Provinciale Zeeuwse Courant, 2 december 2004
Jonge dammer uit Aagtekerke slaat zijn vleugels uit
Nieuw avontuur Bennie Provoost
door Koen de Vries
AAGTEKERKE - Wie Bennie Provoost nog aan het werk wil zien als dammer van PWG/ ’s-Gravenpolder moet haast maken. De getalenteerde speler uit Aagtekerke (19) vertrekt aan het eind van het seizoen naar Meurs/Denk en Zet. Met pijn in het hart: „Ik heb veel aan ’s-Gravenpolder te danken, maar als ik me verder wil ontwikkelen, moet ik hogerop.“.
Bennie Provoost, winnaar van het jubileumtoernooi
van de Friese Dambond, krijgt zijn prijs van Jan Bosselaar,
de Zeeuwse voorzitter van de Friese Dambond.
Dat Provoost bij het Culemborgse Denk en Zet die kans krijgt, is wel duidelijk. Hoewel hij pas volgend jaar voor het eerst achter de borden van de koploper van de eredivisie aanschuift, tracteert de club hem nu al op het grootste damavontuur uit zijn leven. Dankzij een financiële bijdrage kan Bennie Provoost van 16 tot en met 23 december in het Poolse Minsk Mazowiecki meedoen aan het WK dammen voor junioren.
Dankzij Denk en Zet stapt de Aagtekerkenaar op 15 december voor het eerst van zijn leven in een vliegtuig en voordien krijgt hij samen met een aantal aspirant clubgenoten training van tweevoudig Nederlands kampioen Kees Thijssen, als voorbereiding op het WK. Zo krijgt hij komend weekeinde onderricht van Thijssen tijdens een trainingskamp in Beusichem. Zijn partij voor het Zeeuws kampioenschap heeft hij daarom vooruitgespeeld. Als bevestiging van zijn stijgende niveau: Provoost versloeg zijn teamgenoot en grote rivaal Arjo Kousemaker met overmacht.
Al lange tijd worden de talenten van de speler van ’s-Gravenpolder erkend. Drie jaar geleden stond de eerste eredivisieclub bij hem op de stoep. Bij Angarde Informatica uit Tilburg kon hij toen al op het hoogste niveau van Nederland spelen. Provoost: „Ik speelde net een jaar bij ’s-Gravenpolder. Voor mij was het seizoen teleurstellend verlopen. Ik vond dat ik daarom op zijn minst nog een jaar moest blijven.“
Ook daarna was er belangstelling. Niet alleen Angarde Informatica, de club van Tholenaar Toby Hage, toonde interesse ook Witte van Moort uit Westerhaar en Meurs/Denk en Zet informeerden naar de diensten van Provoost. „Ik wilde eerst proberen om met ’s-Gravenpolder de eredivisie te bereiken. We hadden een reële kans. Daarom ben ik gebleven.“
’s-Gravenpolder klopte twee keer nadrukkelijk op de deur van de eredivisie, maar miste evenzoveel keer op miraculeuze wijze promotie naar het hoogste niveau van Nederland. Dit jaar doet de club een nieuwe poging, maar heeft inmiddels al vijf verliespunten geïncasseerd.
Toen Denk en Zet enkele weken geleden opnieuw belde, was de keuze van Provoost niet moeilijk meer. „Dat het nu niet goed gaat met mijn team, heeft er weinig mee te maken. Ik kan gewoon niet langer wachten om weg te gaan.“
Bij de club uit Culemborg - met sterke spelers als Auke Scholma, Jeroen van den Akker en Evgueni Vatoetin, hoopt Provoost te kunnen schaven aan zijn zwakke punten. Vooral het eindspel is hem nog niet op het lijf geschreven. „Vooral met het eindspel met dammen (Provoost bedoelt met twee schijven op elkaar) heb ik moeite. Ik ben bijvoorbeeld slecht in een situatie waarin de tegenstander vier dammen heeft en ik maar twee. In theorie moet ik dan remise kunnen maken, maar vaak verlies ik. Daar moet ik aan schaven. Bij Denk en Zet krijg ik training van mensen die daar veel verstand van hebben.“
In de fout
Het liefst krijgt Provoost echter op kortere termijn onderricht op dit onderdeel. Daarom heeft hij Kees Thijssen een aantal partijen gemaild waarin hij in het eindspel de fout inging. „Ik heb hem gevraagd ernaar te kijken. Op het WK kan ik me dit soort fouten niet veroorloven. Het kan het verschil betekenen tussen succes en een plaats in de middenmoot. In het verleden is het te vaak gebeurd dat tegenstanders dankzij mijn fouten een toernooi wonnen.“
Hoewel de concurrentie groot is, acht de Zeeuwse dammer zich niet geheel kansloos voor een plaats op het hoogste treetje in Minsk Mazowiecki. „Nederland is een goed damland“, weet Provoost. „Dus je hoort bij de betere spelers. Je hebt alleen een beetje geluk nodig.“
Computer
Hij doelt op het Zwitsers systeem waarmee om te titel gestreden wordt. De naar schatting dertig deelnemers spelen negen ronden, waarbij de computer steeds aan de hand van de stand op de ranglijst bepaalt wie je tegenstander is.
Sta je hoog, dan tref je een tegenstander die ook hoog geklasseerd is. Ben je minder op dreef, dan speel je tegen een minder sterke tegenstander.
Provoost: „Het betekent dat je na een nederlaag nog niet kansloos bent. Je kunt jezelf tijdens het toernooi weer omhoog werken. Je moet wel hopen dat je tegenstanders treft die je liggen, en dat je niet te veel sterkste spelers treft.“
Zeker is dat Provoost in Polen niet op zichzelf is aangewezen. Zijn nieuwe club Meurs stuurt twee begeleiders mee en ook de dambond vaardigt iemand af. Dat is Toby Hage, die Provoost al jaren ondersteunt bij trainingen. De vorm is in elk geval goed. In de zes competitiewedstrijden heeft Provoost inmiddels drie keer gewonnen. En bij het Zeeuws kampioenschap heeft hij vier van de zes tegenstanders verslagen.
Elk jaar wordt hij een stukje beter, maar Provoost is desondanks nog ver verwijderd van zijn ideaal: profdammer worden. „Het liefst zou ik een baan voor twee dagen hebben en drie dagen dammen. Maar dat is voor maar een paar mensen weggelegd.“
Een plaats op het podium in Polen zou Provoost een zetje in de goede richting kunnen geven.