Het beste deel uit Serie K&K?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Koops

Het beste deel uit Serie K&K?

Post by Koops »

Omdat er toch enkele abonnees actief zijn op dit forum, en omdat ik graag de mogelijkheid wil benutten om sluikreclame te maken, heb ik een vraag over Serie K&K. Het laatste deeltje is als het goed is, net bij de abonnees in de bus gevallen en K&K zijn eigenlijk wel van mening, bescheiden als ze zijn, dat dit het beste is wat er ooit over de klassieke partij is gepubliceerd. Wat vinden jullie hiervan? Wat is eigenlijk het beste deeltje in de hele serie en waarom? En wat is het slechtste?
Dominique

Post by Dominique »

Ik ben geen abonnee, dus het laatste deel heb ik niet in bezit. Wel een aantal andere; ik vond zelf het deel over centrumklassiek heel leerzaam. Die ene over Clerc ook wel; daar zat meer structuur in dan de boekjes over V/d Wal en Dibman; die waren ook leuk, maar m.i. minder leerzaam. Komt ook misschien door de onnavolgbare speelstijl van die twee.

De deeltjes over combinaties vond ik wat minder; er zijn al zoveel boeken over combinaties, de meer vernieuwende elementen daaruit (openingsslagzetten blind spelen en de andere testen voor het voorstellingsvermogen) had je van mij in een apart boekje mogen steken zonder de rest.

Veel succes verder met K&K.
Eric Sanders

Re: Het beste deel uit Serie K&K?

Post by Eric Sanders »

Koops wrote:En wat is het slechtste?
Ik ben niet zo'n damstudent. (Goh.) Maar ik zou die K&K wel kopen als ze mooi uitgegeven waren. Die dubbelgevouwen A4-tjes ga ik echter niet in mijn kast zetten.
Dus bundelen per 4 of 8, glanzende kaft eromheen, iets hogere prijs en je verkoopt er waarschijnlijk veel meer.
Maar die suggestie is je wel vaker gedaan...
Koops

Post by Koops »

Eric Sanders wrote:
Koops wrote:En wat is het slechtste?
Ik ben niet zo'n damstudent. (Goh.) Maar ik zou die K&K wel kopen als ze mooi uitgegeven waren. Die dubbelgevouwen A4-tjes ga ik echter niet in mijn kast zetten.
Dus bundelen per 4 of 8, glanzende kaft eromheen, iets hogere prijs en je verkoopt er waarschijnlijk veel meer.
Maar die suggestie is je wel vaker gedaan...
Het is wel weer duidelijk dat jij nog nooit hebt geprobeerd damboeken te verkopen. Bij veel dammers houdt de bestedingsdrang op boven de tien euro. Het is denk ik bijna onmogelijk om een boek uit te geven zonder boekhoudkundig verlies te maken. Misschien dat alleen Sijbrands aan deze regel kan ontsnappen.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Ik was erg blij met de partijenselectie van Dibman. Fantastisch! Kippenvel krijg je
van sommige partijen/zetten.

Daarnaast ook het deeltje over de KVO waarin bij mijn weten voor het eerst eens wordt uitgelegd waarom het ook strategisch goed kan zijn om je op te laten sluiten met als illustratie een aantal mooie partijen van Bies.

Het is toch jammer dat er geen boek bestaat over de KVO dat verder gaat dan een collectie slagzetten (welke ook heel spectaculair zijn daar niet van).
DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

ik heb nog nooit een K&k gelezen, maar uit de example die je 2 jaar geleden kreeg leek het mij een leuke serie, maar sommige dingen "leken" mij te makkelijk. Het is me nooit duidelijk geworden welk deel nu welk niveau getracht wordt aan te spreken?
Want uit de titels afleidend neem ik aan dat er nogal verschil zit. Namelijk een speler als clerc lijkt me eerder iets wat je voor de gemiddelde dammer publiceert, want clerc sterk en duidelijk met weinig risico
daarentegen waren vdwal en dibman onnavolgbaar...meer voor de betere speler. Of zie ik het verkeerd?
Vraagje

Post by Vraagje »

rijmer wrote:ik heb nog nooit een K&k gelezen, maar uit de example die je 2 jaar geleden kreeg leek het mij een leuke serie, maar sommige dingen "leken" mij te makkelijk. Het is me nooit duidelijk geworden welk deel nu welk niveau getracht wordt aan te spreken?
Want uit de titels afleidend neem ik aan dat er nogal verschil zit. Namelijk een speler als clerc lijkt me eerder iets wat je voor de gemiddelde dammer publiceert, want clerc sterk en duidelijk met weinig risico
daarentegen waren vdwal en dibman onnavolgbaar...meer voor de betere speler. Of zie ik het verkeerd?
Moet je eens naar de partij uit de bondscompetitie laatste ronde van Clerc kijken, vond ik toch vrij fraaie techniek.
Vraagje

Post by Vraagje »

Zelf heb ik al enkele boekjes in mijn bezit. Enkele boekjes over strategieschema's heb ik doorgenomen en wat mij erg aanspreekt zijn de vele diagrammen. Je kan een partij volgen zonder er een bordje bij te pakken dat is wel ideaal. De boekjes die ik echter het meest nuttig vind zijn de boekjes met de rekenopdrachten en combinatietesten. Ik denk dat dit dingen zijn waar je veel van kunt leren, en bovendien is het (de KNDB-mappen uitgezonderd), een unieke benaderingswijze.

Gezien de naderende verjaardag van de Sint zou je er trouwens verstandig aan doen hier eens een lijst met alle verschenen deeltjes te publiceren, met daarbij gegevens over hoe te bestellen.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Koops wrote:Omdat er toch enkele abonnees actief zijn op dit forum, en omdat ik graag de mogelijkheid wil benutten om sluikreclame te maken, heb ik een vraag over Serie K&K. Het laatste deeltje is als het goed is, net bij de abonnees in de bus gevallen en K&K zijn eigenlijk wel van mening, bescheiden als ze zijn, dat dit het beste is wat er ooit over de klassieke partij is gepubliceerd. Wat vinden jullie hiervan? Wat is eigenlijk het beste deeltje in de hele serie en waarom? En wat is het slechtste?
Ik heb net de boekjes gelezen. Puik werk inderdaad maar ik durf
niet te zeggen of dit het beste tot nu toe is.

Tot mijn grote vreugde zag ik dat niet alle belangrijke vuistregels zijn opgenomen. Dat betekent dus dat klassiek nog steeds kansen geeft tegen mede-abonnees.
Vraagje

Post by Vraagje »

Bert Zwart wrote:
Koops wrote:Omdat er toch enkele abonnees actief zijn op dit forum, en omdat ik graag de mogelijkheid wil benutten om sluikreclame te maken, heb ik een vraag over Serie K&K. Het laatste deeltje is als het goed is, net bij de abonnees in de bus gevallen en K&K zijn eigenlijk wel van mening, bescheiden als ze zijn, dat dit het beste is wat er ooit over de klassieke partij is gepubliceerd. Wat vinden jullie hiervan? Wat is eigenlijk het beste deeltje in de hele serie en waarom? En wat is het slechtste?
Ik heb net de boekjes gelezen. Puik werk inderdaad maar ik durf
niet te zeggen of dit het beste tot nu toe is.

Tot mijn grote vreugde zag ik dat niet alle belangrijke vuistregels zijn opgenomen. Dat betekent dus dat klassiek nog steeds kansen geeft tegen mede-abonnees.
Kunnen we jouw boek dan al bestellen? Ik neem aan dat die stand uit Dordrecht een prominente plaats krijgen zal. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Ik heb ongeveer een meter aan damboeken in de kast staan (en daar blijven ze meestal staan), maar ik moet bekennen dat ik nog nooit een deeltje van K&K heb gezien. Op de boekenstand van het Bijlmer Damtoernooi lagen ze volgens mij niet, en hadden ze er gelegen, dan had ik ze waarschijnlijk niet gekocht. Net als Eric Sanders voel ik meer voor een echt boek dan voor een pak A4-tjes met een nietje erdoor.
Koops

Post by Koops »

Jan Pieter wrote: Net als Eric Sanders voel ik meer voor een echt boek dan voor een pak A4-tjes met een nietje erdoor.
Dus jullie zijn beiden al in het bezit van zowel Achterstand als het WK-boek 2001?
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Koops wrote:[Dus jullie zijn beiden al in het bezit van zowel Achterstand als het WK-boek 2001?
Het WK-boek 2000 (gehouden in 2001) heb ik inderdaad.
Achterstand heb ik nog nooit in een boekenstand zien liggen, maar als het een mooi verzorgd boek is, zal ik het zeker aanschaffen.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Koops wrote:Dus jullie zijn beiden al in het bezit van zowel Achterstand als het WK-boek 2001?
Het WK-boek 2000 heb ik inderdaad en vind ik prachtig. Zowel qua vorm als inhoud. Schanduleus dat je op zo'n mooi boek hebt moeten toeleggen. Achterstand mag je dinsdag meenemen (als je niet ergens in het land grappig hoeft te wezen), want die wil ik ook hebben.
Koops

Post by Koops »

rijmer wrote:ik heb nog nooit een K&k gelezen, maar uit de example die je 2 jaar geleden kreeg leek het mij een leuke serie, maar sommige dingen "leken" mij te makkelijk. Het is me nooit duidelijk geworden welk deel nu welk niveau getracht wordt aan te spreken?
Nooit gedacht dat we klanten zouden mislopen omdat we een zo breed mogelijke doelgroep proberen aan te spreken. Maar de hele serie is eigenlijk bedoeld voor spelers met een rating tussen de 1000 en 1400. Ook dat van Dibman en Van der Wal. Soms zit het misschien iets boven het niveau van de lezer, soms er iets onder.
Post Reply