Electronische borden
-
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, 6 september 2005
WK dammen in virtueel jasje
Van onze dammedewerker
AMSTERDAM, dinsdag
Met het WK teams in Italië en het WK persoonlijk in Amsterdam in het vooruitzicht zal de damwereld binnenkort een opmerkelijke primeur meemaken. Voor het eerst zal namelijk een wereldkampioenschap - door toedoen van een elektronisch dambord en elektronische klok – gevolgd kunnen worden via internet. Het WK dammen, dat van 5 t/m 24 oktober in Amsterdam zal plaatsvinden, heeft de primeur.
Aan dit kampioenschap doen 40 spelers uit meer dan 20 landen mee en de gehele wereldtop met uitzondering van Ton Sijbrands en Harm Wiersma is vertegenwoordigd. De wedstrijden van de 20 borden zijn onder andere te volgen via www.telesport.nl , waarbij het exacte verloop in seconden wordt weergegeven. De borden en de betrokken configuratie zullen mogelijk vanaf dat moment bij vrijwel alle officiële wedstrijden worden ingezet. De Werelddambond (FMJD) en de KNDB juichen deze ontwikkeling toe, waarbij een eeuwenoude denksport een nieuw virtueel jasje krijgt.
Tijdens het WK teams in Italië (17 t/m 25 september) zal een laatste test gedaan worden. Het dambord is ontwikkeld door de firma Shahcom uit het Russische Sint Petersburg met behulp van programmeurs uit Rusland en Nederland. Oud-wereldkampioen Harm Wiersma hoort ook bij de initiatiefnemers en is o.a. samen met FMJD-webmaster Alexander Presman en de Amsterdammer Michel Grimminck – maker van het sterkste damprogramma ’Dragon’ – verantwoordelijk voor de uitvoering in samenwerking met het organisatiecomité in Amsterdam.
WK dammen in virtueel jasje
Van onze dammedewerker
AMSTERDAM, dinsdag
Met het WK teams in Italië en het WK persoonlijk in Amsterdam in het vooruitzicht zal de damwereld binnenkort een opmerkelijke primeur meemaken. Voor het eerst zal namelijk een wereldkampioenschap - door toedoen van een elektronisch dambord en elektronische klok – gevolgd kunnen worden via internet. Het WK dammen, dat van 5 t/m 24 oktober in Amsterdam zal plaatsvinden, heeft de primeur.
Aan dit kampioenschap doen 40 spelers uit meer dan 20 landen mee en de gehele wereldtop met uitzondering van Ton Sijbrands en Harm Wiersma is vertegenwoordigd. De wedstrijden van de 20 borden zijn onder andere te volgen via www.telesport.nl , waarbij het exacte verloop in seconden wordt weergegeven. De borden en de betrokken configuratie zullen mogelijk vanaf dat moment bij vrijwel alle officiële wedstrijden worden ingezet. De Werelddambond (FMJD) en de KNDB juichen deze ontwikkeling toe, waarbij een eeuwenoude denksport een nieuw virtueel jasje krijgt.
Tijdens het WK teams in Italië (17 t/m 25 september) zal een laatste test gedaan worden. Het dambord is ontwikkeld door de firma Shahcom uit het Russische Sint Petersburg met behulp van programmeurs uit Rusland en Nederland. Oud-wereldkampioen Harm Wiersma hoort ook bij de initiatiefnemers en is o.a. samen met FMJD-webmaster Alexander Presman en de Amsterdammer Michel Grimminck – maker van het sterkste damprogramma ’Dragon’ – verantwoordelijk voor de uitvoering in samenwerking met het organisatiecomité in Amsterdam.
- Hanco Elenbaas
steenslag wrote:
Chess webpublishing device
In Istanbul, the World Junior Chess Championships (boys and girls) are being played.
The small device is used by the players to record the games, instead of a scoresheet. It connects wirelessly to a central computer, which can broadcast the moves live on the Internet.
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=2740 , bottom.
De apparaatjes zijn voorlopig hier in actie.
Bij de partij Bianca Muhren -Bashkite is de 24ste zwarte zet niet goed ingevoerd, en dan stokt de internetweergave.
Bij de partij Bianca Muhren -Bashkite is de 24ste zwarte zet niet goed ingevoerd, en dan stokt de internetweergave.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Zulke fraaie, 'dedicated' apparaatjes zullen we in de damwereld waarschijnlijk nooit krijgen, daar is de markt te klein voor. Het zou al mooi zijn als we een PDA kunnen gebruiken, want die zijn tegenwoordig voor een paar honderd euro te koop. Zelf weet ik echter niets van programmeren voor een PDA, en ook voor Wieger Wesselink, de man achter het Dambo-invoerprogramma, is dit onbekend terrein.steenslag wrote:The small device is used by the players to record the games, instead of a scoresheet. It connects wirelessly to a central computer, which can broadcast the moves live on the Internet.
![]()
Vandaar dat we tijdens het WK dammen gebruik gemaakt hebben van een tablet-pc. Dit is een laptop met 2 bijzondere kenmerken:
1) hij heeft een touch-screen, in de meeste gevallen met de Wacom-technologie, hetgeen inhoudt dat je een pennetje gebruikt voor de invoer. Raak je het scherm met de hand aan, dan gebeurt er niets.
2) hij is zeer compact; doorgaans een beeldscherm van 10 of 12 inch, en 'overbodige' zaken zoals cd/dvd-speler of zelfs toetsenbord worden er los bijgeleverd, zodat je die niet steeds mee hoeft te sjouwen. Als gevolg hiervan wegen de lichtste tablets nog geen 1,5 kilo.
Dit bleek tijdens het wk uitstekend te functioneren, en ook de rapid-partijen die op de kndb-site staan, zijn zondag op de tablet ingevoerd. De afgelopen dagen heb ik hem getest op VOG, en ook dat gaat superieur. Zo kan ik een partijtje tegen de computer (Agafonov.bot) in minder dan een minuut afwerken (meestal met een nederlaag als resultaat, maar daar gaat het nu niet om). Ik ben wel benieuwd naar de tijd van de snelste muis-spelers.
Helaas zijn de tablets nogal prijzig (vanaf 1400 euro) en is de Acer C113, die we op het wk gebruikten, in Nederland niet meer leverbaar. De beste keus lijkt mij nu de HP TC1100, verkrijgbaar in twee versies, de CM-373 en de PM-753. De laatste heeft wat meer geheugen, schijfruimte etc. en is zo'n 300 euro duurder. Voor het invoeren van dampartijen is de eerste goed genoeg. Hij is op dit moment o.a. verkrijgbaar bij Central Point. Volgens de website ( http://www.centralpoint.nl , zoekargument tc1100) hebben ze er vijf in voorraad. Ik heb het apparaat overigens nog nooit in handen gehad en baseer me puur op de info die ik op websites heb kunnen vinden.
Wie liever een tablet-pc heeft met geintegreerd toetsenbord, een zgn. convertible, kan denken aan de Toshiba Portégé M200 P-M 725. Deze is wat duurder dan de HP en niet onbelangrijk, ook een pond zwaarder. En namens de wk-partijeninvoerders kan ik melden dat een pond extra heel wat is als je urenlang met zo'n apparaat rondloopt.
Adressen van leveranciers zijn te vinden via www.kieskeurig.nl . Kies Computers, Notebooks, en vul als zoekargument 'tablet' in en, om te voorkomen dat ook invoerpennetjes etc. getoond worden, een minimum bedrag van bijv. 1000 euro.
- Jan Pieter
In een paar dagen tijd is de voorraad gezakt tot 0. Zijn er misschien dammers die het apparaat gekocht hebben? Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen.Jan Pieter wrote:De beste keus lijkt mij nu de HP TC1100, verkrijgbaar in twee versies, de CM-373 en de PM-753. De laatste heeft wat meer geheugen, schijfruimte etc. en is zo'n 300 euro duurder. Voor het invoeren van dampartijen is de eerste goed genoeg. Hij is op dit moment o.a. verkrijgbaar bij Central Point. Volgens de website ( http://www.centralpoint.nl , zoekargument tc1100) hebben ze er vijf in voorraad.
- Jan Pieter
Hoewel de tablet-pc uitstekend voldoet voor de invoer van dampartijen, is het commercieel geen succes. In een nieuwe poging een markt voor mobiel computeren aan te boren, wordt dit jaar de Ultra Mobile Personal Computer (UMPC) gelanceerd. Het is een volwaardige pc met de afmetingen van een PDA. Voor de invoer van dampartijen lijkt hij perfect. Het apparaat is nog niet te koop, maar op www.umpc.com kun je al een demonstratie zien.
-
Een tablet-pc, of zijn opvolger, voldoet goed voor de invoer van partijen. Maar is de weergave van die ingevoerde partijen in een aplet ook dusdanig aan te passen dat de stand automatisch bijgewerkt wordt? Dus zonder verversing van het complete scherm en dat daarbij de stand terug springt naar de beginstand. (Of doe ik iets verkeerd en kan dat al?)Jan Pieter wrote:Hoewel de tablet-pc uitstekend voldoet voor de invoer van dampartijen...
Een tablet-pc is op dit moment een relatief goedkope tussenstap naar de toekomstige elektronische borden. Er kan immers met één tablet-pc meerdere partijen bijgehouden worden.
-
Elektronische borden
Weet iemand trouwens waarom er niets wordt gedaan met de tien elektronische borden van Wiersma?
-
Re: Elektronische borden
Ja. Er is een schrijnend gebrek aan bruikbare software die de zetten die op het bord worden uitgevoerd wegschrijft naar een webserver.Peter van Heun wrote:Weet iemand trouwens waarom er niets wordt gedaan met de tien elektronische borden van Wiersma?
-
Haitze Meurs vertelde afgelopen vrijdag dat het vooral een financiële kwestie zou zijn.Wieger Wesselink wrote:Ja. Er is een schrijnend gebrek aan bruikbare software die de zetten die op het bord worden uitgevoerd wegschrijft naar een webserver.Peter van Heun wrote:Weet iemand trouwens waarom er niets wordt gedaan met de tien elektronische borden van Wiersma?
Heel misschien bedoelde hij de financiën voor het ontwikkelen van deze software, maar ik had veeleer de indruk dat de voorzitter hiermee de financiële investering tot aanschaf van de borden bedoelde.
Dus met aanvullende sponsoring kan het volgende NK wel met electronische borden gespeeld worden!!
- Hanco Elenbaas
-
Het kan met de software die bij het bord hoort en de aangepaste Damweb-applet. Vind je het niet acceptabel zoals het in tijdens het WK ging?Wieger Wesselink wrote:Ja. Er is een schrijnend gebrek aan bruikbare software die de zetten die op het bord worden uitgevoerd wegschrijft naar een webserver.Peter van Heun wrote:Weet iemand trouwens waarom er niets wordt gedaan met de tien elektronische borden van Wiersma?
-
Goeie vraag.Hanco Elenbaas wrote:Zijn die borden van Haitze dan andere dan de borden van Harm? De problemen met de Russische borden, waarvan Harm de rechten bezit, worden namelijk onderzocht door Wieger.
Problemen met de Russische borden? Ik heb een week geleden nog met succes een partij uitgezonden....
De software bij het bord is wat onhandig maar werkt wel.
-
Partij was prima te volgen
waarvoor mijn hartelijke dank,Peter
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
waarvoor mijn hartelijke dank,Peter
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]