Casper van der Tak wrote:Henk, op het gevaar af van een "Et tu, Caspare" reactie, ik vind Bert's vraag legitiem, en als iemand de vraag kan beantwoorden dan is dat goed.
Ik heb een paar dagen geen forum gezien en ben niet zozeer verbaasd over het doorzeuren van deze 'discussie' alswel over de deelnemers eraan. Ik zou verwachten dat de bekende afzeikers, opruiers en feitenontkenners er een smakelijk kluifje in zouden zien. Types als Eric van Dusseldorp, Hanco Elenbaas en ander klein grut. Het verbaasde mij al zeer dat Bert Zwart zich zo naïef voor het krakkemikkige karretje van Eric van Dusseldorp laat spannen. Maar ook de reactie van Koops (even voor de goede orde, ben jij het Lambert-Jan? Ik dacht het maar ik ben gaan twijfelen, er zijn meer Koopsen in damland) vervult mij van ongeloof gezien zijn doorgaans redelijke bijdragen. Ik citeer:
Koops wrote:Henk de Witt wrote:
Als er sprake zou zijn van een vervalsing, zouden de grootmeesters dan niet aan de bel hebben getrokken, denk je?
Nee. Bijvoorbeeld als het ze eigenlijk niet zo veel kan schelen. Omdat ze bijvoorbeeld te veel spelen om zich er druk over te maken. Of omdat ze ver in Rusland zitten en de hele discussie niet van dichtbij volgen.
Dit is toch werkelijk niet te geloven. De meeste van de tien topspelers zijn al jaren bezig met het remiseprobleem en de puntenoverwinning. Rob Clerc en Anatoli Gantwarg publiceren er al meer dan twintig jaar over. Kees Thijssen heeft zich diverse keren onomwonden over deze materie uitgelaten, vorig jaar nog in een groot interview in het AD. Ook Tsjizjov en Georgiev hebben zich meermalen duidelijk uitgesproken. Zie onder anderen de grote artikelen vorig jaar in de Volkskrant en de NRC. En dan is er die gezamenlijke verklaring waar hun naam onderstaat en veronderstelt Koops dat het ze misschien niet zo veel kan schelen. Of, omdat ze ver in Rusland wonen, de discussie niet van dichtbij volgen. Meneer Koops nu toch, het is 2001, wij leven in de 'global village'. De ondertekenaars ontmoeten elkaar in vele toptoernooien, veelal in Nederland. Ver in Rusland? Op Georgiev na spelen ze allemaal in de Nederlandse competitie. En dan is er nog de onvolprezen telefoon en e-mail. Binnen enkele seconden contact. Het lijkt eerder dat Koops op een verre planeet woont.
Als voorzitter van het organisatiecomité in Delft heb ik het hele jaar door contact met grootmeesters. Verschillende Russische grootmeesters hebben bij mij gelogeerd. Waar zou een flink deel van de gesprekken over gaan denk je? Het idee dat hun naam buiten hun medeweten onder een verklaring aan de FMJD, in zekere zin toch hun broodheer, zou zijn gezet en dat dat aan hun aandacht zou zijn ontsnapt omdat ze ver in Rusland zitten is niet alleen absurd, het is gewoon te krankzinnig voor woorden....
Moet ik er nog bij vertellen dat Tsjizjov de grootmeesters vertegenwoordigt in het bestuur van de FMJD? Dat Clerc en Prosman deel uitmaakten van de werkgroep 'Modernisering Puntentelling'? Dat Samb en Ndjofang niet diep in Afrika wonen maar in Nederland en bijna elk jaar in Delft van de partij zijn?
Ik zeg niet dat jij krankzinnig bent, begrijp me goed, verre van dat. Maar jouw veronderstellingen over de verklaring zijn het wel. Je hebt er gewoon niet goed over nagedacht. Ik zal het maar als een eenmalige uitglijder beschouwen. Je had je dag even niet, kan gebeuren.
Koops wrote:Henk de Witt wrote:De brief was gericht aan de FMJD.
Deze tussenzin snap ik niet. Bedoel je: de brief was gericht aan de FMJD en niet aan jou, dus waar bemoei je je mee? Of iets anders?
Natuurlijk bedoel ik iets anders. Iets vollediger geciteerd:
Henk de Witt wrote:Als er sprake zou zijn van een vervalsing, zouden de grootmeesters dan niet aan de bel hebben getrokken, denk je? De brief was gericht aan de FMJD.
Wat ik bedoel te zeggen, maar ik geef toe het is een beetje kort geformuleerd, is dat een dergelijke verklaring van tien internationale grootmeesters aan de FMJD veel publiciteit trekt. De kans dat een vervalsing aan de aandacht van die grootmeesters zou ontsnappen is nul komma een oneindig aantal nullen. Zie ook wat ik boven schreef over de frequente contacten tussen de grootmeesters en het feit dat Tsjizjov in het FMJD-bestuur zit.
Koops wrote:Je hoeft niet te reageren. Maar dat doe je nu toch al. En je doet dat door om de hete brij heen te blijven draaien. Dat maakt je verdacht. Ondervragingstechnisch duidt dat er namelijk op dat je iets te verbergen hebt, zij het niet noodzakelijkerwijs dat de brief niet bestaat of niet ondertekend is. Daar komt nog eens bij dat je je druk maakt over het feit dat de vraag wordt gesteld. Een beetje ervaren ondervrager weet dat een leugenaar zich extra boos maakt als hij gevraagd wordt naar een leugen: hij windt zich op omdat zijn leugen niet wordt geloofd. Vaak gaat dit gepaard met de meta-discussie: jullie zouden deze vraag niet mogen stellen want daarmee val je mijn geloofwaardigheid aan. Dat is nu net het kernpunt waar het om draait als je liegt, dus dat wil je verdedigen.
Het is maar goed dat jij niet bij de politie, OM of rechterlijke macht werkt. We hebben de laatste tijd al genoeg justitiële dwalingen. Wat is er aan de hand? Iemand komt twee jaar na dato met een groteske bewering dat een document dat volop in de publiciteit is geweest en waar tien namen onder staan van zeer levende en alom bekende mensen (in de damwereld, laten we bescheiden blijven), een verklaring die bovendien geheel in lijn is met hun eerdere en latere individuele uitlatingen, een falsificatie is. Zonder een begin van bewijs uiteraard, bijvoorbeeld in de vorm van een protest van (één van de) de ondertekenaars zelf. De zonderling stelt hierover vragen aan een persoon, een zekere Henk de Witt, die niet onder de verklaring staat, en tracht middels die vragen een verband te suggereren tussen de falsificatie en Henk de Witt. Genoemde De Witt heeft uiteraard geen enkele zin op de nonsens van de zonderling in te gaan. Nu krijgt de zonderling hulp, onder anderen van een zekere Koops. Niet de goede hulp, dat zou zijn het verstrekken van een adres aan de zonderling waar men hem goed zal behandelen. Nee, Koops vindt dat de door de zonderling lastig gevallen De Witt de vragen van de zonderling dient te beantwoorden. Anders maakt De Witt zich verdacht, aldus Koops. Kafka is ineens springlevend.
Ik zou haast een wedervraag stellen. 'Zeg eens Koops, waar heb jij het mes verstopt waarmee je de weduwe Wittenberg hebt vermoord? En kom niet aan met het smoesje dat je geen mes hebt verstopt. Dat maakt jou alleen maar meer verdacht mannetje'.
Ik ben teleurgesteld dat mensen als Bert Zwart, Piet Bouma, Koops en Casper van der Tak, die ik toch redelijk hoog heb zitten, zich met deze onzin hebben ingelaten. Gelukkig probeerde Steenslag er wat gezond verstand in te brengen.
En Frank Teer uiteraard ook, als insider en verzender van de verklaring. Frank geeft een bescheiden kijkje in de keuken. Ik heb dat bewust niet willen doen. Het gaat mij om het hoofdgerecht, de verklaring van de tien grootmeesters. De wijze waarop dit is bereid, hoeft niet perse op het forum geopenbaard te worden. Zeker niet wanneer bepaalde lieden een giftig drankje van insinuaties en groteske beschuldigingen proberen te brouwen.
Met geheimzinnigheid heeft dit niets te maken. Er is een behoorlijk aantal mensen betrokken geweest bij het opstellen van de verklaring en niemand van hen heeft ergens aangedrongen op geheimhouding van wat dan ook. Neemt niet weg dat het een kwestie van ethisch bewustzijn is hoe je omgaat met bijvoorbeeld e-mailverkeer tussen betrokkenen. Buiten de direct betrokkenen is er een behoorlijke groep van personen die ook kennis heeft van allerlei détails. Als Bert Zwart me het zou vragen kan ik hem zelfs vertellen op welke tekstverwerker de tekst is geconcipieerd en welke grootmeester daarin een groot aandeel heeft gehad. Dat zijn détails die niet van wezenlijk belang zijn. Hij mag het dan wat mij betreft doorvertellen aan wie hem goeddunkt. Maar nogmaals, op het forum, zeker als een en ander in de sfeer van zieke spelletjes wordt getrokken, vind ik enige terughoudendheid gepast.