Bert Zwart wrote:Henk en Eric zijn geen van beiden zo slecht als ze ons van elkaar willen doen geloven. ..... Of moeten we met de pet rond om Henk en Eric samen op vakantie te laten gaan naar Thailand?
Heel aardig bedoeld Bert. Maar je mist iets belangrijks. Dit is niet zomaar een ruzie tussen twee personen. Op de achtergrond speelt mee dat de damsport(?) de slag in de broodnodige modernisering heeft gemist. Zie ook de discussiebijdrage over dammen/bridge van Jelmer Martens. De bond zit nu in een zeer zware crisis waar men geen enkel antwoord op heeft. Temeer niet omdat de KNDB feitelijk in handen is van een conglomeraat van opportunisten, baantjesjagers, machtsmannetjes, grijze kardinalen, egotrippers (à la Eric van Dusseldorp) en fundamentalisten (à la Dieter van Gortel). Vergis je niet, dit is geen loze opsomming, ik weet zeer goed waarover ik praat.
Ik heb mij dan ook van dit tragische mini-bondje afgewend. Er zijn nog steeds goede mensen actief in de KNDB, maar zij zijn kansloos. Waarschijnlijk is het al te laat om nu alsnog een moderniseringsslag te maken (zie het dramatische ledental, de vergrijzing, het schrijnend gebrek aan kader). Nog belangrijker is dat de KNDB eerst grondig uitgemest zou moeten worden. En wie heeft daar zin in? Dan moet je wel over een zeer sterke persoonlijkheid beschikken, bereid zijn enorme offers in het persoonlijke vlak te brengen. Terwijl, zoals gebleken is, een aantal goedbedoelende, aardige mensen in de bondsraad gehandicapt zijn door zwakke knieën. Op die aardige mensen kun je dus ook niet erg vertrouwen. Geen verstandig mens heeft zin in zo'n klus. Waarmee het doek over de doodzieke KNDB in feite is gevallen. Finito, passé.
Ik denk wel dat we buiten de KNDB om nog een aantal mooie dingen voor de damsport kunnen doen. Door netwerken van de positieve krachten tot stand te brengen. In de praktijk zien we daar al een aantal voorbeelden van.
PS. Valt je wel op dat bondsraadslid Eric van Dusseldorp nog steeds de eenvoudige vragen over zijn prachtige remisetelling niet heeft beantwoord? Boerensluwe Eric heeft eerst tijd gekocht door beantwoording in de toekomst te beloven. Veel beloven en weinig geven... Eric weet namelijk heel goed dat na enige tijd de actualiteit de aandacht vraagt en de mensen Erics belofte alweer vergeten zijn. Slim mannetje, die Eric.
We zullen de vragen over de match Valneris-Tsjizjov (70% beslissingen, in Erics geliefde telling zouden alle partijen in 1-1 zijn geëindigd) nog even herhalen:
Waarom was het beter geweest wanneer in Delft alle partijen tussen Valneris en Tsjizjov in remise waren geëindigd?
Waarom was het leuker geweest voor het publiek wanneer alle partijen in Delft in remise waren geëindigd?
Waarom was het leuker geweest voor de sponsors wanneer alle partijen in Delft in remise waren geëindigd?
Waarom was het leuker geweest voor Eric van Dusseldorp wanneer alle partijen in Delft in remise waren geëindigd?
Wat is er eigenlijk leuk aan zeven achtereenvolgende remises?