KRANTENARTIKELEN - 2003

Post Reply
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 3 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Kostbare foutzet Van den Bosch

Door onze medewerker

TIEL - Kees van den Bosch is zijn goede klassering in het Gelders kampioenschap kwijtgeraakt. De Culemborgse dammer maakte in de zesde ronde tegen René Vos uit Arnhem een kostbare foutzet. Van den Bosch tastte in een goede stelling in tijdnood mis. Vlak voor zijn fatale blunder miste de speler van Denk en Zet een twee zetten diepe winstgang. Vos nam met zijn fortuinlijke zege de koppositie over. Van den Bosch voert met zeven punten een groepje op de vijfde plaats aan.

Culemborger Reinier Stortelder raakte tegen Rik Keurentjes wel een schijf achterop maar dat nadeel pakte niet verliezend uit. Stortelder kon met twee schijven een opmars naar de damlijn maken en zich daarmee van een punt verzekeren. Stortelder staat met zes punten op de gedeelde veertiende plaats.

Dat is ook de klassering van Dik de Voogd. De derde Culemborger in deze titelstrijd, verloor deze week de ingehaalde partij tegen Evert van de Pol. De omsingeling van De Voogd verliep niet naar wens, bovendien behandelde hij het eindspel niet sterk.

Gerard Zijlema van VTD Tiel was in deze ronde veel te sterk voor Ton Janssen. De hekkensluiter stond op een gegeven moment zelfs drie schijven achter en was volslagen kansloos tegen Zijlema die zijn positie verbeterde.

Laurens Leimena raakte achterop door verlies tegen Huissenaar Joost Hendriksen. In een aantrekkelijk speltype was de positie van Hendriksen superieur. Leimena staat nu, net als clubgenoot Zijlema, met vijf punten op de gedeelde 21e plaats.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 23 september 2003

Post by Hanco Elenbaas »

DC Lent loopt remise mis bij titelkandidaat
Door onze sportredactie

LENT - DC Lent voelde zich na afloop van de competitie - ouverture in de eerste klasse A tegen DVSB, kampioenskandidaat nummer één, de morele winnaar. De Lentse dammers speelden onbevangen en liepen in het spannende treffen net een gelijkspel mis: 11 - 9 verlies.

DC Lent stond in Baarn voor de zware taak om een verschil van gemiddeld 160 ratingpunten per speler te overbruggen. De aanpak van de Lentse formatie lukte wonderwel. Nadat Lianne van Ampting en Rob Everts kansloos van Klaas Bor en Bert Zwart hadden verloren, kwamen de gasten plotseling langszij. De winst voor Anton Janssen en Maarten Nas kwam uit de lucht vallen.

Hun tegenstanders Andrew Tjon A Ong en Piet Karregat hadden bij het vallen van hun vlag één zet te weinig. A Ong had zijn zet wel uitgevoerd maar toen hij met zijn hand naar de klok ging, was de bedenktijd om. Arbiter Davelaar kon niet anders dan verlies constateren. Dat deed hij ook aan het bord van Karregat die het tijdnoodgevecht met Nas niet overleefde.

In die fase leek DC Lent op weg naar de winst want intussen stond ook Eep van Manen kansrijk tegen Paul Sier en had Gerold Kosman goede winstkansen tegen Ruud Kloosterman. Van Manen maakte zijn klus sierlijk af, maar Kosman bleef ergens in tijdnood steken. De remise van de dammer uit Elst werd het keerpunt.

Later in het duel konden Willem van den Berg (tegen de gevaarlijke Francis Tholel) en Gerald Willemsen (tegen de ex-Rus Pavel Iljin) hun nadelige positie niet op remise houden. In de overige twee partijen scoorden Remco van Zelst (plusremise tegen Cees Binnenkade) en jeugdspeler Sander Spaans (puntendeling met Harry Clasquin) een punt.

DVSB-DC Lent 11-9: Klaas Bor-Lianne van Ampting 2-0, Francis Tholel-Willem van den Berg 2-0, Bert Zwart-Rob Everts 2-0, Andrew Tjon A Ong-Anton Janssen 0-2, Ruud Kloosterman-Gerold Kosman 1-1, Paul Sier-Eep van Manen 0-2, Piet Karregat-Maarten Nas 0-2, Harry Clasquin-Sander Spaans 1-1, Pavel Iljin-Gerald Willemsen 2-0, Cees Binnenkade-Remco van Zelst 1-1.
Hanco Elenbaas

Rotterdams Dagblad, Maandag 29 September 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Grootmeesters geven schakers en dammers weinig kans

Door Marlies van Leeuwen

Capelle aan den IJssel _ Na enig nadenken zet de 7-jarige Divano Hernandes zijn loper een paar vakjes verder. Vragend kijkt de jongste schaker in het simultaantoernooi van de Capelse Rotary Club naar schaakgrootmeester Jan Timman. De schaakkampioen is onverbiddelijk; een schaakstuk verdwijnt van het bord. Timman loopt verder, naar de volgende simultaanspeler. Ook daar verdwijnen langzaam aan de stukken van het bord. Divano ziet de lol er wel van in. ,,Ik ben voor de zomervakantie pas echt begonnen met schaken bij een vereniging. Tegen zo iemand kan ik natuurlijk nooit winnen.''

Boven in de foyer van het Isala Theater damt wereldkampioen Harm Wiersma tegen zo'n 25 tegenspelers. Michel Prins (11) denkt dat hij wel een kans maakt. ,,Ik ben kampioen van damvereniging De Lier. Ik heb al een tactiek bedacht,'' vertelt hij trots. Zijn collega-tegenspelers lachen hartelijk om de wijsheid van de prille tiener. ,,Hij houdt de moed erin, dat is goed. Want tegen zo iemand als Wiersma kan niemand op,'' weet Michels buurman.

Michel heeft zowel zijn vader als opa zover gekregen om ook mee te spelen. Soms rent hij naar ze toe, als Wiersma net klaar is met zijn zet op Michels bord. ,,Pap, het beste kan je nu dit doen.'' En wijst de stappen aan die de beste kansen geven. De overgrootvader van de elfjarige zit ook aan een dambord, maar speelt niet. ,,Ach nee, mijn achterkleinzoon speelt me met drie zetten van het bord af. Maar ik geniet ervan om hem, mijn zoon en kleinzoon te zien spelen.''

Tussen de dammers bevindt zich ook dr. Arnold Oranje van het Sophia Kinderziekenhuis. Voor zijn project - het helpen van kinderen met grove huidafwijkingen - is het hele schaak- en damtoernooi georganiseerd. Tachtig bedrijven hebben een schaak- of een dambord gesponsord voor vijfhonderd euro. Dat geld gaat rechtstreeks naar het project van Oranje. De arts heeft net veertigduizend euro in ontvangst mogen nemen. ,,Mijn dag kan niet meer stuk, ook niet als ik verlies met dammen. En die kans acht ik groot,'' lacht Oranje.

Beneden bij de schakers is de sfeer een stuk serieuzer. ,,Er zijn behoorlijk wat mensen die echt kunnen schaken. Er zit ook een aantal mensen van schaakverenigingen,'' legt Theo de Graaf van de Rotary en oud-Tweede Kamerlid voor de LPF uit. ,,Iedereen kan wel een beetje dammen, maar het is toch een beetje dode denksport. En als je een verkeerde zet doet, veegt Wiersma heel het bord leeg.''

De Graaf is zelf een fervent schaker. Hij kent Jan Timman vrij goed, maar heeft nog nooit van hem gewonnen. ,,Dat is ook bijna onmogelijk. Als Jan wil winnen, dan wint hij.'' Toch houdt De Graaf zijn bord geconcentreerd in de gaten. Niet geschoten is altijd mis, lijkt hij te denken.

Afvallers
Ondertussen is de eerste schaker afgevallen. Bij deelnemer Fakkel ging het in de opening al fout, dus hij had zijn nederlaag al zien aankomen. ,,Ik schaak wel vaker in dit soort simultaanwedstrijden, maar zo snel heb ik nog nooit verloren.'' Hij blijft nog even zitten op zijn plaats en kijkt mee op het bord van zijn buurman.

Even later staat ook de vader van Divano schaakmat. ,,Gelukkig ben ik niet als eerste, maar als zevende afgevallen,'' zegt hij opgelucht. Het ging al de hele tijd beter met zijn zoon dan met hem, verklaart hij. Toch is Divano de volgende die afvalt. Eindelijk kan het schaaktalentje weer rondrennen, want zo'n simultaantoernooi is een lange zit. ,,Ik ga nog wel verder met schaken hoor,'' verzekert Divano de omstanders.

Bij de dammers is de sfeer ronduit gezellig. Wiersma ziet de wedstrijd niet meer echt als wedstrijd, maar meer als demonstratie. Als iemand een foute zet doet, dan legt Wiersma het schijfje weer terug. ,,Denk daar maar even over na, anders heb ik je in een stap uitgespeeld.''

Een tijdje later spreekt Wiersma met vier mensen een remise af. Onder anderen Arnold Oranje en de jonge damkampioen Michel Prins blijft een nederlaag bespaard. Wiersma deelt diploma's uit aan de gelijkspelers.

Voor de 35 schakers komt het einde ook in zicht. Timman zet 29 mensen schaakmat, komt met vijf schakers remise overeen en moet zowaar in één deelnemer zijn meerdere erkennen. De gelukkige is. . . Rotary-lid Theo de Graaf. ,,Hij vergiste zich. Hij vergiste zich in het spel met mij. Heb ik toch een keer van Jan gewonnen.''
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 7 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

DOS boekt nuttige zege in Middelburg
MIDDELBURG | In en tegen Middelburg hebben de dammers van het Delftse DOS een zeer nuttige overwinning behaalde (7-13). Voor het derde achtereenvolgende jaar kreeg DOS een uitwedstrijd tegen de Zeeuwen toegewezen. Evenals in de twee voorgaande jaren boekte de Delftse club een overwinning.

De overwinning was nuttig, omdat dit seizoen een versterkte promotie naar de landelijke eerste klasse is ingevoerd. Maar liefst vier teams promoveren. Middelburg is in de strijd om promotie één van de belangrijkste concurrenten.
De Delftse kopmannen Geert Prinsen en Henk de Witt speelden een matte partij. Hun tegenstanders hadden echter zoveel respect dat zij vroegtijdig en vrijwel gelijktijdig remise aanboden in een voor hen voordelige stelling. Prinsen en De Witt namen het aanbod in beraad en maakten een wandelingetje langs de borden. Wat zij zagen beviel hen en zij accepteerden beiden de puntendeling.
Op dat moment had de 11-jarige Frerik Andriessen zijn partij al gewonnen. Andriessen voerde eerst een damcombinatie uit. De dam werd afgenomen, maar dat kostte zijn tegenstander wel een schijf. De jeugdspeler, die binnenkort de bronzen sportspeld van de gemeente Delft krijgt omdat hij Nederlands sneldamkampioen werd bij de pupillen, voerde de stand als een routinier naar winst.

Ed Holstvoogd was een half jaar uit de roulatie geweest wegens ziekte, maar had geen last van gebrek aan wedstrijdritme. Hij overvleugelde zijn tegenstander zowel positioneel als combinatief. Lou Dijkxhoorn, op het laatste nippertje invaller voor de door griep gevelde Jan Weerheijm, maakte zijn faam als bedwinger van sterke spelers weer waar. Zijn laatste tien invalbeurten eindigden alle in remise.

Alfred van Lenthe speelde een fraaie omsingelingspartij en overklaste zijn tegenstander. Christien Fung had het moeilijk. Zij kwam een schijf achter. Na een fata morgana van haar tegenstander kreeg zij eerst zomaar de schijf terug in de schoot geworpen. Daarna bereikte zij met goed spel een gewonnen eindspel. Na een verkeerde tempozet werd de partij toch remise.

Thomas Wielaard bereikte een gewonnen positie, kon kiezen uit diverse winstplannen, maar koos net de verkeerde. Er kwam een doorbraakfinesse in de stelling die hij niet meer kon pareren, zodat hij de partij zelfs nog verloor. Loek Tillemans maakte remise in een spannende partij met wisselende kansen.

Maurits Pruysen liep in een klassieke partij tegen zijn tegenstander vast op het middenbord. Hij probeerde zich met een bekend schijfoffer nog te redden, maar Pruysen maakte de partij uit met een vernietigende combinatie.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 7 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

DES Lunteren gaat in foutenfestijn onderuit
Door onze sportredactie

EDE - De dammers van DES Lunteren kwamen tegen De Oldehove uit Leeuwarden in een sterke opstelling achter de borden om de nederlaag tegen Troesoe recht te zetten. Toch ging de ploeg in een foutenfestijn onderuit: 9 - 11.

DES blijkt uit vorm. Het eerste verlies was voor Aalt van de Kuilen die een standaardwending over het hoofd zag en blunderde. Robert Westerink werd door de sterke Klaas-Hendrik Leijenaar overklast en Richard Cousijnsen leed schijfverlies tegen Jan Algra.

De positieve verrichtingen waren van Evert van de Pol en Hermen Kroesbergen. Van de Pol kwam tegen Richard Koot sterk voor de dag en won. Bij Kroesbergen ging tegenstander Johan Lemstra opzichtig in de fout. Bij die twee zeges bleef het voor DES.

De puntendelingen kwamen van Ronald van de Beek, Arjan van Galen, Daniël Merkus, Erwin van Hierden en Marcel Monteba. De remise van Van Hierden was opvallend. Met een schijf meer tastte hij mis: het breekpunt in de wedstrijd. Monteba ontsnapte aan verlies omdat zijn opponent het eindspel niet kende.

De verre uitwedstrijd tegen Franeker had voor WSDV een desastreus verloop: 13-7. De Wageningers boekten geen enkele zege en beten aan drie borden in het stof tegen de Friese toppers.

De ellende begon bij Evert Evers, die veel tijd investeerde, maar na een slag naar dam een schijf achterraakte en verloor. Die nederlaag werd gevolgd door verlies van Geert van Dijk tegen Foeke Tiemensma. Die tegenslagen kwam WSDV niet te boven. Johan Sterrenburg had beter spel tegen Willem Leijenaar, maar vond geen winnend plan. Ook voor Arie Janssen van Doorn lagen er tegen Hans Zondervan mogelijkheden, maar ook hier bleef de winst uit.

Net als bij Simon Oosting en Mark Sanders. Hun partijen leidden, net als die van invaller Jaap Vink, Henk Kleinrensink en Laurens Leimena tot remise. Derk Kleinrensink was de derde verliezer. Na schijfverlies in het middenspel leek hij tegen Sjoerd Huitema op remise af te gaan, maar na een gemiste theoretische remisestelling was het over en uit.

De nederlaag van BDV Bennekom bij de reserves van Apeldoorn (11-9) was onverwacht en onnodig. Hans Robben zorgde voor een vliegende start door André Kamphuis binnen tien zetten te kloppen. Later was het Coen Bommel die de voorsprong van Apeldoornse wegwerkte. Hij won met een slagzet van Jaap Knipper.

Eerder verloor BDV de partijen van Remco Blomsma en Johan de Haas, die op dierendag 't haasje was toen hij een onverwachte dreiging niet kon pareren. Remises waren er voor Frans Lamers, Chris Versteegen, Anders van Heusden en Gerrit Stunnenberg.

Bij de 8-8 leek BDV winstkansen te krijgen. Die gingen verloren omdat Gerrit Alink remise miste door een verkeerd offer en de jeugdige Ingrid de Kok na dik vijf uur spelen niet de sterkste voortzetting koos, zodat ze in de puntendeling moest berusten.
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 9 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Damsimultaan bij jarig EDC met Ton Sijbrands
ENSCHEDE - Oud-wereldkampioen Ton Sijbrands komt zaterdag naar Enschede voor het geven van een damsimultaan. Sijbrands is gestrikt ter gelegenheid van de viering van het zeventigjarig bestaan van de Enschedese Damclub (EDC).

De aanwezigheid van Sijbrands bij verjaardagen van deze vereniging begint zo langzamerhand traditie te worden. Want ook bij het vijftig- en zestigjarig jubileum was deze damlegende, die bij het recente wereldkampioenschap op de vierde plaats eindigde, present. De simultaan begint morgenmiddag om twaalf uur en wordt geopend door de Enschedese wethouder én topdammer Jeroen Goudt. Het is de bedoeling dat Sijbrands (53) het tegen zo’n veertig Enschedese dammers zal opnemen. De marathonpartij zal naar schatting vier uur duren. Plaats van handeling is café restaurant Gerritsen aan de Voortsweg.
Hanco Elenbaas

Apeldoornse Courant, 10 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Goede afspraken zijn noodzakelijk voor een partijtje dammen bij SSS
van een onzer verslaggevers

10 OKTOBER 2003 - KAMPEN - De spelers van damclub SSS merken dat er ook nadelen zitten aan de op de jaarvergadering gemaakte keuze tot kleinere klassen. Het tijdig maken van afspraken blijkt een vereiste te zijn om een tegenstander aan te kunnen treffen. Enkele spelers hadden het goed geregeld en speelden zonder uitzondering een leuke partij.

Herman Brink plaatste met wit een doorstoot via 29-23 en blokkeerde daarmee de niet ontwikkelde lange vleugel van Nico Engelsman. Deze kwam in tijdnood en verloor. Teun van Gelder en Harwin Reuvekamp speelden een open partij gelardeerd met eenvoudige combinatiemogelijkheden. De strijd bleek onbeslist. Wel winst was er voor Johan Wezenberg die in de eindfase Arie Heikoop toch nog positioneel op de knieën dwong. De Leeuw en Spijkerboer hielden elkaar in evenwicht en besloten misschien wat lichtvaardig tot remise terwijl er nog mogelijkheden tot meer aanwezig leken. Lok kwam een schijf voor maar Toeter speelde de juiste zetten om positioneel compensatie af te dwingen. Toch leek Lok te winnen maar hij overzag bij het slaan met zijn dam de winnende slagkeuze. Sollie kwam op schijfwinst tegen Willem Visscher jr. die echter keurig profiteerde van enige terreinwinst.

Het werd remise. Potkamp kwam ook al op schijfwinst, maar Teune kreeg tegen het einde van de partij een kans op een lichte combinatie naar dam, waardoor de mogelijke winst toch nog voor Potkamp in verlies resulteerde. De langste partij werd door Juffer en Last afgebroken vanwege tijdnood.
DeletedProfile

Re: De Gelderlander, 3 oktober 2003

Post by DeletedProfile »

Hanco Elenbaas wrote:Kostbare foutzet Van den Bosch

Door onze medewerker

Culemborger Reinier Stortelder raakte tegen Rik Keurentjes wel een schijf achterop maar dat nadeel pakte niet verliezend uit. Stortelder kon met twee schijven een opmars naar de damlijn maken en zich daarmee van een punt verzekeren. Stortelder staat met zes punten op de gedeelde veertiende plaats.
arme ik, maar anton waarom schrijf je zo? Het was een winstpoging door middel van de ouderwetse coup Philippe. De winst was ook aanwezig voor mij [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

rijmer wrote:arme ik, maar anton waarom schrijf je zo? Het was een winstpoging door middel van de ouderwetse coup Philippe. De winst was ook aanwezig voor mij [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
diagrammetje?
DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

Eric Sanders wrote:
rijmer wrote:arme ik, maar anton waarom schrijf je zo? Het was een winstpoging door middel van de ouderwetse coup Philippe. De winst was ook aanwezig voor mij [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
diagrammetje?
[img]http://fmjd.org/dias/save/10663816298.png[/img]
Rik speelde hier 36-31? waarna ik te lang nadacht en te weinig tijd overhield voor het lastige afspel, de winst was er hoogstwaarschijnlijk wel!
Maar ik dacht zo lang, omdat ik niet kon geloven dat Rik zo simpel in een coup Philippe kon lopen 17-21!
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Tweede uitglijder voor dammers Denk en Zet
Door onze medewerker

CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet zullen dit seizoen op het tweede plan spelen. De landskampioen van vorig jaar gleed tegen Schiedam voor de tweede keer uit. Na het verlies tegen Hijken in de openingsronde liep het opnieuw niet: 7 - 13 verlies.

DAMMEN

Landelijk ereklasse

Denk en Zet-Schiedam 7-13

De klap kwam hard aan in Culemborg. De spelers van Denk en Zet konden zich niet herinneren dat ze wel eens vijf verliespartijen in één wedstrijd hadden moeten incasseren. Vooraf werd tegen Schiedam juist een spannend treffen verwacht. Die voorspelling kwam niet uit want de Schiedammers speelden de thuisclub naar een kansloze nederlaag.

Bas Messemaker leed als eerste een nederlaag. Hij kwam aan bord 10 tegen Anton van Berkel tot een kansrijke stelling maar blunderde in tijdnood vreselijk. Evgueni Vatoetin trok via winst aan bord 9 op Arie van de Weteringh de stand recht. De Schiedammer had een slagzet gemist en vond ondanks veel denkwerk de remise niet.

Alexander Boulatov ging aan bord 4 onderuit tegen supergrootmeester Anatoli Gantwarg. Boulatov reageerde niet alert op een centrumdoorstoot en verloor in de tijdnoodfase.

Ook Tjeerd Harmsma kon het niet bolwerken. Aan bord 5 voerde grootmeester Rob Clerc de druk op. Clerc maakte het in tijdnood met een leuk offer af. Boudewijn Derkx had aan bord 1 tegen theoreticus Frits Luteyn een kwade middag. Na goed spel voor de Culemborger volgde een fout en keerden de kansen. Derkx hield de remise met kunst en vliegwerk binnen bereik.

Kees van den Bosch ontmoette aan bord 3 denksportcoryfee Ron Heusdens. De deelnemer aan het jongste WK profiteerde van enkele foutjes van de Culemborger. De derde fout was beslissend. Jan Peter Patist had aan bord 8 tegen Tanja Chub een voordelig eindspel op het bord. Dat bleek voor Chub nog net remise.

Ook bij Dik de Voogd aan bord 7 tegen Dirk van Schaik junior keerden de kansen. Het eindspel was theoretisch nog gewonnen voor Dik maar hij kende het patroon niet. De Voogd liep zelfs nog in een finesse en stond met lege handen. Jeroen van den Akker verkleinde aan bord 2 de achterstand via winst op Waldo Aliar. De Schiedammer moest in arren moede een slag naar dam toestaan. Dat leidde tot een eindspel dat voor Aliar ook geen kansen op remise meer bood.
Hanco Elenbaas

De Twentsche Courant Tubantia, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Damburcht kraakt in zijn voegen
Noodkreet uit Westerhaar
Door René Banierink

Het doet in Westerhaar pijn aan de ogen. Maar het staat er echt na drie speeldagen in de ereklasse: 12. (en laatste) Witte van Moort/Denk en Zet. Wat is er mis in de Overijsselse damburcht?

Het is even voor drie uur, zaterdagmiddag, in het Denksportcentrum aan de Asterstraat. Buiten schijnt de herfstzon uitbundig, binnen heerst serene rust en tikken de wedstrijdklokken er vrolijk op los. Een geluid dat slechts af en toe wordt onderbroken door het knisperen van een boterhamzakje of de kuch van een opkomende verkoudheid. Kortom, het lijkt een zaterdag zoals alle tijdens de damcompetitie in de ereklasse.

Maar de schone schijn bedriegt. En niet alleen omdat de stilte plotsklaps wordt verstoord door een noodkreet uit de entree van het Denksportcentrum. Een luidkeels ‘aaaaarrrggghhhh’, gevolgd door een hartgrondig ‘verdomme’ zou menigeen doen vermoeden dat er meer dan een damoffer werd gebracht. Maar de achttien overgebleven dammers in de speelzaal verwelkomen het intermezzo in de gedachtenarbeid met een collectieve glimlach. Ze weten maar al te goed van wie de schreeuw afkomstig is. Van Gabriël Heerema, speler van het bezoekende Apeldoorn die even tevoren met tegenstander Marino Barkel de zaal heeft verlaten. Heerema heeft zich op een afgrijselijke manier te grazen laten nemen door Barkel. De laatste kan zijn lol daarover niet op. ‘Hij was helemaal gefixeerd op een eigen drie-om-drie ruil maar ik was hem net een stap voor met die van mij.’ En dat was meteen einde partij en de eerste zege voor Barkel dit seizoen en voor Westerhaar deze middag. En die is meer dan welkom, weet Barkel, product van eigen kweek. Want Westerhaar is in nood. De meervoudig landskampioen, de ploeg die vrijwel ieder jaar meedoet om de titel, vorig jaar zo ongeveer tot op de laatste dag, begon het seizoen met twee nederlagen en wist zich daarmee al gelijk kansloos voor de titel. Die constatering op zich doet al pijn in Westerhaar, waar succes net zo gewoon is als botsautootjes op de kermis.

Dus is de prangende vraag in de Overijsselse damburcht: wat is er in vredesnaam mis? Barkel, al filosoferend: ‘Er wordt minder gespeeld, in de dubbele zin van de betekenis. Een aantal heeft minder gedamd van de zomer en het dammen op zich is daardoor ook minder.’ Paniek? Nee, die is er niet, volgens Barkel. ‘Het kan nog wel komen. Misschien vandaag al. Mark Podolski staat een schijf voor en Peter Schuitema heeft zowaar Tsjizjov in een omsingeling. Maar’, zo voegt hij er direct aan toe: ‘Wat zegt het? Peter is Drents kampioen, Tsjizjov negenvoudig wereldkampioen.’

De strijd in de grote zaal gaat door en nadat Laurens Fijn van Draat een remise is overeengekomen met Hendrik van der Zee, zorgt Gerlof Kolk voor de tweede zege door Gep Leeflang te verschalken. Het brengt de stemming erin. Kolk: ‘We moeten ook niet te pessimistisch zijn. De eerste wedstrijd was tegen Huissen, de topfavoriet en toen hebben we niet zo slecht gespeeld, ook wat pech gehad. Oké, vorige week tegen ADG, dat had niet mogen gebeuren. Die hebben een paar zwakke spelers en daar moet je gewoon van winnen. Doe je dat niet, dan weet je dat het moeilijk wordt.’ Hij heeft deze ochtend de grote man van het Westerhaarse dambolwerk, voorzitter Johan Huls nog aan de lijn gehad. ‘Hij zei dat het vandaag toch wel moest gebeuren. Ik heb hem gezegd dat het ook ging gebeuren. En het gaat ook gebeuren.’

Maar alvast niet voor Edwin Twiest, een andere local hero. Hij verliest voor de derde keer op rij, dit keer van Alexander Presman. ‘Kijk welke tegenstanders ik heb gehad: eerst Baljakin, toen Sijbrands en nu Presman. De gemiddelde rating van die drie ligt tegen de 1600.’ Ter verduidelijking: hij zit zelf op 1348. Mark Podolski is de hoogste in rang bij Westerhaar, met 1537. Dat zegt niet alles maar wel een beetje, meent de Duitser, die overigens zelf ook te weinig heeft gedaan van de zomer. ‘De meeste andere ploegen hebben zich duidelijk versterkt. Bij ons is er wel iets veranderd, we zijn er niet zwakker maar ook niet sterker op geworden. Westerhaar kiest meer voor eigen kweek en daar is niks mis mee. Maar dan moet er wel naar gespeeld worden’, legt hij de vinger op de zere plek nadat hij tegenstander Spanjer kansloos heeft gelaten. ‘We moeten meer als team spelen. Er zijn er teveel die, zelfs tegen sterkere tegenstanders, voor de winst willen spelen waar 1-1 ook genoeg is. Spelers die dat konden en wilden, hadden we voorheen meer. De zekerheid ontbreekt.’

Dat weerspiegelt zich in de uiteindelijke uitslag 10-10, na slechts twee remises. Het eerste punt is binnen, maar daar houdt het dan ook wel mee op, blijft Podolski kritisch. ‘Er waren drie partijen bij waarin we heel veel geluk hadden. We spelen niet goed genoeg. Ik speel af en toe partijen die nergens op lijken. Dan verlies ik misschien niet maar als Sijbrands ze zou zien, zou hij zeggen: zo spelen beginnelingen.’

Buiten is de zon inmiddels achter de huizen verdwenen.
Hanco Elenbaas

Apeldoornse Courant, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

Zwaarbevochten gelijkspel voor dammers DCA
van een onzer verslaggevers

20 OKTOBER 2003 - APELDOORN - Damclub Apeldoorn wilde bloed zien, maar het scheelde weinig of DCA kon zaterdag zelf de wonden likken. Mede dankzij Alexei Tsjizjov sleepte DCA een 10-10 uit het vuur in Westerhaar. Ondanks het puntverlies staat de ploeg na drie ronden tweede.

In het tweede seizoen dat DCA uitkomt op het hoogste niveau is de ereklasse sterker dan ooit. Voormalig landskampioen Witte van Moort stond na twee ronden puntloos onderaan, DCA nog zonder puntverlies.

De Apeldoorners konden negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov inschakelen en hadden een walk over tegen Witte van Moort in gedachten om de positie te verstevigen. Met verder de grootmeesters Alexander Presman, Auke Scholma en Hendrik van der Zee en voormalig WK-deelnemer Gerrit Boom stelde DCA de sterkste ploeg uit zijn historie op.

Dat bleek geen garantie voor succes. Zaterdag 18 oktober ging voor DCA de geschiedenis in als de dag van de blunders. Gabriël Heerema kreeg een eenvoudige combinatie voor de kiezen en ook Gep Leeflang blunderde. Doordat Herman Spanjer een onverantwoorde damcombinatie nam en Boom onnodig onderuit ging, keek DCA tegen een reusachtig probleem aan. Vier nederlagen in één wedstrijd; in de eerste twee wedstrijden was er slechts één partij verloren gegaan.

Het moest zaterdag van ver komen voor DCA. Van vlakbij het Oeral-gebergte, waar Alexei Tsjizjov woont in Izjevsk. De Rus verkeert in topvorm en was in Nederland om deel te nemen aan het Bijlmertoernooi, waar hij gisteren als koploper de beslissende wedstrijd nog voor de boeg had tegen Ton Sijbrands. Tsjizjov speelde voor zijn ploeg een riskante partij tegen voormalig NK-finalist Peter Schuitema en pas in het late middenspel werd duidelijk dat Schuitema met de rug tegen de muur kwam te staan. Na vijfenhalf uur spelen moest de vierde Witte van Moort-speler capituleren.

‘Goed dat je erbij was‘, kreeg Tsjizjov van zijn ploeggenoten te horen. De oud-wereldkampioen glunderde. In de waan dat hij zelfs de overwinning voor zijn ploeg had binnengehaald. Dat het ‘slechts‘ 10-10 was (‘Hè, heeft ook Boom verloren?‘) was voor Tsjizjov een domper op de vreugde.

Een dag later was het triomfgevoel er wel. Door remise in de slotronde tegen Sijbrands schreef hij het Bijlmertoernooi op zijn naam.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

NAALDWIJK
Damveteraan Fred Ivens is apetrots op bronzen medaille bij Europese titelstrijd voor 50-plussers
AMSTERDAM | Fred Ivens koestert apetrots zijn bronzen medaille. De Naaldwijkse dammer eindigde als derde op het Europese kampioenschap voor 50-plussers en scoorde tevens een internationale meesternorm.

Halverwege leidde Ivens nog de dans samen met de Rus Petochov, die het toernooi uiteindelijk zou winnen. Tweevoudig oud-wereldkampioen Tsjegoljev moest nipt met het zilver genoegen nemen.

Ivens hield de Litouwse grootmeester Zalitis en de voormalige Sovjet-toppers Pomeranets en Gersjt achter zich. "Ik heb zelfs de zwaarste tegenstanders gehad van allemaal. Zes van hen hebben een of meer keer meegedaan aan de finale van het kampioenschap van de Sovjet-Unie. Dat was in die tijd sterker bezet dan het wereldkampioenschap", aldus Ivens die veel complimenten over zijn spel kreeg, zelfs van zijn voormalige trainer oud-wereldkampioen Ton Sijbrands.
In de laatste ronden stokte zijn productie wel. Hij verloor na een heroïsch duel van zes uur van Tsjegoljev, liet tegen Gersjt en Zdovoriak de winst lopen maar had ook puur mazzel dat Takhman tot zeker twee keer de winst liet lopen.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 20 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas »

DAMMEN | Ereklasse
Tomahaôk/ Westland onderuit in Amsterdam
AMSTERDAM | In de uitwedstrijd in Amsterdam liepen de Westlandse dammers tegen hun eerste nederlaag van het seizoen aan. Hiltex won de wedstrijd met 12-8.

De opstelling van beide teams zorgde voor een aantal opmerkelijke paringen. De grootmeesters Thijssen en Samb, en Ndojofang en Jansen werden aan elkaar gekoppeld. Dit bleek exact gelijk aan de slotronde van het Bijlmertoernooi, dat de volgende dag gespeeld zou worden. In deze slotronde strijden Tsjizjov en Sijbrands overigens om de toernooioverwinning.

Ondanks dat de profdammers dus al de gehele week in de zeer sterk bezette grootmeestergroep van het Bijlmertoernooi gespeeld hadden, wisten ze het toch op te brengen om ook nu een spannende en interessante partijen op te zetten. Zowel Thijssen als Jansen wisten het beste van het spel te krijgen, maar helaas lukte het geen van beide een beslissing te forceren. De niet-profdammers moesten dus de beslissing brengen in de wedstrijd tussen de Westlanders en de Amsterdammers.

Remise

Op het eerste bord kwam Walter Thoen als eerste remise overeen met zijn tegenstander Bastiaannet. Snel daarna ging het echter mis. De Amsterdammers kwamen op voorsprong door een nederlaag van Fred de Koning tegen Ramdien.
Ook de Nederlandse juniorenkampioen Niek Kuijvenhoven ging vervolgens in de fout. Ten onrechte sloeg hij een remise-aanbod van zijn tegenstander af, waarna het snel bergafwaarts ging met Kuijvenhoven, met uiteindelijk een verloren drievoudige oppositie als gevolg. Een wijze les waar de jeudige kampioen alleen maar van kan leren.

Van de overige Westlandse spelers kwam alleen Arjan van Leeuwen in de buurt van een overwinning. Van Leeuwen had het beste van het spel en werd er na afloop van de partij door zijn met de schrik vrijgekomen tegenstander op gewezen dat hij een winnende combinatie gemist had. Alle andere partijen waren al eerder remise geworden.

In de volgende thuiswedstrijd, 1 november, denkt Tomahaôk/Westland te kunnen beschikken over de Senegalese grootmeester Macadou N'diaye en daarmee kansen te hebben tegen Meurs Denk en Zet, de regerend kampioen.
Post Reply