Dan vindt ik de metafoor met de evolutietheorie zoals die vrijdag in het Dagblad van het Noorden stond aansprekender:Kosmos wrote:Ik vind het wel een originele metafoor.Eric van Dusseldorp wrote:Iedereen kent wel die wereldrecordpogingen dominostenen laten omvallen. Ze worden op de televisie doorgaans live vertoond en dikwijls nog herhaald ook.
Er is bij zo'n recordpoging steevast sprake van de 'aorta', de levensader die onveranderlijk steeds doorloopt. Daarnaast links en rechts allerlei 'projecten' die heel veel aandacht trekken.
Ik denk dat iets soortgelijks, op middellange termijn, de toekomst is van het dammen. Op lange termijn kan ik niet kijken.
Dus: de aorta is het internationale spel, 50 zetten in twee uur etc. en is de lijn van de NK- en WK-finales (en voorwedstrijden) voor senioren, junioren, vrouwen, etc. En de bondscompetitie.
Links en rechts van die aorta bevinden zich allerlei fraaie, zelfs prestigieuze projecten: blinddammen, blindsimultaandammen, DT, een kampioenschap killer draughts, allerlei vormen van rapid- en blitzdammen, 'mooi'-dammen, levend dammen, denksporttriathlons, etc. Projecten die vaak meer aandacht krijgen dan het reguliere dammen.
Is dit beeld van de dominorecordpogingen een aardige metafoor voor de toekomst van het dammen in de komende pakweg tien jaar?
Geniepig van je, de projecten lopen natuurlijk ooit eens dood (bij domino).
Bedenk wel, als de aorta stopt, kunnen we de boel nog redden met een doorlopend project.
Nieuwe (dam)soorten ontstaan dankzij erfelijke afwijkingen of mutaties. Doorgaans zijn de gemuteerde nakomelingen onvoldoende aangepast aan hun omgeving, waardoor ze snel sterven. Maar als de omstandigheden veranderen (bijvoorbeeld omdat het remisepercentage te hoog is geworden) kunnen mutanten met hun afwijkende eigenschappen soms beter overleven dan hun familieleden die niet zijn gemuteerd. Zo zijn talloze soorten uitgestorven, en nieuwe soorten ontstaan.
Ook het huidige spel is een gevolg van succesvolle mutaties.