NK Junioren

Post Reply
MenO

Post by MenO »

Inderdaad, dat was vorig jaar ook duidelijk: volgens mij had het NK junioren toen haast nog een lager winstpercentage dan het NK senioren. Ik meen dat die groep van 6 bovenaan slechts +2 hadden...
Maar 33% is prima toch? Als er elke ronde twee winstpartijen zijn komt het percentage een stuk hoger dan vorig jaar denk ik... [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]
Bovendien zijn er deze ronde volgens mij twee partijen geweest waarvan de 1-1 ruimschoots van tevoren voorspeld had kunnen worden.
Giwdul

Post by Giwdul »

hans andriessen wrote:
MenO wrote: Bedoel je daarmee dat je Thomas als een van de favorieten voor de titel ziet?
Dat er een hoop outsiders zijn die verrassend hoog kunnen eindigen is zeker het geval, maar ik denk dat er toch echt maar drie serieuze kandidaten voor de titel zijn, met Jochem als gevaarlijkste outsider.
Niet favoriet, wel kanshebber.
De krachtsverschillen zijn de laatste jaren klein.
Twee jaar geleden, meen ik, 6 man op de eerste plaats.
Vorig jaar ook al bij de aspiranten weinig verschil: 1 punt tussen nr 1 en nr 6.

Er kangt veel vanaf hoe iemand zich tijdens het toernooi voelt en zich houdt.
Zo'n 11-daags toernooi is heel iets anders dan de wekelijkse partijen in de nationale competitie en andere eendaagse wedstrijden of de wekelijkse op de club. Vergelijkingen met de daarbij behaalde resultaten, hoe goed ook, zijn gevaarlijk.
Ook zijn resultaten uit teamwedstijden moeilijk te vertalen naar individuele prognoses. Hou er rekening mee, dat op een NK elke tegenstander een concurrent is. Verliezen mag absoluut niet.
Als ik het mij goed herinner was de start van Ernst-Jan ook niet geweldig. Verliezen mag dus misschien wel.

Echter zal het toernooi dit jaar heel anders verlopen dan vorig jaar gezien de krachtsverschillen tussen de deelnemers dit jaar veel groter zijn. Het zal dit jaar gaan om wie de meeste overwinningen haalt en minder om wie er kan profiteren van de spelers die instorten op het einde van het toernooi.

Maar goed, de eerste partie bonnard/grootmeesterremise is al geweest en daarmee is het toernooi nu echt begonnen.
Voor mij is Pim de favoriet, hij komt immers van de Culemborgse jeugdopleiding..., al hoop ik natuurlijk dat Jochem een keer alles uit de kast haalt.
Giwdul

Post by Giwdul »

MenO wrote:Inderdaad, dat was vorig jaar ook duidelijk: volgens mij had het NK junioren toen haast nog een lager winstpercentage dan het NK senioren. Ik meen dat die groep van 6 bovenaan slechts +2 hadden...
Maar 33% is prima toch? Als er elke ronde twee winstpartijen zijn komt het percentage een stuk hoger dan vorig jaar denk ik... [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]
Bovendien zijn er deze ronde volgens mij twee partijen geweest waarvan de 1-1 ruimschoots van tevoren voorspeld had kunnen worden.
Ik ben zeer benieuwd op welke twee partijen je doelt...
MenO

Post by MenO »

Giwdul wrote:
MenO wrote:Inderdaad, dat was vorig jaar ook duidelijk: volgens mij had het NK junioren toen haast nog een lager winstpercentage dan het NK senioren. Ik meen dat die groep van 6 bovenaan slechts +2 hadden...
Na het zien van de partij tussen Merkus en Timmer neem ik mijn woorden gedeeltelijk terug [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
MenO

Post by MenO »

Strakke overwinning van Mike trouwens!
MenO

Post by MenO »

MenO wrote:
Giwdul wrote:
Na het zien van de partij tussen Merkus en Timmer neem ik mijn woorden gedeeltelijk terug [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
En ook Klaas-Hendrik en Maikel hebben er een spektakel van gemaakt.
Valt allemaal alweer mee dus [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Giwdul

Post by Giwdul »

Rene had echter best nog even kunnen verdedigen met 4-9 na de tijdnoodfase. De stand lijkt me dan niet gewonnen voor wit. Mike heeft echter zeer goed de zetten van Rene kunnen inschatten, wat dat betreft heeft hij de volle 2 punten wel verdiend.
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

hans andriessen wrote:
Edwin Twiest wrote:weer dat gezeik over de remises......

Maar goed; de partijen staan op de site
Oh, zo bedoelde ik het niet.
Niet de remise als probleem, maar als bevestiging van de veronderstelling, dat de krachtsverschillen klein zijn.

Daarop baseer ik mijn verwachting van een close finish.
Sorry...mijn 'fout'.... wordt een beetje moe van die remise-discussies namelijk....
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Giwdul wrote:Rene had echter best nog even kunnen verdedigen met 4-9 na de tijdnoodfase. De stand lijkt me dan niet gewonnen voor wit. Mike heeft echter zeer goed de zetten van Rene kunnen inschatten, wat dat betreft heeft hij de volle 2 punten wel verdiend.
Wouter Ludwig doelt op de volgende stand (Mike Koopmanschap - René Wypkema)
Image
Zwart speelde 51..18-22? (vermeende tijdnood?) en kreeg de plakker 38-32 om zijn oren. 51..4-9 is inderdaad remise, ik geloof dat wit zelfs nauwelijks een kansrijk eindspel kan bereiken.

Eerder in de partij was het ook interessant (stand na 41.39-34? 22-27 42.34-30 18-22):
Image
Het moet een teleurstelling zijn geweest dat het voor de hand liggende 43.29-23 geforceerd remise is: 13-18 30-24 18x20 15x13 4-10 28-23 27-31! en 12-18, 17x19=. Wit moest dus wel verder met 43.30-24x34. Hij had dit kunnen voorkomen door eerder 41.29-24x34 te spelen, dan kan na 22-27 34-29 18-22 28-23! met kansrijk spel.
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Even een correctie op het vorige bericht. Het vraagteken na 41.39-34 is onjuist. Analyses worden vervelend en dus slechter bekeken als je te veel varianten laat zien. Daarom had ik weggelaten de mogelijkheid 43.29-24! 4-9 44.24-20 13-18 (diagram)
Image
Dit lijkt remise: na 30-24x34, 15-10 volgt de aardige ontsnapping 25-30, 9-14 en 18-23=.
Maar ja, als je het door de computer haalt is het digitale beest genadeloos: vanuit het diagram offert Flits koelbloedig 15-10 14x5 en daarna de stille zet 20-15! Op 9-14 natuurlijk geen 25-20?, maar gewoon verder gaan met 30-24x34 en na 14-19 34-29 staat zwart met een schijf meer plat.
hans andriessen

Post by hans andriessen »

De stand en uitslagen zijn bijgewerkt

Ronde 8:
Tolchikov-Boomstra
Stapper-Steijlen
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

hans andriessen wrote:De stand en uitslagen zijn bijgewerkt

Ronde 8:
Tolchikov-Boomstra
Stapper-Steijlen
Dat zijn geen junioren hoor... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Damkoningin wrote:
hans andriessen wrote:De stand en uitslagen zijn bijgewerkt

Ronde 8:
Tolchikov-Boomstra
Stapper-Steijlen
Dat zijn geen junioren hoor... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Haha, ja ik had haast [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
kanari

Post by kanari »

Volgens mij mist op de site bij het programma in de eerste ronde de uitslag van de wedstrijd tussen Daniel en Arjen en ook in de stand is deze niet verwerkt..
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

Timmer, Arjen - Koopmanschap, Mike 1-1
Tuijtel, Stijn - Merkus, Daniël 0-2
Wielaard, Thomas - Wijpkema, René 1-1
Meurs, Pim - Palmans, Maikel 1-1
Leijenaar, Klaas-Hendrik - Zweerink, Jochem 1-1
Rentmeester, Martijn - Vogelaar, Robin 1-1
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Post Reply