Damwereld behoudend

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Jaap van Galen

Damwereld behoudend

Post by Jaap van Galen »

Damwereld behoudend

Van onze dammedewerker

WOERDEN, zondag
Op de jaarlijkse bondsraadvergadering is een spelregelwijziging uitgebleven. Het merendeel van de bondsraad, die tevens het beleid van de KNDB bepaalt, wil geen inbreuk op het traditionele dammen en zal naar verwachting in de najaarsvergadering met een lichte aanpassing komen om bij gelijk eindigen in een toernooi of barrage eerder tot een beslissing te kunnen komen. Met belangstelling wordt uitgezien naar de resultaten in het WK 2005 (oktober, Amsterdam) om te zien hoe de werelddambond een voordelige remise in de eindrangschikking tot uitdrukking wil laten komen.
Jaap van Galen

Re: Damwereld behoudend

Post by Jaap van Galen »

Behoudend en traditioneel.
Treffende bewoordingen.
Vraagje

Post by Vraagje »

Helemaal mee eens, ik stel voor per direct fisher random in te voeren bij het dammen.
De meest gehate dammer allertijden.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Verstandig en helder. Wie het er niet mee eens is gaat maar een ander spelletje doen. Einde van de puntenmaffia
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Fred van Amersfoort wrote:Verstandig en helder. Wie het er niet mee eens is gaat maar een ander spelletje doen. Einde van de puntenmaffia
Fred,
mijn enige doel is gewoon te blijven dammen en ik zal nooit een ander spelletje gaan spelen. Neemt niet weg dat een ieder het recht heeft enige wijzigingen te willen aanbrengen. En zodra de meerderheid daarmee instemt is dat geregeld, ook voor jou, of ga jij dan een ander spelletje spelen?
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Dit stukje is afkomstig van Wiersma. Hij belde me gisterenavond om een uur of zeven om info uit de bondsraad vergadering omdat hij Meurs niet kon bereiken. Kijk, als ik het stukje had geschreven had ik het zo gedaan:

Puntenoverwinning in NK 2006
Van onze dammedewerker

In de bondsraadvergadering verraste het KNDB-bestuur de voltallige vergadering met de mededeling in het NK 2006 de puntenoverwinning in te willen voeren. Bij monde van KNDB-praeses Haitze Meurs werd duidelijk dat het bestuur in de vergadering op 5 november met een voorstel zal komen. Het zou hier dan gaan om de plusjes die zouden gaan tellen bij gelijk eindigen, conform het systeem dat op het komend WK gespeeld gaat worden. Bij een proefstemming onder de leden van de bondsraad bleek ook dat dit voorstel op een kleine meerderheid kan rekenen.

Maar ja, ik ben natuurlijk een onverbeterlijke voorstander van de Leidse telling*

Na diepgravend onderzoek is gebleken dat in 1948 in Leiden een toernooi met 150 deelnemers met de puntenoverwinning is gespeeld. Derhalve het voorstel om voortaan de term 'Leidse telling' te hanteren.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Gerard de Groot wrote:Dit stukje is afkomstig van Wiersma. Hij belde me gisterenavond om een uur of zeven om info uit de bondsraad vergadering omdat hij Meurs niet kon bereiken. Kijk, als ik het stukje had geschreven had ik het zo gedaan:

Puntenoverwinning in NK 2006
Van onze dammedewerker

In de bondsraadvergadering verraste het KNDB-bestuur de voltallige vergadering met de mededeling in het NK 2006 de puntenoverwinning in te willen voeren. Bij monde van KNDB-praeses Haitze Meurs werd duidelijk dat het bestuur in de vergadering op 5 november met een voorstel zal komen. Het zou hier dan gaan om de plusjes die zouden gaan tellen bij gelijk eindigen, conform het systeem dat op het komend WK gespeeld gaat worden. Bij een proefstemming onder de leden van de bondsraad bleek ook dat dit voorstel op een kleine meerderheid kan rekenen.

Maar ja, ik ben natuurlijk een onverbeterlijke voorstander van de Leidse telling*

Na diepgravend onderzoek is gebleken dat in 1948 in Leiden een toernooi met 150 deelnemers met de puntenoverwinning is gespeeld. Derhalve het voorstel om voortaan de term 'Leidse telling' te hanteren.
Om eerlijk te zijn vind ik in dit geval de Telegraaf-verslaggeving beter. De lichte wijziging waar daar over gesproken wordt, lijkt mij meer conform de werkelijkheid (alleen bij gelijk eindigen, dan nog eerst nog eerst het aantal overwinningen en dan pas kijken naar de plusjes). Mooi voorstel overigens voor naamgeving, de Leidse telling, maar zo was het daar niet in Leiden, dus zeker niet die naam geven aan dit FMJD-systeem.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Beste Jaap, de meerderheid beslist, daar leg ik me gewoon bij neer. Zeker blijven dammen dus. Jij zeker, ik reken jou geenszins tot welke maffia dan ook.
Post Reply