Dit boek van Koeperman is nog steeds verkrijgbaar bij de KNDB Bondswinkel. Het kost slechts 1 euro en staat vol leugens en verzinsels. Toen het in 1983 verscheen heeft Ton Sijbrands ogenblikkelijk een woedende reactie gepubliceerd, ik meen in Het Parool, maar het kan ook de Volkskrant zijn geweest.
Slawa Sjtsjogoljev zei dat hij zo kwaad was om het boek dat hij ongeveer tien jaar lang geen woord meer gewisseld heeft met Koeperman tot een van de Maars toernooien in Harderwijk. Daar heeft Koeperman zijn excuses aangeboden voor alle laster die er in het boek staat. Koeperman moet Slawa iets gezegd hebben als "Sorry, ik had geld nodig!", een argument waar Slawa nog tot op vandaag met de nodige hoon en verachting om moet lachen.
Desondanks is het een vermakelijk boek, een soort schelmenroman, waar menig dammer plezier aan heeft beleefd.
Koeperman was natuurlijk een geweldig sterke dammer, maar hij was ook een konkelaar. Als staatsamateur met een bijzonder talent voor het bedenken van intriges, geholpen door zijn charmante uitstraling en zijn bijzondere gevoel voor humor heeft hij veel kwaads op zijn geweten, zoals combines met Andreiko, bijvoorbeeld tijdens het WK 1972 in Hengelo, waar Koeperman expres verloor van Andreiko, en de Challenge Mondial 1974 waar Koeperman de tegenprestatie ontving van zijn
partner in crime.
Tijdens de match Sijbrands - Andreiko in Den Haag 1973 heeft Koeperman geprobeerd Harm Wiersma om te kopen om zo achter geheime varianten van Ton Sijbrands te komen. Toen dat uitkwam wou Koeperman Wiersma de schuld geven, want Wiersma zou zelf die studies bij Koeperman te koop hebben aangeboden.
Sijbrands heeft toen hij deze verhalen hoorde enkele dagen overwogen uit de match te stappen. Dat was de reden waarom een reeks partijen snel remise werden gegeven. Koeperman sprong daar met behulp van zijn goede vriend Fokkink op in door via de NRC met allerlei verhalen te komen over hoe Sijbrands het damspel een slechte naam bezorgde door steeds op remise te spelen tegen Andreiko. "Match van de geeuw" en dat soort gelul.
Jaren later heeft Sijbrands in Dammen aangetoond dat hij wel 5 partijen in die match had kunnen winnen, en er ook een had kunnen verliezen, ondanks al die snelle remises.
Sijbrands trok zich terug uit het topdammen en Koeperman rook zijn kans. Via de sterke Sovjet damfederatie liet hij het SB systeem in ere herstellen, zorgde ervoor dat hij en Andreiko in de laatste ronde van het Challenge Mondial 1974 in Tbilisi tegen elkaar mochten spelen en dankzij een overwinning op Andreiko in die laatste ronde eindigde Koeperman gelijk met Wiersma en Gantwarg op de eerste plaats en door zijn SB zelfs voor die twee. Daarop is er maanden onderhandeld tussen FMJD en Sovjet federatie. De USSR dreigde zich terug te trekken uit de FMJD als Koeperman niet tot wereldkampioen zou worden verklaard en met dat argument won Koeperman zijn 7de wereldtitel, die hij in Damgeheim Staatsgeheim trouwens zijn 6de wereldtitel noemt. Blijkbaar telt Koeperman de wereldtitel van 1963 niet mee, de wereldtitel die hem werd toegekend omdat de Russen erin slaagden de match tussen Koeperman en Baba Sy niet te laten doorgaan.
En dit is nog maar een fractie van wat er over Koeperman te vertellen valt. Niet zo fraai allemaal, maar ik heb nou eenmaal een hekel aan het gezegde "Over de doden niets dan goeds" en ik hou er ook niet van dat wie dan ook wordt vereerd, doordat alleen maar ruimte wordt gemaakt voor het ter sprake brengen van zijn of haar goede eigenschappen.
Verder herinner ik me Koeperman als een groot conferencier. Als je in 1973 min of meer voor niks naar de match Sijbrands - Andreiko was gekomen, omdat de partij in een snelle remise was geëindigd, dan kreeg je van Koeperman een ongekende show voorgeschoteld. De zaal lag regelmatig dubbel van het lachen.
Tijdens zijn simultaans was Koeperman nooit te beroerd om veel partijen remise te laten lopen, waardoor menigeen -in de veronderstelling veel talent te hebben- lid werd van een damvereniging. Sommige van Koeperman's boeken zijn fantastisch en zelfs aan de partijen die hij op hoge leeftijd speelde kan bijna niemand tippen.
Ik hoop dat Koeperman daarboven spoedig wat partijtjes kan spelen met Andreiko, Roozenburg, Baba Sy en dergelijke, en als alles goed gaat wil ik graag te zijner tijd de notatie van die partijen zien.