Oproep grootmeesters tot nieuwe puntentelling

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Cor van Dusseldorp wrote:Verschillende soorten sporten vragen om verschillende soorten maatregelen om de remise tegen te gaan.
Het is hoe dan ook onjuist om voor Delfts te pleiten met het argument dat 'many kinds of sport have made this kind of adaptation.' Ook als je voor Delfts bent, zul je moeten toegeven dat dit idee geen precedent in de sportwereld kent.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Gerard de Groot wrote:Steeds weer wordt er door tegenstanders van de puntenoverwinning de suggestie gewekt dat de voorstanders erop uit zijn de puntenoverwinning uiteindelijk op alle niveau's in te voeren.

De brief van de grootmeesters is duidelijk: invoeren bij toernooien bij een bepaald niveau van de deelnemers. Dat betekent dus bijvoorbeeld niet invoeren in Axioma Open, een suggestie die in de brief onterecht ook gedaan wordt.

Ik ben er persoonlijk voor om de puntenoverwinning op topniveau in te voeren, maar bijvoorbeeld niet in Axioma Open, tenzij een grote meerderheid van de deelnemers daarom vraagt. Dus zolang de rating van Mark Hees niet boven de 2350 stijgt, hoeft hij echt niet met dit systeem gaan spelen.

Ik sluit echter niet uit de de 'gewone' dammers enthousiast worden als het systeem op topniveau wordt ingevoerd en dus zelf voor invoering gaan kiezen. De kans is echter misschien wel net zo groot dat het systeem mislukt. Dan zal er iets anders gezocht moeten worden om het remiseprobleem op topniveau op te lossen of accepteren dat dammen op topniveau geen wedstrijdsport is.
Gerard, helaas zijn we het niet eens met elkaar. Mijn rating zal nooit boven de 2350 stijgen (of ze moeten plotseling even meer dan 1000 puntje erbij gooien), dus met dit voorstel zal ik inderdaad niet DT hoeven te spelen. Maar ontken je nu werkelijk dat het de voorstanders van DT er om gaat om dit landelijk in te voeren (overigens met vanuit de voorstanders bekeken de beste bedoelingen, begrijp me niet verkeerd)? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat invoering in het NK slechts de eerste stap is..... Ik kan me niet voorstellen dat de werkgroep plotseling van standpunt is gewijzigd.

In een reactie ergens hierboven schrijft Jacques Permal dat het scoringssysteem universeel moet zijn. Daar ben ik het mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat het systeem van rating>2350 DT en toernooien rating <2350 geen DT lang stand zal houden. Dus dan liever helemaal geen DT. Pas als iemand mij kan overtuigen dat als op toernooien met rating >2350 DT ingevoerd zal worden en dat dit never nooit niet op een lager niveau ingevoerd zal worden, ben ik een warm voorstander van DT voor rating >2350. Ze gaan hun gang maar.
Last edited by Mark Hees on Mon Oct 25, 2004 09:16, edited 2 times in total.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Klareveld wrote:
Mark Hees wrote:maar zodra DT te sprake komt, schuw je geen middel om toch vooral te laten blijken hoe blij je ermee bent dat de mogelijkheid bestaat dat het ingevoerd gaat worden
Schuw je geen middel...

Ja hoor. Je bent een beetje paranoide aan het worden!
Klareveld, je bent te zielig voor woorden.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Mark Hees wrote:Pas als iemand mij kan overtuigen dat als op toernooien met rating >2350 DT ingevoerd zal worden en dat dit never nooit niet op een lager niveau ingevoerd zal worden, ben ik een warm voorstander van DT voor rating >2350. Ze gaan hun gang maar.
Mark, kun jij (kort) uitleggen waarom jij het nu al zo vreselijk zou vinden om te dammen met een extra 1,5 - 0,5 uitslag?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Eric Sanders wrote:
Mark, kun jij (kort) uitleggen waarom jij het nu al zo vreselijk zou vinden om te dammen met een extra 1,5 - 0,5 uitslag?
De kortst mogelijke versie:
Naar (onder andere) mijn mening verandert de manier waarop je een wedstrijd benadert.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Mark Hees wrote:
Eric Sanders wrote:
Naar (onder andere) mijn mening verandert de manier waarop je een wedstrijd benadert.
Ok, het is jouw goed recht dat niet te willen, maar denk je niet dat onderzoek eerst zou moeten uitwijzen of dat werkelijk zo is?
Misschien valt dat wel heel erg mee, juist op ons niveau.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Eric Sanders wrote:
Mark Hees wrote:
Eric Sanders wrote:
Ok, het is jouw goed recht dat niet te willen, maar denk je niet dat onderzoek eerst zou moeten uitwijzen of dat werkelijk zo is?
Misschien valt dat wel heel erg mee, juist op ons niveau.
Maar dit onderzoek wordt gedaan onder topgrootmeesters. En dat is weer niet te vertalen naar hoe wij de wedstrijd benaderen.

Trouwens, jij speelt een stukje sterker dan ik, hoor..... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
PeterHt

Post by PeterHt »

Mark Hees wrote:
Eric Sanders wrote:
Inderdaad, ik vraag mij ook af in hoeverre het spel zal vervlakken, omdat spelers kost wat kost een nadelige remise willen vermijden.
ktarinus

Post by ktarinus »

En zeg nou allemaal eerlijk die halfjes dat staat toch niet... Hoe moet ik nu na het dammen thuiskomen??

Ja ik heb een beetje verloren maar toch niet helemaal?????
Toen ik vorig jaar een keer naar teletekst keek en er een buitenstaander meekeek barste hij in lachen uit wat is dat 5-0? 2-2? haha dammers....
Dat is dus hoe de buitenwacht er naar kijkt..
Niet dat ik daarmee zit maar de voorstanders van de DT hebben het juist over uitstraling op de buitenwacht..
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 25 oktober 2004

DAMMEN

Gisteren werd door de Werelddambond (FMJD) het voorstel besproken om tot een aanpassing van de puntentelling te komen. Een technische commissie heeft zich een aantal weken over de kwestie gebogen en volgens executive vice-voorzitter Pieter Hildering zijn er geen voorstanders van de zogenaamde ’Delftse telling’, die al geruime tijd bij het traditionele Duwo- damtoernooi (in Delft) gehanteerd wordt. In januari 2005 zal de technische commissie met haar eindresultaat komen, dat volgens Hildering vervolgens toegepast zal worden bij het WK 2005 (oktober) in Amsterdam.

Image
Pieter Hildering en Iwan Showkoplias, Berlijn 2003
Dammertje

Post by Dammertje »

Heusdens: bij invoering puntenoverwinning weet ik niet of ik nog omsingel.

Hoogteijling: Puntenoverwinning leidt mogelijk tot spelvervlakking

Schwarzman: ondertekent brief die voor invoering puntenoverwinning
pleit.

Schwarzman. Schwarzmanie. Romantiek. Omsingeling. Risico. Wereldkampioen.

De meningen en inzichten verschillen. Is een wereldkampioen deskundig?
Welke wereldkampioenen zitten in de TC van de FMJD?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Dammertje wrote:Heusdens: bij invoering puntenoverwinning weet ik niet of ik nog omsingel.

Hoogteijling: Puntenoverwinning leidt mogelijk tot spelvervlakking

Schwarzman: ondertekent brief die voor invoering puntenoverwinning
pleit.

Schwarzman. Schwarzmanie. Romantiek. Omsingeling. Risico. Wereldkampioen.

De meningen en inzichten verschillen. Is een wereldkampioen deskundig?
Welke wereldkampioenen zitten in de TC van de FMJD?
In zekere zin had ik niet verwacht dat Georgiew en Schwarzmann het stuk zouden ondertekenen.

Georgiew was met de Delftse Telling nooit wereldkampioen geworden.
Schwarzmann lijkt met zijn stijl meer baat te hebben bij bijvoorbeeld de driepuntenoverwinning.
Dammertje

Post by Dammertje »

Eric van Dusseldorp wrote: In zekere zin had ik niet verwacht dat Georgiew en Schwarzmann het stuk zouden ondertekenen.

Schwarzmann lijkt met zijn stijl meer baat te hebben bij bijvoorbeeld de driepuntenoverwinning.
De brief is dus ondertekend door wereldkampioenen met een spectrum aan speelstijlen.
Van schijvenschraper tot va banque speler. Is er dan toch
geen vervlakkingsgevaar?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Dammertje wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: In zekere zin had ik niet verwacht dat Georgiew en Schwarzmann het stuk zouden ondertekenen.

De brief is dus ondertekend door wereldkampioenen met een spectrum aan speelstijlen.
geen vervlakkingsgevaar?
Ik ben geen wereldkampioen. Maar met de Delftse Telling (met 2-0, 1,5-0,5 en 1-1) zal ik (nog) vlakker gaan spelen.
Vengaboy

Post by Vengaboy »

Dammertje wrote:

geen vervlakkingsgevaar?
Of ze zijn allemaal bang dat het remise probleem op een andere manier aangepakt zal worden, waar ze helemaal niet voor zijn.
......door politie en dominee geweerd.....
Post Reply