Fortuna-dammen
-
Fortuna-dammen
In de zoektocht naar al dan niet andere vormen van dammen een volgend idee.
Wat : een interessante dam-match van 5 partijen op 1 dag
Waar : liefst Den Haag of Rijswijk
Wanneer : in het najaar
Spelvorm : Fortuna-dammen
Bij Fortuna-dammen (werd voorheen de "ban-de-remise-variant" genoemd) is er altijd een winnaar en een verliezer.
Kort samengevat: Bij een schijf meer heb je gewonnen, bij gelijke materiaalverhouding wint diegene die de middellijn heeft.
Gezocht :
- twee geinteresseerde toppers, keus is aan de organisatie
- speellocatie
- sponsors voor minimaal 1000 Euro per partij, hoogstbiedenden gaan voor
- mensen die mee willen helpen organiseren
Ik ben benieuwd of er interesse is.
Bij Fortuna-dammen (werd voorheen de "ban-de-remise-variant" genoemd) is er altijd een winnaar en een verliezer.
Kort samengevat: Bij een schijf meer heb je gewonnen, bij gelijke materiaalverhouding wint diegene die de middellijn heeft.
Gezocht :
- speellocatie
-
Re: Fortuna-dammen
Dit gaat veel te ver? Wil je nu echt geschiedenis schrijven? Waarom niet veel meer in concensus? Ik wordt gek van al die systemen? Al gedacht aan al die verloren eindspelen? Eindelijk een echte sport? Al die grootmeesterremises verdwenen? Zolang het maar een prive-toernooi blijft vind ik alles prima? Hier zal toch geen sponsor in geinteresseerd zijn? Voor geld komt iedereen? De media zullen ervan smullen? We zijn toch geen tennis? De dood van het dammen? Dammen leent zich voor meerdere systemen naast elkaar? Spelers zullen dit nooit pikken? Iedereen heeft toch recht om op remise te mogen spelen? Wacht nou eerst even rustig die plusjes af? Eerst experidammen, dan pas echt proberen? En waar zijn onze oude echte overwinningen gebleven? Nu wordt het echt een gokspel? Mapjesdammers aan de macht? Waarom 1 dag? Nooit gehoord van Don Quichotte en de windmolen?Jaap van Galen wrote:In de zoektocht naar al dan niet andere vormen van dammen een volgend idee.
Bij Fortuna-dammen (werd voorheen ook wel de "ban-de-remise-variant" genoemd) is er altijd een winnaar en een verliezer.
Gezocht :
- speellocatie
Ofwel, graag reacties op mijn idee.
-
Thijssen - Heusdens
[img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
[img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
-
-
Voor 5000 euro op één dag kun je vermoedelijk elke topper krijgen, met uitzondering van Sijbrands. In dat geval zou ik voor Thijssen - Tsjizow kiezen, een beetje Oranjegevoel: Nederland tegen Russische wereldkampioen.
Jaap, dit zou een prima initiatief zijn. Het succes hangt niet zozeer af van het feit of je die 5000 euro bij elkaar krijgt en of je je beoogde toppers kunt strikken, maar vooral van de publiciteit. Krijgt het aandacht van kranten en met name de TV?
Misschien dat Wildkamp hierbij kan adviseren. Die wist het blinddammen op het beeldbuis te krijgen, ik geloof zelfs op het journaal.
Jaap, dit zou een prima initiatief zijn. Het succes hangt niet zozeer af van het feit of je die 5000 euro bij elkaar krijgt en of je je beoogde toppers kunt strikken, maar vooral van de publiciteit. Krijgt het aandacht van kranten en met name de TV?
Misschien dat Wildkamp hierbij kan adviseren. Die wist het blinddammen op het beeldbuis te krijgen, ik geloof zelfs op het journaal.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ideeen zat in de damwereld (denk bijv. aan het NK 2005 in Groningen) maar in de eerste plaats geld en in de tweede plaats mankracht vormen het probleem. Dat zal ook in dit geval niet anders zijn.Jaap van Galen wrote:Ofwel, graag reacties op mijn idee.
- Jan Pieter
-
Ik was al bang dat er tegenvoorbeelden te verzinnen waren. Maar daar verzinnen we wel wat op (wellicht dat in zulk soort gevallen diegene die het eerst een dam had op de hoofdlijn wint). Overigens, hoe is die stand tot stand gekomen?Jan Pieter wrote:Wie wint trouwens in de volgende stand?
Wit moet wel 39-33 spelen, zwart antwoordt met 12-18, vervolgens 33-39, 18-12 etc. etc.
- Jan Pieter
Je zult wat beters moeten bedenken, want in de volgende stand houden vier dammen elkaar gevangen, en kunnen de andere twee slechts rondjes rennen in hun kwadrant.Jaap van Galen wrote:Ik was al bang dat er tegenvoorbeelden te verzinnen waren. Maar daar verzinnen we wel wat op (wellicht dat in zulk soort gevallen diegene die het eerst een dam had op de hoofdlijn wint).

Die heb ik zelf bedachtJaap van Galen wrote:Overigens, hoe is die stand tot stand gekomen?

[quote="Jaap van Galen"]
quote]
Wanneer ?, in een 9 om 10 stand ? of een 5 om 2 ?
quote]
......door politie en dominee geweerd.....
Volgens mij kan degene die aan zet is, de hoofdlijn innemen, of ben ik nou gek?Jan Pieter wrote:Je zult wat beters moeten bedenken, want in de volgende stand houden vier dammen elkaar gevangen, en kunnen de andere twee slechts rondjes rennen in hun kwadrant.Jaap van Galen wrote:Ik was al bang dat er tegenvoorbeelden te verzinnen waren. Maar daar verzinnen we wel wat op (wellicht dat in zulk soort gevallen diegene die het eerst een dam had op de hoofdlijn wint).
Die heb ik zelf bedachtJaap van Galen wrote:Overigens, hoe is die stand tot stand gekomen?, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Een standverklaring zal lastig zijn, zeker als we uitgaan van sterk spel. Ik wil er slechts op wijzen dat een remise nog steeds mogelijk is en, belangrijker, een afgesproken remise dus ook.
Degene met meer schijven, wint, en als beide evenveel schijven hebben, wint degene die (als 1e) de hoofdlijn heeft.Vengaboy wrote:Jaap van Galen wrote:
quote]
Een mogelijk partijverloop zou zijn: 1.32-28 19-23??? 2.28x19 W+ Wit wint, omdat hij een schijf meer heeft. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]Alex wrote:Degene met meer schijven, wint, en als beide evenveel schijven hebben, wint degene die (als 1e) de hoofdlijn heeft.Vengaboy wrote:Wanneer ?, in een 9 om 10 stand ? of een 5 om 2 ?Jaap van Galen wrote:
Last edited by GuidoB on Tue Jun 06, 2006 17:41, edited 1 time in total.
-
-
Al zes dammen op het bord, en nog steeds heeft niemand ooit de hoofdlijn bezet? Maar goed, je hebt gelijk voor alle uitzonderingen moet iets verzonnen worden.Jan Pieter wrote:Je zult wat beters moeten bedenken, want in de volgende stand houden vier dammen elkaar gevangen, en kunnen de andere twee slechts rondjes rennen in hun kwadrant.Jaap van Galen wrote:Ik was al bang dat er tegenvoorbeelden te verzinnen waren. Maar daar verzinnen we wel wat op (wellicht dat in zulk soort gevallen diegene die het eerst een dam had op de hoofdlijn wint).
Die heb ik zelf bedachtJaap van Galen wrote:Overigens, hoe is die stand tot stand gekomen?, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Een standverklaring zal lastig zijn, zeker als we uitgaan van sterk spel. Ik wil er slechts op wijzen dat een remise nog steeds mogelijk is en, belangrijker, een afgesproken remise dus ook.