KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Damsaurus wrote:
Insomnia wrote:
Ik stoor me er niet echt aan, vind het wel grappig. Maar ik denk als je dingen zegt als "Balkenende is een flapdrol" en meer van dat soort slappe gelul maakt het het dammen niet populairder.
Precies!

Dat Balkenende een flapdrol is, dat is een, maar een motivatie aangeven, dat is twee. En dat is nou net waar het bij Kees zijn interview aan schort!
Nuance en motivatie van zijn mening!
Als je erin geïnteresseerd bent kan ik Kees wel vragen om na het NK op het forum te nuanceren en motiveren waarom Balkenende een flapdrol is.
Of Kees dat ook gedaan heeft tegen de journalist van het AD is vooralsnog onduidelijk.

Gefeliciteerd nog met de remise van Gérard! Wat zal hij weer gezweet hebben!
Damsaurus

Post by Damsaurus »

Dank je Hanco! Gerard zal idd wel gezweet hebben!

Leuk als Kees de moeite zou nemen om hier te reageren!
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Hanco Elenbaas wrote: Baljakin was na Kees, die al geplaatst was, de hoogstgeplaatste speler volgens de merkwaardige regeling in het NK 2004, dus die plaats wordt hem niet gegeven, maar die heeft hij verdiend.
Wel is vreemd dat Frank Teer namens de FMJD toezeggingen doet aan Thijssen en Clerc, ze niet een barrage laat spelen en dat vervolgens die uitspraken en beslissingen van Frank Teer omstreden blijken te zijn.
Alleen als de wedstrijdleider zou aangeven dat er een fout in de wedstrijdvoorwaarden is gemaakt kun je stellen dat Baljakin die plaats heeft verdiend. Dat onduidelijke gedoe rond de 6e/7e plaats van het vorige WK is inderdaad nogal storend. Men kan zoiets eenvoudig vermijden door vooraf duidelijke regels te publiceren en achteraf officieel bekend te maken wie er plaatsingsrechten hebben verworven. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de KNDB.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Wieger Wesselink wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Baljakin was na Kees, die al geplaatst was, de hoogstgeplaatste speler volgens de merkwaardige regeling in het NK 2004, dus die plaats wordt hem niet gegeven, maar die heeft hij verdiend.
Wel is vreemd dat Frank Teer namens de FMJD toezeggingen doet aan Thijssen en Clerc, ze niet een barrage laat spelen en dat vervolgens die uitspraken en beslissingen van Frank Teer omstreden blijken te zijn.
Alleen als de wedstrijdleider zou aangeven dat er een fout in de wedstrijdvoorwaarden is gemaakt kun je stellen dat Baljakin die plaats heeft verdiend. Dat onduidelijke gedoe rond de 6e/7e plaats van het vorige WK is inderdaad nogal storend. Men kan zoiets eenvoudig vermijden door vooraf duidelijke regels te publiceren en achteraf officieel bekend te maken wie er plaatsingsrechten hebben verworven. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de KNDB.
De wedstrijdleider, Ruurd Wuestman, heeft in de wedstrijdvoorwaarden van het NK 2004 duidelijk beschreven hoe de eindstand in Huissen zou worden bepaald. Dat de nummer 2 van het NK 2004 recht had als hoogst geklasseerde als de nummer 1 al geplaatst was voor het WK 2005, spreekt volgens mij voor zich, maar had Ruurd er om misverstanden te voorkomen, misschien nog uitdrukkelijk bij moeten vermelden.

In de appendix van wedstrijdvoorwaarden van het WK 2003 was duidelijk omschreven dat er een barrage zou komen bij gelijk eindigen op de 2de t/m de 6de plaats. Als arbiter Frank Teer na afloop van het WK 2003 meent te kunnen afwijken van de wedstrijdvoorwaarden, en Thijssen en Clerc, beiden 6de, toezegt dat zij alletwee geplaatst zijn zonder barrage, moet hij zich er natuurlijk wel van verzekeren dat hij weet wat hij doet. Dat blijkt nu, pijnlijk voor Rob Clerc en voor Frank, niet het geval. Ik hoop dat Frank zijn lesje geleerd heeft en dat hij voortaan niet meer zal sjoemelen met de wedstrijdvoorwaarden. En Rob Clerc mag hiervan vanzelfsprekend niet de dupe worden.
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Hanco Elenbaas wrote: De wedstrijdleider, Ruurd Wuestman, heeft in de wedstrijdvoorwaarden van het NK 2004 duidelijk beschreven hoe de eindstand in Huissen zou worden bepaald. Dat de nummer 2 van het NK 2004 recht had als hoogst geklasseerde als de nummer 1 al geplaatst was voor het WK 2005, spreekt volgens mij voor zich, maar had Ruurd er om misverstanden te voorkomen, misschien nog uitdrukkelijk bij moeten vermelden.
Over de kwalificatie van Baljakin nog kort voor aanvang van het NK 2005 was er niets bekend.
Dus er is geen sprake van duidelijke regels waaruit kwalificatie van Baljakin zou voortvloeien.
Anders zou het al lang geleden bekendgemaakt.
Vraag "Wie, wanneer en waarom heeft deze beslissing genomen?" blijft open.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 5 april 2005

Opnieuw slechts remises

GRONINGEN - Bij het Nederlands kampioenschap dammen in Groningen zijn tot dusver winnaars noch verliezers aan te wijzen. Alle partijen in de derde ronde eindigden dinsdag in remise. Hetzelfde gebeurde in de openingsronde.

Tot dusver heeft alleen titelverdediger Kees Thijssen een partij in zijn voordeel beslist. Hij versloeg maandag met zwart Hans Jansen.
Klaas Bruinsmeer

Post by Klaas Bruinsmeer »

Hanco Elenbaas wrote:De Telegraaf, 5 april 2005

Opnieuw slechts remises

GRONINGEN - Bij het Nederlands kampioenschap dammen in Groningen zijn tot dusver winnaars noch verliezers aan te wijzen. Alle partijen in de derde ronde eindigden dinsdag in remise. Hetzelfde gebeurde in de openingsronde.

Tot dusver heeft alleen titelverdediger Kees Thijssen een partij in zijn voordeel beslist. Hij versloeg maandag met zwart Hans Jansen.
Zou Wiersma een oplossing zien?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 6 april 2005

Ook op spektakel volgen remises

Door ANTON JANSEN

GRONINGEN - De derde ronde van het Nederlandse Kampioenschap dammen in Groningen leverde gisteren, net als op de openingsdag, geen enkele winstpartij op. Toch was het een ronde waarin hevig om de punten werd geknokt.

Er werden enkele spectaculaire duels uitgevochten met de spelers van DV Huissen in de hoofdrol.

Op de borden van deze twee NK-gangers vlogen de vonken er af. Alexander Baljakin en Gérard Jansen werden getroffen door een slagenwisseling naar de damlijn, maar gaven uiteindelijk geen krimp. Martin Dolfing ging tegen Baljakin in het middenspel ten koste van twee schijven naar de overkant van het bord.

Zijn dubbeldekker bleek Baljakin niet te verontrusten. De dam werd afgenomen en er resteerde een uitgebluste stelling. Binnen enkele zetten rookten de Groninger en de Wit-Rus de vredespijp.

Gérard Jansen trof in naamgenoot Hans een speler die, na het verlies een dag eerder tegen Kees Thijssen, iets goed te maken had. De vaak naar problematisch spel en onbekende wendingen zoekende Hans Jansen verraste Gérard met een afwikkeling.

Ook aan dit bord vlogen de schijven en dammen over het bord. Huissense Gérard raakte er niet van onder de indruk. Hij hoopte tijdens de partij zelfs na de afname van de vijandelijke dam voordeel te kunnen bereiken.

"Het terreinvoordeel was aan mijn kant maar in het partijverloop bleek dat niet voldoende voor winstplannen", analyseerde Jansen na afloop. Nadat de eerste twee dammen van het bord waren verdwenen, hadden beide spelers nog negen schijven.

Later kwam een zoutloze vier om vier op het bord en na 51 zetten was de remise beklonken.

Jos Stokkel moest gisteren tegen Sven Winkel langer aan de bak. De Huissenaar kwam in grote problemen en stond in het eindspel zelfs drie schijven achter. Door het halen van een tweede dam haalde Stokkel de angel uit het spel. De remise was onvermijdelijk.

Na een laveerpartij kwam Jasper Lemmen uit Bemmel in deze derde ronde ook op zijn remise uit.

Image

Stand NK dammen na drie ronden: 1. Thijssen (4 pnt), 2. 12 spelers (3 pnt), 3. H. Jansen (2 pnt).

Programma woensdag, vierde ronde: Dik de Voogd-Gérard Jansen, Alexander Baljakin-Rob Clerc, Jos Stokkel-Martin Dolfing en Bas Messemaker-Jasper Lemmen. Donderdag: Gérard Jansen-Auke Scholma, Rob Clerc-Stokkel, Ron Heusdens-Baljakin en Lemmen-Marino Barkel.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Eindhovens Dagblad van 05-04-2005

Leerlingen Eindhovens lyceum winnen op gebied van welbespraaktheid, video en poëzie
Derde prijs Lorentz Casimir op ’Interlyceale’

Dinsdag 5 april 2005 - EINDHOVEN – Het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven heeft de derde prijs gewonnen op de jaarlijkse Artistieke Interlyceale die dit jaar in Amsterdam werd gehouden. De inzet is een wisselbeker die gewonnen wordt door het lyceum dat zich op allerlei artistieke terreinen het beste toont. Onderdelen zijn ondermeer toneel, cabaret, muziek (klassiek en modern), dans, poëzie en opstel, maar ook schaken, dammen, video, fotografie en eloquentie (welbespraaktheid).

Image
Het team bij de Artistieke Interlyceale
(Foto Vincent Wilke)

Eerste plaatsen waren er voor de Lorentz Casimirleerlingen Jeroen Ruigrok voor welbepraaktheid – één van de moeilijkste onderdelen van de Interlyceale –, Marleen van de Velden voor poëzie en Stephen Bell voor video. In het totaal was dat echter niet voldoende om de wisselbeker te pakken. Die ging naar het Baarnsch Lyceum. Het Amsterdamse Lyceum pakte de tweede prijs. Het Kennemer Lyceum uit Overveen behaalde de vierde plaats.

De deelnemers vertrokken vrijdag in alle vroegte, in totaal tachtig leerlingen uit de onder- en bovenbouw, naar Amsterdam om zich in het Amsterdams Lyceum te laten beoordelen door jury’s – voor elk onderdeel één jury van vier leden – waarin beroemdheden zaten als cabaretier Diederik van Vleuten, schrijver Bas Haring, Ed van Thijn (voorheen burgemeester van Amsterdam) en muzikant / cabaretier Hans Liberg. Het verbindende thema van de Artistieke Interlyceale was ’Wereldwijs’. Dit thema moest in de onderdelen verwerkt zijn.

Volgens Caroline Bambach en Anke van Donkersgoed van het leerlingenbestuur was er een moordende, maar sportieve concurrentie onder de deelnemers. Een spannende dag, gericht op winnen, maar met respect voor elkaars kwaliteiten.

Op het Lorentz Casimir Lyceum bleef de wedstrijd overigens niet beperkt tot die ene beslissende dag in Amsterdam. Bambach en Van Donkersgoed hadden eind maart, voorafgaand aan de Interlyceale, ook de twee finaleavonden op school georganiseerd waarop de beste kandidaten uit zo’n 250 leerlingen werden geselecteerd. De avonden werden beide door zo’n 350 ouders bezocht.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dagblad van het Noorden, 6 april 2005

Remisespook waart rond op NK dammen

Bert Dollekamp

groningen - Drie ronden en 21 partijen zijn er gespeeld op het NK dammen en het remisespook waart rond in Kardinge. De scoretabel bevat één luttele overwinning, die van titelverdediger Kees Thijssen tegen Hans Jansen. De voorstanders van spelregelhervorming wrijven zich in de handen, temeer omdat aan de beslissing uit de tweede ronde geen schitterende strategie van Thijssen, maar een positionele hersenschim van Jansen ten grondslag lag.

Voorlopig krijgen in Groningen vooral de verdedigers de handen op elkaar. Het oogt misschien minder spectaculair maar er waren al enkele verbluffende staaltje van verdedigingskunst te bezichtigen. Hoofdrolspeler in dit genre is Sven Winkel. Na miraculeuze ontsnappingen tegen Barkel en Baljakin lonkte tegen Jos Stokkel een spectaculaire zege. De psycholoog in wording veroverde drie schijven, maar verkeek zich lelijk op Stokkels inventief verweer.

Auke Scholma kon ondanks een prima drukpartij zijn clubgenoot Bas Messemaker niet omver kegelen (zie fragment) en wacht op betere tijden. Ook Martin Dolfing besefte na twee plusremises dat geduld dit toernooi een groot goed is en omdat ook Alexander Balkakin dat vond, waren de twee favorieten het onderling snel eens.

Image
Martin Dolfing heeft geduld

Ondertussen lijkt Kees Thijssen na een mager seizoen precies op tijd op scherp te staan. Meer nog dan door zijn enige winst bewees hij dat maandag tegen debutant Dik de Voogd. Na een akelige positiefout verkoos Thijssen schijfverlies boven een nadelige opsluiting, om vervolgens uiterlijk onbewogen naar remise af te wikkelen.

Het dampubliek loopt nog allesbehalve warm voor het vertoonde spel. Het is misschien maar goed ook want het piepkleine en benauwde speelzaaltje is eigenlijk ongeschikt voor een grote toeloop. Die wordt overigens wel verwacht. Als de matadoren nu nog even hun kruit droog houden, kan de organisatie tijdig orde op zaken stellen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 6 april 2005

Tweede zege Thijssen

ANP
GRONINGEN - Kees Thijssen heeft bij het Nederlands kampioenschap dammen zijn tweede zege geboekt. De titelverdediger versloeg in de vierde ronde Auke Scholma. Ook nu deed hij dat, evenals maandag tegen Hans Jansen, met de zwarte schijven.

Gérard Jansen tilde zijn score in Groningen ook uit boven de 50 procent door Dik de Voogd met zwart terzijde te schuiven. Import-Nederlander Alexander Baljakin en Rob Clerc, vooraf als belangrijke kanshebbers bestempeld, kwamen voor de vierde achtereenvolgende keer niet verder dan remise, nu tegen elkaar.

Hans Jansen herstelde zijn "evenwicht" met een elegante winstpartij tegen Sven Winkel.

Groningen. NK mannen. Vierde ronde: De Voogd - Gérard Jansen 0-2, Scholma - Thijssen 0-2, Barkel - Heusdens 1-1, Baljakin - Clerc 1-1, Stokkel - Dolfing 1-1, Hans Jansen - Winkel 2-0, Messemaker - Lemmen 1-1.
Stand: 1. Thijssen 6, 2. Gérard Jansen 5, 3. Barkel, Heusdens, Baljakin, Clerc, Stokkel, Dolfing, Hans Jansen, Messemaker en Lemmen 4, 12. Scholma, De Voogd en Winkel 3.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Hanco Elenbaas wrote: Wel is vreemd dat Frank Teer namens de FMJD toezeggingen doet aan Thijssen en Clerc, ze niet een barrage laat spelen en dat vervolgens die uitspraken en beslissingen van Frank Teer omstreden blijken te zijn.
Frank Teer schrijft:
"Deze bijdrage trof ik van je aan in een damforum.

Soms wordt ik een beetje pissig van het gemak waarmee dammers die blijkbaar geen notie hebben van wat er in werkelijkheid aan de hand is maar even gemakkelijk iemand onderuit proberen te halen in een terloopse opmerking op een forum.

Dat mijn toezeggingen die ik deed namens de president van de FMJD later door de daarna nieuw verkozen wedstrijdleider en vice president van de FMJD bestreden worden is een triest gebeuren.
Sta me toe een en ander iets te verduidelijken.
In de voorwaarden voor het WK 2003 was opgenomen dat de eerste 6 zich zouden plaatsen voor het volgende evenement (WK of challenge). Echter in de aanloop naar het FMJD congres dat ook in Zwartsluis zou worden gehouden lag een voorstel ter tafel om een groot WK of challenge in 2005 te houden met 40 spelers. Deel van dat voorstel was dat de eerste 7 van het WK2003 zich zouden plaatsen voor het WK 2005. Omdat dit voorstel er lag leek het mij weinig zinvol om alvast een barrage te gaan spelen die na acceptatie van dit voorstel onnodig zou blijken. Ook de FMJD voorzitter ging hiermee akkoord.
Helaas kwam het voorstel op het congres in Zwartsluis niet aan de orde.
Op het congres later in augustus 2003 is het voorstel ongewijzigd aangenomen, en mijns inziens was er bij het WK dus terecht afgezien van het spelen van een onnodige barrage, omdat het congres dus had goedgekeurd dat er zich 7 spelers zouden plaatsen voor het volgende WK. Het congres is immers het hoogste beslissingsorgaan binnen de FMJD.
Met deze redenering is het huidige FMJD bestuur het niet eens.
De wedstrijdleider FMJD kwam zelfs tot deze boude bewering: "ik heb geen boodschap aan die 6 plaatsen vanuit het WK 2003, want toen was ik nog geen wedstrijdleider"
De FMJD vice president denkt er ook anders over. Zijn redenering komt er in het kort op neer dat, omdat er in de reglementen van het WK 2003 6 plaatsen als rechthebbend stonden, dat het congresbesluit dat ook nummer 7 recht krijgt, daarom (FT: waarom?) niet van toepassing is.
Mij lijkt het dat een congresbesluit boven de mening van een FMJD bestuurder gaat.

Mijn conclusie is dat mijn toezegging aan de spelers dat er (nog) geen barrage gespeeld hoefde te worden (met instemming van de FMJD namens haar voorzitter) niet omstreden was, maar dat de handelwijze van het huidige FMJD bestuur omstreden is.

Vriendelijke groet, Frank

Hanco Elenbaas wrote: Als arbiter Frank Teer na afloop van het WK 2003 meent te kunnen afwijken van de wedstrijdvoorwaarden, en Thijssen en Clerc, beiden 6de, toezegt dat zij alletwee geplaatst zijn zonder barrage, moet hij zich er natuurlijk wel van verzekeren dat hij weet wat hij doet. Dat blijkt nu, pijnlijk voor Rob Clerc en voor Frank, niet het geval. Ik hoop dat Frank zijn lesje geleerd heeft en dat hij voortaan niet meer zal sjoemelen met de wedstrijdvoorwaarden. En Rob Clerc mag hiervan vanzelfsprekend niet de dupe worden.
En hierop schrijft Frank:
Je durft nogal wat te schrijven Hanco.
Misschien dat je ook eens kan proberen informatie te krijgen voordat je dit soort beledigingen uit.

groet, FT

Mijn excuses aan Frank zijn op zijn plaats. Ook mijn dank en respect voor het uiteenzetten van wat er werkelijk aan de hand was, alsook voor de toestemming om zijn tekst op het forum te plaatsen.
Vraagje

Post by Vraagje »

Vandaag stond er interviewtjes met Thijssen, Clerc en Lemmen in de Metro. Wonder boven wonder liet noch Thijssen, noch Clerc (noch Lemmen) zich dit keer negatief uit over het damspel, of zou dat door de beperkte ruimte komen?
De meest gehate dammer allertijden.
steenslag

Post by steenslag »

Hanco Elenbaas wrote:Eindhovens Dagblad van 05-04-2005

Leerlingen Eindhovens lyceum winnen op gebied van welbespraaktheid, video en poëzie
Derde prijs Lorentz Casimir op ’Interlyceale’

Dinsdag 5 april 2005 - EINDHOVEN – Het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven heeft de derde prijs gewonnen op de jaarlijkse Artistieke Interlyceale die dit jaar in Amsterdam werd gehouden. De inzet is een wisselbeker die gewonnen wordt door het lyceum dat zich op allerlei artistieke terreinen het beste toont. Onderdelen zijn ondermeer toneel, cabaret, muziek (klassiek en modern), dans, poëzie en opstel, maar ook schaken, dammen, video, fotografie en eloquentie (welbespraaktheid).

Image (...)
Ha! da's mijn ouwe school! Nou ja, vroeger heette het gewoon Lorentz. Ik mocht ook een paar keer meedoen -via het dammen. Ikzelf, maar ook veel van mijn tegenstanders haden zich identiek voorbereid: we hadden drie openingsvalletjes uit het hoofd geleerd. De radeloosheid die toesloeg als de tegenstander er niet intrapte...
Verreweg het spannendste en meest prestigieuze onderdeel was het onderdeel eloquentia. Vijf minuten voorbereiden op een gegeven onderwerp, vijf minuten volpraten voor een zaal met 1500 man. Alleen de allersterksten bleven overeind.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Vraagje wrote:Vandaag stond er interviewtjes met Thijssen, Clerc en Lemmen in de Metro. Wonder boven wonder liet noch Thijssen, noch Clerc (noch Lemmen) zich dit keer negatief uit over het damspel, of zou dat door de beperkte ruimte komen?
http://www.metropoint.com/ftp/20050406_1000001.pdf
pagina 23 van de 24
Post Reply