KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

de Volkskrant, 13 januari 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Limburgs Dagblad, 15 januari 2007

VOOR MAASTRICHT LIJKT DEGRADATIE ONAFWENDBAAR

Limburgse clubs puntloos

De beide Limburgse vertegenwoordigers in de ereklasse van de Dambond blijven in het degradatiehoekje.

Door Michel Franssen

DAMMEN
CEMA/De Vaste Zet verloor in Geleen met 12-8 van het Drentse Hijken DTC, en Raes Damclub Maastricht kreeg in Amsterdam met 14-6 klop van Hiltex.

Drie ronden voor het einde van de competitie staat De Vaste Zet negende met vier matchpunten en Maastricht elfde met twee. Maastricht heeft alleen nog sterke tegenstanders en zal niet veel punten meer pakken. De Vaste Zet treft nog twee topclubs, maar ook nog de Tilburgse hekkensluiter Angarde Informatica. Winst in die ontmoeting is waarschijnlijk voldoende om degradatie te ontlopen.
De Vaste Zet miste Olga Kamyshleeva, die binnenkort een kind moeder wordt. De nederlagen van Léopold Sekongo, Patrick Casaril, Roland Schalley en de van een buitenlandse stage teruggekeerde Erwin Heunen waren flinke tegenvallers. Andy Damen, Shammi Kasnadi, Gijs Schoenmakers, Eric Conrad, Ger Stam en Willy Maertzdorf haalden voor Maastricht ieder een punt binnen tegen spelers met een duidelijk hogere rating. Die remises werden daarom als overwinningen gevierd.

Eureka won in Hoensbroek met 13-7 van De Variant uit Breda en blijft daardoor meedoen in de kopgroep van de tweede klasse E.
<center>
Image
Dré Verheggen moest zich na vijf uur spelen toch gewonnen geven tegen Jeroen van den Akker
foto: Manon Bassant
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 15 januari 2007

Recordcijfers voor Lelystad

door NIKHILA

DAMMEN - Lelystad is gebrand op promotie en onderstreepte dat met een monsterzege: 18-2 tegen WSDV 2. ‘Dat gaat als record in de boeken’, lachte bestuurder Cees Barends. ‘Ik herinner me alleen een eerdere 17-3 uitslag.’

Het jeugdige team uit Wageningen werd in hoog tempo geveegd. ‘Onze ervaring gaf de doorslag, al zat het in een paar partijen niet tegen.’ Huub Nollet sloot het schuttersfeestje in stijl af. ‘Een zeldzaam mooie slotstand’, sprak Barends bewonderd. ‘Met zijn dam, bijgestaan door slechts één schijf, zette hij de vijandelijke dam en schijven geheel vast.’

De kopstukken van DEZ Hattem lieten het afweten: 9-11 tegen EAD. Christel Hoeve toverde een fraaie slagzet op het bord en was de enige winnaar. Vader Jan Willem kwam zowaar met precies dezelfde slag op de proppen, maar zijn eindspel leverde slechts één puntje op.

OG Wapenveld hield de kansen intact: 8-12 bij Westerhaar 3. ‘Ik had op meer bordpunten gerekend’, stelde Albert Lusink, die zelf zijn zesde voltreffer liet noteren.

Na de nederlaag tegen Raalte (8-12) staat SSS Kampenweer op vijftig procent. Na de sterke start kantelde het duel door uitglijders van Harm Kist en Joop Kip.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Zwolle strooit met punten

door NIKHILA

DAMMEN -Voor Zwolle is het vallen en opstaan bij het debuut in de landelijke tweede klasse. Met de strijdlust zat het wel goed tegen koploper Deventer, maar de Zwolse ploeg strooide te kwistig met de punten en verloor: 7-13.

‘Na drie uur spelen zag het er nog goed uit’, vond aanvoerder Hans Mensink. ‘Het gebrek aan ervaring op de lagere borden brak ons op.’ De ondergang van Jan Rensink en Bobby Rijke kwam hard aan en tot overmaat van ramp miste Bert Postma - met de vlag op vallen - een glasheldere winst.

Martijn Vissers, debutant én topscorer, tekende voor de enige Zwolse treffer, want ook clubkampioen Johannes van der Veer moest na een mooie partij in remise berusten. ‘Na een scherpe opening liet mijn kennis van de theorie het afweten. Ik moest op eigen kracht verder en kon alles niet goed meer berekenen.’

Van der Veer (33) was vier jaar geleden een welkome versterking voor de vergrijzende club. In zijn jeugdjaren timmerde hij flink aan de weg. ‘Ik woonde in Sondel, een Fries dorpje met vierhonderd inwoners en één school. Maar wel een school met een damfanatieke onderwijzer. We zijn met een viertal zelfs kampioen van Nederland geweest.’

Van der Veer was in die jaren een groot talent en pakte als jeugdspeler zilver in het NK 1988. Vóór clubgenoot Vissers en ook vóór de huidige kampioen van Nederland Kees Thijssen.

‘Ik ben daarna gestopt, want het spelplezier was geheel weg. Tijdens mijn studie in Groningen heb ik de draad weer opgepakt, maar wel veel minder intensief.’

De geboren Fries is afgestudeerd in accountancy en werkt op een deurwaarderskantoor in Meppel. ‘Ik liep Martijn tegen het lijf in een supermarkt. Een onverwachte ontmoeting. Bij het NK hebben we destijds nog een week lang een kamer gedeeld.’

Van der Veer was de gangmaker achter de overstap naar het landelijke podium. ‘Na de komst van Martijn hoop ik op een aanzuigende werking. Ik speelde de laatste jaren in het Drentse Hijken, maar de verre reizen vielen me zwaar. Zeker nu ik vader ben geworden.’

De Zwollenaar mag dan een stapje terug hebben gedaan na zijn succesvolle jeugdjaren, soms kriebelt het nog wel. ‘Ik liet vorig jaar een wedstrijd verstek gaan in Hijken. Mijn vervanger speelde tegen Sijbrands. Ik heb flink gebaald, want zo’n kans krijg ik nooit meer.’
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Stunt DOS tegen koploper

door NIKHILA

DAMMEN - DOS/Hartholt Olie opende het nieuwe jaar met een daverende verrassing. De Heinose tweedeklasser snoepte koploper DUO 2 een puntje af: 10-10. ‘Het voelt als een overwinning’, grinnikte teamleider Frits Gerritsen.

De Heinose strijders hebben zelf geen uitzicht meer op promotie. ‘Daarvoor moet ons jeugdige team eerst nog verder groeien’, aldus Gerritsen. ‘Ons doel voor dit seizoen is een plaats in het linkerrijtje.’ Dick Dijk zette de thuisploeg met een gewiekste slagzet op voorsprong.

De talentvolle zusjes Van Beek speelden eveneens een hoofdrol. Rebecca (15) zette haar Vordense tegenstander onder druk. Met een plusremise als resultaat. Bij 8-10 waren alle ogen gericht op Judith (17). De DOS-speelster dreef haar tegenstander in het vijfde speeluur tot wanhoop. Na een geslaagde drijfjacht met haar dam tekende zij voor de dikverdiende gelijkmaker.

Oosterveen kreeg een genadeloos pak slaag in Lichtenvoorde: 18-2 tegen DIOS 2.

De personele problemen bij de Gramsbergse vereniging bereikten een absoluut dieptepunt, want de ploeg moest noodgedwongen met negen man op pad. Jan Meester en Selma Lenters kwamen als enigen met de schrik vrij.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Veel fouten bij Marknesse

door NIKHILA

DAMMEN - Tamek Damkring wacht een keiharde overlevingsstrijd tijdens de slotdagen van de competitie. De ploeg uit Marknesse staat na de nederlaag tegen DOS Delft (7-13) nog altijd op de voorlaatste plaats.
‘We hebben de hoop zeker nog niet opgegeven’, sprak bestuurder IJsbrand Haven. ‘We spelen dit seizoen beslist niet slecht, maar lieten ons tegen DOS op veel borden beetnemen.’

Damkring, terug in de eerste klasse, werd vorige week in de Noordoostpolder gekozen tot sportploeg van het jaar. En gaven daarmee de voetballers uit Bant en de volleybaldames uit Nagele het nakijken.

De ploeg hoopt nu ook de ban eindelijk te breken. ‘We hebben al vaak in de eerste klasse gespeeld, maar duikelden altijd na één seizoen weer terug. We hebben alles nog in eigen hand, waarbij het waarschijnlijk om het slotduel zal draaien.’

De club in Marknesse werd opgericht in 1953. Haven (56), al ruim veertig jaar lid, heeft een indrukwekkende staat van dienst. Hij was ooit jeugdkampioen van Nederland en is met pakweg dertig clubtitels nog altijd de sterkste speler van de vereniging. En ook de énige speler die daadwerkelijk in Marknesse woont. ‘De club heeft al heel lang een regiofunctie. Met spelers uit Emmeloord, Urk en Steenwijk.’

Damkring miste slagkracht tegen DOS. Zo struikelde Dick Glazenborg in tijdnood over een simpel slagzetje. ‘De vlag begon omhoog te kruipen en ik was met mijn terugruil net iets te snel.’ De voorzitter was niet het enige slachtoffer. Ook Jurriaan Romkes en Jan Marten van der Reest lieten zich combinatief te grazen nemen.

Daarmee verdween de 3-1 voorsprong als sneeuw voor de zon. Arie Hoonstra had met de Delftse meester Ed Holstvoogd, ooit tweede op het NK, een grote vis gevangen. ‘Holstvoogd zat er na zijn blunder helemaal doorheen’, lachte Glazenborg. ‘En mopperde dat hij nooit meer voor DOS zou spelen.’

Haven speelde remise met Henk de Witt, de bedenker van de zogeheten Delftse telling, die in de damwereld al jaren voor heftige discussies zorgt. ‘Wij zijn geen voorstander van een nieuwe puntentelling’, zei Glazenborg onomwonden. ‘De eerder geprobeerde driepuntenregel is ons ook slecht bevallen.’

Na een uitstekende remise van Lauran Rijk tegen NK- speelster Sarah Rijgersberg ging Klaas Veldstra in het zesde uur onnodig onderuit. ‘Het was vandaag onze dag niet’, treurde Glazenborg.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

DUO pakt winnende draad gewoon weer op

door NIKHILA

DAMMEN - Het zelfvertrouwen van Dammers Uit Oost kent geen grenzen. Ook DVSB Soest werd in eigen huis afgedroogd: 9-11. ‘Hoewel de cijfers anders doen vermoeden, was het een makkelijke zege’, sprak teamleider Henk Grotenhuis.
Grotenhuis verbaasde zich over het timide spel van de thuisploeg. ‘In voorgaande jaren waren we kanonnenvoer, maar het respect snelt ons dit seizoen vooruit.’

Ook oud-wereldkampioen Harm Wiersma drong niet aan tegen Nina Hoekman, die op de ratinglijst een reuzensprong maakte en eindelijk de beste vrouw is. ‘Nina had een slechte week achter de rug, met ook veel ziekte thuis. Als ik maar niet tegen Wiersma moet, vertrouwde zij mij vooraf toe.’

Friso Fennema maakte zijn rentree. De woordvoerder van de VVD had een half jaar geen schijf aangeraakt, maar leerde wél wat verliezen is. Ook op het dambord ging het mis tegen de Rus Pavel Iljin. ‘Na veel geram op de klok treuzelde hij net iets te lang met zijn 50e zet en ging in remisestand door de vlag.’ Grotenhuis vreest dat het bij een eenmalig optreden blijft. ‘Friso heeft een meerjarig contract en moet in principe 24 uur per dag beschikbaar zijn voor de partij.’ De inhaalrace, geleid door de youngsters Jochem Zweerink (19) en Wouter Ludwig (20), trok DUO al bij 5-11 over de streep.

DDC heroverde de leiding in de tweede klasse: 7-13 in Zwolle. ‘Na de misstap van DUO 2 hebben we het weer in eigen hand’, juichte de Deventer teamleider Rob Hendriks. ‘We moeten het hoofd in de laatste drie duels nu wel koel houden.’

Hendriks speelde zelf tegen de Zwolse teamleider Bert Postma. ‘Afgesproken werk. We hebben al vaak op internet gespeeld en wilden nu een partij om het echie. Ik speel op het net in een competitie met ook buitenlanders. Soms word ik gepoetst door een Rus. De schuilnaam geeft weinig prijs, maar de afgebeelde vlag verraadt de nationaliteit.’

Het duel van Hendriks liep maar net goed af, want Postma miste op de 50e zet een glasheldere winst. Paul Olde Hanhof liep als topscorer tegen zijn eerste nul aan, maar zijn ontketende clubmakkers gaven tegengas.

DOS/Hartholt Olie opende het nieuwe jaar met een daverende verrassing. De Heinose ploeg snoepte koploper DUO 2 een puntje af: 10-10. ‘Het voelt als een overwinning’, grinnikte teamleider Frits Gerritsen.

De talentvolle zusjes Van Beek speelden een hoofdrol. Rebecca (15) haalde een plusremise en bij 8-10 waren alle ogen op Judith (17) gericht. Zij dreef haar tegenspeler in het vijfde uur tot wanhoop. Na een geslaagde drijfjacht met de dam tekende zij voor de gelijkmaker.

DamRa pakte de volle winst in Kampen: 8-12. De achterstand werd goedgemaakt door de spectaculaire klapper van André Klein Tank. De kopstukken van de Raalter ploeg deden de rest.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

PZC, 15 januari 2007
http://www.pzc.nl/sport/internationaal/ ... 009857.ece

Einde aan zegereeks dammers PWG

door Daaf Kasse

MIDDELBURG - Er kwam zaterdag een einde aan de zegereeks van PWG ’s-Gravenpolder. Na vier achtereenvolgende overwinningen speelde de Zeeuwse damhoofdklasser in eigen huis met 10-10 gelijk tegen Damlust uit Gouda.

Met deze uitslag konden de spelers van PWG tevreden zijn, want lange tijd stond er een achterstand van vier punten op het scorebord. Daaf Kasse werd in het middenspel het slachtoffer van een lokzet: hij combineerde naar dam, maar zag een winnende tegencombinatie over het hoofd.

De tweede nul kwam op naam van Henk Gunter, die lange tijd uitstekend partij gaf tegen voormalig Nederlands kampioen Erno Prosman, maar in tijdnood slachtoffer werd van een geraffineerde combinatie. Uiteindelijk had PWG het aan de gebroeders van de Weteringh te danken dat het duel toch nog een wedstrijdpunt opleverde. Eerst verkleinde Arie van de Weteringh de achterstand tot twee punten. Hij bracht zijn tegenstander in dermate grote problemen dat hij door tijdsoverschrijding verloor.

Jan van de Weteringh, die dit seizoen goud waard is voor zijn team, bracht PWG kort daarna op gelijke hoogte met de Gouwenaren. Hij joeg zijn tegenstander naar de randen van het bord en wikkelde vakkundig af naar een overmachtseindspel. Bij een 8-8-tussenstand moest Kees Rijk het in een lastig eindspel nog even secuur spelen, maar toen de teamcaptain een punt had veiliggesteld kon er weinig meer mis gaan. Een gelijkspel van Andres van den Berge aan het eerste bord bracht de eindstand op 10-10.

Middelburg deed uitstekende zaken in de tweede klasse E. Zelf wonnen de Middelburgers met 15-5 van Dordrecht 2, terwijl concurrent Verhaar Montage/DVA een 12-8-nederlaag leed tegen TDV 2. In wedstrijdpunten staat Middelburg nu gelijk met de Alblasserdamse ploeg, maar de Middelburgers hebben een wedstrijd minder gespeeld. De voorsprong op Eureka en TDV 2 bedraagt twee punten, terwijl het bordpuntensaldo duidelijk in het voordeel van Middelburg is.

Op de overwinning viel weinig af te dingen. Tegenover de enige nederlaag (van Piet Allaart) stonden maar liefst zes overwinningen. Achtereenvolgens lieten Wim Koppejan, Arie Kammeraat, Frans Blaas, Peter Schunselaar, Ad Trapman en Piet Nieuwenhuijzen hun tegenstander kansloos. Het tweede team van PWG ’s-Gravenpolder won voor de tweede keer op rij. Tegen het Tilburgse Angarde Informatica 2 werd het 12-8. Hans van Akkeren, Rianka Rentmeester en Jan van Beeck wonnen, de enige nederlaag kwam op naam van René Dusebout.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

de Volkskrant, 15 januari 2007

‘Ik heb me nooit geïsoleerd gevoeld’

Interview Van onze verslaggever Robèrt Misset

WIJK AAN ZEE - Russische schaker verloor van de computer, maar voerde het zwaarste gevecht met zichzelf.

Image
Kramnik tegen Fritz in de zesde en laatste partij op 5 december 2006

Opgelucht betreedt Vladimir Kramnik de perszaal in dorpshuis De Moriaan na zijn eerste overwinning in het Corus-toernooi. Een commentator vat de lijdensweg van zijn tegenstander Alexej Sjirov treffend samen. ‘Na het afscheid van Kasparov zocht Sjirov een nieuwe boss.’

Met die attitude verscheen Kramnik zeker niet in Wijk aan Zee. ‘Mijn score van anderhalf punt uit twee partijen is al boven verwachting’, zegt Kramnik. ‘Ik ben onlangs getrouwd, ik heb enkele weken rust genomen en heb me dus niet goed kunnen voorbereiden op dit toernooi. Ik zoek geen excuses. Maar ik denk mijn topvorm pas in maart of april te hervinden.’

Kramnik glimlacht om de suggestie dat hij de ‘nieuwe’ wereldkampioen van een herenigde schaakwereld is. ‘Ik heb me nooit in een isolement gewaand. Voor mijn gevoel ben ik al zeven jaar wereldkampioen. Ik heb in 2000 Kasparov verslagen en mijn titel verdedigd tegen Leko, dat zijn toch respectabele tegenstanders.’

Kramnik weet nog niet of hij zijn titel dit jaar verdedigt. ‘Eind januari maakt de FIDE de nieuwe WK-cyclus bekend, daarvan zal veel afhangen. Ik vind ook dat de wereldkampioen in het verleden te veel privileges heeft gekend. Kasparov bepaalde alles in het schaken, dat was een ongezonde situatie.

‘Het kan niet zo zijn dat de status van een sport wordt bepaald door de grillen van één man. Maar het schaken moet ook niet communistisch zijn, niet iedereen is gelijk. Ik vind dat de wereldkampioen het recht moet hebben om later de WK-cyclus in te stappen.

‘De FIDE moet helderheid scheppen. Je trekt geen sponsors als niemand weet wanneer om de wereldtitel wordt gespeeld. Er moet een duidelijke kalender komen. Het mag nooit meer gebeuren dat matches eindeloos worden uitgesteld, zoals Sjirov en Ponomariov is overkomen tegen Kasparov.

‘In elke sport weet je wanneer het WK wordt gehouden, behalve in het schaken. Dat is onacceptabel. Ik heb begrepen dat het FIDE-congres daaraan een einde wil maken. Ik wacht de besluiten af voor ik bekend maak of ik mijn titel zal verdedigen.

‘Toch vind ik niet dat de schaaksport in een diepe crisis zit. Ooit zal het schaken de status van het golf of het tennis evenaren.’

Was zijn tweekamp met de schaakcomputer Deep Fritz geen tragische vergissing? Kramnik: ‘Ik heb me onvoldoende voorbereid. De tweekamp met de computer stond al vast voor de match met Topalov werd vastgesteld. Ik heb me mentaal niet kunnen instellen op een strijd met een machine.

‘Spelen tegen een computer is slopend. Het vergt veel meer concentratie dan spelen tegen een mens. Je moet bij elke zet bedacht zijn op mogelijke implicaties. Een machine maakt geen fouten.

‘Normaal gesproken laat ik me niet in één zet mat zetten, dat was een pijnlijke ervaring. Toch ben ik ervan overtuigd dat de eindstand ook 3-3 had kunnen zijn. Over twee jaar wil ik het graag nog eens opnemen tegen Deep Fritz. Ik weet zeker dat ik hem aankan, de mensheid is nog niet verloren.’

Het zwaarste gevecht leverde Kramnik met zichzelf, toen hij twee jaar geleden door de spierziekte artritis werd geveld. ‘Plotseling begonnen mijn botten te jeuken, ik wist niet wat me overkwam. Daarna had ik pijn over mijn hele lichaam.

‘Ik heb zware medicijnen moeten slikken en kon onmogelijk schaken. Ik heb even voor het einde van mijn carrière gevreesd. Ook de beste artsen van de wereld hebben geen oplossing voor artritis. Je hebt geen garantie dat het nooit meer terugkomt. Maar het is nu beheersbaar geworden.’

Net als Kasparov zal Kramnik de schaaksport verlaten als hij geen idealen meer heeft. ‘Ik kan me voorstellen dat Kasparov het na twintig jaar aan de top voor gezien hield. Maar ik heb een totaal andere kijk op Rusland dan hij. Ik sta niet achter zijn ideeën.’

Lachend: ‘Ik weet niet of Kasparov geschikt is als politicus. Maar ik heb er respect voor dat hij een nieuwe weg is ingeslagen. Ik denk niet dat ik over tien jaar nog wil schaken. Dan is het ook voor mij tijd voor een andere uitdaging.’
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 16 januari 2007

Spanning in titelrace DES neemt verder toe

Door onze sportredactie

Dinsdag, 16 januari 2007 - LUNTEREN - De dammers van DES Lunteren blijven volop in de race voor een plek in de ereklasse. Na de winst op Nijverdal (13 - 7) is het team zelfs gedeeld lijstaanvoerder.

DES heeft met nog drie wedstrijden voor de boeg de achterstand op koploper Rosmalen ongedaan gemaakt. Het Lunterse team maakte in Overijssel geen misstap, terwijl de concurrent in Franeker een duur punt uit handen gaf: 10-10. DES-teamleider Evert van de Pol: „De uitslag was zelfs nog geflatteerd voor Nijverdal. Bij ons stonden ook Daniël Merkus, Marcel Monteba en Richard Cousijnsen voordelig. Het werd slechts remise.“

Erwin van Hierden kwam tot een hoge persoonlijke score (14 uit 8) na zijn winst in het duel. Arjen Timmer offerde fraai twee schijven voor winnend voordeel. Aldert van Eck boekte zijn eerste zege van dit seizoen. Van de Pol maakte zijn partij met een slagzet uit. Hermen Kroesbergen verloor als enige. Ook Van de Beek en Neutel kwamen op remise uit.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

TC Tubantia, 15 januari 2007

Hengelo’s verzet levert niets op

Het degradatiespook maakte onvermoede krachten vrij in Hengelo. Het noodlijdende Twente’s Eerste/Maas van ‘t Hoog perste er tegen landkampioen VST een weergaloze wedstrijd uit. De gelijkmaker bleef niettemin uit: 9-11.

‘De inspanningen hebben helemaal niets opgeleverd’, treurde aanvoerder Odin Mol. ‘De wedstrijd tegen Angarde moet eind januari gewonnen worden.’
Jeroen Goudt speelde volgens Mol tegen oud-wereldkampioen Gantwarg te gemakzuchtig, Gabriël Heerema bleef met moeite overeind tegen grootmeester Clerc, maar Rik Keurentjes miste tot afgrijzen van de Hengelose fans de gelijkmaker.

Denk en Zet/Witte van Moort veegde hekkensluiter Angarde in hoog tempo van het bord: 14-6. Peter Hoopman koestert als teamleider nog een sprankje hoop op brons. ‘We mogen dan in de laatste drie duels geen punt meer verspelen.’ De thuiswedstrijd ging op vijf borden van start. ‘De auto uit Tilburg was op tijd, maar de treinreizigers waren door vertraging ruim een uur te laat’, vertelde Hoopman. De klok werd teruggedraaid door de arbiter, want de laatkomers beschikten over een bewijsbriefje van de dienstdoende conducteur. Het vijftal van Denk en Zet dat op tijd was begonnen, zorgde voor een 8-0 voorsprong. Daarbij een voltreffer van Mark Podolski, die daarmee naar de tweede plaats van de topscorerslijst oprukte. De treinreizigers redden voor Angarde de eer.

Nijverdal veroordeeld tot nacompetitie

DAMMEN. Zonder de Litouwse strijders, die in eigen land waren achtergebleven, werd Nijverdal/ Ravenshorst kansloos opzij gezet door titelkandidaat DES Lunteren: 7-13. ‘De ploeg is gezakt naar de tiende plaats en zal zich moeten redden via de nacompetitie. De vierde plek op de ranglijst is niets waard, maar Almelo hoopt stiekem op een foutje van de koplopers. ‘Het verschil met de tweede plaats, met rechten op de nacompetie, bedraagt slechts één punt’, weet clubkampioen Gertjan Kolsté.
Het reserveteam van Twente’s Eerste bezorgde de Almeloërs weinig hoofdbrekens: 7-13. ‘Dat hadden voor ons ook veertien of vijftien punten kunnen zijn’, vond Kolsté.

Dios raakt zicht op promotie kwijt

DAMMEN. Het riante uitzicht op promotie is na de achtste speeldag aanzienlijk verslechterd voor Dios. De Eibergse eersteklasser ging onderuit tegen concurrent De Oldehove: 12-8. ‘De Friese ploeg was voor het eerst op volle oorlogssterkte’, mopperde teamleider Stoverinck.
De snelle achterstand (4-0) was een tegenvaller voor de thuisploeg. Gennadi Shapiro struikelde over een lichte druk en ook bij invaller Harry Vos konden de schijven na een damslagje in de doos.
Captain Theo Stoverinck zorgde voor hoop na een adembenemend tijdnoodgevecht met de Friese topspeler Jan Algra. ‘Mijn onverwachte zet bracht hem in verwarring en in de haast miste hij de enige verdedigingszet.’
Het verlies van Chris Jurriëns, die uitzicht op de gelijkmaker had, sloeg in als een bom. ‘Hij had nog tien seconden voor de laatste zet, maar liet zonder na te denken zijn vlag vallen.’

Almelose dammers op het vinkentouw

DAMMEN. De vierde plek op de ranglijst is niets waard, maar Almelo hoopt stiekem op een foutje van de koplopers. ‘Het verschil met de tweede plaats, met rechten op de nacompetie, bedraagt slechts één punt’, weet clubkampioen Gertjan Kolsté. Twente’s Eerste 2 bezorgde de Almeloërs weinig hoofdbrekens: 7-13. ‘Dat hadden voor ons ook veertien of vijftien punten kunnen zijn’, vond Kolsté.

l Zonder de Litouwse strijders, die in eigen land waren achtergebleven, werd Nijverdal kansloos opzij gezet door titelkandidaat DES Lunteren: 7-13. Nijverdal is gezakt naar de tiende plaats en zal zich moeten redden via de nacompetitie .
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Website De Telegraaf, 16 januari 2007
http://www.telesport.nl/1084643/___Nieu ... ereld.html

Nieuwe initiatieven in damwereld

door Harm Wiersma

GOUTUM - De World Draughts Club in Friesland komt met pogingen om tot nieuwe initiatieven te komen, die de damwereld zowel nationaal als internationaal kunnen versterken. De eerste opzet is een trainingstoernooi met vrijwel alleen grootmeesters, die vanaf vrijdagavond tot dinsdagavond elkaar in een rond toernooi zullen ontmoeten.

Deelnemers zijn oud-wereldkampioen Wjatsjeslaw Tsjegoljew, de Russische WK-deelnemer Alexander Getmanski (nr 9 op de wereldranglijst), De nieuwe Oekraïense kampioen Yuri Lagoda, De sterke Afrikaan Jean Marc Ndjofang en de Nederlandse grootmeesters Auke Scholma, Jos Stokkel , nationaal meester Eric van Dusseldorp (organisator van het jaarlijkse Thailand – damtoernooi) en initiatiefnemer oud-wereldkampioen Harm Wiersma. Reserve is de Rus Andrej Kalmakov.

Speellocatie is het Golden Tulip hotel in het Gelderse Doorwerth. Arbiters zijn mede-organisator William Cornelissen en hoofd van de bondsraad, Evert Davelaar. Het toernooi heeft kwalificatie 15 en het doel is om een aanzet te geven tot meer particuliere toernooien. De organisatie wordt gecoördineerd door de World Draughts Club ( zie www.worlddraughtsclub.com ), die vanuit een onafhankelijk uitgangspunt de damsport in de top en in de breedte nieuwe injecties wil geven.

De dampartijen zullen online ( in real-time) gevolgd kunnen worden. Zowel hoofd van de technische commissie van de FMJD (Werelddambond / FMJD), dr. Frank Teer als topsportcoördinator Johan Krajenbrink van de KNDB zijn geïnformeerd. Wiersma: “een nieuwe stap naar een andere opzet”. De initiatieven komen op een goed moment.

Onlangs liet oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg via de Witrussische dambond weten niet meer beschikbaar te zijn voor topwedstrijden. Hij heeft vooral veel grieven tegen de bestuurders van de bestaande overkoepelende dambonden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

de Volkskrant, 13 januari 2007
http://www.volkskrant.nl/sport/article3 ... NK_boeiend

Knock-outformule maakt NK boeiend

Van onze schaakmedewerker Gert Ligterink

Het is een uitstekend idee van de KNSB gebleken om de knock-out toernooiformule voor te schrijven voor de halve finale van het Nederlands kampioenschap. Vroeger was het een saaie wedstrijd waarin de topspelers precies wisten wat hen stond te doen: drie partijen winnen en daarna met een serie korte remises hun hoge klassering consolideren. De laatste jaren hebben ze het moeilijker. Ze moeten drie riskante eliminatieronden overleven om hun doel te bereiken.

Het stadhuis van Hilversum was in het afgelopen weekeinde het toneel van de beslissende laatste slag. Wie er ter plekke getuige van is geweest, mag zich gelukkig prijzen, want zelden is de strijd om de NK-entreebewijzen zo opwindend geweest. Alle favorieten hadden het moeilijk en slechts een van hen wist de gevaren te bezweren.

Die uitzondering was Jan Smeets die Edwin van Haastert met 2-0 versloeg. Dat klinkt overtuigend, maar hoe anders had hun match kunnen aflopen als Van Haastert zijn kansen in de eerste partij had benut. Minder fortuinlijk dan Smeets was Sipke Ernst die zichzelf elimineerde.

Na een remise in de eerste partij tegen Martijn Dambacher verloor Ernst de tweede door in een gelijke stand bij de 39ste zet in alle rust de tijd te overschrijden. Ergens onderweg was hij vergeten een zet op te schrijven.

Verrassend, maar zeker niet onverdiend was de kwalificatie van Manuel Bosboom ten koste van Jan Werle. Met zijn originele, sprankelende spel draaide Bosboom zijn tegenstander dol in de eerste partij, waarna Werle terugsloeg met een al even overtuigende zege in de tweede. In de rapid-tiebreak was Bosboom het slagvaardigst:
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Culemborgse Courant, 17 januari 2007
http://epaper.bdu.nl/culemborgsecourant ... 347252.htm

Meurs Denk en Zet blijft op kop

CULEMBORG - De dammers van Meurs Denk en Zet hebben ook de thuiswedstrijd tegen VBI uit Huissen gewonnen. De Culemborgse dammers blijven daardoor aan kop in de ereklasse. De Culemborgers Jan Peter Patist en Boudewijn Derkx maakten het verschil door de broers Berends te kloppen. Met nog drie ronden te gaan vormt alleen Hiltex een bedreiging voor de Culemborgers.

Alexander Getmanski moest het opnemen tegen de andere wereldtopper Guntis Valneris uit Letland. Het resultaat was remise. Bas Messemaker speelde een klassieke partij. Het evenwicht werd nergens verbroken (2-2). Andrej Kalmakov kreeg groot voordeel. Maar zijn tegenstander kon terugkomen en naar remise afwikkelen (3-3).

Jan Peter Patist wist met halfopen klassiek spel te winnen en de ban te breken. De overige partijen werden remise. Boudewijn Derkx zette de 12-8 eindstand op het bord.

Over twee ronden wacht opnieuw een lastige wedstrijd. Meurs Denk en Zet moet dan naar Westerhaar.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Limburger, 18 januari 2007
Image
Post Reply