
MODE
La mode selon le designer anglais Gareth Pugh qui présente sa collection au cours du London Fashion Week. AFP
http://www.bridgeman.co.uk/
Title Interior of the Cafe Manouri, c.1775 (red chalk on paper)
Artist Vaujas, Jacques Treton de (1756-1827)
Location Musee de la Ville de Paris, Musee Carnavalet, Paris, France
Medium red chalk on paper
Century C18thOp de Poolse site Warcaby staat deze uitvergroting van het tafereel rechtsonder:
"Vue interieure du caffé de Manouri..."
("Le livre de Jeu de Dames" - P. Jeanneret & T. Depaulis, 1999)
Hanco Elenbaas wrote: http://www.terresdecrivains.com/article ... rticle=595
La révolution des dames
Le Café Manoury
Le lundi 16 janvier 2006.
1 Place de l’Ecole [1].
A la fin du quatorzième siècle, ce lieu était le point d’ancrage des bateaux du port, face aux îlots « du Passeur » (place Dauphine),
et de « l’Ile aux Juifs (square du Vert Galant) », qui furent réunies lors de la construction du Pont-Neuf.
Par Bernard Vassor
La rue des écoles de Saint-Germain-l’Auxerrois, parmi lesquelles celle de chirurgie, fut appelée dès l’année 1290
Grande rue de l’eschole Sainct-Germain-l’Auxerroy, le quai étant élargi sous François I°, la Régence, Louis XVI,
puis sous Napoléon III.
Sous François I°, la place de l’École avait pour nom Place aux Marchans.
Bien avant l’importation du café, existait un chocolatier. C’était une dame Servant qui avait tenu la maison
pendant plus de trente ans. L’endroit était devenu un lieu de réunion des gens de lettres au XVIII° siècle.
Le cabaretier Manoury, en 1770 va révolutionner le jeu de dames et établir de nouvelles règles et
« qui a fait perdre 8 pions au damier ». Il a publié un traité qui sera réédité et fera loi.
Notre ami « Le Hibou », dans ses « Nuits de Paris », faisait de nombreuses haltes dans ce café [2].
En 1869, Ernest Cognac et sa femme Louise Jay y installent un magasin qui deviendra plus tard
La Samaritaine [3], faisant ainsi disparaître tout ce pâté de maisons de la place de l’Ecole.
N° 1 Café Manoury datant de 1730
N° 2 Ancien cabaret
N° 4 Emplacement du fameux cabaret de la mère Moreau (article en préparation)
N° 5 Maison du XV° siècle, jolie enseigne : Au Soleil de la Samar, épi de faîtage très élégant... dont il ne reste rien !
Et comme disait Nicolas : élereste
[1] Curieusement la « raquette » historique de la Ville de Paris indique que la traduction du nom de la
place devrait être de « l’Echelle » au lieu de « l’Ecole »... ?
[2] « A ma sortie du soir, j’entrai au Café Manoury, au coin de la place de l’Ecole pour y voire les
Petites-affiches », LXVIII nuit, Les Nuits de Paris ou le spectateur Nocturne, de Nicolas Restif de la Bretonne.
[3] Reconstruit entre 1903 et 1930 par Franz Jourdain.
Place de l'Ecole au fond Rue de l'Arbre
http://www.bridgeman.co.uk/
Title The Game of Draughts (oil on canvas)
Artist Ollivier or Olivier, Michel Barthelemy (1712-84)
Location Musee Cognacq-Jay, Paris, France
Medium oil on canvas
Century C18th
Nationality French
Hmmm.. het bord ligt er nog [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]steenslag wrote:Turks dammen.Tijn wrote:Wat is dit nu weer?
http://www.youtube.com/watch?v=RZSKWcBxNj8
Serge Yushkevitch wrote: ..., I send you the really unique thing:
music piano-piece of Russian/Soviet musician, professeur, researcher and composer
A. Drosdoff.
It makes no impression if to consider it as a piece of graphic-art or a picture art, but in
music-art this is the single music piece offered to draughts from those which are staying
within of my knowledge.
The biographic information see in PS.
I also have nice post-cards of French federations, if you are interested in it, I will send.
Too, I think, may be it would not be bad if you would open special new topik for
DIPLOMES for winners of various draughts competitions. In different countries there were
different diplomes, also in different ages. P.e., not so many people have seen a FMJD
diploma, etc.
I personally have the one interesting (I do not mean here those ones which I won
myself) diploma: it was issued specially for Problemism contest in memory of
Y.A.Schmidt in Kharkov in 1983. And it was not repeated, I mean it was not a standart
diploma.
Your sincerely
S Yushkevitch
PS.
Follow MUSYKALNYI ENCYCLOPEDICHESKIJ SLOVAR (MUSIC ENCYCLOPEDIA
DICTIONARY), EDITION "SOVETSKAYA ENCYCLOPEDIA", Moscow, 1990, page 184:
Anatolij Nikolaevich DROSDOFF (1883-1950) - is Soviet (former USSR-S.Y.) pianist,
composer, musical critic, professeur.
He was the pupil of N.Dubasoff (piano). During his studying-ages in Petersburgh
consevatory A.DROSDOFF was as active participant of Russian revolution movement.
Since 1918 he was as the professeur of Saratov conservatory, in 1920-1924 years he
was as the professeur of Moscow conservatory. Author of music pieces, also articles and
books concerned with the history of European and Russian arts.
[S.Y.remark:
Follow that dictionary, A.DROSDOFF has brother: Vladimir Nikolaevich DROSDOFF
(1982-1960), who is charachterized as Russian pianist and composer.
These two different characteristics: 'Soviet' for A.DROSDOFF and 'Russian' for
V.DROSDOFF may be explained by differents ways of their life after Russian revolution in
1917. A.DROSDOFF stayed live in USSR while V.DROSDOFF has emigrated from USSR in
1923 and lived, mostly, in U.S.A.]