WK blinddammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Jasper Daems

Post by Jasper Daems »

Eric Sanders wrote:
Kosmos wrote:Ik kan me voorstellen dat Schwarzman na afloop kwaad was op Tsjizjow.
Ik vind het afgrijselijk om dit te zien.
Ja, een black out kan gebeuren, maar het Beest had toch wel sneller die dam af kunnen pakken?
Het is toch ook behoorlijk verwerpelijk wat Tsjizjow hier laat zien! Doorgaan als je tegenstander 4 dammen heeft... Je moet het gore lef maar hebben.
En ik kan moeilijk verkroppen dat Schwarzman dat onsportieve gedrag nog honoreert ook!
Als een tegenstander tegen mij zulke dingen doet word ik echt fel.
Dan gaan er een paar tandjes bij! Schwarzman had natuurlijk allang die dam af moeten nemen. Wat er nu te zien was, was pupillengedoe!
Er zijn ook mensen die doorspelen in een 3-om-1, terwijl dat toch echt remise is. Ja, maar die mensen winnen toch nog vaak, dus is het gerechtigd door te spelen, kun je zeggen.
Op dezelfde wijze redenerend kun je zeggen dat Tsjizjow zijn gelijk heeft bewezen met door te spelen. Het werd immers remise.
Gelukkig hoef je met killer ook niet meer te zeuren/vloeken/beledigen als je tegenstander doorspeelt in een 3 om 1, het zou eerder onbeschoft zijn om nog door te spelen! Ik vind het trouwens een waardeloze vergelijking. In een 3 om 1 heb je vaak serieuze winstkansen. In deze 4 om 2 heb je geen enkele remise kans eigenlijk, alleen haalt hij nu op wonderbaarlijke wijze n puntje omdat Schwarzman de stand niet scherp meer voor zich had. Maar om zo aan je punt te willen komen getuigt niet van een groot kampioen zijn, maar eerder van een slecht verliezer.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Eric Sanders wrote:
Kosmos wrote:Ik kan me voorstellen dat Schwarzman na afloop kwaad was op Tsjizjow.
Ik vind het afgrijselijk om dit te zien.
Ja, een black out kan gebeuren, maar het Beest had toch wel sneller die dam af kunnen pakken?
Het is toch ook behoorlijk verwerpelijk wat Tsjizjow hier laat zien! Doorgaan als je tegenstander 4 dammen heeft... Je moet het gore lef maar hebben.
En ik kan moeilijk verkroppen dat Schwarzman dat onsportieve gedrag nog honoreert ook!
Als een tegenstander tegen mij zulke dingen doet word ik echt fel.
Dan gaan er een paar tandjes bij! Schwarzman had natuurlijk allang die dam af moeten nemen. Wat er nu te zien was, was pupillengedoe!
Er zijn ook mensen die doorspelen in een 3-om-1, terwijl dat toch echt remise is. Ja, maar die mensen winnen toch nog vaak, dus is het gerechtigd door te spelen, kun je zeggen.
Op dezelfde wijze redenerend kun je zeggen dat Tsjizjow zijn gelijk heeft bewezen met door te spelen. Het werd immers remise.
Dat is geen goede vergelijking.
Tegen 4 potentiële dammen moet je opgeven. Dat eindspel is inhoudsloos.
3 tegen 1, begrijp je dat nu nog niet, is inhoudrijk, vandaar het doorspelen.

Juist dat Tsjizjow gelijk krijgt, zint me niet. Als hij gewoon netjes wordt afgeserveerd, dan zal de schande op hem neerdalen, en dat had ik graag gezien. Dan leert men het wel af.
Maar goed, Schwarzman blunderde, zoals Tsjizjow gehoopt had. Tsjizjow krijgt gelijk.
Heaven is no location, but a state of mind
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Kosmos wrote:3 tegen 1, begrijp je dat nu nog niet, is inhoudrijk, vandaar het doorspelen.
...
Maar goed, Schwarzman blunderde, zoals Tsjizjow gehoopt had. Tsjizjow krijgt gelijk.
3 tegen 1 is inhoudrijk(er) maar je spelt door niet om van inhoud te genieten maar voor het kansje op blunder van je tegenstander.

Zo deed Tsjizjov ook. Hij ging door met een hoop op blunder en werd belond met 1 punt. What's wrong? ( Hij zou het trouwen nooit doen in normale partij, juist blindspelen maakt zulke blunder mogelijk ). De loop van partij bewezen dat hij heeft kans op blunder correct ingeschat.
Profdammers zoals Schwarzman in zo'n situatie verwijten alleen maar zichzelf en nooit tegenstander.

Op Russische fora heeft een ervaren dammer nog hardere aaanpak geadviseerd. Hij zei dat in plaats van Tsjizhov zou hij niet remise accepteren maar voor volle winst gaan middels:

- tot conclusie komen welke dam heeft Schwarzman "uit zicht" verloren
- zet maken zodat Schwarzman moet slaan met de dam in kwestie

Wat zou je dan zeggen?
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Double_D wrote:Ik vind het trouwens een waardeloze vergelijking. In een 3 om 1 heb je vaak serieuze winstkansen. In deze 4 om 2 heb je geen enkele remise kans eigenlijk, alleen haalt hij nu op wonderbaarlijke wijze n puntje omdat Schwarzman de stand niet scherp meer voor zich had. Maar om zo aan je punt te willen komen getuigt niet van een groot kampioen zijn, maar eerder van een slecht verliezer.
Kosmos wrote:Dat is geen goede vergelijking.
Tegen 4 potentiële dammen moet je opgeven. Dat eindspel is inhoudsloos.
3 tegen 1, begrijp je dat nu nog niet, is inhoudrijk, vandaar het doorspelen.
Was het een gewone partij geweest, dan had je al iets meer gelijk gehad, maar nog niet veel. Maar het was een blinddampartij en een van de aspecten is het onthouden van de stand.
Ik weet niet wat ik van wel of niet doorspelen moet vinden, maar je bent inconsequent als je doorspelen in een 3-om-1 aanmoedigt en doorspelen in een 4-om-2 zo verafschuwt.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Vraagje

Post by Vraagje »

mijn excuses agv technische problemen had ik 3x gepost
Last edited by Vraagje on Mon May 02, 2005 23:19, edited 1 time in total.
De meest gehate dammer allertijden.
Vraagje

Post by Vraagje »

Afgelopen weekend speelde in het Gelders Kampioenschap sneldammen voor teams iemand heel veel zetten door in een 2 om 2, met wederzijds dammen, om zijn tegenstander door de klok te drukken (overigens heb ik hierover alleen die verliezende tegenstander (met wie ik overigens geen medelijden heb omdat ik het zeker niet uitgesloten acht dat hij hetzelfde zou hebben gedaan als hij de kans had gehad) die daardoor van verder spelen afzag, gehoord). Dezelfde persoon is in één van jouw rubrieken weleens opgevoerd als zijnde bijzonder kwaad dat Jeroen vd Akker een familielid van hem door de klok had gejaagd in een 3 om 1. Zodra men zelf slachtoffer is mag niks, maar als men de kans krijgt om zelf te winnen pakt men hem.
Last edited by Vraagje on Mon May 02, 2005 21:11, edited 1 time in total.
De meest gehate dammer allertijden.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Gisteren mijn taak uitgevoerd als noteur van zetten. Mij werd de partij toegewezen van de grote meesters Thijssen en Wiersma. Als je lijfelijk bij zo'n partij aanwezig bent vallen je toch altijd meer dingen op dan van afstand, ondanks het 'live' kunnen volgen van de partijen via internet en dergelijke. Je ziet de lichaamstaal van de spelers, na afloop spreek je met ze en laten ze de berekeningen zien die ze hebben gemaakt. Wat mij vooral heeft getroffen is dat alle kerels die nu in Schiedam aan het werk zijn stuk voor stuk uitstekend kunnen blinddammen! Ongelooflijk, wat een voorstellingsvermogen en een nauwkeurigheid.

'Mijn' partij, die tussen Thijssen en Wiersma dus, scoorde hoog in de attractiviteitswaadering. Volkomen terecht naar mijn bescheiden mening. Wat een partij! Vanaf de openingszetten maakten de spelers er een zeer spannend gevecht van. Op diverse plaatsen op het bord bleven gaatjes soms lang open, terwijl je zou verwachten dat men in een blindpartij die gaatjes voor de zekerheid toch maar liever even zou dichtschuiven. Mooi was het verschil in lichaamstaal. Wanneer Thijssen zijn zet opschreef zag je bij Wiersma een schok, werd zijn gezicht wat roder en terwijl het briefje hem werd overhandigd kwam hij met zijn hele lichaam naar voren om als het ware halverwege de tafel de zet al te kunnen lezen.
Thijssen leunde meer ontspannen achterover en glimlachte een aantal keren wanneer hij de zet van Wiersma las. Een ander verschil was dat Harm vrijwel de gehele partij op zijn stoel bleef zitten terwijl Kees na bijna elke zet een wandelingetje maakte.

De flankspelopening ging over in een opgedrongen randschijf voor wit (Wiersma) op 15 en het Sargin-detail aan de overzijde van het bord. Een overweging van de jury om deze partij hoog te belonen was onder anderen het scherpe karakter van de partij. Dan weer leek Thijssen aan de winnende hand, dan weer Wiersma. De partij vereiste een enorme nauwkeurigheid, het geringste foutje van de een of van de ander zou tot verlies leiden.
De lichaamstaal van Thijssen veranderde overigens toen Wiersma een schijnoffer aanbood, via een een-om-twee. Thijssen zakte in elkaar, sloeg zijn handen voor zijn ogen en een kreunde een aantal keren. Je hoorde hem als het ware denken 'Mijn God, moet dat nou, kan het niet wat simpeler?'
De jurybeslissing werd overigens aangevochten door het duo Georgiev en Tsjizjov. Zij meenden dat hun partij minstens evenveel punten had verdiend dan de partij Thijssen-Wiersma. Zij kregen de gelegenheid te demonstreren waarom. Zij speelden inderdaad ook een schitterende partij. De opening was wat vlakker, maar later werd het een combinatieve heksenketel. Tsjizjov zou daadwerkelijk een spetterende combinatie nemen. Jurylid Samb betoogde dat het weliswaar een prachtige partij was geweest, maar dat de combinatie min of meer gedwongen was en dat daarna vrij snel duidelijk werd dat de partij remise zou lopen. Het duo Georgiev/Tsjizjov bracht daar tegenin dat Thijssen en Wiersma remise gaven in een tien-om-tien stand waarin nog van alles mogelijk was. Dat was zo, doorspelen was voor beide spelers zeer riskant en ze durfden niet tot het uiterste te gaan met nog enkele minuten op de klok.
De jury ging weer in beraad en bleef bij zijn beslissing.

Daarna werd er gegeten, andijviestampot met een flinke kluif beenham. Wat gleed die ham gemakkelijk van het bot en wat smaakte hij voortreffelijk. Terwijl iedereen zat uit te buiken met een sigaartje erbij verspreidde een van de disgenoten het gerucht dat dit nog slechts het voorgerecht was en dat zo dadelijk de tweede gang geserveerd zou worden. Zuiglam met peren en daarbij nog schorseneren. En dat nog vele gangen zouden volgen. Voor de volgebuikte spelers was het een opluchting dat dit gerucht vals bleek.

Oh ja, nog dit. Diverse spelers heb ik alcohol zien drinken, varierend van bier, wijn, whiskey tot rum. Die dekselse Jan van Stigt Thans stalt al dit heerlijks zo maar uit in zijn tuin. Jan weet de juiste ambiance te creeren om de spelers optimaal te laten presteren.
's Ochtends om tien uur meende ik al een vleugje alcohollucht waar te nemen in het kleine zaaltje waar ik met Thijssen en Wiersma zat afgezonderd. Door de stand dan eens vanover de schouder van de een, dan weer over die van de ander te beschouwen probeerde ik onopvallend uit te vinden van wie het luchtje afkomstig was. Noch van Thijssen noch van Wiersma, zo kon ik vaststellen. De een rook naar amandelzeep, de ander naar jasmijn. Het bleek te komen van het nieuwe merk after shave dat ik onderweg op mijn gladgeschoren wangen had aangebracht.
GuidoB

Stem op uw attractiefste speler

Post by GuidoB »

Stem op uw attractiefste speler

Vanaf heden is het mogelijk om via een poll op http://www.wkblinddammen.nl/ uw mening te geven over het attractiviteitsklassement.
Dit om te bekijken in hoeverre de bezoekers van de site dezelfde mening hebben als de jury van die dag. U kunt niet alleen stemmen, maar ook commentaar achterlaten en uw beslissing daarin motiveren.

Let wel: de uitslag van de poll heeft officieel geen invloed op de beslissing van de jury, maar de mogelijkheid bestaat dat de jury bij twijfel de mening van het internetpubliek meeneemt in haar overwegingen.

U kunt deze poll vinden op de hoofdpagina boven het laatste nieuws.
Klareveld

Post by Klareveld »

1. Super toernooi
2. Super partijen
3. Super organisatie

In hemelsnaam: die vreselijke remises moeten nu ik een keer over zijn.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Sorry, ik was het bericht nog aan het bewerken, maar bleek al te zijn geplaatst. Onderstaand het bedoelde bericht.
Last edited by Henk de Witt on Tue May 03, 2005 19:19, edited 2 times in total.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Klareveld wrote:1. Super toernooi
2. Super partijen
3. Super organisatie

In hemelsnaam: die vreselijke remises moeten nu ik een keer over zijn.
Ik heb het gevoel dat dit toch niet zo heel lang meer kan duren Klareveld. Bijna alle toppers in Schiedam zijn voor een spoedige invoering van de puntenoverwinning zoals je weet.
Gisteren met Van Stigt Thans over een paar zaken gefilosofeerd, onder anderen dit aspect. Ik wist al langer van Jan dat hij een nieuwe dimensie wil toevoegen aan het dammen. Jan wil een ambiance van kunst en theater rond het dammen, weg van de spruitjeslucht. Daar is hij wat mij betreft volledig in geslaagd.
Hij is geen tegenstander van de puntenoverwinning maar het valt te begrijpen dat hij eerst wilde zien wat de drie belangrijke vernieuwingen teweeg zouden brengen: rapid, blind, attractiviteitsprijzen. Je zou kunnen verwachten dat deze combinatie ook tot meer beslissingen zou leiden. Zeker blinddammen. Maar ik heb van nabij kunnen vaststellen dat deze kerels zonder bord en schijven bijna evenveel 'zien' als met.

Overigens gisteren met vijf van de toppers gesproken over het toernooi in Delft in juli. Daar zullen zij ook weer in actie komen. Mogelijk zullen we in Delft nog weer een stapje verder gaan wat de puntentelling betreft. Maar daar moet nog nader in het comite over worden beslist. De spelers denken verschillend over details in deze, de belangen lopen ook niet helemaal parallel natuurlijk, maar over de hoofdlijn zijn ze het eens, er moet verandering komen!

Overigens schijnt het FMJD-bestuur nog steeds niet te hebben gereageerd op de verklaring van tien grootmeester over dit onderwerp in november vorig jaar.
Dit is een grof schandaal natuurlijk. Wat denkt Pieter Hildering zich op dit gebied te kunnen veroorloven? De vraag is toch wel gewettigd of hij zich langzamerhand niet ontpopt als een dictator die nergens naar luistert en geen enkele openbare verantwoording aflegt voor zijn beleid.
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Een vroeg overeengekomen remise levert de attractiviteitsprijs op.
Dat zal Georgiev en Tsjizjov zeker stimuleren.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Ben Anoniem wrote:Een vroeg overeengekomen remise levert de attractiviteitsprijs op.
Dat zal Georgiev en Tsjizjov zeker stimuleren.
Volgens mij kreeg Schwarzman gisteren de meeste punten voor zijn overwinning op Rob Clerc. De partij Wiersma-Thijssen was inderdaad allerminst uitgewoed, maar ik vraag me af of je bij wederzijdse tijdnood kunt spreken van een vroegtijdige remise, zeker waar het ook nog gaat om een blindpartij.
Klareveld

Post by Klareveld »

Henk - dank je voor je leuke en openhartige verhalen uit de eerste hand. Ik vind het zeer waardevolle extra informatie die het nog leuker maken om dit toernooi te volgen. Ik hoop dat er de komende dagen een regen aan beslissingen gaat vallen. Zoniet, dan hoop ik dat Hanco er snel in slaagt om zijn killer-NK van de grond te krijgen. Wel mooi dat hij dat voor elkaar gaat fietsen!!!
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Henk de Witt wrote:Gisteren met Van Stigt Thans over een paar zaken gefilosofeerd, onder anderen dit aspect. Ik wist al langer van Jan dat hij een nieuwe dimensie wil toevoegen aan het dammen. Jan wil een ambiance van kunst en theater rond het dammen, weg van de spruitjeslucht. Daar is hij wat mij betreft volledig in geslaagd.
Hij is geen tegenstander van de puntenoverwinning maar het valt te begrijpen dat
Twee zaken hinderen Jan (fantaseer ik er op los).
Veel te veel remises.
Dat is één. En dat andere: Henk die over puntenoverwinningen jubelt. Zouden de spelers, laat staan het publiek, daar echt voor gaan?

(even tussen ons, Henk, demotie of killer of geef het een naam (dammen21) heeft de wind mee, het maakt mensen echt enthousiast -behalve Sijbrands natuurlijk- kijk daar nog eens naar, praat ook daar eens over met Jan, en met de grootmeesters; als jij dat oppakt wordt het zeker een succes)
Post Reply