Het aantal HF-plaatsen per provincie.

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Ook nog effe de stand dan:

1. Ludwig en Vos met 12 uit 8
3. Th. Berends, vd Weerdhof, E. van Hierden, J. Hendriksen met 10 uit 8
7. 8 spelers met 9 uit 8
15. 5 spelers met 8 uit 8
9 spelers met een negatieve score.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Dieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Ruurd Wuestman wrote:Gelderland levert de meeste leden en daarmee ook verreweg de grootste bijdrage aan de pot waaruit de HF betaald wordt. Echt onredelijk kun je dat dus niet noemen.
En als die Limburgse dammers echt zo goed zijn, dan zorgt de kampioen toch gewoon dat hij bij de bovenste vier komt? Dan kan er volgend jaar nóg een Limburger naar de HF.
Maar misschien kunnen ze in Limburg beter hun energie stoppen in ledenwerving dan in deze discussies...
Hoe minder erover gesproken of geschreven wordt hoe liever, vindt men in Gelderland, niet onbegrijpelijk.
Ik ben het toch niet helemaal met het huidige kwalificatiesysteem eens. Geld en ledenaantal zijn buitenproportioneel de selectiecriteria geworden.
Ik zou meer voelen voor een soort Halve Finale als bij de schaakbond, met Halve Finale Zwitsers, 11 ronden, misschien meerdere groepen, liefst één, bijvoorbeeld te spelen in Utrecht, mooi zou zijn in de Jaarbeurs, of misschien toch Papendal, een groot evenement met misschien 200, 300 deelnemers, een massaal evenement, waar ook meer propagandawaarde van uit gaat. Vrije inschrijving ook, zodat al die tijdrovende provinciale kampioenschappen niet meer noodzakelijk zijn.
Inschrijfgeld betalen, waardoor beter prijzengeld wordt gegarandeerd.
Wat zou het mooi zijn iedereen kan inschrijven voor een zwitsers toernooi, wie het er echt voor over heeft komt en we hebben dus een soort zomertoernooi maar dan misschien wel met 200 of nog meer spelers, met als inzet bijvoorbeeld 10 plaatsen voor het NK. aangevuld met de nrs. 1 en 2 van het vorige NK (meer niet) en wellicht 2 keuze plaatsen voor sponsor of organisatie. Er komt een hoop ruimte vrij als in provincies niet meer zoveel voorwedstrijden nodig zijn en daar zijn dan weer andere leuke dingen te organiseren.
Dit kwalificatie toernooi zou zelfs een van de huidige zomertoernooien kunnen zijn. Op toerbeurt is dat dan de garantie voor extra deelname dus weer goed voor die betreffende organisaties.
Zwitsers om te plaatsen voor een NK? Mijn gevoel zegt bah. Zie de problemen in Gelderland, als er 10 plaatsen zijn gaat helemaal iedereen op z'n plus 1 score zitten. Ik weet niet of je het Challenge Mondial Stadskanaal nog herinnert. Je weet wel met die verschrikkelijke barrages. Niet dat die uitgesloten zijn bij rondtoernooien,...
GuidoB

Post by GuidoB »

Arjen de Mooij wrote:ik meen dat Clerc zich ook ooit via de DMH geplaatst
In de tijd dat Rob Clerc provinciale wedstrijden speelde, bestond de DMH nog niet eens...
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Arjen de Mooij wrote:
Dieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Hoe minder erover gesproken of geschreven wordt hoe liever, vindt men in Gelderland, niet onbegrijpelijk.
Ik ben het toch niet helemaal met het huidige kwalificatiesysteem eens. Geld en ledenaantal zijn buitenproportioneel de selectiecriteria geworden.
Ik zou meer voelen voor een soort Halve Finale als bij de schaakbond, met Halve Finale Zwitsers, 11 ronden, misschien meerdere groepen, liefst één, bijvoorbeeld te spelen in Utrecht, mooi zou zijn in de Jaarbeurs, of misschien toch Papendal, een groot evenement met misschien 200, 300 deelnemers, een massaal evenement, waar ook meer propagandawaarde van uit gaat. Vrije inschrijving ook, zodat al die tijdrovende provinciale kampioenschappen niet meer noodzakelijk zijn.
Wat zou het mooi zijn iedereen kan inschrijven voor een zwitsers toernooi, wie het er echt voor over heeft komt en we hebben dus een soort zomertoernooi maar dan misschien wel met 200 of nog meer spelers, met als inzet bijvoorbeeld 10 plaatsen voor het NK. aangevuld met de nrs. 1 en 2 van het vorige NK (meer niet) en wellicht 2 keuze plaatsen voor sponsor of organisatie. Er komt een hoop ruimte vrij als in provincies niet meer zoveel voorwedstrijden nodig zijn en daar zijn dan weer andere leuke dingen te organiseren.
Dit kwalificatie toernooi zou zelfs een van de huidige zomertoernooien kunnen zijn. Op toerbeurt is dat dan de garantie voor extra deelname dus weer goed voor die betreffende organisaties.
Zwitsers om te plaatsen voor een NK? Mijn gevoel zegt bah. Zie de problemen in Gelderland, als er 10 plaatsen zijn gaat helemaal iedereen op z'n plus 1 score zitten. Ik weet niet of je het Challenge Mondial Stadskanaal nog herinnert. Je weet wel met die verschrikkelijke barrages. Niet dat die uitgesloten zijn bij rondtoernooien,...
In de jaren zestig en zeventig werden de halve finales van het Kampioenschap van de Sovjet Unie ook gespeeld met Zwitsers systeem.

Over de barrage in de Challenge Mondial 1997 in Stadskanaal waren zelfs Paul Oudshoorn en zijn pupil Kees Thijssen enthousiast.

Ook over de Challenge Mondial 2002 in Jakoetsk (met barrage) heb ik geen wanklank gehoord.

De KNSB, met onvergelijkbaar bekwamer bestuurders dan de KNDB, organiseert haar HF al jaren Zwitsers. Zo heeft elk lid van de schaakbond evenveel kans om in aanmerking te komen voor de ook voor schakers beschikbare NOC*NSF fasciliteiten (de B/status geeft recht op gratis damreisjes naar bijvoorbeeld Curaçao of Jakoetsk). En niet iemand in Gelderland zes keer meer kans dan bijvoorbeeld iemand in Drente, Utrecht, Limburg of Zeeland. Belachelijk!
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Dieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Ruurd Wuestman wrote:Gelderland levert de meeste leden en daarmee ook verreweg de grootste bijdrage aan de pot waaruit de HF betaald wordt. Echt onredelijk kun je dat dus niet noemen.
En als die Limburgse dammers echt zo goed zijn, dan zorgt de kampioen toch gewoon dat hij bij de bovenste vier komt? Dan kan er volgend jaar nóg een Limburger naar de HF.
Maar misschien kunnen ze in Limburg beter hun energie stoppen in ledenwerving dan in deze discussies...
Hoe minder erover gesproken of geschreven wordt hoe liever, vindt men in Gelderland, niet onbegrijpelijk.
Uitstekende ideeën van Hanco en Dieter!
Ik sta er helemaal achter.

Partijen overdag spelen heeft altijd mijn voorkeur. Voor 'werkende mensen' zijn partijen op doordeweekse avonden, zeker als ze (ver) buiten hun woonplaats moeten worden gespeeld, vaak een crime. Ik speel overdag dan ook beter dan 's avonds.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

GuidoB wrote:
In de tijd dat Rob Clerc provinciale wedstrijden speelde, bestond de DMH nog niet eens...
Ach ja, das waar. Maar toch.. ach laat maar.

Hanco, zullen we het NK sowieso maar helemaal zwitsers spelen? En dan op 1 dag ofzo, met rapid.
Eric van Dusseldorp

Arjen de Mooij wrote:
GuidoB wrote:
Ach ja, das waar. Maar toch.. ach laat maar.

Hanco, zullen we het NK sowieso maar helemaal zwitsers spelen? En dan op 1 dag ofzo, met rapid.
Waarom ben jij tegen Zwitsers, Arjen?

Alle 'Zwitserse' toernooien die ik heb meegemaakt, zowel actief als passief, kenden een terechte winnaar. Natuurlijk moet de verhouding aantal rondes - aantal spelers kloppen.
Uiteraard kunnen er weleens spelers 'verrassend hoog' eindigen, maar dat geldt voor (vrijwel) elke toernooivorm. En verrassende (maar daarom nog niet minder onterechte) klasseringen maken dit soort toenooien juist zo leuk.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Eric van Dusseldorp wrote:Alle 'Zwitserse' toernooien die ik heb meegemaakt, zowel actief als passief, kenden een terechte winnaar. Natuurlijk moet de verhouding aantal rondes - aantal spelers kloppen.
Uiteraard kunnen er weleens spelers 'verrassend hoog' eindigen, maar dat geldt voor (vrijwel) elke toernooivorm. En verrassende (maar daarom nog niet minder onterechte) klasseringen maken dit soort toenooien juist zo leuk.
Betekent dat, dat je vindt dat ook het NK of zelfs het WK door middel van een Zwitsers toernooi beslist zou moeten kunnen worden?
Eric van Dusseldorp

Eric Sanders wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Alle 'Zwitserse' toernooien die ik heb meegemaakt, zowel actief als passief, kenden een terechte winnaar. Natuurlijk moet de verhouding aantal rondes - aantal spelers kloppen.
Betekent dat, dat je vindt dat ook het NK of zelfs het WK door middel van een Zwitsers toernooi beslist zou moeten kunnen worden?
Ik zeg daar niet op voorhand glashard nee tegen. Ik zou immers niet weten waarom ik dat zou moeten doen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Arjen de Mooij wrote:
Nee, NK liever rondtoernooi. Maar wat mij betreft af en toe twee ronden op één dag, zodat het echt sport wordt, zie Bijlmertoernooi en Paastoernooi.
HF Zwitsers, ook graag af en toe twee ronden op één dag.
Bij HF Zwitsers, één groep, ben je meteen af van allerlei bemoeials en andere bobos die een correcte verdeling over de vier groepen verzorgen.

Het Studentenkampioenschap voortaan ook niet meer Zwitsers??
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Hanco Elenbaas wrote:
Arjen de Mooij wrote:
Nee, NK liever rondtoernooi. Maar wat mij betreft af en toe twee ronden op één dag, zodat het echt sport wordt, zie Bijlmertoernooi en Paastoernooi.
Bij HF Zwitsers, één groep, ben je meteen af van allerlei bemoeials en andere bobos die een correcte verdeling over de vier groepen verzorgen.

Er is toch een ratingschema voor de verdeling in de halve finales? Studentenkampioenschap kan nogal moeilijk niet zwitsers, het zit immers in het paastoernooi. Verder is dat natuurlijk een behoorlijk minder serieus toernooi dan de halve finales.
Ik heb op zich niks tegen zwitsers, maar wel in titeltoernooien en zeker in plaatsingstoernooien. De winnaar is dan meestal wel terecht, over de nummers 2 t/m 10 kan ik dat niet zeggen. Iemand met een punt minder maar 20 wp meer heeft vaak beter gespeeld dan degen met 1 punt meer en 20 wp minder. En dat komt zo rond die plaatsen nog wel eens voor.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Arjen de Mooij wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Arjen de Mooij wrote:

Er is toch een ratingschema voor de verdeling in de halve finales? Studentenkampioenschap kan nogal moeilijk niet zwitsers, het zit immers in het paastoernooi. Verder is dat natuurlijk een behoorlijk minder serieus toernooi dan de halve finales.
Ik heb op zich niks tegen zwitsers, maar wel in titeltoernooien en zeker in plaatsingstoernooien. De winnaar is dan meestal wel terecht, over de nummers 2 t/m 10 kan ik dat niet zeggen. Iemand met een punt minder maar 20 wp meer heeft vaak beter gespeeld dan degen met 1 punt meer en 20 wp minder. En dat komt zo rond die plaatsen nog wel eens voor.
Waarom hoort niemand dan protesten van deelnemers aan de Challenges Mondial 1997 en 2002?? En waarom klaagt geen schaker over dit systeem in hun HF KvN?
Vraagje

Post by Vraagje »

Het Gelders kampioenschap telde in Ewin van Hierden ook voor 1 juli een 1300-speler, maar hij is onder de 1300 gedaald.

Naar mijn weten zijn er 4 halve-finale plaatsen in het GK te verdienden. Is er nergens een lijst met het aantal plaatsen te vinden???
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Arjen de Mooij wrote:Ik heb op zich niks tegen zwitsers, maar wel in titeltoernooien en zeker in plaatsingstoernooien. De winnaar is dan meestal wel terecht, over de nummers 2 t/m 10 kan ik dat niet zeggen.
Zwitsers is inderdaad niet 100% eerlijk, maar dat is de huidige kwalificatiemethode ook niet, al was het alleen maar omdat veel sterke spelers afzien van individuele kampioenschappen omdat ze geen zin hebben in die rijstebrijberg van voorwedstrijden. Het zijn nu niet de beste spelers die zich plaatsen voor de halve finale, maar de spelers met de meeste tijd.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Hanco Elenbaas wrote: Waarom hoort niemand dan protesten van deelnemers aan de Challenges Mondial 1997 en 2002?? En waarom klaagt geen schaker over dit systeem in hun HF KvN?
De Challenges in 1997 en 2002 werden met een idioot systeem gespeeld: Zwitsers systeem, maar bij gelijk eindigen werd de weerstand genegeerd!?!?!? Een triest gevolg hiervan was dat Valneris (zoals bekend niet de meest getalenteerde sneldammer) tot tweemaal toe werd uitgeschakeld in de barrages. En dat terwijl hij beide keren een loodzwaar programma achter de rug had in het gewone toernooi, in tegenstelling tot vele anderen. Er zijn volgens mij na het eerste toernooi al talloze klachten geweest van de deelnemers over deze mislukte variant van het Zwitsers. Desondanks heeft men gemeend het nog eens te moeten herhalen.

Dat zo'n barrage voor de toeschouwers erg de moeite waard is wil ik wel geloven. Maar dat pleit er volgens mij juist voor dat er meer toernooien met een hoger speeltempo moeten worden gespeeld.
Post Reply