Nieuwe Bondsraadverkiezingen noodzakelijk!

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Vraagje wrote:
reiger56 wrote:

Als je nog steeds niet ziet dat dammen met DT hetzelfde spel is als dammen zonder DT, maar slechts met een andere beloningsvorm, dan zul je het nooit zien.
Dammen met DT is een variëteit van dammen, net als bijv. checkers, weggevertje, pool- russisch, italiaans, ktariaans, demotie- braziliaans en canadees dammen. Het is echter een ander spel dan het spel dat wij nu spelen.
Mensen, mensen, mensen..... het is toch duidelijk dat de voorstanders van DT/puntenoverwinning/voordeelremises ons willen laten denken dat het hetzelfde spel is.... Als namelijk iedereen er eindelijk van overtuigd raakt dat het inderdaad een heel ander spel wordt, dan breekt helemaal de pl**ris uit (misschien is dat ook wel nodig ook). Het is toch van de zotte dat een stelletje ****** (zoek zelf maar uit wat hier kan staan. Tip, het begint met een e en eidigt op ikels) uit verweggistan (Delft en omstreken) denken dat heel nederland een ander spelletje gaat spelen omdat hun dat zo graag willen???? Kunnen ze het 'alleenrecht opeisen van het weten wat het zuivere damspel is?' (H. de Witt). Nee, natuurlijk kunnen ze dat niet, net zo min als dat de tegenstanders van DT dat kunnen. Alleen denken de voorstanders van DT dat ze dat recht hebben, terwijl ze het de normaaldenkenden dat verbieden.

Ik hoop dat de provinciale besturen hun dwalingen inzien en het hele bondsraadidee de prullenbak in kieperen. Mocht dat niet gebeuren, laat ze dan in vredesnaam die verrekte DT voor eeuwig de verdoemenis insturen. Laat ze dat lekker in Verweggistan spelen (kunnen we daar geen grote muur omheenbouwen? Verboden voor kalende mannen om er uit te komen).
Guest

Post by Guest »

Een welles nietes over wat de DT precies is vind ik niet zo vreselijk belangrijk. Mij gaat om het volgende:

1. De damsport zit in een steeds erger wordende crisis
2. Een van de oorzaken van die crisis is ons desastreuze imago
3. Een van de oorzaken van het desastreuze imago is het ontzettende aantal remises in belangrijke toernooien

(zie polls op dit forum die de grote lijn van deze redenatie bevestigen)

Dus: het zou verdomd veel helpen als we het aantal remises zouden kunnen terugbrengen (meeste toppers zijn het tot hier met elkaar en met mij eens)

De vraag is dus niet of maar hoe we de remises gaan terugbrengen. Een optie is de DT een andere optie is het Frerik Bos/Hanco idee. Er zijn vast meer goede opties.

Ik zou dus willen weten welke optie op breed draagvlak zou kunnen rekenen. Die moeten we dan zo snel als mogelijk invoeren.

Als we dit niet doen dan accepteren we dat de damsport uitsterft. Ondanks alle goede bedoelingen van sommigen die de uitsterving zo lang mogelijk weten uit te stellen... (Dieter, Stoop, Witte van Moort enz.)
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Dolly's brother wrote:Heel leuk allemaal Marcel, dat jij "doorhebt" wat de echte reden achter Henks stukje is, maar hoe denk je dat het gemiddelde bondslid dit artikel leest?
Wat betrokkenheid en visie betreft heb ik al eerder aangegeven niet zo
veel van het gemiddelde bondslid te verwachten, maar een artikeltje le-
zen, of dit nu over dammen of een ander onderwerp gaat, dat moet de
meesten toch goed afgaan. Zij zullen ongetwijfeld tot de conclusie
komen dat het in ieder geval een verhaal betreft dat van één kant be-
licht wordt - uit Henks artikel is ook zeer goed op te maken hoe de ande-
re kant eruit ziet en hoe groot die andere kant is (met dank aan de
enquête van Gortel en Henks overname van deze cijfers, dat hij de cijfers
vervolgens op de korrel neemt is een ander verhaal). Het zal de lezer
meteen duidelijk zijn dat het om een controversieel onderwerp gaat, dat
er zelfs een Nederlands kampioen niet gelukkig is met de gang van zaken
rond de Delftse telling. Ik denk dat het artikel de lezer uitnodigt tot na-
denken. Wat is zijn of haar eigen mening over deze kwestie? Heeft die
analyserende de Witt gelijk, of spreken de cijfers van de enquête van
Gortel voor zich? Tja, op basis van dat ene artikel is het moeilijk oordelen,
maar als dat artikel er niet had gestaan, zou geen enkele lezer aan het
denken zijn geslagen. Niet over een remisemarge of een alternatieve
puntentelling in ieder geval.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Guest laat terecht het grotere plaatje zien.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Vraagje wrote: Dammen met DT is een variëteit van dammen, net als bijv. checkers, weggevertje, pool- russisch, italiaans, ktariaans, demotie- braziliaans en canadees dammen. Het is echter een ander spel dan het spel dat wij nu spelen.
Ik ben het met Vraagje eens dat het spel met DT verandert. Dat is met
iedere spelregelwijziging - al is het maar de 40 zetten regel - zo. Of het
een variëteit van het damspel betreft weet ik niet. Ik zou het meer als
toevoeging willen zien.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Guest wrote:Een welles nietes over wat de DT precies is vind ik niet zo vreselijk belangrijk. Mij gaat om het volgende:

1. De damsport zit in een steeds erger wordende crisis
2. Een van de oorzaken van die crisis is ons desastreuze imago
3. Een van de oorzaken van het desastreuze imago is het ontzettende aantal remises in belangrijke toernooien

(zie polls op dit forum die de grote lijn van deze redenatie bevestigen)

Dus: het zou verdomd veel helpen als we het aantal remises zouden kunnen terugbrengen (meeste toppers zijn het tot hier met elkaar en met mij eens)

De vraag is dus niet of maar hoe we de remises gaan terugbrengen. Een optie is de DT een andere optie is het Frerik Bos/Hanco idee. Er zijn vast meer goede opties.

Ik zou dus willen weten welke optie op breed draagvlak zou kunnen rekenen. Die moeten we dan zo snel als mogelijk invoeren.

Als we dit niet doen dan accepteren we dat de damsport uitsterft. Ondanks alle goede bedoelingen van sommigen die de uitsterving zo lang mogelijk weten uit te stellen... (Dieter, Stoop, Witte van Moort enz.)
guest, zoals marcel al aangeeft laat je terecht een helder plaatje zien. Het is heel interessant om daar een keer over door te bomen, maar voor mij is op dit moment het meest essentiele dat DT er niet door komt. Ik ben best bereid om over alle mogelijkheden na te denken, maar pas NADAT duidelijk is dat DT er niet komt. De hele voorbereiding en pro DT campagne in het bondsblad (dat er voor ALLE dammers zou moeten zijn) is mij in het verkeerde keelgat geschoten (naast het feit dat ik het een verkeerd systeem vond en vind) en ontneemt me de lust om op dit moment over andere mogelijkheden te babbelen. Dus, eerst DT van tafel, daarna kan de discussie over andere mogelijkheden wat mij betreft los barsten en zal ik ook van mijn kant proberen constructief een mening en ideeen te geven.

Mark. (die het overigens jammer vindt dat guest vindt dat hij onbekend moet blijven.....) [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Guest

Post by Guest »

Mark Hees wrote: guest, zoals marcel al aangeeft laat je terecht een helder plaatje zien. Het is heel interessant om daar een keer over door te bomen, maar voor mij is op dit moment het meest essentiele dat DT er niet door komt. Ik ben best bereid om over alle mogelijkheden na te denken, maar pas NADAT duidelijk is dat DT er niet komt. De hele voorbereiding en pro DT campagne in het bondsblad (dat er voor ALLE dammers zou moeten zijn) is mij in het verkeerde keelgat geschoten (naast het feit dat ik het een verkeerd systeem vond en vind) en ontneemt me de lust om op dit moment over andere mogelijkheden te babbelen. Dus, eerst DT van tafel, daarna kan de discussie over andere mogelijkheden wat mij betreft los barsten en zal ik ook van mijn kant proberen constructief een mening en ideeen te geven.

Mark. (die het overigens jammer vindt dat guest vindt dat hij onbekend moet blijven.....) [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Ik begrijp je standpunt en ik begrijp je venijnige reactie op de DT campagne.

Ik begrijp echter ook dat wij het eens zijn dat terugdringen van de remisemarge cruciaal is voor de overleving vh damspel.

Ik ben bang dat een vermorzeling van de DT zal betekenen dat er van vernieuwing geen sprake meer zal zijn. Niemand zal nog de moed hebben om opnieuw de discussie te heropenen! Hoe lossen we dit op?
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Guest wrote:Ik begrijp echter ook dat wij het eens zijn dat terugdringen van de remisemarge cruciaal is voor de overleving vh damspel.
Toon dat nou eens eerst aan. Ik geloof daar geen snars van.
En kom nou niet aanzetten me zoiets als "als je dat niet ziet, dan ben je niet goed wijs".
Guest

Post by Guest »

Eric Sanders wrote:
Guest wrote:Ik begrijp echter ook dat wij het eens zijn dat terugdringen van de remisemarge cruciaal is voor de overleving vh damspel.
En kom nou niet aanzetten me zoiets als "als je dat niet ziet, dan ben je niet goed wijs".
Ik heb geen numerieke wiskunde formule die dit bewijst. De vorige keer dat we het oneens waren had ik dat wel. Maar goed.

Ook zonder formule doe ik (wederom) een poging. Het is allemaal vrij simpele logica:
- Stelling 1: De damsport kalft steeds verder af mede door een groot imago probleem
- Stelling 2: Ons imago wordt sterk beinvloed door de vele remises

[(Vraag maar eens aan Harm Wiersma wat sponsors en de pers tegen hem zeggen als hij een leuk ideetje opport bij ze voor onze sport. Vraag eens aan Mart Smeets waarom dammen volgens hem de sufste sport is die er bestaat. Vraag eens ah NRC waarom ze geen damrubriek meer voeren. Vraag eens aan schakers waarom ze niet zijn gaan dammen)]

Enfin, als je stelling 1 en 2 gelooft (wat veel dammers doen) dan is de volgende stelling waar:
- Stelling 3: De vele remises dragen sterk bij aan de afkalving van de damsport

Tot slot kan ik je verzekeren dat voortdurende afkalving lijdt tot uitsterving. QED
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Guest wrote:
Eric Sanders wrote:
Ik heb geen numerieke wiskunde formule die dit bewijst. De vorige keer dat we het oneens waren had ik dat wel. Maar goed.

Ook zonder formule doe ik (wederom) een poging. Het is allemaal vrij simpele logica:
- Stelling 1: De damsport kalft steeds verder af mede door een groot imago probleem

[(Vraag maar eens aan Harm Wiersma wat sponsors en de pers tegen hem zeggen als hij een leuk ideetje opport bij ze voor onze sport. Vraag eens aan Mart Smeets waarom dammen volgens hem de sufste sport is die er bestaat. Vraag eens ah NRC waarom ze geen damrubriek meer voeren. Vraag eens aan schakers waarom ze niet zijn gaan dammen)]

Enfin, als je stelling 1 en 2 gelooft (wat veel dammers doen) dan is de volgende stelling waar:
- Stelling 3: De vele remises dragen sterk bij aan de afkalving van de damsport

Tot slot kan ik je verzekeren dat voortdurende afkalving lijdt tot uitsterving. QED
Guest, Ik ben het niet helemaal eens met je dat uitsterving dreigt, maar het heeft geen zin om daar een welles/nietes spelletje over te beginnen.

Ik weet niet hoe het bij jullie club is, maar bij ons hebben we (in ieder geval kwantitatief) een leuk clubje jeugddammers. Er komen elk jaar meer kinderen bij dan dat er weg gaan, dus daar zie ik het nog niet uitsterven. Wel is het zo dat de doorstroming naar de senioren niet op gang komt, omdat de kinderen komen als ze zo 8 jaar zijn, en meestal weg zijn tegen de tijd dat ze 13/14 zijn....

Ik denk overigens niet dat van afstel van DT een afstel van elke verandering komt. Het moet alleen wel een brede achterban hebben, en dat is iets dat DT ontbeert. Fervente tegenstanders van DT zijn best bereid om rustig over veranderingen na te denken, zolang ze maar niet door onze strot geduwd worden, toch Hanco?

Ik ga nu slapen. Het is morgen weer (te) vroeg dag. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Mark.
Guest

Post by Guest »

Mark Hees wrote: Guest, Ik ben het niet helemaal eens met je dat uitsterving dreigt, maar het heeft geen zin om daar een welles/nietes spelletje over te beginnen.
Dat is nu juist wel een belangrijk welles/nietes spelletje. Daar draait de hele discussie om. Als de uitsterving namelijk echt dreigt dan kunnen we maar beter heel diep en creatief nadenken wat we daaraan doen.

Welles/nietes over DT is minder belangrijk omdat DT slechts een van de mogelijkheden is om te veranderen.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Guest wrote:
Eric Sanders wrote:
Het is allemaal vrij simpele logica:

'Geloven doe je maar in de kerk.' Ik zou wel eens bewijzen willen zien. Het imago probleem is een van de vele problemen waardoor het dammen afkalft.
De remises bepalen voor een deel ons imago, maar hoe groot is dat deel?
Guest wrote: - Stelling 3: De vele remises dragen sterk bij aan de afkalving van de damsport

Dat dammen uitsterft geloof ik wel, dat remises daar *cruciaal* in zijn, wil er bij mij niet in.
Guest

Post by Guest »

Eric Sanders wrote: 'Geloven doe je maar in de kerk.' Ik zou wel eens bewijzen willen zien. Het imago probleem is een van de vele problemen waardoor het dammen afkalft. De remises bepalen voor een deel ons imago, maar hoe groot is dat deel?
Eric, je hebt erg handig een belangrijk, zoniet cruciaal, deel van mij post niet gekopieerd. Jij wil bewijzen; ga dan eens na wat het antwoord is op de volgende vragen:
- Vraag maar eens aan Harm Wiersma wat sponsors en de pers tegen hem zeggen als hij een leuk ideetje opport bij ze voor onze sport.
- Vraag eens aan Mart Smeets waarom dammen volgens hem de sufste sport is die er bestaat.
- Vraag eens ah NRC waarom ze geen damrubriek meer voeren.
- Vraag eens aan schakers waarom ze niet zijn gaan dammen

En nou niet flauw doen, maar gewoon de telefoon oppakken en Harm eens bellen. Met name bij de NOS heeft Harm de wind van voren gekregen in het verleden. Vraag dat nou gewoon eens!!!!
En het NRC moet je ook maar eens bellen; gewoon even naar de sportredactie vragen. Je mist verdomme die verslaggeving over dammen! Daar betaal je die 1Euro90 niet voor!!

Dan heb je je bewijs, Eric. Wel even doen. Ok?
Eric Sanders wrote: Dat dammen uitsterft geloof ik wel, dat remises daar *cruciaal* in zijn, wil er bij mij niet in.
Aha. Dat is interessant. Wat is wel cruciaal mbt de utisterving en wat gaan we er aan doen? Volgens jou?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Eric Sanders wrote:
Guest wrote:
Eric Sanders wrote: Toon dat nou eens eerst aan. Ik geloof daar geen snars van.
Het is allemaal vrij simpele logica:

'Geloven doe je maar in de kerk.' Ik zou wel eens bewijzen willen zien. Het imago probleem is een van de vele problemen waardoor het dammen afkalft.
De remises bepalen voor een deel ons imago, maar hoe groot is dat deel?
Guest wrote: - Stelling 3: De vele remises dragen sterk bij aan de afkalving van de damsport

Dat dammen uitsterft geloof ik wel, dat remises daar *cruciaal* in zijn, wil er bij mij niet in.
Hoi Eric,

Geloven doe je maar in de kerk, okay. Guest kan geen harde bewijzen
aandragen, ook okay. Dat de remisemarge niet levensbedreigend voor
het damSPEL hoeft te zijn, wil ik ook wel met je eens zijn. Met een beetje
enthousiasme en kader en inzet zie ik het ledental zo verdubbelen a.g.v.
enthousiaste peutertjes en kleutertjes die gaan dammen en straks gaan
we er natuurlijk ook recreatie- en wilde leden bij krijgen. Tot zover de
toekomst van het damSPEL. Nu is mijn vraag echter: Hoe zie je de toe-
komst van de damSPORT? Het deel van de damwereld dat op het aller-
hoogste niveau speelt, het deel van de damwereld waar liefst ook de nodi-
ge centen in zouden moeten omgaan? En dan ben ik het volkomen met
Guest eens en kan ik niet anders dan jou niet begrijpen als je hier geen
probleem ziet. Dammen als sport is niet te verkopen. Zie de verhalen van
guest en zie mijn eerdere bijdragen. Ik begin Mart Smeets zo langzamer-
hand dankbaar te zijn, want hij vormt toch zo'n mooie illustratie van
het probleem. We kunnen Mart niet aardig vinden, maar on-
dertussen heeft hij wel gelijk als hij het heeft over weer eens een paar
remises. Als de remisemarge niet als probleem wordt erkend, kunnen we
net zo goed afspreken dat we ons aansluiten bij de bond voor Pokémon
kaartuitwisselaars of welke andere goed draaiende bond / organisatie ook
die echter niets maar dan ook helemaal niets met sport van doen lijkt te
hebben. Laat ik het nog maar eens herhalen: Sport is winnen of verliezen.
In de communicatiewetenschap worden drie soorten nieuws onderschei-
den: Horserace nieuws (wie wordt kampioen, kamyshleeva of goloebeva die in haar nek hijgt?) Steun en kritiek (voor of tegen DT) en Succes en falen (Heeft Kamyshleeva gewonnen of verloren?). Nu mag jij vertellen in welke categorie de remise kan worden ingedeeld. Juist. Remise is geen
nieuws. En nieuws is nodig bij sport. Voor het creëren van een sportief
imago. Voor het ophalen van geld. etc.

Marcel
Guest

Post by Guest »

Marcel Kosters wrote:Nu is mijn vraag echter: Hoe zie je de toe-
komst van de damSPORT?
Auwauwauw. Wil je niet zo pijnlijk duidelijk de vinger op de zere plek leggen?
Post Reply