Klok met de verkeerde hand indrukken.

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Halve Gare

Klok met de verkeerde hand indrukken.

Post by Halve Gare »

Gisteravond drukte mijn tegenstander in de tijdnoodfase de klok met de verkeerde hand in. Een verzoek mijnerzijds hielp niet. Pas na een tweede verzoek, waarna een clubgenoot hem wees op de juistheid van mijn opmerking, hield hij hier (tijdelijk) mee op.

Het betrof een provinciale wedstrijd en voorzover ik weet was er geen arbiter aanwezig, in elk geval niet iemand die als zodanig was benoemd.

Wat kan je doen tegen zo iemand? Mag je bijv. de klok indrukken en zeggen dat hij deze met de juiste hand dient om te zetten? En komt er een moment dat je winst kunt claimen/een arbiter een partij verloren kan verklaren?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Klok met de verkeerde hand indrukken is wat mij betreft heel onsportief, maar volgens mij wordt er nooit tegen optgetreden. Het meest recente voorbeeld dat ik ken is Clerc - Barkel uit de bekerfinale 2003. clerc drukte hier de klok met de verkeerde hand in maar de arbiter deed niets.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Volgens artikel 10.3 moet je de klok indrukken met de hand waarmee je de zet hebt uitgevoerd.
Houdt een tegenstander zich daar niet aan, dan moet je de arbiter erbij halen.
Halve Gare

Post by Halve Gare »

Dat iemand het niet weet, dat kan gebeuren, komt zelfs bij redelijk sterke spelers, maar ze moeten er wel mee ophouden als het ze gezegd wordt.

Maar wat doe je in een provinciale wedstrijd, waar de arbiter, als die er al is, iemand van de andere vereniging is?

En nog een andere vraag? Als iemand aan zet is terwijl de klok van zijn tegenstander loopt, moet de arbiter dat mededelen. Maar gebeurt dit ooit in de praktijk? Met name bij verenigingsarbiters kan je daar natuurlijk de grootste heisa mee krijgen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Halve Gare wrote:Dat iemand het niet weet, dat kan gebeuren, komt zelfs bij redelijk sterke spelers, maar ze moeten er wel mee ophouden als het ze gezegd wordt.

Maar wat doe je in een provinciale wedstrijd, waar de arbiter, als die er al is, iemand van de andere vereniging is?

En nog een andere vraag? Als iemand aan zet is terwijl de klok van zijn tegenstander loopt, moet de arbiter dat mededelen. Maar gebeurt dit ooit in de praktijk? Met name bij verenigingsarbiters kan je daar natuurlijk de grootste heisa mee krijgen.
Elke vereniging is verplicht een Spel- en Wedstrijdreglement in huis te hebben tijdens een clubcompetitiewedstrijd.
En artikel 62 zegt dat elk KNDB-lid wordt geacht het Spel- en Wedstrijdsreglement te kennen. Beroep op onbekendheid is niet-ontvankelijk.

Je ziet zelden dat een arbiter iemand erop attent maakt, moet maken, dat zijn klok loopt terwijl hij niet aan zet is. Een arbiter moet dat volgens artikel 24.5 in de gaten houden, maar het is natuurlijk altijd beter daar zelf voor te zorgen.
blondegod

Post by blondegod »

het lijkt me duidelijk dat het hier om een onderbond wedstrijd gaat. als er al geen arbiter aanwezig is! [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] wat zit je dan te mierenneuken...............die paar seconden (of misschien wel n minuut [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img] ) zal je dood ook niet worden.

in een wedstrijd tussen bv. clerc en barkel is het natuurlijk andere koek. maar dit spreekt natuurlijk voorzich.
DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

Klok met de verkeerde hand indrukken is wat mij betreft heel onsportief, maar volgens mij wordt er nooit tegen optgetreden. Het meest recente voorbeeld dat ik ken is Clerc - Barkel uit de bekerfinale 2003. clerc drukte hier de klok met de verkeerde hand in maar de arbiter deed niets
als ik het mij goed herinner ging het erom dat clerc schijven met 2 handen opraapte, helemaal goed herinneren doe ik het me niet meer ondanks dat ik aanwezig was
Vraagje

Post by Vraagje »

blondegod wrote:het lijkt me duidelijk dat het hier om een onderbond wedstrijd gaat. als er al geen arbiter aanwezig is! [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] wat zit je dan te mierenneuken...............die paar seconden (of misschien wel n minuut [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img] ) zal je dood ook niet worden.

in een wedstrijd tussen bv. clerc en barkel is het natuurlijk andere koek. maar dit spreekt natuurlijk voorzich.
Volgens mij staan er in de provinciale hoofdklasse evenveel punten op het spel als in de bekerfinale, en duren de seconden ook evenlang. Het met de juiste of verkeerde hand indrukken van de klok kan het verschil betekenen tussen winst en verlies, of, in ons geval, om 12 uur naar huis of om kwart voor 1 naar huis.
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

blondegod wrote:het lijkt me duidelijk dat het hier om een onderbond wedstrijd gaat. als er al geen arbiter aanwezig is! wat zit je dan te mierenneuken...............die paar seconden (of misschien wel n minuut ) zal je dood ook niet worden.

Het is voor de deelnemers tamelijk denigrerend om wedstrijden van 'onderbonden' van minder waarde te achten dan wedstrijden van 'bovenbonden'.
blondegod

Post by blondegod »

als je vroeg naar bed wilt gaan, kan je beter maar helemaal niet op een doordeweekse dag (avond) gaan dammen [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] als het al niet laat word door de wedstrijd zelf, dan word het wel laat door de " derde helft " [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]

de term onderbond heeft inderdaad wel wat negatiefs, mn excuses hiervoor. maar is het niet zo dat deze wedstrijden over het algemeen in een meer ontspannen sfeer worden gespeeld dan de "bovenbond" wedstrijden??? zonder hiermee negatief te willen zijn of te discrimineren [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] bij deze wedstrijden word zelfs (soms) de klok stilgezet wanneer iemand een bakje koffie o.i.d ophaalt! niet dat ik hier een voorstander van ben.......................maar wanneer beide spelers hier geen problemen mee hebben moet dit toch kunnen!!
Dominique

Post by Dominique »

blondegod wrote: bij deze wedstrijden word zelfs (soms) de klok stilgezet wanneer iemand een bakje koffie o.i.d ophaalt! niet dat ik hier een voorstander van ben.......................maar wanneer beide spelers hier geen problemen mee hebben moet dit toch kunnen!!
Ik vind het juist jammer dat de klok even stilzetten op hoger niveau niet kan; een simpel sympathiek gebaar tegenover je tegenstander die een bakkie voor je gaat halen ipv bruusk zijn klok te laten lopen.

Ik heb wel eens een tegenstander gehad die de klok wel indrukte totdat die stilstond en daarna zijn vinger op de klok hield (hij bleef hem als het ware indrukken) totdat ik terugkwam en hij doordrukte. Is toch leuk, dat dergelijke sportiviteit gewoon kan.

Maar het toppunt van sportiviteit vond ik Frank Teer toen ik vorig jaar tegen hem speelde. Hij liet zijn klok zelfs gewoon lopen totdat ik terug bij het bord kwam met de drankjes. Bravo.
Het is alleen jammer dat die man zo goed kan dammen; daarom hield ik aan de wedstrijd toch een beetje dubbel gevoel over.....
Insomnia

Post by Insomnia »

Dominique wrote:
blondegod wrote: bij deze wedstrijden word zelfs (soms) de klok stilgezet wanneer iemand een bakje koffie o.i.d ophaalt! niet dat ik hier een voorstander van ben.......................maar wanneer beide spelers hier geen problemen mee hebben moet dit toch kunnen!!
Ik vind het juist jammer dat de klok even stilzetten op hoger niveau niet kan; een simpel sympathiek gebaar tegenover je tegenstander die een bakkie voor je gaat halen ipv bruusk zijn klok te laten lopen.

Ik heb wel eens een tegenstander gehad die de klok wel indrukte totdat die stilstond en daarna zijn vinger op de klok hield (hij bleef hem als het ware indrukken) totdat ik terugkwam en hij doordrukte. Is toch leuk, dat dergelijke sportiviteit gewoon kan.

Maar het toppunt van sportiviteit vond ik Frank Teer toen ik vorig jaar tegen hem speelde. Hij liet zijn klok zelfs gewoon lopen totdat ik terug bij het bord kwam met de drankjes. Bravo.
Het is alleen jammer dat die man zo goed kan dammen; daarom hield ik aan de wedstrijd toch een beetje dubbel gevoel over.....
Bij de meer beschaafde dammers is het een gewoonte de eigen klok te laten lopen als tegenstander drinken haalt.
Ikzelf doe het ook.
Maar toen ik tegen Anton v Berkel speelde, drukte hij meteen mn klok in toen ik wat ging halen. (Zal hij spijt van hebben gekregen; ik won van 'm)
Dominique

Post by Dominique »

Insomnia wrote: Bij de meer beschaafde dammers is het een gewoonte de eigen klok te laten lopen als tegenstander drinken haalt.
Ikzelf doe het ook.
Maar toen ik tegen Anton v Berkel speelde, drukte hij meteen mn klok in toen ik wat ging halen. (Zal hij spijt van hebben gekregen; ik won van 'm)
Ach ja, je moet iemand er ook niet op aanvallen als hij wel de klok indrukt; dat is toch wel de usance volgens mij. En het is niet verboden. Ik beschouw Anton overigens wel als een beschaafde dammer hoor.

Verrekte jammer alleen dat die kerel zo goed damt. Daarom hou ik aan de twee wedstrijden die ik tot nu toe tegen hem gespeeld heb zo'n dubbel gevoel over......
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

De termen 'onder- en bovenbonden' hebben iets hierarchisch. Dat is geen probleem maar je kunt ook spreken van provinciaal en landelijk.

Wat ik vervelend vindt is het mindere waardeoordeel dat betere spelers over minder goede spelers kunnen uiten. Dat bedoelde ik met denigrerend. Natuurlijk staan andere belangen op het spel bij landelijke en provinciale wedstrijden.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Peter van Heun wrote:De termen 'onder- en bovenbonden' hebben iets hierarchisch.
De term bovenbond is niet eens correct. We hebben bondswedstrijden en wedstrijden die daar onder zitten, de onderbondswedstrijden.
En sinds we landelijk vrije inschrijving hebben (hoe lang duurt die onzin nog?) kun je zelfs niet meer spreken van onderbond, omdat er op papier sprake is van gelijkwaardige competities.
Post Reply