Hoewel het niet de gewoonte is van mij om op dit forum te posten zal ik nu toch een poging wagen om iets bij te dragen aan een topic die ik toch interessant vind, omdat ik vrouw ben en dam [img]
images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het onderwerp van dit topic is ondertussen weer enigszins verschoven naar een onderwerp waarover al eerder is gepost namelijk de motivatie bij meisjes/ vrouwen in het dammen.
Ik wil bij voorbaat aangeven dat ik ook niet zo snel oplossingen heb, maar wil best actief meedenken over de vraag hoe je meer vrouwen geinteresseerd krijgt in het dammen omdat het percentage dammende vrouwen inderdaad erg laag is.
De constatering " dat weinig meisjes de overstap maken naar het vrouwendammen?"vind ik bijvoorbeeld onjuist geformuleerd. Ik denk niet dat je als meisje nadenkt of je doorgaat in het "vrouwendammen" maar gewoon doorgaat met "dammen"!!
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat toen ik stopte met dammen toen ik een jaar of 17 was ik nooit heb gedacht of ik doorging met "vrouwendammen" maar gewoon dacht wil ik nog dammen? Redenen om te stoppen voor mij waren denk ik niet veel anders als de redenen van de jongens van mijn leeftijd die toen ook stopten. Mijn vraag is ook eigenlijk of het percentage uitval bij meisjes groter is als het percentage uitval bij jongens? Mijn vermoeden is dat het percentage uitval ongeveer even groot zal zijn.
Ik denk dat er in het geheel teveel onderscheid word gemaakt tussen meisjes en jongens cq vrouwen en mannen in het dammen ( wat overigens ook een fenomeen is in andere sporten maar iets minder duidelijk in percentages is af te lezen). Mijn persoonlijke ervaring toen ik als meisje damde was dat het altijd werd benadrukt dat ik meisje was en dus maar bij de meisjes mee moest doen. En omdat er zo weinig meisjes damden zat je altijd tegen dezelfde meisjes. Iets wat niet erg stimulerend en motiverend is. Juist het meten met de jongens leverde extra motivatie op. Het gaf mij het gevoel als meisje ook serieus genomen te worden.
Aan de andere kant was (en is?) er het "probleem" het ontbreken van een voorbeeld en daar tegen op kunnen kijken. Als meisje kwam ik weinig in aanraking met de damestop, ten eerste omdat het er al niet zoveel waren, en ten tweede aan die damestop werd weinig aandacht besteed ( in bijvoorbeeld kranten). Dit geldt denk ik nog steeds.
Het idee wat hierboven geopperd werd om de meisjes mee te laten spelen in het NK lijkt me op zich ook geen verkeerd plan maar het lijkt me sterker om de contacten tussen deze top en de meisjes op een andere manier te bewerkstelligen wellicht als onderdeel van de centrale trainingen. Natuulijk moet dat ook in de mogelijkheid en de wil liggen bij deze damestop maar ook financieel gezien bij de KNDB.
Ik denk dat de vraag die gesteld moet worden zou moeten zijn of het belangrijk is dat er een hoger percentage dammende vrouwen gerealiseerd moet worden ja of te nee, en zo ja wat er voor over is om dat te realiseren want om het te realiseren heb je extra inspanningen en extra geld nodig
Een moeilijke vraag met de huidige subsidiebezuinigingen! [img]
images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]