Bezuinigingen
-
- Real name: Alexander Presman
Bezuinigingen
bron: http://www.kndb.nl
Besluiten van de bestuursvergadering van 10 oktober 2003
door Leen de Rooij, secretaris
Geen puntenoverwinning bij de halve finales
De commissie die de wijziging in de puntentelling voorbereidde, had het voornemen met een voorstel te komen waarin de nieuwe telling niet alleen voor de finale, maar ook voor de halve finales van het kampioenschap van Nederland zou gelden. Aangezien de halve finales beginnen voordat een besluit door de Bondsraad kan worden bekrachtigd, zullen deze volgens de oude puntentelling worden gespeeld.
Convocatie voor de algemene vergadering
Op 10 januari 2004 zal er een algemene vergadering worden gehouden waarin een voorstel tot wijziging van de statuten zal worden voorgesteld, die eerder genomen besluiten, waaronder de instelling van de Bondsraad, zal moeten bekrachtigen. Er is dus sprake van een AV ' oude stijl', waarin provinciale afgevaardigden beslissingsbevoegdheid hebben. De vergadering is openbaar. Spreek- en stemrecht zal echter uitsluitend worden verleend aan de daartoe aangewezen afgevaardigden van de provinciale bonden.
Financiële consequenties van het bezuinigingsbeleid
De omvang van de bezuinigingen op de subsidies van VWS en de gevolgen voor de KNDB zijn inmiddels nauwkeuriger bekend. Binnen drie jaar wordt de subsidie voor het algemeen functioneren geheel beëindigd. Op de subsidies op projecten is een korting van tien procent van toepassing. Voor 2004 wordt er voor de KNDB in totaal een korting aangekondigd van 11.000 euro. Voor 2005 is dat 30.000 en in 2006 70.000 euro. Daarnaast moet rekening worden gehouden met een vergoeding die betaald moet worden op vermogen dat met de verkregen subsidies is gevormd.
De begroting voor het lopende jaar vertoont een tekort van 20.000 euro. Samen met de korting van 11.000 euro door VWS betekent het dat de begroting aangepast moet worden met 31.000 euro. We ontkomen derhalve niet aan drastische maatregelen.
Op de volgende onderdelen zijn in de begroting bezuinigingen toegepast:
a.Meisjeswedstrijden.
De meisjes kunnen al met alle andere jeugdwedstrijden meedoen. Er komt een overgangsmaatregel voor de trainingen van meisjes aspiranten en junioren, omdat het niveauverschil nog te groot is.
b. Vrouwentraining.
c. Kampioenschap van Nederland. Er worden voortaan geen startgelden meer betaald.
d. Reiskosten.
De reiskosten bij wedstrijden en bij opleidingen worden niet meer vergoed.
e. Reiskosten nationale competitie.
In 2002 kwam 9,5% van de kosten voor rekening van de KNDB. Met ingang van 2004 is uitgegaan van een neutrale omslagregeling.
g. ID- baan. De gesubsidieerde ID- baan van Alex Mathijsen bij het Bondsbureau zal in de loop van 2004 worden beëindigd. Zijn werk zal door vrijwilligers gedaan moeten worden.
h. Interlands.
Er staan voor 2004 geen interlands begroot. Slechts met voldoende sponsoring zijn deze wedstrijden te realiseren.
i. Halve finale vrouwen.
Het kost vaak grote moeite de halve finale bezet te krijgen. De halve finale zal vervallen. Het voorstel is, om vrouwen in volgorde van rating uit te nodigen voor de finale.
Naast bezuiniging op de uitgaven wordt er ook gezocht naar verhoging van de inkomsten. Een spoedige verhoging van de afdracht van de verenigingen aan de KNDB lijkt onontkoombaar. De prijzen van de artikelen in de Bondswinkel worden met vijf procent verhoogd.
Vrouwendammen verliest A- status
Naast al deze tragische berichten bereikte ons ook de onheilstijding dat de vrouwen hun A- status verliezen. Dat heeft ernstige financiële consequenties voor de top van het vrouwendammen.
Bij de mannen dreigde eenzelfde catastrofe, maar door een beroep op de zogenoemde 'hardheidsclausule' werd toegekend. Zo kon de status voor dit jaar gehandhaafd blijven.
Nieuwe secretaris gezocht
Leen de Rooij, de huidige secretaris van de KNDB, heeft aan het bestuur te kennen gegeven dat hij op de bondsraadsvergadering van juni 2004 zijn functie zal neerleggen. Er wordt gezocht naarstig gezocht naar een kandidaat die specifieke vaardigheden heeft om het secretariaat te vervullen. Namen kunnen worden doorgegeven aan het Bondsbureau.
Geen puntenoverwinning bij de halve finales
De commissie die de wijziging in de puntentelling voorbereidde, had het voornemen met een voorstel te komen waarin de nieuwe telling niet alleen voor de finale, maar ook voor de halve finales van het kampioenschap van Nederland zou gelden. Aangezien de halve finales beginnen voordat een besluit door de Bondsraad kan worden bekrachtigd, zullen deze volgens de oude puntentelling worden gespeeld.
Convocatie voor de algemene vergadering
Op 10 januari 2004 zal er een algemene vergadering worden gehouden waarin een voorstel tot wijziging van de statuten zal worden voorgesteld, die eerder genomen besluiten, waaronder de instelling van de Bondsraad, zal moeten bekrachtigen. Er is dus sprake van een AV ' oude stijl', waarin provinciale afgevaardigden beslissingsbevoegdheid hebben. De vergadering is openbaar. Spreek- en stemrecht zal echter uitsluitend worden verleend aan de daartoe aangewezen afgevaardigden van de provinciale bonden.
De omvang van de bezuinigingen op de subsidies van VWS en de gevolgen voor de KNDB zijn inmiddels nauwkeuriger bekend. Binnen drie jaar wordt de subsidie voor het algemeen functioneren geheel beëindigd. Op de subsidies op projecten is een korting van tien procent van toepassing. Voor 2004 wordt er voor de KNDB in totaal een korting aangekondigd van 11.000 euro. Voor 2005 is dat 30.000 en in 2006 70.000 euro. Daarnaast moet rekening worden gehouden met een vergoeding die betaald moet worden op vermogen dat met de verkregen subsidies is gevormd.
De begroting voor het lopende jaar vertoont een tekort van 20.000 euro. Samen met de korting van 11.000 euro door VWS betekent het dat de begroting aangepast moet worden met 31.000 euro. We ontkomen derhalve niet aan drastische maatregelen.
a.Meisjeswedstrijden.
De meisjes kunnen al met alle andere jeugdwedstrijden meedoen. Er komt een overgangsmaatregel voor de trainingen van meisjes aspiranten en junioren, omdat het niveauverschil nog te groot is.
b. Vrouwentraining.
c. Kampioenschap van Nederland. Er worden voortaan geen startgelden meer betaald.
d. Reiskosten.
De reiskosten bij wedstrijden en bij opleidingen worden niet meer vergoed.
e. Reiskosten nationale competitie.
In 2002 kwam 9,5% van de kosten voor rekening van de KNDB. Met ingang van 2004 is uitgegaan van een neutrale omslagregeling.
g. ID- baan. De gesubsidieerde ID- baan van Alex Mathijsen bij het Bondsbureau zal in de loop van 2004 worden beëindigd. Zijn werk zal door vrijwilligers gedaan moeten worden.
h. Interlands.
Er staan voor 2004 geen interlands begroot. Slechts met voldoende sponsoring zijn deze wedstrijden te realiseren.
i. Halve finale vrouwen.
Het kost vaak grote moeite de halve finale bezet te krijgen. De halve finale zal vervallen. Het voorstel is, om vrouwen in volgorde van rating uit te nodigen voor de finale.
Naast bezuiniging op de uitgaven wordt er ook gezocht naar verhoging van de inkomsten. Een spoedige verhoging van de afdracht van de verenigingen aan de KNDB lijkt onontkoombaar. De prijzen van de artikelen in de Bondswinkel worden met vijf procent verhoogd.
Naast al deze tragische berichten bereikte ons ook de onheilstijding dat de vrouwen hun A- status verliezen. Dat heeft ernstige financiële consequenties voor de top van het vrouwendammen.
Bij de mannen dreigde eenzelfde catastrofe, maar door een beroep op de zogenoemde 'hardheidsclausule' werd toegekend. Zo kon de status voor dit jaar gehandhaafd blijven.
Nieuwe secretaris gezocht
Leen de Rooij, de huidige secretaris van de KNDB, heeft aan het bestuur te kennen gegeven dat hij op de bondsraadsvergadering van juni 2004 zijn functie zal neerleggen. Er wordt gezocht naarstig gezocht naar een kandidaat die specifieke vaardigheden heeft om het secretariaat te vervullen. Namen kunnen worden doorgegeven aan het Bondsbureau.
- Teun van de Krol
[img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] Dat zijn geen halve maatregelen. De overheid is niet te vertrouwen elk jaar is het weer anders met regelingen, subsidies en belastingen. Probeer daar maar eens beleid op te maken.
Ik wens de KNDB sterkte en wijsheid om moeilijke tijden de sport overeind te houden. Ik heb geen alternatieve ideeen. Dus als men ergens niet meeeens is graag een alternatief aangeven.
Ik wens de KNDB sterkte en wijsheid om moeilijke tijden de sport overeind te houden. Ik heb geen alternatieve ideeen. Dus als men ergens niet meeeens is graag een alternatief aangeven.
-
Een aardige inkomstenbron zou kunnen zijn: het invoeren van een soort golden membership voor leden voor wie het dammen wat belangrijker is dan gemiddeld en/of voor hen die extra contributiegeld wel kunnen missen.
Ik denk dan aan 50 euro per jaar, maar voor 100 euro zou ik me ook aanmelden.
Als tegenpresentatie zou er gedacht kunnen worden aan (kleine) rechten en voorrechten voor de golden leden; over een invulling hiervan heb ik nog niet nagedacht.
Een ideetje?
Als tegenpresentatie zou er gedacht kunnen worden aan (kleine) rechten en voorrechten voor de golden leden; over een invulling hiervan heb ik nog niet nagedacht.
Een ideetje?
Goed idee. Ik doe dit min of meer al. Ik ben momenteel viermaal lid van de KNDB en betaal dus ook viermaal de bondscontributie. Maar het bovenstaande idee is natuurlijk veel beter.Eric van Dusseldorp wrote:Een aardige inkomstenbron zou kunnen zijn: het invoeren van een soort golden membership voor leden voor wie het dammen wat belangrijker is dan gemiddeld en/of voor hen die extra contributiegeld wel kunnen missen.
Een ideetje?
Ik ben bijvoorbeeld in Noord-Holland alleen maar lid, omdat ik dan mag meedoen aan door de PNHDB georganiseerde wedstrijden. Als dat nu een recht zou zijn van de gold-members (dus het automatische lidmaatschap van alle provinciale dambonden), dan scheelt mij dat eenmaal de clubcontributie. Ik geef dat geld liever in zijn geheel aan de KNDB.
-
-
- Teun van de Krol
Het Vrouwen toernooi bestaat uit drie ronden, knock-out formule. Er wordt begonnen met 16 speelsters geselecteerd volgens het volgende schema. Deze speelsters zijn reeds geplaatst.Bert Zwart wrote:Ik denk niet meer dan 7000.
Ik wil ook wel goldmember worden.
de KNDB heeft vliegensvlug een suikeroom nodig.
de halve finales NK dames afschaffen gaat wel erg ver. Aan de andere kant: hoe zit dat bij het schaken? Daar worden dames ook direct voor de NK uitgenodigd.
De drie ronden worden gespeeld op de volgende data:
1e ronde in het weekend van 14 en 15 februari 2004.
2e ronde in het weekend van 13 en 14 maart 2004.
3e ronde op maandag 15 en dinsdag 16 maart 2004.
De ronden worden gespeeld in het gebouw van Wetterskip Fryslân te Leeuwarden. Het Essent NK(V) 2004 wordt eind juni/begin juli 2004 gespeeld in Leeuwarden.
Het is niet mogelijk af te wijken van de genoemde speeldata.
Het prijzengeld ziet er als volgt uit:
Verliezers eerste ronde € 115,-
Verliezers tweede ronde € 230,-
Verliezers derde ronde € 460,-
Winnaars derde ronde € 345,- plus plaatsing voor het NK Vrouwen 2004
Alle genoemde bedragen zijn inclusief BTW.
Reis en verblijfkosten worden niet vergoed.
- Arjen de Mooij
-
Re: Bezuinigingen
Is het niet wat kort door de bocht van de KNDB om direct het vrouwen/meisjes dammen van tafel te vegen. Als je kijkt naarA.Presman wrote:bron: http://www.kndb.nl
a.Meisjeswedstrijden.
b. Vrouwentraining.
i. Halve finale vrouwen.
de terugloop van inkomsten is dit al op te vangen met 10 euro extra per jaar per lid. Het maakt je ook een stuk zelfstandiger om niet afhankelijk te zijn van subsidies.
-
Hunc...! Prijzengelden bij HF dames? Waar het al zo moeilijk is om speelsters te charteren? Bij de heren zijn er toch geen prijzengelden voor de HF?Teun van de Krol wrote:Het Vrouwen toernooi bestaat uit drie ronden, knock-out formule. Er wordt begonnen met 16 speelsters geselecteerd volgens het volgende schema. Deze speelsters zijn reeds geplaatst.Bert Zwart wrote:Ik denk niet meer dan 7000.
Ik wil ook wel goldmember worden.
de KNDB heeft vliegensvlug een suikeroom nodig.
de halve finales NK dames afschaffen gaat wel erg ver. Aan de andere kant: hoe zit dat bij het schaken? Daar worden dames ook direct voor de NK uitgenodigd.
De drie ronden worden gespeeld op de volgende data:
1e ronde in het weekend van 14 en 15 februari 2004.
2e ronde in het weekend van 13 en 14 maart 2004.
3e ronde op maandag 15 en dinsdag 16 maart 2004.
De ronden worden gespeeld in het gebouw van Wetterskip Fryslân te Leeuwarden. Het Essent NK(V) 2004 wordt eind juni/begin juli 2004 gespeeld in Leeuwarden.
Het is niet mogelijk af te wijken van de genoemde speeldata.
Het prijzengeld ziet er als volgt uit:
Verliezers eerste ronde € 115,-
Verliezers tweede ronde € 230,-
Verliezers derde ronde € 460,-
Winnaars derde ronde € 345,- plus plaatsing voor het NK Vrouwen 2004
Alle genoemde bedragen zijn inclusief BTW.
Reis en verblijfkosten worden niet vergoed.
Als ik dit zo lees, ben ik het wel eens met bepaalde bezuinigingen bij de dames. Zelfs als er geen bezuinigingsnoodzaak is...
Helemaal mee eens, misschien wel nog een verschil maken tussen senioren en jeugd. Het lidmaatschap van jeugd goedkoop houden en de senioren 1 euro per maand verhogen zal ongeveer het genoemde effect hebben van 70.000 euro. We zijn dan nog altijd een heel goedkope sport.Arjen de Mooij wrote:10 euro contributieverhoging = 70000 euro meer per jaar. Voorwaar geen slechte optie.
Natuurlijk moet de KNDB ook wel wat te bieden hebben maar zeker nu steeds meer dammers in KNDB competitie's spelen lijkt me dat voor de meesten toch echt geen bezwaar.
Verder zou er gezocht moeten worden naar een soort van nationale sponsor voor de KNDB, bij andere sportbonden is dat ook heel gewoon, en het NK of de competitie voor teams mag toch best de naam dragen van een sponsor. En als zo'n sponsor dan reclame artikelen maakt gericht op het dammen ontstaat er een win-win situatie. Op zoek naar de sponsors dus.
p.s. waarom sluiten die wilde groningers en friezen zich niet aan, zijn die bang om een paar euro contributie te moeten betalen?
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
In de KNDB-ratinglijst staan 43 vrouwen (waarvan net de helft een rating > 1000 heeft.... ) Dit zijn niet alle dammende vrouwen, maar veel zal het niet schelen.
Uitgaand van 16 (?) speelsters in de halve finale en een stuk of 4 (?) reeds geplaatsten, doet dus ongeveer de helft van alle damsters mee in de halve en/of hele finale. Hoogste tijd om flink te bezuinigen. Het NK moet een toptoernooi zijn, geen breedtetoernooi.
Uitgaand van 16 (?) speelsters in de halve finale en een stuk of 4 (?) reeds geplaatsten, doet dus ongeveer de helft van alle damsters mee in de halve en/of hele finale. Hoogste tijd om flink te bezuinigen. Het NK moet een toptoernooi zijn, geen breedtetoernooi.
- Teun van de Krol