Bondscompetitie 2006-2007
-
Zomaar een verslagje van een wedstrijd op www.damclubhuizum.nl Leuk.
Ook teams uit de Nationale Competitie moeten de reis naar Wanswerd ondernemen (ik heb begrepen dat Franeker/Wanswerd in de Hoofdklasse A ook overweegt een aantal wedstrijden in deze hel van het noorden te gaan spelen). Neem de tijd (en lieslaarzen!) mee.
"03-11-2006: Huizum-2 ten onder in Wanswerd
Het moet de nacht van het duister zijn geweest. Terwijl achter de dijk 100 paarden met hun hoeven in het water stonden, reed een auto met drie dammers Marrum voorbij op zoek naar een richtingbord met de naam Wanswerd erop. De afslag in Marrum leidde naar een bedrijventerrein en dus reden de drie nog maar een stukje door tot Ferwerd. Hier werd toch maar eens rechtsaf geslagen. Twee volle manen stonden met verwijtende gezichten aan de hemel. 'Waar riidst nou allemaal langs, Sietse man', klonk het al even verwijtend van de achterbank toen de auto door Ginnum heen reed. 'Ik fyn dit mar niks, van dit dorp hev ik nog noait hoort'. Hier sprak de teamleider van het provinciale Huizum-2, Jan Terpstra. Naast de chauffeur zat wonderspeler Andreas van der Meer ongestoord te genieten van het avontuur tijdens dit avonduur. Alles wees erop dat we het begin van de wedstrijd gingen missen, want het volgende dorpje was niet Wanswerd maar Jislum. Wanswerd kon echter niet ver meer zijn. De weg was verdacht lang en af en toe ook krom en er doemde geen enkel dorp meer op. Sterker nog, er stond op een bepaald moment ene bordje in de berm, die aangaf, dat de weg na een paar honderd meter doodliep. We bleken in Bartlehiem te zijn aanbeland. Er liep ook een boer in de berm met voor hem uit een losse koe. Nog voordat het dier van onze koplampen op de hol sloeg, waren wij al gekeerd. Beter ten hele gekeerd, dan ten halve gedwaald. Via een fietsrouteaanwijzer, zagen we dat Wanswerd een kilometer van de weg af lag. We kwamen slechts 5 minuten te laat. Van de thuisploeg moesten ook nog drie man komen. Jan Terpstra was nog maar koud binnen in dorpshuis Eldorado of hij sprak daar de historische woorden: "Als ik hier arbiter weest was , dan had ik de klokken al lang in werking steld". Hij is niet links, hij is niet rechts, maar recht door zee. Hadden die paarden maar iets van Jan Terpstra in zich gehad. Wat weten we zo even niet.
Het team van Wanswerd zat op sterkte en deed een serieuze poging om te winnen. En dit lukte ook met een snelle winst van Gabriël Heerema op Gauke Dirk Nijholt, die een verdedingsprobleem had op zijn linker vleugel.
Andreas kon niet verhinderen, dat nationaal grootmeester Martin Dolfing uit Groningen op zijn rechter vleugel doorbrak. Aan bord 5 liet Hans Zondervan tegen Sietse Nagel een 3-om-4-zetje naar dam toe. Hij dacht dat dit wel kon, maar vergiste zich een tempo. Sjoerd Schaaf was niet opgewassen tegen Teake Kooistra. 6-2 voor Wanswerd. Siep Rintjema maakte er 6-4 van met winst op Henk Elgersma. Er was nog hoop.
Jan Bosselaar kwam remise overeen met Tjalling Oegema.
Thijs Talsma leek nog ver te kunnen komen tegen Gerlof Kolk, maar de laatste had het allemaal al uitgerekend en won. Jan Terpstra verloor hierna ook nog van Alex Hoekstra. Een dag later was hij mentaal nog niet in staat om voor de onderlinge te spelen."
Ook teams uit de Nationale Competitie moeten de reis naar Wanswerd ondernemen (ik heb begrepen dat Franeker/Wanswerd in de Hoofdklasse A ook overweegt een aantal wedstrijden in deze hel van het noorden te gaan spelen). Neem de tijd (en lieslaarzen!) mee.
"03-11-2006: Huizum-2 ten onder in Wanswerd
Het moet de nacht van het duister zijn geweest. Terwijl achter de dijk 100 paarden met hun hoeven in het water stonden, reed een auto met drie dammers Marrum voorbij op zoek naar een richtingbord met de naam Wanswerd erop. De afslag in Marrum leidde naar een bedrijventerrein en dus reden de drie nog maar een stukje door tot Ferwerd. Hier werd toch maar eens rechtsaf geslagen. Twee volle manen stonden met verwijtende gezichten aan de hemel. 'Waar riidst nou allemaal langs, Sietse man', klonk het al even verwijtend van de achterbank toen de auto door Ginnum heen reed. 'Ik fyn dit mar niks, van dit dorp hev ik nog noait hoort'. Hier sprak de teamleider van het provinciale Huizum-2, Jan Terpstra. Naast de chauffeur zat wonderspeler Andreas van der Meer ongestoord te genieten van het avontuur tijdens dit avonduur. Alles wees erop dat we het begin van de wedstrijd gingen missen, want het volgende dorpje was niet Wanswerd maar Jislum. Wanswerd kon echter niet ver meer zijn. De weg was verdacht lang en af en toe ook krom en er doemde geen enkel dorp meer op. Sterker nog, er stond op een bepaald moment ene bordje in de berm, die aangaf, dat de weg na een paar honderd meter doodliep. We bleken in Bartlehiem te zijn aanbeland. Er liep ook een boer in de berm met voor hem uit een losse koe. Nog voordat het dier van onze koplampen op de hol sloeg, waren wij al gekeerd. Beter ten hele gekeerd, dan ten halve gedwaald. Via een fietsrouteaanwijzer, zagen we dat Wanswerd een kilometer van de weg af lag. We kwamen slechts 5 minuten te laat. Van de thuisploeg moesten ook nog drie man komen. Jan Terpstra was nog maar koud binnen in dorpshuis Eldorado of hij sprak daar de historische woorden: "Als ik hier arbiter weest was , dan had ik de klokken al lang in werking steld". Hij is niet links, hij is niet rechts, maar recht door zee. Hadden die paarden maar iets van Jan Terpstra in zich gehad. Wat weten we zo even niet.
Het team van Wanswerd zat op sterkte en deed een serieuze poging om te winnen. En dit lukte ook met een snelle winst van Gabriël Heerema op Gauke Dirk Nijholt, die een verdedingsprobleem had op zijn linker vleugel.
Andreas kon niet verhinderen, dat nationaal grootmeester Martin Dolfing uit Groningen op zijn rechter vleugel doorbrak. Aan bord 5 liet Hans Zondervan tegen Sietse Nagel een 3-om-4-zetje naar dam toe. Hij dacht dat dit wel kon, maar vergiste zich een tempo. Sjoerd Schaaf was niet opgewassen tegen Teake Kooistra. 6-2 voor Wanswerd. Siep Rintjema maakte er 6-4 van met winst op Henk Elgersma. Er was nog hoop.
Jan Bosselaar kwam remise overeen met Tjalling Oegema.
Thijs Talsma leek nog ver te kunnen komen tegen Gerlof Kolk, maar de laatste had het allemaal al uitgerekend en won. Jan Terpstra verloor hierna ook nog van Alex Hoekstra. Een dag later was hij mentaal nog niet in staat om voor de onderlinge te spelen."
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Schitterend verhaal! Van de hand van Nagel?
Doet me denken aan de prachtige beeldende verslagen die Piet Tuik altijd schreef over de wedstrijden van De Oldehove
Schitterend verhaal! Van de hand van Nagel?
Doet me denken aan de prachtige beeldende verslagen die Piet Tuik altijd schreef over de wedstrijden van De Oldehove
MenO,
Doe Piet Tuik niet tekort.
Vandaag hoorde ik dat het samenwerkingsverband van Franeker met Wanswerd ertoe leidt, dat inderdaad 3 wedstrijden in Franeker en 3 wedstrijden in Wânwert worden gespeeld. Heijmans Excelsior uit Rosmalen speelt te Wânswert. Hopelijk heeft men een Tam Tam in de auto. Wellicht neemt men de trein. Het station in Anjum is echter een doodlopende zaak. De wedstrijd is op 13 januari 2007. Misschien is dan de elfstedentocht per schaats tot Bartlehiem een idee. Het is dan nog zo'n 1500 meter klunen.
Doe Piet Tuik niet tekort.
Vandaag hoorde ik dat het samenwerkingsverband van Franeker met Wanswerd ertoe leidt, dat inderdaad 3 wedstrijden in Franeker en 3 wedstrijden in Wânwert worden gespeeld. Heijmans Excelsior uit Rosmalen speelt te Wânswert. Hopelijk heeft men een Tam Tam in de auto. Wellicht neemt men de trein. Het station in Anjum is echter een doodlopende zaak. De wedstrijd is op 13 januari 2007. Misschien is dan de elfstedentocht per schaats tot Bartlehiem een idee. Het is dan nog zo'n 1500 meter klunen.
Van Stigt Thans - Den Haag 14 - 26 en zo zijn er nog wel een paar [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Over vST gesproken:
Over vST gesproken:
Frits Luteyn ([url]http://www.damclub.nl[/url]) wrote:Schiedam - Het was weer een fikse tegenvaller in de vierpunten wedstrijd tegen Meurs. Met 11-9 werd verloren. Meurs was met vijf grootmeesters. Dat is best veel. Zelf ging ik kopje onder tegen de jeugdwereldkampioen. Het was niet nodig geweest, maar na vier uur heb ik het tegenwoordig wel een beetje gehad. Een hoop kabaal ontstond rond het vierde uur. Spelers van het tweede klaagden, dat er een klok was gevallen en dat de aanwezige arbiter niet had ingegrepen. Aangezien het niet erg best ging met het tweede tegen damclub Den Haag leek dat wat overdreven. Pas na enige tijd drong het tot de analyseruimte door, dat het de klok was geweest van Watoetin en dat we gelijkspel hadden gehad, als de arbiter had ingegrepen. Nu werden er nog een paar zetten gespeeld en kwam Meurs met de schrik vrij.
-
Bedoelt Luteyn dat de vlag was gevallen?Alex wrote:Van Stigt Thans - Den Haag 14 - 26 en zo zijn er nog wel een paar [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Over vST gesproken:Frits Luteyn ([url]http://www.damclub.nl[/url]) wrote:Schiedam - Het was weer een fikse tegenvaller in de vierpunten wedstrijd tegen Meurs. Met 11-9 werd verloren. Meurs was met vijf grootmeesters. Dat is best veel. Zelf ging ik kopje onder tegen de jeugdwereldkampioen. Het was niet nodig geweest, maar na vier uur heb ik het tegenwoordig wel een beetje gehad. Een hoop kabaal ontstond rond het vierde uur. Spelers van het tweede klaagden, dat er een klok was gevallen en dat de aanwezige arbiter niet had ingegrepen. Aangezien het niet erg best ging met het tweede tegen damclub Den Haag leek dat wat overdreven. Pas na enige tijd drong het tot de analyseruimte door, dat het de klok was geweest van Watoetin en dat we gelijkspel hadden gehad, als de arbiter had ingegrepen. Nu werden er nog een paar zetten gespeeld en kwam Meurs met de schrik vrij.
-
Bij DVSB was het verlies tegen Hiltex1 ingecalculeerd. Desondanks had achteraf 10-10 tot de mogelijkheden behoord, en dat tegen een van de titelkandidaten. Het draait lekker dit seizoen.
Dat geldt misschien nog meer voor het weede team, dat opnieuw won. Bovendien verloor concurrent Lunteren2, dat tot nog toe geen verliespunten had. DVSB2 is op koers voor promotie naar de 1e klasse.
Dat geldt misschien nog meer voor het weede team, dat opnieuw won. Bovendien verloor concurrent Lunteren2, dat tot nog toe geen verliespunten had. DVSB2 is op koers voor promotie naar de 1e klasse.
Dat lijkt me wel: als de klok daadwerkelijk was gevallen, dan was dat wel opgemerkt...Eric van Dusseldorp wrote:Bedoelt Luteyn dat de vlag was gevallen?Alex wrote:Van Stigt Thans - Den Haag 14 - 26 en zo zijn er nog wel een paar [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Over vST gesproken:Frits Luteyn ([url]http://www.damclub.nl[/url]) wrote:Schiedam - Het was weer een fikse tegenvaller in de vierpunten wedstrijd tegen Meurs. Met 11-9 werd verloren. Meurs was met vijf grootmeesters. Dat is best veel. Zelf ging ik kopje onder tegen de jeugdwereldkampioen. Het was niet nodig geweest, maar na vier uur heb ik het tegenwoordig wel een beetje gehad. Een hoop kabaal ontstond rond het vierde uur. Spelers van het tweede klaagden, dat er een klok was gevallen en dat de aanwezige arbiter niet had ingegrepen. Aangezien het niet erg best ging met het tweede tegen damclub Den Haag leek dat wat overdreven. Pas na enige tijd drong het tot de analyseruimte door, dat het de klok was geweest van Watoetin en dat we gelijkspel hadden gehad, als de arbiter had ingegrepen. Nu werden er nog een paar zetten gespeeld en kwam Meurs met de schrik vrij.
Of er (bijv.) een protest is ingediend, weet ik niet.
- Hanco Elenbaas
Sorry, reken je rijk, maar DVSB 1 was bijzonder fortuinlijk tegen Hiltex 1, als je de commentaren van onze topspelers mag geloven, en DVSB 2 speelde tegen negen man van het al zeer afgeroomde Hiltex 3, omdat Hiltex 3-sterspeler Lamine niet kwam opdagen.Bert Zwart wrote:DVSB - Hiltex 21-19.
Hiltex 2 won, twee klassen hoger dan DVSB 2, mede dankzij de drie sterkste invallers van Hiltex 3, met 7-13 van TDV Tilburg.
<center>

De legendarische zesvoudig oud-wereldkampioen Harm Wiersma moest gisteren proberen te winnen in het relatief zwakke DVSB-team tegen kampioenskandidaat Hiltex, doch verloor in een zware, maar nog wel te houden stand door tijdsoverschrijding van een andere dinosaurus.
Tweevoudig wereldkampioen Slawa, die door Hiltex-penningmeester Gerrit Tigchelaar al was voorbereid op een partij met Harm, vertelde dat hij na afloop moest huilen van geluk en dat hij om de spanningen van de partij af te reageren maar snel naar de plaatselijke Albert Heijn is gegaan om met een paar biertjes weer tot zichzelf te komen.
<center>
Sjtsjogoljev - Wiersma 2-0 (1:39-2:00)
DVSB - Hiltex, Ereklasse 11-11-2006 in Baarn
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]332818223833121842380712312619232819142332282332372810144137162146412127484205103429202429201524403413194540081334300208403427313627223130251015444031363429010729201524403424293423182933241930253417212617114450391319342908133833142037321924494404102923202523181223332924333908031244391014353025343930141942380914383314203025202443391923252024153934152033282329342320252319253019143034140934390903[/damweb_position]
-
Hanco, je probeert ons uit de tent te lokken. 12-8 was een volkomen terechte uitslag. Klaas Bor stond inderdaad verloren tegen Henk Klarenbeek, maar dat mag je wegstrepen tegen de kloknederlaag van Wiersma. Harry Clasquin had een zware partij tegen Jeroen vd Akker, maar heeft nooit verloren gestaan.Hanco Elenbaas wrote:Sorry, reken je rijk, maar DVSB 1 was bijzonder fortuinlijk tegen Hiltex 1, als je de commentaren van onze topspelers mag geloven,
Tot slot, naast de fortuinlijke overwinning op Wiersma mocht Hiltex in zijn handen knijpen dat Jasper Lemmen, die 40 minuten te laat kwam, gemakkelijk op de been bleef tegen Laurens Fijnvandraat. Sterker, hij had ook nog eens 20 minuten extra treinvertraging kunnen hebben, dan was Hiltex met een nul op de borden gestart!
-
Lent - WvM II : Zouden de Stegemannetjesnog zitten!! Weet iemand de uitslag van deze partijen?
PS: Wanswerd uit, altijd lastig [img]images/smilies/welcome.gif[/img]
PS: Wanswerd uit, altijd lastig [img]images/smilies/welcome.gif[/img]
- Eric Sanders
- Hanco Elenbaas
De overwinning van Slawa op Harm is niet fortuinlijk. Slawa had Harm al lange tijd behoorlijk onder druk.Jelmer Martens wrote:Tot slot, naast de fortuinlijke overwinning op Wiersma ...
Slawa heeft slim geprofiteerd van de omstandigheid dat Harm steeds risico's moet nemen omdat hij in een team speelt met enkele min of meer vaste nullen. Dat die nullen toevallig allemaal een puntje halen, daar zal niemand van te voren een stuiver op hebben gezet, behalve de nullen zelf misschien.
Kees Thijssen stond trouwens gewonnen tegen Waldo, maar liet zijn tegenstander ontsnappen, zoals de laatste tijd gebruikelijk is.
Last edited by Hanco Elenbaas on Sun Nov 12, 2006 12:34, edited 1 time in total.