3e EK vrouwen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Henk Stroetinga wrote:MATRJONA NOGOVITSINA (het is even wennen)

Haar naam lees ik ook in het uitslagenboekje van de EDC wat ik in Kluczbork ontving op het EK. Het EK jeugd was in Kluczbork, Hanco, en niet in Mlawa.
Volgens dit boekje is ze (of iemand met dezelfde naam) in 1999 als derde geeindigd in het meisjestoernooi G19.

Als dit om Matrjona gaat was zij toen 8 jaar.............

Misschien dat Alexander hier ook iets meer over weet.
Dan zou ze zelfs 7 jaar zijn geweest !

Kan het niet zijn dat dat meisje dat in 1999 bij de junioren speelde nu in Mlawa speelt? Zijn er foto's van het EK vrouwen waar ze op staat?
AnDa

Post by AnDa »

Ze blijft het verbazingwekkend goed doen.
Volgens mij wordt ze inderdaad getraint door Chertok.
Ze speelde overigens dit jaar mee in het 'Witte Nachten'-toernooi (Sint-Petersburg). Scoorde daar 9 uit 9, en werd in de laatste ronde bijna door mij (ja, zelfs door mij - zei de amateur) onder de voet gelopen.
Ze heeft dus op korte termijn heel veel progressie gemaakt, want enkele maanden geleden was haar niveau toch beduidend lager...
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Zou het in zijn algemeenheid zo zijn dat denksporters (m/v) zo in de leeftijd van 12-14 jaar de meeste progressie maken?
Voorbeelden zijn Sijbrands, Wiersma, (Frank) Drost, (Hans) Jansen en deze Nogovitsina.

Na je dertigste wordt het nooit meer wat, is mijn idee.
Henk Stroetinga

Olessia, Aneta Kinga, Darya en Sarah

Post by Henk Stroetinga »

Image

Olessia Abdoullina (rechts op de foto), de Eurpees kampioene G16, staat in dit EK niet echt in de schijnwerpers.
Op deze foto zit trainer Aleksander Melnikov, om acht uur 's morgens, voor aanvang van de slotronde van het EK jeugd, met zijn complete clubje in het internet cafe. Links Ainur Shaybakov.

Image

Aneta Kinga Petlicka (14) uit Polen, rechts op deze foto, doet overduidelijk mee om ervaring op te doen. Zij vertoeft in de achterste gelederen. Links op de foto Natalia Sadowska.

Image

Darya Tkachenko, op de foto deelneemster aan Den Haag open, voegde zich vandaag bij de twee koplopers.

Image

Sarah Rijgersberg, die in Den Haag toonde, dat ze veel progressie heeft gemaakt, debuteert op het EK vrouwen.
Hier speelt ze tegen Stefan Stapper.

Image

Tot slot van deze serie foto's opnieuw Olessia Abdoullina
Last edited by Henk Stroetinga on Tue Sep 28, 2004 21:31, edited 3 times in total.
hans andriessen

Pupillen, die het bij de vrouwen goed doen, komt meer voor.
In 2001 deed de Letse Evita Zile mee met het WK vrouwen en werd vijfde. Ze was in haar tweede pupillenjaar (dus een jaar "jonger" dan Matrena) en net voor de tweede keer Europees meisjes kampioen bij de pupillen geworden.
Het jaar daarna begon ze dramatisch op het EK jeugd met verlies tegen Laura Andriessen en werd slechts vierde. Zo'n terugval kan ook.

Dat Matrena op haar zevende bij de junioren meespeelde is misschien niet eens zo raar. Het was het eerste EK-jeugd; er was nog geen welpengroep. Er deden slechts 10 junioren mee. Nederland had niet eens meisjes-junioren op het EK! In die omstandigheden kan ik mij een "leerjaar" bij de junioren nog wel voorstellen. Maar het blijft jong. En een derde plaats is toch heel knap.
Henk Stroetinga

Evita Zile en Egle Jankauskaite

Evita Zile (links op de foto) was ook in Kluczbork.
Ze haalde bij de aspiranten geen podiumplaats.
Misschien zou ze ook weer eens aan bijvoorbeeld een EK vrouwen mee moeten doen.....

Image

Onderstaande foto komt uit een oude doos. In 1991 organiseerde Damgenootschap Het Noorden een bescheiden internationaal jeugdtoernooi. De destijds 14 jarige Egle Jankauskaite uit Litouwen behoorde tot de deelnemers.

Image

Ik heb destijds een toernooiboekje gemaakt. Het is daarom leuk dat de naam Jankauskaite de laatste tijd weer regelmatig opduikt. Ik denk dat ze een tijdje niet of nauwelijks heeft gedamd.

Image

De voorspelling van mede organisator (en destijds onderwijzer van de Nassauschool) Dave van den Berg is absoluut niet uitgekomen. Egle was echter een veelbelovend talent. In het jeugdtoernooi deelde ze de eerste plaats in punten met Roeland Oosten. Roeland had aan het eind een weerstandspunt meer verzameld en werd tot toernooiwinnaar uitgeroepen.
Pikant detail is, dat Martin Dolfing als invaller aan het toernooi mee mocht doen. Martin damde op dat moment nog maar zeer kort.
Last edited by Henk Stroetinga on Tue Sep 28, 2004 21:22, edited 3 times in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
Jelena Milshina,
WK 2003 in Zoutelande

Image
Wladimir, Jelena en Maksim Milshin

Image
Darja Tkatsjenko, Den Haag 2004

Image
Darja Tkatsjenko, WK junioren 2002 in Alphen aan de Rijn.
Op de voorgrond Joeri Anikejev vs Cédric Dusart

Image
Tamara Tansikkoezjina

Image
Tanja Chub, eerste vrouw in NK-Finale

Image
Aleksander Getmanski & Olessia Abdoellina, Izjewsk 2001

Image
Olessia Abdoellina - A. Langina, Izjewsk 2001
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

27 wrzesieñ, poniedzia³ek
8.00-14.00- IX Runda
14.30 - uroczyste zakoñczenie

No news?
reiger56

Post by reiger56 »

Darya Tkachenko is Europees Kampioene geworden!
Milshina 2e
Nogovitsyna 3e
Tanya Chub 4e
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Darja Tkatsjenko is Europees Kampioene geworden.

Na overwinning op Tsjestakova eindigde ze met 13 punten alleen aan kop.
Tweede is Elena Milshina ( remise tegen Baltazji ).
Derde is niemand minder dan Matrjona Nogovitsina ( remise tegen Tansikkoezjina )

Tanja Chub is vierde gebleven. Tansikkoezjina - vijfde.
Henk Stroetinga

aanstormende pupillen meiden

Image

Saina Degtereeva

Image

Natalia Sadowska en Ekaterina Kasyan

Image

Mei-Jhi Wu

Image

En natuurlijk Matrena Nogovitsina
Henk Stroetinga

aanstormende pupillen meiden (2)

Image

Tijdens het sneldamtoernooi op het EK in Kluczbork was het Natalia Sadowska die de titel opeiste, zodat ik denk, dat niemand raar op moet gaan kijken, dat nog meer jonge speelsters over enige tijd in de buurt van de gevestigde orde zullen komen.
Lukte het Mei-Jhi Wu tijdens het NK sneldammen 2004 ook al niet om plaats 4 bij de vrouwen te bemachtigen?
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Darya Tkachenko kampioen!!! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Met alle respect voor de vorige dames, eindelijk weer een echt mooie Europees Kampioene [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
De Europese titel lag al wel enigszins in het verschiet voor haar in de toekomst. Dat ze dat dit jaar al waarmaakt verbaast me toch wel!
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
hans andriessen

Hulde voor Sarah Rijgersberg (18 jaar).

Ze is pas op haar vijftiende op de club gaan dammen en heeft geleidelijk haar weg omhoog gevonden. Dankzij veel zelfstudie en slechts een half jaar CDT heeft zij zich uitstekend staande gehouden.
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Tanja Chub klaagt in het AD steen en been.
Over de nederlaag tegen Nogovicina, waarbij ze gewonnen had gestaan.
Maar vooral over de KNVB en de kosten.
Alles had ze zelf moeten betalen.

Het AD merkt nog op dat de 2 sterkste Nederlandse vrouwen ontbraken. Chub: "Voor hen was het financieel natuurlijk niet aantrekkelijk om mee te doen. Omdat de bond niks bijdraagt, kost zo'n toernooi alleen maar geld."
Post Reply