KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Voorpost

Post by Voorpost »

In de stand van diagram 2 staat schijf 3 op 9, zoals uit het vervolg van de analyse blijkt. Nooit gezien ook, 36-31!! Ik had het trouwens wel kunnen weten want op 28/02/2004 vond een duel tussen mijn toenmalige teamgenoot Daaf Kasse en Wim van der Kooij plaats. Daar prijkte na 34 zetten exact dezelfde positie op bord, maar dan met verwisselde kleuren. Wim ging verder met 34... 13-18 waarna hij eveneens wist te winnen!
Een leerzaam stukje historisch onderzoek, met dank aan het computerprogramma Turbo dambase [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 19 januari 2007
http://www.gelderlander.nl/denksport/article1024206.ece

De mannen Jan en Bob Beeke: 100 versus 64 velden

Door LEO HEUS

Vrijdag, 19 januari 2007 - Vader Jan en zoon Bob Beeke. Beide namen verschijnen bijna wekelijks in de sportoverzichten in deze krant. Jan Beeke (56) damt, Bob Beeke (25) schaakt. Want: ‘Schaken staat dichter bij het leven. Maar: ‘Dammen is overzichtelijk, het is simpel om te zeggen wat er moet gebeuren.’

<center>
Image
Jan Beeke (links) damt, Bob Beeke schaakt. Foto: Jan Wamelink
</center>

Arnhemse denksportglorie, vader en zoon Beeke. Zonder meer een mooi duo. Ze hebben gemeen dat ze aanleg hebben voor wiskunde. Vader Jan is werkzaam als programmeur, zoon Bob test softwareprogramma’s. Beiden stappen ’s morgens om zes uur uit bed. Beiden bedrijven in competitieverband denksport.

Beiden constateren dat vrouwen ‘niet zo goed zijn in denksport.’ Jan: „Vrouwen zijn logische denkers, mannen spelen meer intuïtief.“ Bob: „Ik vind het altijd prachtig wanneer ik van een vrouw verlies. Het overkwam me dit jaar in het grote zomertoernooi van Vlissingen tegen een zestienjarig meisje.“ Jan lachend: „Psychologisch ben je altijd in het nadeel.“

Jan damt, Bob schaakt, daar scheiden zich de geesten van de mannen Beeke. Hoe dat zo is gekomen weten ze eigenlijk niet precies. Jan: „Ik begon in mijn jeugd met schaken, maar toen zag ik een keer een damprobleem in de krant en ging tegelijk overstag. Ik geloof dat ik de afgelopen zes jaar geen schaakpartij meer heb gespeeld.“

Natuurlijk leerde hij Bob dammen. Bob: „Ik vond er niet zo veel aan, via een vriendje kwam ik in contact met schaken. In schaken vond ik iets wat ik in dammen miste. Ik begon heel jong bij ASV (Arnhemse Schaak Vereniging, red). Tijdens een simultaan in Musis Sacrum speelde ik remise tegen Withuis, een bekende Nederlandse schaker. Dat baarde opzien. Maar op mijn twaalfde ging ik puberen, ik stopte met dammen.“ Toen de Beekes later naar Arnhem-Zuid verhuisden ging hij alsnog voor de bijl. „Ik zag een schaakdemonstratie in winkelcentrum Kronenburg en werd lid van De Toren.“

Het samenzijn van vader en zoon gaat vaak de kant van kibbelen op. Bob: „Jij bent een remiseschuiver.“ Jan: „Dammen heeft een remiseprobleem. Maar ik wil winnen met een mooie zet of combinatie. Overigens is dammen minder voorspelbaar. In vergelijking tot schaken wint de zwartspeler vaker. Grappig.“ Bob: „Dammers zijn control freaks“. Jan: „Ik sta 655ste op de Nederlandse ranking. En jij?“. Bob: „Achthonderdste of zo.“ Ze kijken elkaar even recht in de ogen. Bob: „Ik kan de laatste tien partijen die ik heb gespeeld zo naspelen.“ Jan: „Dat red ik niet, ik kom maximaal tot de laatste vier.“

De gedachtenkronkels van een denksporter volgen vreemde patronen. Jan speelde ooit in een blindsimultaan tegen ex-wereldkampioen Ton Sijbrands. Hij verloor. „Maar twaalf jaar later vond ik de zet waarmee ik remise bereikt zou hebben.“

Bob heeft nog ambities. „Tijdens mijn studie heb ik een tijd een schaakdip gehad. Ik deed veel nachtwerk om wat te verdienen. Maar nu ik op regelmatige tijden werk heb ik weer veel meer energie. Ik ga met sprongen vooruit. Ik speel nog steeds bij De Toren, maar ook in de Duitse competitie bij Turm Kleve. Een druk programma, Kleef is te doen maar je speelt bijvoorbeeld ook uitwedstrijden in Wuppertal. Gelukkig zijn we niet gepromoveerd, want dan waren we door heel Duitsland gaan reizen.“

Jan begon in een ver verleden in clubgebouw De Coehoorn bij Dam Vereniging Arnhem (DVA). Vijfentwintig jaar geleden koos hij voor DOG uit Elden. Kort daarna kwam daar het door Surinamers opgerichte Troesoe bij. Jan: „Ik heb de hele ontwikkeling van Troesoe meegemaakt.“ Naast zijn twee clubavonden dammen speelt hij ook wekelijks een serieus partijtje biljart in café Suikerland in Arnhem-Zuid. Met een gemiddelde van vier is hij de beste van de club.

Beeke senior wil wat meer structuur in zijn leven. Misschien kwam het voor hem wel goed uit dat DOG en Troesoe dit seizoen kozen voor een samenwerkingsverband. Maar toch liet hij zich voor het eerste team, dat in de landelijke hoofdklasse speelt, op de reservelijst plaatsen. „Ik wil eigenlijk niet meer op zaterdag spelen. Ik heb dat een beetje gehad. Bij uitwedstrijden ben ik soms om twee uur klaar en dan moet ik nog vier uur wachten totdat de anderen klaar zijn. Daar heb ik geen zin in.“

Bob zit anders in elkaar. „De sociale aspecten vind ik heel belangrijk, ik blijf altijd tot het eind.“

Beiden zullen tijdens een partij niet snel in tijdnood geraken. Bob: „Alleen als de stelling uiterst moeilijk is. Sommige schakers krijgen een kick als ze in tijdnood moeten spelen. Dat heb ik niet.“ Hij heeft zo zijn theorieën over de beste geestestoestand. „Ik zit altijd barstensvol energie, veel adrenaline. Als je moe bent heb je rust in je hoofd, dat werkt beter.“

Denkt Beeke junior nog wel eens richting top? „Het gaat goed, maar je moet realistisch zijn, ik word geen prof meer. De top honderd van Nederland zou nog wel leuk zijn.“

In de huiskamer van Beeke senior liggen overal damproblemen. Het kibbelen begint weer. Jan: „Dammen is leuk, soms kun je een combinatie twaalf zetten van te voren berekenen. Je kunt dammen in twee minuten leren.“

Bob: „Schaken verlangt strategisch inzicht, en het staat dichter bij het leven.“
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 19 januari 2007
http://www.gelderlander.nl/denksport/article1025728.ece

Editie tien Hent uut ’t Zaandtoernooi

vrijdag, 19 januari 2007 - EDE - Damclub De Kroonschijf uit Ede houdt zaterdag 20 januari met damvereniging DES uit Lunteren de tiende editie van het Hent Uut ’t Zaand Damtoernooi.

De locatie is het gelijknamige Café aan de Vijfsprongweg in Wekerom. Er wordt gedamd in de hoofdklasse, eerste klasse, tweede klasse en er is een klasse voor huisdammers. Inschrijving (senioren) bedraagt 5 euro. Jeugd tot en met 15 jaar betaalt 3 euro. Voor informatie en inschrijving, 0318-484034 of 0318-630143.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 20 januari 2007
Image

Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Hanco Elenbaas wrote:De Telegraaf, 20 januari 2007
Image
Die opgave van Kotesovec heeft echt maar een oplossing hoor. Maar Harm heeft volgens mij de definitie van de locust (het stuk op a4) niet juist gegeven bij de publicatie van de puzzel: Een locust speelt door op damelijnen over een vijandig stuk te springen, direct achter dit stuk te landen en het stuk weg te nemen. (Een locust kan dus alleen maar slaand spelen). Bij de definitie van de locust zoals hij in de krant stond ontbrak het vetgedrukte stuk.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, zo 21 jan 2007, 19:53

Dammer Ndjofang onder druk

door onze Telesportredactie

DOORWERTH - Koploper Jean Marc Ndjofang heeft zondag enige angstige momenten beleefd. Door een tijdelijk offer bracht hij spanningen in zijn partij tegen de Nederlandse grootmeester Auke Scholma.

Na een tegenoffer stond een onoverzichtelijke situatie, waarin de nummer drie van Nederland het beste spel miste. De beide oud-wereldkampioenen Wjatsjeslaw Tsjegoljew en Harm Wiersma tekenden evenals Stokkel – Lagoda voor remise in een vreedzaam duel. De op papier zwaktste deelnemer Eric van Dusseldorp haalde zijn derde benauwde remise tegen de Russische topper Alexander Getmanski.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 22 januari 2007

Gérard Jansen krijgt gezelschap aan kop ranglijst

Door onze sportredactie

Maandag, 22 januari 2007 - HUISSEN - Gérard Jansen gaat in zijn kwalificatiegroep voor de eindronde van het Nederlands kampioenschap dammen niet langer alleen aan de leiding.

De Huissenaar kreeg afgelopen weekeinde gezelschap van Michiel Kroesbergen. Beide spelers hebben na vier wedstrijden zes punten verzameld en leiden de dans in groep 2. De achtervolgers Marino Barkel, Richard Meijer en Paul Oudshoorn staan op twee punten.

Jansen kwam in de derde en vierde speelronde, afgelopen weekeinde gespeeld op sportcentrum Papendal, niet tot winst. Hij deelde de punten met Peter van der Stap en diezelfde Kroesbergen. Laatstgenoemde won eerder van laagvlieger Maikel Palmans en maakte daardoor zijn achterstand op Jansen ongedaan.

Jansen leek zaterdag goede perspectieven te krijgen tegen Van der Stap. De speler van DV Huissen had een kansrijke aanval maar koos niet voor het sterkste plan. In het treffen met Kroesbergen zat het de Huissense grootmeester niet mee. Jansen kwam wel op schijfwinst maar die bleek niet voldoende voor winst.

In groep 1 van het kwalificatietoernooi handhaafde Jasper Lemmen zich in de kopgroep. De Bemmelnaar deelde ook twee keer de punten, tegen Fred de Koning en Wouter Ludwig.

Lemmen zocht tegen De Koning, speler van DV Huissen zijn heil in een afwikkeling. Bij analyse bleek de speler van Amsterdam een goede winstkans te hebben gemist. In de partij tegen Ludwig was Lemmen snel klaar. In het middenspel was alle muziek uit de stand verdwenen. Beide Gelderse spelers kwam toen remise overeen.

Lemmen staat na die uitslagen met zes punten uit vier wedstrijden op de (met Leopold Sekongo) gedeelde tweede plaats. De achterstand op de eenzame leider Menno Provoost bedraagt een punt.

De Koning staat in deze groep in de lage middenmoot. De Nijmegenaar in Huissense dienst deelde na de remise met Lemmen ook met Sekongo de punten. Hij staat zevende met drie punten.

Ook Theo Berends kwam tot twee remises. De speler van DV Huissen speelde gelijk tegen Alfons Ottink en Roel Boomstra. De Gelderse kampioen heeft nu drie punten uit vier wedstrijden en behoort daarmee tot de laaggeklasseerde spelers in groep 3.

De vijfde en zesde speelronde van het NK-kwalificatietoernooi staan gepland voor het weekeinde van 3 en 4 februari.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Lemmen blijft in kopgroep

Door onze medewerker

Maandag, 22 januari 2007 - LENT - Dammer Jasper Lemmen van damclub Lent heeft zich in de kopgroep gehandhaafd bij de kwalificatiewedstrijden voor het Nederlandse kampioenschap.
Lemmen deelde twee keer de punten. De dammer van DC Lent zocht tegen streekgenoot Fred de Koning van de damcombinatie Nijmegen zijn heil in een afwikkeling.

In de partij tegen Wouter Ludwig was Lemmen snel klaar. In het middenspel was alle muziek uit de stand verdwenen. Beide Gelderse spelers kwam toen remise overeen. Lemmen staat na die uitslag met zes punten op de gedeelde tweede plaats.

De Koning deelde na de remise met Lemmen na een zware partij ook met Leopold Sekongo de punten. De speler uit Beek-Ubbergen staat na vier ronden op drie punten.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers zakken op ranglijst voor NK

Door onze sportredactie

Maandag, 22 januari 2007 - EDE - Dammer Johan Sterrenburg heeft zijn sterke start in de kwalificatie voor het NK niet voortgezet. De Wageniner morste punten in de derde en vierde ronde.
Sterrenburg vergooide zijn gunstige uitgangspositie in de plaatsingswedstrijden voor het Nederlands kampioenschap door twee matige partijen. De Wageningse student speelde in de derde ronde remise tegen Sven Winkel en verloor in de vierde ronde van jeugdwereldkampioen Pim Meurs.

Sterrenburg staat nu met vier punten in de middenmoot. Er staan nog vijf ronden op de rol.

Erwin van Hierden van DES Lunteren speelde twee keer remise. Hij deelde de punten met Leopold Sekongo en met Bennie Provoost. Voor Provoost betekende dat het eerste verliespunt. Van Hierden is met vier punten in zijn groep in de middenmoot te vinden.

Daniël Merkus, ook voor DES spelend, deelde afgelopen weekend de punten inde partijen tegen Marino Barkel en Pieter Steijlen. Merkus staat met drie punten op de zevende plaats.

Het vervolg van de kwalificatiewedstrijden is op zaterdag 3 februari om 14.00 uur op Papendal.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Van den Akker en Derkx op eerste plan

Door onze medewerker

Maandag, 22 januari 2007 - CULEMBORG - Culemborgers Jeroen van den Akker en Boudewijn Derkx zijn kansrijk voor deelname aan het NK. Ook Derkx’s clubgenoot Provoost leidt in zijn groep.
De Culemborgerse dammers Jeroen van den Akker en Boudewijn Derkx gaan na vier ronden in hun groep aan kop. Ze horen in deze kwalificatiewedstrijden voor het NK dammen 2007 tot de kanshebbers. Dat geldt ook voor de net als Derkx voor Denk en Zet uitkomende Bennie Provoost. Die staat er met zeven punten uit vier duels zelfs nog beter voor.

Van den Akker, sinds dit seizoen uitkomend voor Amsterdam, won in de derde ronde van oud-Denk en Zet clubgenoot Pim Meurs. Na de gewaagde opbouw van jeugdwereldkampioen Meurs stond de partij op scherp.

De partij kon voor beide dammers zowel goed als slecht aflopen. Meurs plaatste een offer maar koos voor een verkeerd vervolg en had daardoor de teveel tijd nodig om de naar dam doorbrekende Van den Akker brak nog van de overwinning af te houden.

In de vierde ronde speelde Van den Akker tegen Peter Schuitema in de omsingeling. Dat bleek geen uitgangspunt voor winst. De grootmeester uit de damschool Culemborg moest zich correct verdedigen en consolideerde met de remise zijn leidende positie. Hij staat op 6 punten.

Meurs herstelde zich in deze vierde ronde met winst op Johan Sterrenburg, in 2006 ook al deelnemer aan het Nederlands kampioenschap, dat toen in Culemborg werd gespeeld.

Boudewijn Derkx was op Papendal de enige van de veertig deelnemers die in het afgelopen weekeinde de volle buit binnenhaalde. Derkx weerlegde tegen Paul Sier een offer en besliste het duel met een dubbelslag.

De volgende dag kwam de Culemborger tegen Hin Wong na de tijdnoodfase tot een winnend afspel. Derkx heeft 6 punten, één meer dan Van Berkel en Boom.

Provoost zette zijn opmars voort met winst op Mijndert Verkaik en remise met Erwin van Hierden. Die puntendeling betekende zijn eerste verliespunt. Provoost heeft met 7 punten uitstekende vooruitzichten.

De debuterende Culemborger Pieter Steijlen weerde zich in het tweede weekend prima. De jonge deelnemer uit Culemborg zette Paul Oudshoorn en Daniël Merkus de voet dwars: remise.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderelander, 22 januari 2007

De Heer en Brons (Denk en Zet) op schavot

Door onze medewerker

Maandag, 22 januari 2007 - CULEMBORG - In het districtskampioenschap Z - Gelderland waren er zoals alijd medailles voor de jeugd van Denk en Zet. Jan Jaap de Heer en Kester Brons scoorden.
De jeugdafdeling van damvereniging Denk en Zet deed met vijf pupillen mee aan het Zuidgelderse kampioenschap. Dat districtskampioenschap geldt tevens, in de aanloop naar het Nederlands kampioenschap in deze leeftijdscategorie, als selectie voor de Gelderse finale.

De Culemborgse jeugdspelers Jan Jaap de Heer en Kester Brons eindigden op het ereschavot. De Heer werd met 11 punten uit 7 tweede, Brons met 9 uit 7 derde.

Marc den Hartog bezette met 9 punten de zesde plaats. Bart Visser bezette met 5 punten plaats 18 en Freek van Stijn ook met 5 punten plaats 20.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

PZC, 20 januari 2007
http://www.pzc.nl/extra/jong/article1028164.ece

Je moet wel de breedte van het bord benutten

Z’n eerste zetjes deed hij in groep 5. Hij wist amper hoe een damschijf eruit zag, maar één ding had Roland de Rijke (15) al heel snel in de gaten. Dammen? Dat was helemaal zijn spelletje.
<center>
Image
Dammer Roland de Rijke
Foto Ruben Oreel ©
</center>

Zeg nou zelf, wanneer mag je iets afpakken van een ander zonder dat je daarvoor gestraft wordt, lacht hij breeduit. „Integendeel, hoe meer schijven je pakt, hoe groter de beloning.“

Nu - ruim zeven jaar later - heeft de dammer uit Oostkapelle zich langzaam maar zeker naar de Zeeuwse top gedamd. Vandaag kan hij in ’s-Gravenpolder tijdens het Zeeuws kampioenschap bij de aspiranten de zoveelste kroon op z’n damcarrière plaatsen.

Roland: „De grootste concurrenten voor mij zijn Paulan van Nes en dorpsgenoot Danny Wattel. Vorige week - tijdens de eerste ronde - heb ik allebei mijn partijen gewonnen. Vandaag of uiterlijk volgende week zaterdag valt de beslissing bij de aspiranten. Kijk, zo’n toernooi is toch altijd iets aparts. Je kent je tegenstanders door en door en weet dat je niet met een Haarlemmerzetje moet openen om maar eens iets te zeggen. Punt is, dat je moet proberen aan te vallen over de volle breedte van het bord. Niet naar de zijkant, maar met de punt door het midden. Probleem is, dat je tegenstanders ook niet van gisteren zijn. Dat betekent veel zetten vooruit denken en proberen een bepaald patroon op te bouwen. Voorbeeld: 32-28 als openingszet. Het beste antwoord van je tegenstander zou dan 18-23 kunnen zijn en als ik met 33-29 terugkom, dan ga ik lekker snel naar voren met m’n schijven.“

Slaagt Roland er vandaag in om de Zeeuwse titel te pakken, dan levert hem dat meteen een startbewijs op voor het Nederlands kampioenschap later dit jaar. Ook daar heeft Roland de afgelopen jaren al de nodige ervaring opgedaan. Roland: „In Loenen aan de Vecht eindigde ik vorig jaar op een achtste plaats. M’n beste resultaat op een NK? Een vijfde plaats. Hoogste tijd dus om eens te proberen bij de eerste drie te komen. Dat zal niet meevallen, want je merkt, dat het niveau in de rest van Nederland - in vergelijking met Zeeland - veel hoger ligt. Maar alleen al vanwege de sfeer wil ik er graag bij zijn. Vier dagen lang dammen een paar honderd deelnemers, in alle categorieën, om de nationale titels. Lange partijen van soms wel vier uur. Dat vind ik op zich wel saai. Je bent dan redelijk uitgewoond na zo’n toernooi. Gelukkig heb ik nooit last van koppijn, hooguit slaap ik wat minder. “

Z’n grote voorbeeld is de Zeeuwse topper Benny Provoost. „Eén keer in de week ga ik naar Aagtekerke om met Benny te trainen. Een echte topdammer, die verschrikkelijk veel weet van het spel. We spelen dan allerlei situaties na. Ik train vooral op m’n flankaanval. Dat is een zwak punt.“

Hans Segboer
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

PZC, 22 januari 2007

Hoek van Dijke damkampioen

’s-GRAVENPOLDER - Gerben Hoek van Dijke is de nieuwe damkampioen van Zeeland bij de pupillen.
De jeugdspeler uit Arnemuiden, lid van de Middelburgse damclub, won in de finale vijf partijen op rij. Thijs Wisse uit Aagtekerke werd in ’s-Gravenpolder tweede. Jeroen de Jonge van PWG eindigde op de derde plaats. Hoek van Dijke plaatste zich dankzij zijn titel voor de halve finale van het NK.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 22 januari 2007

Doek valt voor kampioensploeg uit Dedemsvaart

door NIKHILA

DAMMEN - Het doek is voor DDD gevallen in de ereklasse. De ploeg uit Dedemsvaart verspeelde de laatste kans bij het eveneens nog puntloze Enschede: 12-4. ‘De routiniers in ons team lieten het afweten’, treurde aanvoerder Jan Siegers.

De nieuwe opzet van de provinciale competitie heeft de krachtsverhoudingen danig op zijn kop gezet. DDD was vorig jaar kampioen van Overijssel, maar werd in de gloednieuwe ereklasse ingedeeld bij zeven landelijk spelende verenigingen.

‘Die zijn voor ons een maatje te groot’, erkende Siegers. ‘Maar het is wel een geweldige ervaring en we zijn in geen enkele wedstrijd van het bord geveegd.’

De hoop op klassebehoud werd in Enschede gevoed door Ab Lohuis. De nestor van DDD trakteerde zijn tegenstander op een mooie damcombinatie en ook oud- gediende Arend Dekker had de partij na schijfwinst in handen. De verwachte voorsprong werd weggespoeld met een ijskoude douche.

‘Lohuis liet zijn dam afpakken’, aldus Siegers. ‘En ook Dekker ging nog in de fout. Geen 0-4 op het scorebord, maar 4-0. En daarmee was de wedstrijd in feite voorbij.’ Voor DDD bleef de oogst uiteindelijk beperkt tot vier schamele remises.

In de slotronde wacht het titanenduel met de topclubs uit Hengelo en Westerhaar. Beide zijn zonder puntverlies, maar Westerhaar heeft één bordpuntje meer en voldoende aan een gelijkspel.

DOS Heino was niet opgewassen tegen Westerhaar (6-10), maar heeft nog steeds de derde plaats in handen. Harry Abbing en Theo van der Vegte gaven tegengas.

Het degradatiegevaar voor Oosterveen is geweken in de Drentse hoofdklasse, maar de formatie uit Gramsbergen moest buigen voor koploper DTC Hijken: 1-7.

André Nijmeijer struikelde al na tien zetten over een heuse één-om-drie, maar de show werd gestolen door Albert Lenters. Hij speelde een prachtpartij tegen de 13-jarige Roel Boomstra, die alom als het grootste talent in ons land wordt gezien. De voorpost van Lenters, diep in de vijandelijke gelederen, was voldoende voor een dikverdiende plusremise.
Post Reply