Bezuinigingen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Dieter wrote:waarom sluiten die wilde groningers en friezen zich niet aan, zijn die bang om een paar euro contributie te moeten betalen?
Bang is niet het juiste woord, maar ze willen wel waar voor hun geld. En waarom zou je enige tientallen euro's per jaar betalen als je daar niets voor terugkrijgt? Ik kan me best voorstellen dat mensen die alleen maar een potje voor de onderlinge willen spelen, zich aansluiten bij een wilde bond, en als de KNDB de contributie verhoogt, zullen dat er alleen maar meer worden.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Waarom schaffen we, naast de vrouwentraining, niet ook de toptraining en de subtoptraining af? Volgens het Handboek KNDB zijn dit de deelnemers aan de subtoptraining: Chub, T. Demasure, T. Doumesh, V. Fennema, F. Fijn van Draat, L. Hage, T. Heunen, E. Hoekman, H. Jong, de Klarenbeek, H. Kloosterziel, M. Kromhout, R. Lemmen, J. Meijer, R. Messemaker, B. Mooij, A. de Neven, B. Prinsenbeek, A. van Reenen, E.J. van Schuitema, P. Tjon A Ong, A. Twiest, E.

Heeft iemand het idee dat er iets vreselijks met de damwereld gebeurt wanneer deze mensen niet langer gratis training krijgen?
Er kan nog heel wat dor hout gekapt worden in de damwereld.
Vraagje

Post by Vraagje »

Wat die trainingen betreft, er zijn al damscholen voor (hoofdzakelijk) kinderen in met name Gelderland. Maar misschien willen volwassenen er ook voor betalen als je ze goede training geeft. Voor een goede training (en daarmee bedoel ik dus niet het voor de 80e keer laten zien van die podkowa van Altsjoel tegen die andere dame en de centrumpartij van Sijbrands tegen Andreiko) zou ik bijvoorbeeld best willen betalen, alleen zit ik niet op die subtoptraining.
jelle groeneveld

Post by jelle groeneveld »

bezuinigingen

Gevolg van de overheidsmaatregelen t.o.v. de sportsector.

Het KNDB bestuur noemt in de notulen van de laatste bestuursvergadering een aantal gebieden waarop zal worden gekort.

Hoe gaat de verdere besluitvorming over dit ingrijpende onderwerp, nu er voorlopig geen enkel overlegorgaan beschikbaar is (Bondsraad en een ALV, die opnieuw bijeengetrommeld moet worden)?

Is er een KNDB-beleids/activiteitenplan? Alleen topdammen of ook breedte dammen? Aleen mannen of dames, alleen jeugd of volwassenen?

Hoe worden bij de kortingsmaatregelen de externe denkbeelden (bv die op het Forum) meegewogen.

Het kortingsverhaal mag niet uitsluitend een topdown-history worden!
Last edited by jelle groeneveld on Tue Oct 21, 2003 00:50, edited 3 times in total.
jelle groeneveld

Vraagje wrote:Wat die trainingen betreft, er zijn al damscholen voor (hoofdzakelijk) kinderen in met name Gelderland. Maar misschien willen volwassenen er ook voor betalen als je ze goede training geeft. Voor een goede training (en daarmee bedoel ik dus niet het voor de 80e keer laten zien van die podkowa van Altsjoel tegen die andere dame en de centrumpartij van Sijbrands tegen Andreiko) zou ik bijvoorbeeld best willen betalen, alleen zit ik niet op die subtoptraining.
Uitstekend idee van "Vraagje". Ik zelf ben voor voor opheffing van de beslotenheid van KNDB trainingen. Ik denk aan trainingen toegankelijk voor toeschouwers (vgl voetbal). Geeft meer "sociale" betrokkenheid.
Ik denk ook aan openbare trainingen voor niet-toppers/subtoppers.
Het trainingsmateriaal nu niet voor derden toegankelijk, kan voor het bredere dampubliek beschikbaar worden gesteld.
Alle faciliteiten tegen een bepaalde "toegangsprijs" met inkomsten voor de KNDB.
Last edited by jelle groeneveld on Tue Oct 21, 2003 00:38, edited 1 time in total.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

jelle groeneveld wrote:
Vraagje wrote:Wat die trainingen betreft, er zijn al damscholen voor (hoofdzakelijk) kinderen in met name Gelderland. Maar misschien willen volwassenen er ook voor betalen als je ze goede training geeft. Voor een goede training (en daarmee bedoel ik dus niet het voor de 80e keer laten zien van die podkowa van Altsjoel tegen die andere dame en de centrumpartij van Sijbrands tegen Andreiko) zou ik bijvoorbeeld best willen betalen, alleen zit ik niet op die subtoptraining.
Uitstekend idee van "Vraagje". Ik zelf ben voor voor opheffing van de beslotenheid van KNDB trainingen. Ik denk aan trainingen toegankelijk voor toeschouwers (vgl voetbal). Geeft meer "sociale" betrokkenheid.
Ik denk ook aan openbare trainingen voor niet-toppers/subtoppers.
Het trainingsmateriaal nu niet voor derden toegankelijk, kan voor het bredere dampubliek beschikbaar worden gesteld.
Alle faciliteiten tegen een bepaalde "toegangsprijs" met inkomsten voor de KNDB.
Lijkt me ook een heel goed idee, zo op het eerste gezicht.
Trainingen, op verschillende niveaus, waar liefhebbers tegen een redelijke vergoeding in kunnen participeren.
Ik denk ook aan trainingen op thema-onderwerpen: openingsspel, klassiek, eindspel.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Harm Wiersma (in het boek: 75 jaar KNDB) wrote: In 1967 vond de eerste dam-interland USSR-Nederland plaats. Ons team was nergens en werd met ruime cijfers verslagen. Mogelijk dat deze omstandigheid heeft bijgedragen aan de opzet van een Centrale Training voor topspelers
Waarschijnlijk zijn de trainingen dus opgezet als antwoord op het staatsamateurisme van de USSR. Voor dit koude-oorlogsdenken is tegenwoordig geen enkele grond meer. Afschaffen dus die trainingen, of tenminste kostprijsdekkend voortzetten. Ik verwacht overigens niet dat er veel belangstelling zal zijn voor trainingen als er betaald moet worden. Leer mij dammers kennen.

Jeugdtrainingen hoeven wat mij betreft ook niet buiten schot te blijven. Subsidies alleen voor trainingen waar een 'wervende werking' van uitgaat. Wie topdammer wil worden, doet dat maar op eigen kosten.
jelle groeneveld

Als de denkbeelden over trainingen niet aanslaan, dan bereik je natuurlijk niets. Maar de conclusie dat er geen belangstelling voor training en bereidheid tot betaling ervoor zou bestaan, gaat mij iets te snel. Ik zelf vind training een zeer belangrijk onderdeel van het spel. En nieuwe trainingsomstandigheden (dammend publiek erbij. trainingsmateriaal) werken wellicht wervend.

Iets anders: wat zou men denken van een workshop waar
het nieuwe damprogramma Turbo 4.0 met Flits wordt gedemonstreerd. Zou dat geen publiek trekken in bijvoorbeeld het denksportcentrum in Bunschoten/Spakenburg ondanks een entreeprijs voor de organisatie.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Jan Pieter wrote:Waarom schaffen we, naast de vrouwentraining, niet ook de toptraining en de subtoptraining af? Volgens het Handboek KNDB zijn dit de deelnemers aan de subtoptraining: Chub, T. Demasure, T. Doumesh, V. Fennema, F. Fijn van Draat, L. Hage, T. Heunen, E. Hoekman, H. Jong, de Klarenbeek, H. Kloosterziel, M. Kromhout, R. Lemmen, J. Meijer, R. Messemaker, B. Mooij, A. de Neven, B. Prinsenbeek, A. van Reenen, E.J. van Schuitema, P. Tjon A Ong, A. Twiest, E.

Heeft iemand het idee dat er iets vreselijks met de damwereld gebeurt wanneer deze mensen niet langer gratis training krijgen?
Er kan nog heel wat dor hout gekapt worden in de damwereld.
Misschien is het wel een idee om als eis te stellen dat de getrainde speler elk jaar een stap vooruit doet zodat blijkt dat de training ook daadwerkelijk nut heeft gehad. Op zich is de subtoptraining een nobele poging de top van de nederlandse damwereld wat breder te maken, in praktijk blijven de meeste deelnemers hangen in de subtop, uitgezonderd enkelen waarvan je het van tevoren op je klompen kan aanvoelen: Bas Messemaker, Jasper Lemmen Michiel Kloosterziel (en wie ik dan nog vergeet) zullen in de toekomst zeker het niveau van de subtoptraining ontstijgen, bas heeft dat door zijn NK plaats dit jaar al gedaan.
Desondanks denk ik dat voor veel deelnemers deze training zeer nuttig is, ikzelf heb er tot nu toe in ieder geval een hoop aan gehad. Ik denk dus dat afschaffen van de NST zeker een niveaudaling tot gevolg heeft.
En het is belangerijk dat er genoeg spelers van niveau zijn. Een sport zonder voorbeelden is niet aantrekkelijk voor jeugd. Contributieverhoging heeft misschien ledendaling in Friesland en Groningen tot gevolg, maar afschaffing van trainingen en wedstrijden heeft op de lange termijn verlies van (interesse in de damsport van) actieve leden tot gevolg. Ik weet wel voor welk kwaad ik kies.
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

Zo,

Nu ff een meid aan het woord over de bezuinigheden.

Ik vind het zooooooooo [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] vreselijk dom, dat ze dan de meiden/vrouwen training afschaffen, en dat de meidentoernooi niet mee doorgaan?
Waar moeten wij dan in vredesnaam aan meedoen? Welk toernooi zijn wij goed genoeg voor?????

Laat de KNDB daar maar es antwoord op geven. Want iedereen weet dat de meiden van nu, minder goed zijn dat de jongens, dus niet mee kunnen komen. En dan is het ook niet leuk om elke keer met een toernooi niet bij de eerste 5 te komen, omdat ze gewoon te goed zijn. [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]

Ik vind gewoon dat de KNDB beter moet bekijken waar ze op bezuinigen. Want dit slaat echt alles [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] .
reiger56

Post by reiger56 »

Damkoningin wrote:Zo,

Ik vind het zooooooooo [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] vreselijk dom, dat ze dan de meiden/vrouwen training afschaffen, en dat de meidentoernooi niet mee doorgaan?
Waar moeten wij dan in vredesnaam aan meedoen? Welk toernooi zijn wij goed genoeg voor?????

Laat de KNDB daar maar es antwoord op geven. Want iedereen weet dat de meiden van nu, minder goed zijn dat de jongens, dus niet mee kunnen komen. En dan is het ook niet leuk om elke keer met een toernooi niet bij de eerste 5 te komen, omdat ze gewoon te goed zijn. [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]

Ik vind gewoon dat de KNDB beter moet bekijken waar ze op bezuinigen. Want dit slaat echt alles [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] .
Helemaal mee eens. Er dammen veel meisjes en die zullen snel afhaken als ze zich steeds in de gemengde toernooien net niet plaatsen. Dit gaat jeugdleden kosten. De KNDB zou meer moeite moeten doen om een andere oplossing te vinden. Bovendien is de terugval van de geldstroom in het eerste jaar minimaal, dus waarom direct maar de meisjeskampioenschappen van tafel vegen? In Delft krijgen wij subsidie voor de organisatie van ons 2 jaarlijkse vrouwentoernooi. Dit moet elders in het land toch ook mogelijk zijn voor de voorronden en NK meisjes 2004.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

reiger56 wrote:
Damkoningin wrote:Zo,

Helemaal mee eens. Er dammen veel meisjes en die zullen snel afhaken als ze zich steeds in de gemengde toernooien net niet plaatsen. Dit gaat jeugdleden kosten. De KNDB zou meer moeite moeten doen om een andere oplossing te vinden. Bovendien is de terugval van de geldstroom in het eerste jaar minimaal, dus waarom direct maar de meisjeskampioenschappen van tafel vegen? In Delft krijgen wij subsidie voor de organisatie van ons 2 jaarlijkse vrouwentoernooi. Dit moet elders in het land toch ook mogelijk zijn voor de voorronden en NK meisjes 2004.
Ik ben het met Arjen, prinses en reiger eens. (Sommige) meisjes zijn
het cement in de damwereld. Alle vormen van kndb training en kam-
pioenschappen wegsnijden zonder hier iets tegenover te stellen is
niet de slimste manier van bezuinigen, temeer omdat we nog wel wat
meer van dat vrouwelijke cement kunnen gebruiken! Net als bij de andere
trainingen en kampioenschappen moet kritisch gekeken worden naar de
hoogte van de eigen bijdrage en welke meisjes (enige) aanleg hebben
voor nationale (meisjes)training. Per saldo minder geld naar training en
kampioenschappen, maar in de beleidsvorming meer aandacht voor sti-
muleren van meisjesdammen. In kaart brengen waar uberhaupt vrouwe-
lijke leden zijn en vervolgens deze leden kietelen. Want zelf zijn ze het
beste instrument om het meisjesdammen uit te bouwen en op een hoger
peil te krijgen. Als je vrouwelijke leden hebt, zorg bijvoorbeeld dat ze
ook bij een schooldamtoernooi of kinderdamtoernooi aanwezig zijn of
meehelpen. De meisjes die aan dat toernooi meedoen, hebben dan
meteen een aansprekend damvoorbeeld. Hoe meer dammende meisjes,
hoe groter de kans op een nieuwe Karen van Lith of zelfs Tonia Sijbrands
???!
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Jan Pieter wrote:
Harm Wiersma (in het boek: 75 jaar KNDB) wrote: In 1967 vond de eerste dam-interland USSR-Nederland plaats. Ons team was nergens en werd met ruime cijfers verslagen. Mogelijk dat deze omstandigheid heeft bijgedragen aan de opzet van een Centrale Training voor topspelers
Waarschijnlijk zijn de trainingen dus opgezet als antwoord op het staatsamateurisme van de USSR. Voor dit koude-oorlogsdenken is tegenwoordig geen enkele grond meer. Afschaffen dus die trainingen, of tenminste kostprijsdekkend voortzetten. Ik verwacht overigens niet dat er veel belangstelling zal zijn voor trainingen als er betaald moet worden. Leer mij dammers kennen.

Jeugdtrainingen hoeven wat mij betreft ook niet buiten schot te blijven. Subsidies alleen voor trainingen waar een 'wervende werking' van uitgaat. Wie topdammer wil worden, doet dat maar op eigen kosten.
Mooi niet afschaffen natuurlijk, maar wel kritisch tegen het licht houden.
Voor de echte talenten moet altijd ruimschoots (en financieel onder-
steunde) mogelijkheid zijn zich verder te ontplooien richting visitekaartje
van onze sport. Voor liefhebbende subtoppers kan een substantieel ho-
gere bijdrage (of gehele zelfbekostiging) zeker geen kwaad. Een deel
van de besparingen richting wervende activiteiten is natuurlijk een uit-
tekend idee!
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Ik vraag me af, hebben meisjes van zichzelf minder talent of zijn ze minder bereid hun best te doen om de top te bereiken, oftewel: doet Saskia Veltman (kampioen bij de Junioren meisjes) evenveel aan dammen als Niek Kuijvenhoven?
Even dus apart genomen van de dames als cement van de damwereld: zijn de dames een groep met minder potentieel (net als de visueel gehandicapten [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] ) of niet. Want indien niet dan is het raar dat er speciale meisjeskampioenschappen zijn. We houden immers ook geen kampioenschappen voor mensen met rode haren of voor mensen boven de 100kg.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Arjen de Mooij wrote:Ik vraag me af, hebben meisjes van zichzelf minder talent of zijn ze minder bereid hun best te doen om de top te bereiken
Het juiste antwoord is dat er verschillen zijn tussen mannelijke en vrouwelijke hersenen, waardoor mannen van nature beter kunnen kaartlezen, dammen etc. dan vrouwen.

Het politiek correcte antwoord is dat er geen verschillen zijn, en dat er slechts sprake is van een tijdelijke achterstand. Om aan deze situatie een eind te maken, moeten er extra voorzieningen voor vrouwen getroffen worden.

In beide gevallen hebben de dames recht op een eigen kampioenschap, maar ik vind dat daarbij wel op de verhoudingen gelet moet worden. Voor enige tientallen dammende vrouwen hoef je niet dezelfde voorzieningen te creeren als voor 8000 dammende mannen. Onze Damkoningin kan wel roepen dat dammen niet leuk is wanneer je nooit wat wint, maar heeft ze wel eens bedacht dat dit voor 90% van de dammende mannen de normale situatie is?
Post Reply