NK rapide

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Michele_Borghetti

Re: NK rapide

Post by Michele_Borghetti »

It will be 20+10?
Who will play the final? (24 players?)
Michele.

p.s. go Jasper Daems, gooo! [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Kosmos wrote:
Dieter wrote:
Kosmos wrote:Dit seizoen staat voor het eerst een NK rapide op het programma.
Ik heb een tijd geleden gebrainstormd met Nadine van tiel over een concept voor een NK rapide.
Ruud Wuestman is namens de KNDB belast met de zaak.
Hij wil twee zondagen spelen met open inschrijving met 20 minuten plus 10 seconden per zet.

Ik heb zelf echter andere ideeën over een NK rapide.
Nadine en ik hadden het volgende idee voor ogen:

Voorwedstrijden in 4 rayons.
Diverse categorieën: algemeen, vrouwen, junioren, aspiranten en pupillen, (welpen?) Misschien ook een B-klasse als er veel belangstelling is.
De voorwedstrijden gaan volgens het Zwitsers Systeem.
Per rayon plaatsen zich 4 spelers.
Bedenktijd: 30 minuten, geen bonusseconden.

Finale bestaat uit 4 ronden KO, 16 deelnemers, 2 dagen.
Twee partijen spelen met elk 30 minuten, geen bonusseconden.
Indien 2-2 dan een sudden death partij: Bij remise door met dezelfde tijd.

Nu wordt het NK rapide gespeeld op zondagen.
Dat is wel een beetje jammer, want dan kunnen dammers die niet op zondag willen spelen, niet meedoen.
Eigenlijk vind ik die hele bekercompetitie van de KNDB nogal van beperkte waarde. Ik wil graag eens weten wat jullie ervan vinden, maar ik zie de volgende nadelen aan de bekercompetitie:

Het zijn weer hetzelfde soort lange dampartijen, terwijl het net zomer wordt
Er kan maar een beperkt aantal teams meedoen.
Het is vooral voor senioren, jeugd en vrouwen vallen buiten de boot.
Wat mij betreft schaft de KNDB deze overbodige wedstrijden af en vervangt ze door rapidewedstrijden! Dan kan iedereen meedoen: Jeugd, mannen, vrouwen, mindere goden (B-klasse). Dat wordt allemaal veel leuker, spannender en sensationeler!!!

Dieter reageerde al positief, dus een rayonwedstrijd in Limbabwe lijkt me wel wat! Rayon Limburg, Brabant, Zeeland?
(Dieter?)
Bij het Noorden is men ook altijd in voor het organiseren van een leuke damwedstrijd, dus daar kan ook wel een rayonwedstrijd gespeeld worden (Friesland, Groningen Drente)
Dan nog een in Gelderland (Rayon Gelderland + Overijssel + polders)
en een in Holland (Rayon Noord, Midden en Zuid Holland)

Wat vinden de mensjes van dit idee?
Een prachtig plan Tjal waar ik graag mijn medewerking aan zal geven. Het lijkt me geen enkel probleem om in het zuiden een voorwedstrijd te houden dus we moeten de plannen maar eens snel uit gaan werken.
Ik begrijp dat er nu al een NK voor 2005 op de rol staat, waar en wanneer is dat?
Voor 2006 zouden we dan de nieuwe variant kunnen doen en wat mij betreft zou dat inderdaad mogen i.p.v. de bekerwedstrijden als is het niet noodzakelijk.
Ik meen te weten dat, altans hier, er veel belangstelling bestaat voor partijen die ongeveer 30 minuten duren, geen enquete nodig om in te schatten dat er veel draagkracht is [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] .
Ik wacht op antwoord van Ruurd.
De vorige keer dat ik een bestuurslid mailde kreeg ik pas na 2 maanden antwoord. Ik hoop op een iets vlottere afwikkeling ditmaal...
Jasper Daems

Post by Jasper Daems »

Michele_Borghetti wrote:It will be 20+10?
Who will play the final? (24 players?)
Michele.

p.s. go Jasper Daems, gooo! [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Kosmos wrote:
Dieter wrote: Een prachtig plan Tjal waar ik graag mijn medewerking aan zal geven. Het lijkt me geen enkel probleem om in het zuiden een voorwedstrijd te houden dus we moeten de plannen maar eens snel uit gaan werken.
Ik begrijp dat er nu al een NK voor 2005 op de rol staat, waar en wanneer is dat?
Voor 2006 zouden we dan de nieuwe variant kunnen doen en wat mij betreft zou dat inderdaad mogen i.p.v. de bekerwedstrijden als is het niet noodzakelijk.
Ik meen te weten dat, altans hier, er veel belangstelling bestaat voor partijen die ongeveer 30 minuten duren, geen enquete nodig om in te schatten dat er veel draagkracht is [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] .
Ik wacht op antwoord van Ruurd.
De vorige keer dat ik een bestuurslid mailde kreeg ik pas na 2 maanden antwoord. Ik hoop op een iets vlottere afwikkeling ditmaal...
This is not the NK I am qualified for. I am qualified fot blitz [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Michele_Borghetti

Post by Michele_Borghetti »

This is not the NK I am qualified for. I am qualified fot blitz [/quote]

Why you don't play the rapid NK?

So, will be 20+10?
how many players, where and when will play the tournament?
Thanks
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Michele_Borghetti wrote: So, will be 20+10?
how many players, where and when will play the tournament?
Thanks
Ruurd Wuestman has just responded at my email about my ideas on the rapid competition.
The games this year will be 20 + 10.
There will be one day qualification tournament and final day KO.
I hope Ruurd wille valuate the competition after this to arrange ideal circumstances for the next year.

Wat vinden jullie ervan als de landelijke bekercompettie wordt vervangen door rapid?
Volgens mij bereik je er veel meer dammers mee en potentiële nieuwe leden.
Last edited by Kosmos on Sat Jun 11, 2005 19:21, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Post by Kosmos »

Ik heb Ruerd Wuetsman mijn plan gestuurd.
Ik wacht sinds meer dan een maand en diverse herinneringen op antwoord van de wedstrijdleider der KNDB...
Tekenend?

Wil iemand nog zijn mening geven over het vervangen van de landelijke bekerwedstrijden door een NK rapide?
Of moet ik vaststellen dat er geen belangstelling is voor een NK rapide?

Overigens zou je nog broodnodige ruimte op de damkalender kunnen gennereren door HF NK en finale NK te spelen met de Russische formuler: 2 partijen met 1,5 uur voor 50 zetten op één dag!
Braintag

Post by Braintag »

Kosmos wrote:Ik heb Ruerd Wuetsman mijn plan gestuurd.
Ik wacht sinds meer dan een maand en diverse herinneringen op antwoord van de wedstrijdleider der KNDB...
Tekenend?

Wil iemand nog zijn mening geven over het vervangen van de landelijke bekerwedstrijden door een NK rapide?

Overigens zou je nog broodnodige ruimte op de damkalender kunnen gennereren door HF NK en finale NK te spelen met de Russische formuler: 2 partijen met 1,5 uur voor 50 zetten op één dag!

Niet vervangen, gewoon erbij, wanneer je alle zondagen meeneemt heb je twee maal zoveel ruimte op de kalender
Kosmos

Post by Kosmos »

Braintag wrote:
Tekenend?

Niet vervangen, gewoon erbij, wanneer je alle zondagen meeneemt heb je twee maal zoveel ruimte op de kalender
Mensen willen ook wel eens vrij zijn.
Bijv. mensen met een gezin.
Of onze gereformeerde vrienden.
Zondag erbij werkt niet.
Kosmos

Post by Kosmos »

Iets over paarlen en zwijnen...
Dieter

Post by Dieter »

Tekenend?

Inderdaad niet goed dat je na een maand nog niets gehoord hebt, al was het maar een bericht van we hebben het goed ontvangen en we gaan er als volgt mee om. Uit de stukken van de BR vergadering (volgende week)blijkt uit niets dat het daar op de agenda komt, een vreemde zaak.
Rapid lijkt mij een prachtige aanvulling op het spelaanbod bij de KNDB, of de beker daarvoor moet worden afgeschaft weet ik niet, al zou ik zelf ook wel voor rapid kiezen als het zou zijn; het een of het ander.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Kosmos wrote:Wil iemand nog zijn mening geven over het vervangen van de landelijke bekerwedstrijden door een NK rapide?
Bij mijn club DOS is zeer weinig belangstelling voor de beker. Men is altijd blij wanneer onze teams in de provincie snel uitgeschakeld zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat we in die periode net in het Delflandkampioenschap zitten.
Ik kan me voorstellen dat dit bij andere clubs heel anders ligt, dat men daar graag bekerwedstrijden speelt, ik weet het niet. Het is wel zo dat de damkalender steeds voller wordt. Dat pleit misschien voor een keuze. Overigens voel ik veel voor het plan van Ruurd Wuestman. Een weekend, met 1 dag kwalificatie en de volgende dag de finale. Het tempo 20 min. + 10 sec. zie ik wel zitten al zou ik persoonlijk liever 5 of 4 seconden nemen. Dan kom je op ongeveer 50 minuten per ronde, en kom je met het verwerken van uitslagen en loten voor de volgende ronde precies op een uur per ronde.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Tekenend?

Het bekertoernooi is een succesvolle damactiviteit. Die moet je dus niet schrappen. De provinciale bekerwedstrijden worden ook niet spannend meer als je je niet kunt plaatsen voor de landelijke bekerwedstrijden.
Ik ben het wel met Braintag eens: een nieuwe damactiviteit als NK-rapid kan best op zondag. Er wordt al genoeg rekening gehouden met de gereformeerden. Niemand is 'verplicht' om aan NK-rapid mee te doen en omdat het geen teamwedstrijd betreft, voelen mensen zich ook niet 'moreel verplicht' o.i.d.

Beseffen jullie trouwens dat een (te) volle damagenda in feite een luxeprobleem is? Gaat het wel zo slecht met het dammen?
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Kosmos wrote:Overigens zou je nog broodnodige ruimte op de damkalender kunnen gennereren door HF NK en finale NK te spelen met de Russische formuler: 2 partijen met 1,5 uur voor 50 zetten op één dag!
Allemaal lapmiddelen voor polderwatjes. Alles is pas echt opgelost met een schuiftijd van een half uur per partij. Die Endlösung! [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Leuk gevonden van Klaas......polderwatjes. En van Kosmos deze keer echt een goed idee. Liefst op zondag, te veel aktiviteiten is flauwekul. Wuestman moet het eerst nog met wat ouderlingen doornemen dus daar moeten we niet op wachten
Kosmos

Post by Kosmos »

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote:Overigens zou je nog broodnodige ruimte op de damkalender kunnen gennereren door HF NK en finale NK te spelen met de Russische formuler: 2 partijen met 1,5 uur voor 50 zetten op één dag!
Allemaal lapmiddelen voor polderwatjes. Alles is pas echt opgelost met een schuiftijd van een half uur per partij. Die Endlösung! [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
Het zijn Russen, Klaas!
Het speeltempo wordt sinds twee jaar zonder gemor toegepast in het Russisch kampioenschap!
Dat zijn toch ook geen polderwatjes?
En om mijn voorstel te associëren met de jodenvervolging / holocaust (Endlösung???) gaat redelijk ver!

Je moet sneller leren denken, Klaas! Dat heet sport!

Een polderwatje die een Endlösung nastreeft.
Wie ziet het kleine tegenstrijdigheidje?
Kosmos

Post by Kosmos »

Ik heb gisteren plots een antwoord gekregen:
Hallo Tjalling,

Je bent van mij inderdaad nog een antwoord schuldig. Afgelopen periode
heb ik niet veel mogelijkheden gezien om met het NK rapid aan de gang te
gaan. Aangezien ik hier voorlopig geen verandering in zie en de tijd
begint te dringen, hebben we afgelopen vrijdag besloten dat Nadine dit
verhaal gaat oppakken. Ik zal jouw mailtjes daarom naar haar doorsturen.

Met vriendelijke groet,

Ruurd Wuestman
Dan zal ik eens kijken of er met Nadine zaken zijn te doen.
Ik neem toch aan dat er naast Dieter en co meer belangstelling is voor een NK rapide?
Post Reply