Krantenrubrieken
Krantenrubrieken
Wat is de beste/interessantste/mooiste/saaiste/slechtste krantenrubriek over dammen?
Wat is leuk in een rubriek?
Is tekst leuk in een rubriek?
Of techniek?
Of een uitgebalanceerde mix?
Welke dammer moet een rubriek krijgen? (ikzelf zou het leuk vinden als bijvoorbeeld Thijssen of Krajenbrink een rubriek hadden)
Graag jullie mening!
Of techniek?
Welke dammer moet een rubriek krijgen? (ikzelf zou het leuk vinden als bijvoorbeeld Thijssen of Krajenbrink een rubriek hadden)
Graag jullie mening!
-
- Real name: Irene Stegeman
Re: Krantenrubrieken
Ik heb geen idd. Want ik ken die rubrieken niet allemaal!daniel wrote:Wat is de beste/interessantste/mooiste/saaiste/slechtste krantenrubriek over dammen?
Of techniek?
Graag jullie mening!
Wie er een rubriek moet?? Ook geen idd..
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Je hebt toch wel een visie over wat leuk is in een damrubriek?Damkoningin wrote:
Ik heb geen idd. Want ik ken die rubrieken niet allemaal!
-
- Real name: Irene Stegeman
Laat ik het dan zo zeggen, damrubrieken interesseren mij heel weinig, duz ik lees het niet.....daniel wrote:Je hebt toch wel een visie over wat leuk is in een damrubriek?Damkoningin wrote:
Ik heb geen idd. Want ik ken die rubrieken niet allemaal!
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
-
- Real name: Martijn van Gortel
Waarom zit de rubriek van Daaf Kasse (in een of ander Zeeuws Dagblad) eigenlijk niet bij de rubriekenuitgave? Zeeland ontbreekt als provincie nog [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
Ik las al wel eens enkele rubrieken van Daaf, en vond die zeer goed!
Krantenrubriek
De beste vind ik van Auke Scholma.Tijn wrote:Waarom zit de rubriek van Daaf Kasse (in een of ander Zeeuws Dagblad) eigenlijk niet bij de rubriekenuitgave? Zeeland ontbreekt als provincie nog
Veel variatie, altijd smaakvolle standen en leuke teksten erbij.
Aan de rubrieken van Wiersma erger ik me vaak. Altijd die afschuwlijke zinnen vol taalfouten en warrige formulering. Het lijkt haast wel een politicus zo wazig als Wiersma schrijft.
Als je alle overbodige tussenwoordjes als 'eigenlijk, 'een soort, 'vrijwel' etc. etc. etc. schrapt knapt het taalgebruik al aardig op.
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
Re: Krantenrubriek
Af en toe doet Harm erg zijn best. Die rubriek van vorige week over Pim & Wim in het Barnsteentoernooi was klasse. Je kon ook merken dat hij wat meer aandacht aan zijn taalgebruik had besteed.Kosmos wrote:De beste vind ik van Auke Scholma.Tijn wrote:Waarom zit de rubriek van Daaf Kasse (in een of ander Zeeuws Dagblad) eigenlijk niet bij de rubriekenuitgave? Zeeland ontbreekt als provincie nog
Aan de rubrieken van Wiersma erger ik me vaak. Altijd die afschuwlijke zinnen vol taalfouten en warrige formulering. Het lijkt haast wel een politicus zo wazig als Wiersma schrijft.
Als je alle overbodige tussenwoordjes als 'eigenlijk, 'een soort, 'vrijwel' etc. etc. etc. schrapt knapt het taalgebruik al aardig op.
Ik heb een paar jaar geleden meegemaakt dat hij een heel groot artikel had geschreven over het Bijlmertoernooi, hij was er ook zeker anderhalf uur mee bezig geweest. Hij belde het door, maar de volgende dag stonden slechts dertig regeltjes in De Telegraaf. Frustrerend, denk ik.
Re: Krantenrubriek
Je bedoelt sympathiek.Hanco Elenbaas wrote:Af en toe doet Harm erg zijn best. Die rubriek van vorige week over Pim & Wim in het Barnsteentoernooi was klasse. Je kon ook merken dat hij wat meer aandacht aan zijn taalgebruik had besteed.Kosmos wrote:De beste vind ik van Auke Scholma.Tijn wrote:Waarom zit de rubriek van Daaf Kasse (in een of ander Zeeuws Dagblad) eigenlijk niet bij de rubriekenuitgave? Zeeland ontbreekt als provincie nog
Ik heb een paar jaar geleden meegemaakt dat hij een heel groot artikel had geschreven over het Bijlmertoernooi, hij was er ook zeker anderhalf uur mee bezig geweest. Hij belde het door, maar de volgende dag stonden slechts dertig regeltjes in De Telegraaf. Frustrerend, denk ik.
Ja, Harm is een erg sympathiek kerel, dat wel.
Dat blijkt ook soms uit zijn keuze van onderwerp.
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
De rubriek van Eric vind ik ook heel goed.
Een groot voordeel is dat Eric al zijn rubrieken op zijn eigen site plaatst, zodat je de kranten niet hoeft te kopen waarin de rubriek op zaterdag wordt geplaatst.

http://www.ericsdamsite.com/
De beste rubriek is die van Ton Sijbrands, maar daar zullen genoeg anderen op stemmen, dus Eric krijgt mijn stem.
Een groot voordeel is dat Eric al zijn rubrieken op zijn eigen site plaatst, zodat je de kranten niet hoeft te kopen waarin de rubriek op zaterdag wordt geplaatst.

http://www.ericsdamsite.com/
De beste rubriek is die van Ton Sijbrands, maar daar zullen genoeg anderen op stemmen, dus Eric krijgt mijn stem.
-
TS schrijft technisch gezien de beste damruriek. Clerc's rubriek is (te) kort, maar de structuur en onderwerpen van zijn rubrieken is vaak origineel, hij schrijft er vaak leuk omheen (Krabbe's schaakrubriek zal hem inspireren). Auke's rubriek heb ik het laatst gelezen ergens in de begin jaren '90 - toen was het in ieder geval een technisch goede en zeer goed leesbare rubriek (leuk gevoel voor humor ook en een duidelijk eigen stijl). Het Vrije Volk had vroeger de zeer leuke rubrieken van Jannes, maar helaas...daniel wrote:Wat is de beste/interessantste/mooiste/saaiste/slechtste krantenrubriek over dammen?
Of techniek?
Graag jullie mening!
De slechtste rubrieken zijn ongetwijfeld die van HW en HdW. Wat een oubolligheid bij elkaar, het ene cliche botst tegen het andere. Technisch is het ook niet zo geweldig. Ik beveel aan de rubrieken over te dragen op Johan Krajenbrink en Paul Oudshoorn - die schrijven beide leuk en onderhoudend over dammen, en technisch zal het allemaal ook wel goed verzorgd zijn.
JK heeft trouwens ook eens een heel erg aardig stuk geschreven over wat rubrieken goed of slecht maakt...
- Hanco Elenbaas
Wat is dit nou voor onzin Casper, lees je die rubrieken niet elke week meer, daar in China?Casper van der Tak wrote: De slechtste rubrieken zijn ongetwijfeld die van HW en HdW. Wat een oubolligheid bij elkaar, het ene cliche botst tegen het andere. Technisch is het ook niet zo geweldig.
Harry de Waard heeft al jarenlang alleen damrubrieken op Damweb en zijn eigen site van de Utrechtse Dambond.
En Harm Wiersma is geen groot schrijver, maar af en toe doet hij erg zijn best. In technisch opzicht is zijn inzicht natuurlijk groter dan zelfs subtoppers kunnen bevatten. Bovendien heeft hij in al die jaren bij De Telegraaf nu toch wel aandacht gegeven aan 80 % van de actieve KNDB-leden. Een (onderschatte) prestatie op zich!

Ja Paul zou een rubriek moeten hebben, maar dat lukt al twintig jaar niet.Casper van der Tak wrote: Ik beveel aan de rubrieken over te dragen op Johan Krajenbrink en Paul Oudshoorn - die schrijven beide leuk en onderhoudend over dammen, en technisch zal het allemaal ook wel goed verzorgd zijn.
Ook Ron Heusdens wil graag een rubriek, tot nu toe tevergeefs. En zelfs Kees Thijssen kan er geen krijgen...
Die stukjes van Krajenbrink worden toch geschreven of herschreven door Koops?
-
Ik heb (nog) niet gestemd op een rubriek.
Dus ook niet op mijn eigen rubriek.
Ik dacht: ik wacht nog even, als ik aan het eind met de hatelijke nul blijf zetten, dan kan ik nog mooi even op mijzelf stemmen (het songfestivalsyndroom). Maar dat is niet meer nodig. Bedankt voor de steun!
Waar moet een damrubriek over gaan? Wat mij betreft voor 80% over actueel partijspel en derest verdeeld over zaken als problematiek, eindspel, curiosa en damhistorie. Voor elk wat wils dus, in de juiste verhoudingen.
Ja, tekst hoort erbij. In principe streef ik naar 1/3 tekst en 2/3 techniek. Maar soms wordt het weleens (bijna) helemaal techniek of (een enkele maal) alleen tekst. Veel lezers beperken zich alleen tot de tekst: familieleden/collega's/vrienden/kennissen van dammers, schakers die een schuin oog op de damrubriek werpen, gewone geïnteresseerden.
Dat zijn allemaal lezers en vanuit het oogpunt van de sportredactie zijn ze allen van belang.
Marktleider in damrubrieken is toch wel Sijbrands' Volkskrantrubriek. Het is de enige intellectuele rubriek. Als Ton wat beweert, dan stààt er wat. En altijd op zoek naar de waarheid. Een kritiekpunt is dat hij wel èrg veel partijen uit de oude doos behandelt. En veel eigen partijen, maar ja, die zijn ook wel de moeite waard.
Qua taalgebruik vind ik de rubrieken van Wiersma en De Waard ergerlijk. Taalfouten, maar vooral ook zinsconstructies in de trant van "Het was gisteren kouder dan buiten". Toch denk ik niet eens dat dat zo schadelijk is voor het dammen. Zelf ben ik gaan dammen door de rubriek van mijn voorganger B.W. den Hartogh. Die man kon helemaal niet schrijven, maar het stoorde mij als kind niet.
De rubrieken van Clerc vind ik zielloos. Als lezer voel je als het ware de moeheid van de auteur, die overigens best kan schrijven.
De rubrieken van Scholma, Goedemoed, Nitsch en Nikhila vind ik prima. Ze voldoen denk ik in alle opzichten. Ik probeer mijn wekelijkse bijdrage ongeveer in dat rijtje te laten passen. Misschien krijg ik hier en daar een extra stem omdat ik mijn mening over een aantal zaken niet onder stoelen of banken steek?
De rubriek van Ivens, zeker niet slecht overigens, oogt -grafisch- niet zo aantrekkelijk, wat een brij!
Dus ook niet op mijn eigen rubriek.
Ik dacht: ik wacht nog even, als ik aan het eind met de hatelijke nul blijf zetten, dan kan ik nog mooi even op mijzelf stemmen (het songfestivalsyndroom). Maar dat is niet meer nodig. Bedankt voor de steun!
Waar moet een damrubriek over gaan? Wat mij betreft voor 80% over actueel partijspel en derest verdeeld over zaken als problematiek, eindspel, curiosa en damhistorie. Voor elk wat wils dus, in de juiste verhoudingen.
Ja, tekst hoort erbij. In principe streef ik naar 1/3 tekst en 2/3 techniek. Maar soms wordt het weleens (bijna) helemaal techniek of (een enkele maal) alleen tekst. Veel lezers beperken zich alleen tot de tekst: familieleden/collega's/vrienden/kennissen van dammers, schakers die een schuin oog op de damrubriek werpen, gewone geïnteresseerden.
Dat zijn allemaal lezers en vanuit het oogpunt van de sportredactie zijn ze allen van belang.
Marktleider in damrubrieken is toch wel Sijbrands' Volkskrantrubriek. Het is de enige intellectuele rubriek. Als Ton wat beweert, dan stààt er wat. En altijd op zoek naar de waarheid. Een kritiekpunt is dat hij wel èrg veel partijen uit de oude doos behandelt. En veel eigen partijen, maar ja, die zijn ook wel de moeite waard.
Qua taalgebruik vind ik de rubrieken van Wiersma en De Waard ergerlijk. Taalfouten, maar vooral ook zinsconstructies in de trant van "Het was gisteren kouder dan buiten". Toch denk ik niet eens dat dat zo schadelijk is voor het dammen. Zelf ben ik gaan dammen door de rubriek van mijn voorganger B.W. den Hartogh. Die man kon helemaal niet schrijven, maar het stoorde mij als kind niet.
De rubrieken van Clerc vind ik zielloos. Als lezer voel je als het ware de moeheid van de auteur, die overigens best kan schrijven.
De rubrieken van Scholma, Goedemoed, Nitsch en Nikhila vind ik prima. Ze voldoen denk ik in alle opzichten. Ik probeer mijn wekelijkse bijdrage ongeveer in dat rijtje te laten passen. Misschien krijg ik hier en daar een extra stem omdat ik mijn mening over een aantal zaken niet onder stoelen of banken steek?
De rubriek van Ivens, zeker niet slecht overigens, oogt -grafisch- niet zo aantrekkelijk, wat een brij!