Kijkje in het buiten(dam)wereld

Discussies over damsport (in het Nederlands)
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Kijkje in het buiten(dam)wereld

Post by A.Presman »

Hanco Elenbaas

Re: Kijkje in het buiten(dam)wereld

Post by Hanco Elenbaas »

Prachtig Alexander, mondiaal gaat het steeds beter!
En hoe zit het met de Australische Damfederatie, weet je daar ook iets van?
A.Presman

Post by A.Presman »

De Australische Damfederatie bestaat al bijna twee jaar.
Een vertegenwoordiger van Australie is ook in de bekende congress in Zwartsluis deelgenomen.
Zal je niet verbazen dat het gaat om een ex-Rus.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Bestaat er werkelijk een Indiase dambond? Al jaren zie ik allerlei Singhs en Kaurs bij de deelnemerslijsten van toernooien staan, maar ik heb nog nooit gezien dat er ook daadwerkelijk een van hen ergens een partij heeft gespeeld.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

A.Presman

Post by A.Presman »

Leuk, Eric.
Je hebt een paar foto's die ik nergens eerder heb gezien.

In India beoefent man checkers ( Anglo-Amerikaanse versie van het 64-v. spel).
En dat is logisch gezien de invloed van Britse cultuur.
Daarom is het zo opmerkelijk dat sommige dammers uit India spelen nu internationaal op 100 velden.
En nu nog het Asiatische kampioenschap wordt in India georganiseerd dankzij de geweldige inzet van Raijpal Singh en Chimmedorj Bat-Erdene.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

A.Presman wrote:De Australische Damfederatie bestaat al bijna twee jaar.
Een vertegenwoordiger van Australie is ook in de bekende congress in Zwartsluis deelgenomen.
Vroeger had Australië een drietal damclubjes, verspreid over het continent. De clubs werden eigenlijk uitsluitend bevolkt door ex-Nederlandse (club)dammers. Voor Australische kampioenschappen moest soms 3000 km of meer gereisd worden. Kampioen werd de ene keer J. Visser, de andere keer L. Steijntjes. Deze laatste is inmiddels gerepatrieerd. Ook de naam Jurcka staat me bij.
De clubjes bestaan inmiddels niet meer. Het is goed nieuws dat een ex-Rus weer voor wat leven in de brouwerij lijkt te gaan zorgen. Misschien komt hij nog wat restantjes Nederlandse dammers tegen.

Wat ik me wel eens afvraag is hoe het komt dat in sommige landen Nederlandse emigranten het damspel wel met succes hebben geïntroduceerd (Suriname, Ned. Antillen en in mindere mate Australië) en in andere landen (Indonesië, Zuid-Afrika) niet. Zouden er in die landen geen sporen van ons 10x10 spel zijn achtergebleven?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

A.Presman wrote:De Australische Damfederatie bestaat al bijna twee jaar.
Die Russen zitten overal vandaag de dag, dat dat zomaar wordt toegestaan!
Ook Eran Binenbaum, opgegroeid in Amsterdam, woont tegenwoordig in Australië, maar helaas heeft hij momenteel geen tijd voor dammen.
Ken je Australische damwebsites?
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Eric van Dusseldorp wrote:Wat ik me wel eens afvraag is hoe het komt dat in sommige landen Nederlandse emigranten het damspel wel met succes hebben geïntroduceerd (Suriname, Ned. Antillen en in mindere mate Australië) en in andere landen (Indonesië, Zuid-Afrika) niet. Zouden er in die landen geen sporen van ons 10x10 spel zijn achtergebleven?
Het enige dambord dat ik in Indonesie ben tegengekomen, was een 12x12 bord in de haven van Makassar (Sulawesi). Ik heb daar nog een potje gespeeld waarbij ik de eerste schijf won door te 'blazen'. Als je op zo'n groot bord links een plan uitvoert, wil je wel eens over het hoofd zien dat er rechts ook nog wat gebeurt. Aan de reactie van de omstanders merkte ik dat ik de schijf van het bord mocht nemen, en ik werd inderdaad niet gelyncht toen ik dat deed. Er staat me bij dat de regels iets anders waren dan de onze, maar het preciese verschil weet ik niet meer.

Opvallend veel damborden kwam ik tegen in Laos. Daar staan vooral in de hoofdstad Vientiane veel stenen tafels met ingelegde borden op straat. Met flessedoppen wordt daarop gespeeld. Bij de ene partij liggen deze rechtop, bij de andere op zijn kop, dus ze hoeven niet gelijk te zijn. Het spel is daar geintroduceerd door de Fransen, en de regels zijn gelijk aan de onze, met dien verstande dat meerslag niet voorgaat. Vreemd genoeg hoorde ik dat de meerslagregel daar wel geldt bij officiele kampioenschappen. Er wordt daar altijd om geld gespeeld, en tegen de onbekende blanke man wilden ze graag een hoge inzet, wat ik maar een beetje getemperd heb. Na mijn eerste paar gewonnen partijtjes moest ik direct mee naar een plek waar een stuk of 10 mensen zaten te dammen, waaronder de plaatselijke kampioen. Een heel behoorlijke dammer, waarvan ik zefs enige malen verloor, vooral omdat die afwezige meerslagregel nogal verwarrend werkt. Over het geheel had ik echter wel een prima score. Na enige tijd wilde niemand meer om geld tegen me dammen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Eric van Dusseldorp wrote:Wat ik me wel eens afvraag is hoe het komt dat in sommige landen Nederlandse emigranten het damspel wel met succes hebben geïntroduceerd (Suriname, Ned. Antillen en in mindere mate Australië) en in andere landen (Indonesië, Zuid-Afrika) niet. Zouden er in die landen geen sporen van ons 10x10 spel zijn achtergebleven?
Mijn vader zegt dat hij ten noorden van Pakanbaru op Sumatra de dappere Atjehers vaak heeft zien dammen op de 64 velden.
Verder werd er volgens hem voor 1957 nauwelijks gedamd in de Archipel.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Hanco Elenbaas wrote:Mijn vader zegt dat hij ten noorden van Pakanbaru op Sumatra de dappere Atjehers vaak heeft zien dammen op de 64 velden.
Waren die Atjehers zo ver van huis, of was het heel ver ten noorden van Pekanbaru?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

In Het Damspel van mei 1965 schrijft R.C. Keller over de heer Lim Cheng Bak uit Singapore, die ook afgebeeld staat op een foto achter een dam bord met 144 velden.
Keller: De heer Lim Cheng Bak heeft grote aanleg voor het spel. Slagzetten, ook moeilijke, lost hij zonder mankeren op. Hij heeft zich wat damliteratuur aangeschaft en bestudeert deze ijverig. Hij schreef mij onlangs: "Het spel op de 100 velden gaat me bijzonder interesseren. Hoewel er minder schijven zijn, zijn er zelfs meer slagzetten."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan Pieter wrote: Waren die Atjehers zo ver van huis, of was het heel ver ten noorden van Pekanbaru?
Soms kom je zelfs Atjehers tegen in Amsterdam, of op Westpunt Curaçao, bij Jaanchi, Jan Pieter. Gek hè?
Halve Gare

Post by Halve Gare »

Jan Pieter wrote:
Het enige dambord dat ik in Indonesie ben tegengekomen, was een 12x12 bord in de haven van Makassar (Sulawesi). Ik heb daar nog een potje gespeeld waarbij ik de eerste schijf won door te 'blazen'. Als je op zo'n groot bord links een plan uitvoert, wil je wel eens over het hoofd zien dat er rechts ook nog wat gebeurt. Aan de reactie van de omstanders merkte ik dat ik de schijf van het bord mocht nemen, en ik werd inderdaad niet gelyncht toen ik dat deed. Er staat me bij dat de regels iets anders waren dan de onze, maar het preciese verschil weet ik niet meer.

Opvallend veel damborden kwam ik tegen in Laos. Daar staan vooral in de hoofdstad Vientiane veel stenen tafels met ingelegde borden op straat. Met flessedoppen wordt daarop gespeeld. Bij de ene partij liggen deze rechtop, bij de andere op zijn kop, dus ze hoeven niet gelijk te zijn. Het spel is daar geintroduceerd door de Fransen, en de regels zijn gelijk aan de onze, met dien verstande dat meerslag niet voorgaat. Vreemd genoeg hoorde ik dat de meerslagregel daar wel geldt bij officiele kampioenschappen. Er wordt daar altijd om geld gespeeld, en tegen de onbekende blanke man wilden ze graag een hoge inzet, wat ik maar een beetje getemperd heb. Na mijn eerste paar gewonnen partijtjes moest ik direct mee naar een plek waar een stuk of 10 mensen zaten te dammen, waaronder de plaatselijke kampioen. Een heel behoorlijke dammer, waarvan ik zefs enige malen verloor, vooral omdat die afwezige meerslagregel nogal verwarrend werkt. Over het geheel had ik echter wel een prima score. Na enige tijd wilde niemand meer om geld tegen me dammen.
Jaja dus dat gebeuret er met onze ontwikkelingshulp...
Maikel

Post by Maikel »

Jan Pieter wrote: Het enige dambord dat ik in Indonesie ben tegengekomen, was een 12x12 bord in de haven van Makassar (Sulawesi). Ik heb daar nog een potje gespeeld waarbij ik de eerste schijf won door te 'blazen'. Als je op zo'n groot bord links een plan uitvoert, wil je wel eens over het hoofd zien dat er rechts ook nog wat gebeurt. Aan de reactie van de omstanders merkte ik dat ik de schijf van het bord mocht nemen, en ik werd inderdaad niet gelyncht toen ik dat deed. Er staat me bij dat de regels iets anders waren dan de onze, maar het preciese verschil weet ik niet meer.
Ik was vorig jaar naar indonesie geweest en heb het damspel daar geintroduceerd en hun zelfs met TRUUS laten spelen!!
Wie weet...
Post Reply