Bondsraadsvergadering 24 juni (2)
-
Bondsraadsvergadering 24 juni (2)
Een ander interessant onderwerp dat op de agenda van de bondsraad staat is het kiesreglement. De vorige keer verliep de verkiezing enigszins chaotisch, het kiesreglement probeert dit in betere banen te leiden.
Een lijvig maar interessant stuk concludeert op basis van o.a. onze statuten, ons huishoudelijk reglement en het Burgerlijk Wetboek dat
1. Jeugdleden mogen kiezen en zich ook verkiesbaar mogen stellen
2. Elke "damprovincie" het recht heeft om 1 provinciaal bestuurder te laten kiezen.
3. Overige plekken per provincie zijn vrije verkiezing.
4. Aspirant-bondsraadsleden zich ook over de provinciegrenzen heen kandidaat kunnen stellen.
5. Reserve-bondsraadleden apart moeten kunnnen worden gekozen
Het voorstel is om de vertegenwoordiging van de topspelers te laten kiezen uit de top-100 van de ratinglijst.
Hopelijk heb ik het hiermee de genoemde punten goed samengevat. Ik ben benieuwd naar de reactie van onze "damjuristen".
Een lijvig maar interessant stuk concludeert op basis van o.a. onze statuten, ons huishoudelijk reglement en het Burgerlijk Wetboek dat
1. Jeugdleden mogen kiezen en zich ook verkiesbaar mogen stellen
2. Elke "damprovincie" het recht heeft om 1 provinciaal bestuurder te laten kiezen.
3. Overige plekken per provincie zijn vrije verkiezing.
4. Aspirant-bondsraadsleden zich ook over de provinciegrenzen heen kandidaat kunnen stellen.
5. Reserve-bondsraadleden apart moeten kunnnen worden gekozen
Het voorstel is om de vertegenwoordiging van de topspelers te laten kiezen uit de top-100 van de ratinglijst.
Hopelijk heb ik het hiermee de genoemde punten goed samengevat. Ik ben benieuwd naar de reactie van onze "damjuristen".
Last edited by Jaap van Galen on Sat Jun 03, 2006 15:53, edited 3 times in total.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Re: Bondsraadsvergadering 24 juni (2)
In het concept van de maart-vergadering zie ik nog een kiesgerechtigde leeftijd van 18 jaar staan, en dat lijkt me heel wat beter. Anders meld je even een paar lagere scholen aan (kost bijna niks dankzij de subsidies) en je bent gekozen, aannemende dat die kindertjes braaf stemmen op hun dammeester.Jaap van Galen wrote:1. Jeugdleden mogen kiezen en zich ook verkiesbaar mogen stellen
-
Als ex-jeugdleider ben ik er zeker voor dat "mijn" ex-kindertjes allemaal op mij stemmen. Maar daar gaat het niet om. Ons huishoudelijk reglement zal blijkbaar moeten veranderen om ze dat recht te ontnemen.Jan Pieter wrote:In het concept van de maart-vergadering zie ik nog een kiesgerechtigde leeftijd van 18 jaar staan, en dat lijkt me heel wat beter. Anders meld je even een paar lagere scholen aan (kost bijna niks dankzij de subsidies) en je bent gekozen, aannemende dat die kindertjes braaf stemmen op hun dammeester.Jaap van Galen wrote:1. Jeugdleden mogen kiezen en zich ook verkiesbaar mogen stellen
-
Jan Pieter wrote:In het concept van de maart-vergadering ....
Ik vind het merkwaardig dat de nieuwe stukken nog steeds niet op de KNDB-site staan. Het lijkt me een recht van de leden om ze te lezen. En om me nu zelf aan te moeten aanbieden als degene die alles scant en rondstuurt, dat lijkt me enigszins overbodig.Jaap van Galen wrote:Inmiddels zijn de stukken rondgestuurd voor de komende bondraadsvergadering. Ze zijn voor zover ik weet nog niet geplaatst op de KNDB-site.
- Jan Pieter
Het gaat kennelijk om de volgende artikelen uit het HR:
5.2 De leden, voor zover natuurlijke personen, kunnen gekozen worden in alle functies van de bond.
8.1 De provinciale bonden wijzen een aantal bondsraadsleden aan zoals bepaald volgens artikel 16, lid 2a van de statuten. Zij organiseren daarvoor verkiezingen zodanig dat ieder lid van de betreffende provinciale bond in de gelegenheid is gesteld om direct of middellijk zijn stem uit te brengen.
Dit laat aan duidelijkheid inderdaad niets te wensen over. Lijkt me de hoogste tijd om deze artikelen aan te passen, met de aantekening dat junioren wat mij betreft best actief en passief kiesrecht mogen hebben. Jonger moet het echter niet zijn.
5.2 De leden, voor zover natuurlijke personen, kunnen gekozen worden in alle functies van de bond.
8.1 De provinciale bonden wijzen een aantal bondsraadsleden aan zoals bepaald volgens artikel 16, lid 2a van de statuten. Zij organiseren daarvoor verkiezingen zodanig dat ieder lid van de betreffende provinciale bond in de gelegenheid is gesteld om direct of middellijk zijn stem uit te brengen.
Dit laat aan duidelijkheid inderdaad niets te wensen over. Lijkt me de hoogste tijd om deze artikelen aan te passen, met de aantekening dat junioren wat mij betreft best actief en passief kiesrecht mogen hebben. Jonger moet het echter niet zijn.
-
Ben ik het mee eens, inclusief actief en passief stemrecht voor junioren. Nu de rest nog....Jan Pieter wrote:Het gaat kennelijk om de volgende artikelen uit het HR:
Ik blijf het een vreemd item vinden dat iedere provincie recht heeft op tenminste één plaats. Het is toch volstrekt irrelevent waar je vandaan komt, het gaat erom dat je een toegevoegde waarde bent. Of ben ik nu iets te kort door de bocht?
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
-
De huidige vorm van de bondsraad staat ter discussie, zeker ook de grootte en daarmee het "plaatsingsrecht" per provincie.Nescio wrote:Ik blijf het een vreemd item vinden dat iedere provincie recht heeft op tenminste één plaats. Het is toch volstrekt irrelevent waar je vandaan komt, het gaat erom dat je een toegevoegde waarde bent. Of ben ik nu iets te kort door de bocht?
Op de agenda staat deze keer een eerste aanzet tot evaluatie. Voorlopige conclusies zijn o.a. dat aanwezigheidsquorum zorgen baart, dat van de aanwezigen ongeveer de helft ook iets zegt, de bondsraad meer lijkt op een Raad van Toezicht dan op het beoogde beleidsbepalend, kaderstellend orgaan, het verloop hoog is (16 van de 33 zijn vertrokken) en dat uit de notulen niets van opkomen voor alleen eigen regiobelangen blijkt.
Daarnaast blijft ook de huidige volgens sommigen "overkill" aan damprovincies een topic.
Gegeven het feit dat er nu dit najaar al weer gekozen zal moeten gaan worden, lijkt het mij persoonlijk verstandiger om alles maar even bij het "oude" te laten, inclusief het nieuwe kiesreglement.
Jouw punt lijkt overigens op een algemene verkiezingsdiscussie, wel of geen districtenstelsel.
-
Gaan jullie dan meteen ook het Burgerlijk Wetboek Boek 2 artikel 38 en 39 aanpassen?Jaap van Galen wrote:Ben ik het mee eens, inclusief actief en passief stemrecht voor junioren. Nu de rest nog....Jan Pieter wrote:Het gaat kennelijk om de volgende artikelen uit het HR:
-
Pion Pechtold is al naar voren geschoven!henk stoop wrote:Gaan jullie dan meteen ook het Burgerlijk Wetboek Boek 2 artikel 38 en 39 aanpassen?Jaap van Galen wrote:Ben ik het mee eens, inclusief actief en passief stemrecht voor junioren. Nu de rest nog....Jan Pieter wrote:Het gaat kennelijk om de volgende artikelen uit het HR:
-
Pechtold wil precies het tegenovergestelde. Hij wil de stemgerechtigde leeftijd verlagen. Hier wil men de stemgerechtigde leeftijd verhogen. Het Burgerlijk Wetboek schrijft voor dat bij een vereniging ALLE leden stemrecht hebben, er is geen leeftijdsgrens.Cor van Dusseldorp wrote:Pion Pechtold is al naar voren geschoven!henk stoop wrote:Gaan jullie dan meteen ook het Burgerlijk Wetboek Boek 2 artikel 38 en 39 aanpassen?Jaap van Galen wrote: Ben ik het mee eens, inclusief actief en passief stemrecht voor junioren. Nu de rest nog....
-
Op zich wel vreemd dat in de vereniging Nederland men alleen kan stemmen als men minimaal 18 is. Die leeftijdsgrens wordt wel verlaagd als junioren ook mogen stemmen.henk stoop wrote: Pechtold wil precies het tegenovergestelde. Hij wil de stemgerechtigde leeftijd verlagen. Hier wil men de stemgerechtigde leeftijd verhogen. Het Burgerlijk Wetboek schrijft voor dat bij een vereniging ALLE leden stemrecht hebben, er is geen leeftijdsgrens.
-
Dit was kennelijk niet bij iedereen bekend. Als ik op de KNDB-site kijk naar de huidige bondsraad, dan zijn er - naast de topspelersvacature - drie vacatures (Friesland, Gelderland, Utrecht), maar ook drie reserve-leden (Groningen, Noord-Holland, Noord-Brabant). Dat is dus simpel op te lossen.Jaap van Galen wrote:(..) concludeert op basis van o.a. onze statuten, ons huishoudelijk reglement en het Burgerlijk Wetboek dat (..) 4. Aspirant-bondsraadsleden zich ook over de provinciegrenzen heen kandidaat kunnen stellen.
- Jan Pieter
Niet nodig. Even googelen leverde op de site van de gemeente Dordrecht de volgende tekst op:henk stoop wrote:Gaan jullie dan meteen ook het Burgerlijk Wetboek Boek 2 artikel 38 en 39 aanpassen?
Dordrecht wrote:Nieuw burgerlijk wetboek
Op 1 januari 1992 zijn een flink aantal delen van het nieuw burgerlijk wetboek van kracht geworden. Dat is ook het moment waarop het al langer geldende verenigingenrecht op zeer beperkte schaal zowel redactioneel als democratisch iets is aangepast.
Enkele van de meest opvallende wijzigingen zijn:
1. Jeugdstemrecht
Nu is duidelijk dat minderjarigen ook stemrecht hebben, tenzij in de statuten anders staat omschreven. In de statuten kan wel worden vastgelegd vanaf welke leeftijd jeugdleden stemrecht hebben. Hebben jeugdleden wel stemrecht dan kan in de statuten worden aangegeven in welke gevallen, bijvoorbeeld bij besluiten met belangrijke financiële gevolgen of aanstelling van trainers, het stemrecht niet kan worden uitgeoefend.
-
Leuk dat iemand bij de gemeente Dordrecht dit vindt, maar niet alles wat je Googled is waar. Op wetten.overheid.nl vind je de momenteel geldende wetteksten en die luiden op dit punt:Jan Pieter wrote:Niet nodig. Even googelen leverde op de site van de gemeente Dordrecht de volgende tekst op:henk stoop wrote:Gaan jullie dan meteen ook het Burgerlijk Wetboek Boek 2 artikel 38 en 39 aanpassen?
Dordrecht wrote:Nieuw burgerlijk wetboek
Op 1 januari 1992 zijn een flink aantal delen van het nieuw burgerlijk wetboek van kracht geworden. Dat is ook het moment waarop het al langer geldende verenigingenrecht op zeer beperkte schaal zowel redactioneel als democratisch iets is aangepast.
Enkele van de meest opvallende wijzigingen zijn:
1. Jeugdstemrecht
Nu is duidelijk dat minderjarigen ook stemrecht hebben, tenzij in de statuten anders staat omschreven. In de statuten kan wel worden vastgelegd vanaf welke leeftijd jeugdleden stemrecht hebben. Hebben jeugdleden wel stemrecht dan kan in de statuten worden aangegeven in welke gevallen, bijvoorbeeld bij besluiten met belangrijke financiële gevolgen of aanstelling van trainers, het stemrecht niet kan worden uitgeoefend.
Artikel 38
1. Behoudens het in het volgende artikel bepaalde, hebben alle leden die niet geschorst zijn, toegang tot de algemene vergadering en hebben daar ieder één stem; een geschorst lid heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren. De statuten kunnen aan bepaalde leden meer dan één stem toekennen.
2. Tenzij de statuten anders bepalen, treden de voorzitter en de secretaris van het bestuur of hun vervangers, als zodanig ook op bij de algemene vergadering.
3. De statuten kunnen bepalen dat personen die deel uitmaken van andere organen der vereniging en die geen lid zijn, in de algemene vergadering stemrecht kunnen uitoefenen. Het aantal der door hen gezamenlijk uitgebrachte stemmen zal echter niet meer mogen zijn dan de helft van het aantal der door de leden uitgebrachte stemmen.
4. Tenzij de statuten anders bepalen, kan iemand die krachtens lid 1 of lid 3 stemgerechtigd is, aan een andere stemgerechtigde schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem.
Artikel 39
1. De statuten kunnen bepalen dat de algemene vergadering zal bestaan uit afgevaardigden die door en uit de leden worden gekozen. De wijze van verkiezing en het aantal van de afgevaardigden worden door de statuten geregeld; elk lid moet middellijk of onmiddellijk aan de verkiezing kunnen deelnemen. De leden 4 en 5 van artikel 37 zijn bij de verkiezing van overeenkomstige toepassing. Artikel 38 lid 3 is van overeenkomstige toepassing op personen die deel uitmaken van andere organen der vereniging en die geen afgevaardigde zijn.
2. De statuten kunnen bepalen dat bepaalde besluiten van de algemene vergadering aan een referendum zullen worden onderworpen. De statuten regelen de gevallen waarin, de tijd waarbinnen, en de wijze waarop het referendum zal worden gehouden. Hangende de uitslag van het referendum wordt de uitvoering van het besluit geschorst.
Artikel 37, waar naar verwezen wordt, gaat over het verkiezen/benoemen van bestuursleden.