan bord 3 tegen Auke Scholma, vorig seizoen spelend voor Denk en Zet. Ondanks tijdnood hield de Wit-Rus de remise binnen bereik. Bas Messemaker volbracht zijn tactische opdracht: aan bord 9 winnen van Herman Hilberink. Hij voerde zijn partij strak tot winst. Alex Getmanski dwong aan bord 1 schijfwinst af tegen Peter Hoopman, maar liet dit voordeel in tijdnood lopen.
Leopold Kouogueu koerste aan bord 8 tegen Gerbrand Hessing lange tijd op winst af. Zijn opponent verdedigde zich zowel in tijdnood als daarna correct: remise. Evgueni Vatoetin trof aan bord 10 in Mark Podolski de zwaarste opponent. Vatoetin moest het dunne standje diep doorrekenen om de puntendeling veilig te stellen.
Pim Meurs werd aan bord 7 winnaar ten koste van invaller Bruno Fopa uit Kameroen en haalde daarmee de beslissende punten binnen. Met zijn centrumbezetting behaalde Meurs, net negentien geworden, groot voordeel. In het eindspel leidde dat tot winst. Pim Meurs is nu samen met Vatoetin topscorer van het tiental.
- Hanco Elenbaas
De Lunterse kweekvijver is nooit uitgeput
Door POUW JONGBLOED
Maandag, 29 januari 2007 - LUNTEREN - Lunteren is al jaren damhoofdstad in De Vallei. Met een beetje geluk speelt DES, zaterdag met 14 - 6 te sterk voor Troesoe/DOG, volgend seizoen ereklasse.
<center>
Marcel Monteba vs Leo Aliar. Naast Marcel denkt
DES-dammer Arjen Timmer na tijdens zijn gewonnen
partij tegen Michael Palmer. Foto: Cord Otting </center>
Omstreeks vier uur ’s middags ontbrandt in reguliere competitieduels vaak de strijd op de damborden. Dan zijn de stellingen betrokken en wordt het tijd doorbraken te creëren. Maar dit seizoen is alles anders bij DES. De club voegt in speelronde negen weer een hoofdstuk toe aan het voortdurende succesjaar. „Een kwartier geleden stonden wij pas met 2-0 voor“, meldt voorzitter Jaap Heij met verbazing in zijn stem. „Nu is het 12-4. En dat tegen Troesoe, een ploeg die op papier van vergelijkbaar niveau is. Waar moet dit eindigen?“
De voorzitter weet het niet, niemand weet het nog. Als het aan Arjen Timmer ligt, speelt zijn team volgend seizoen in de ereklasse, de hoogste klasse van Nederland. „Misschien is het een beetje vroeg. Maar liever te vroeg dan helemaal nooit. We zijn er zo dichtbij, het zou prachtig zijn.“
Timmer (18) vormt met Aldert van Eck (19) de nieuwste lichting van de talentenfabriek aan de Bisschopweg. Samen met hun Barneveldse team- en generatiegenoot Daniël Merkus pakte het Lunterse tweetal onlangs de nationale juniorentitel.
„In de hoofdklasse spelen weinig jongens van onze leeftijd“, geeft Van Eck aan. „Arjen en ik zitten twee jaar of langer bij het eerste team. We spelen vaak tegen sterke tegenstanders. Daar worden wij beter van.“
Timmer en Van Eck hebben met hun zeges een belangrijk aandeel in de opzienbarende monsterscore. Troesoe verloor dit seizoen slechts één keer en won vier duels op rij. In het knusse DES-clubgebouw De Schuifeldam wordt het Arnhemse tiental overrompeld: 14-6.
Timmer: „Het ging super, ook vandaag weer. Iedereen heeft vertrouwen. We pakken allemaal punten. Het is belangrijk dat Erwin (Van Hierden, red.) en Daniël (Merkus, red.) bijna altijd winnen. Die basis zorgt voor zekerheid.“
Zo is het boemeltreintje, al jaren een degelijke middenmoter in de hoofdklasse, getransformeerd in een sneltrein. Nu maar afwachten welk station de volgende halte is.
„Alleen onze trainer Johan Krajenbrink zei voor het seizoen: jullie moeten meedoen om de titel. Niemand geloofde hem, ik ook niet“, bekent Van Eck. „Toch is het zo. Dit seizoen is al geslaagd.“