Het Damspel

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat er 2 artikelen (de column en het Kennisstadtoernooi) in Het Damspel staan, waarin de DT aan bod komt, gezien het op handen zijnde NK 2004 met DT.
Bezwaar maken tegen een interview met Nederlands kampioen Kees Thijssen, is wel erg vergezocht.
Ik vind de kritiek op Het Damspel nogal beledigend voor de redactie. Ik vond het een prima nummer, probeer zelf maar eens met wat beters te komen.

Vanwaar het gedogen van de smadelijke aantijgingen die Hanco maakt aan vele personen, Alexander?

En Bert, wat is er met je aan de hand, je wilt voor Hanco door het vuur en je haalt daarbij uit naar Guest, wiens bijdrage aan dit forum een verademing is. Guest heeft een steekhoudend argument: Ergens tegenaan schoppen is zoooo makkelijk, vooral als je zelf niet met iets constructiefs op de proppen komt. Guest vraagt om iets constructiefs en Hanco komt met niks anders dan het verguizen van mensen.
Last edited by Kosmos on Thu Oct 02, 2003 19:02, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Ik zie niet in waarom Hanco met een alternatief moet komen. Hanco legt kennelijk zijn vinger bij een aantal mensen op de zere plek. Die mensen vinden het vervolgens nodig om tegen Hanco aan te gaan schoppen. Dat is niet terecht. Op dit punt zal ik dus inderdaad voor hem door het vuur gaan.

Als men niet begrijpt waar ik het over heb:
Hanco herhaalt een eerder idee van Braintag over sneldammen om derde punt en Guest misbruikt dat, gedreven door zijn overdreven drang tot verandering. Hoe sneller hoe beter. Hoe ik hier over denk heb ik reeds in een andere thread aangegeven. Waarom moet Hanco van Guest de boer op met dat sneldam-idee? Belachelijk!

Je kunt beter helemaal niks doen, dan met oogkleppen op als een bezetene dingen kapot gaan maken.
jelle groeneveld

Post by jelle groeneveld »

Natuurlijk is een intro van Erno Presman, een interview met de kampioen van Nederland, een verslag over Duwo voor de damlezer in een nationaal damblad interessant en actueel. Duwo is een uniek concept met verschillende damactiviteiten in de binnen- en buitenlucht. Jammer dat er voor zoveel zo weinig publiek op afkomt. Erno en Kees aan het woord, kan interessant zijn. In hun verhalen zat propaganda gespekken voor de DT, door Henk de Witt. Dat mag wat mij betreft ook nog. Maar helemaal niets melden over de felle tegenstand tegen de DT in het laatste nummer kan journalistiek niet. Dat is geen objectieve nieuwsgaring- en verstrekking. Onduidelijk is de rol van Leen de Rooij in het blad. Spreekt hij á titre personnel of als lid van het bestuur. Voor mij blijft hij bestuurder als hij zich in zijn column tot dammend Nederland richt.
Overigens bevat het Bondsblad ook lezenswaardige artikelen. De duur van de artikelenserie van onze toneelspeler uit Delft was kort en wordt weer voortgezet door Leo Aliar.
De Eindspelrubriek van Tjalling Goedemoed staat me wat tegen, omdat het jammer genoeg tot vervelings toe gaat over de magische kosmos, 123, 3 om 1, en incidenteel over chatten via MSN en Talië. Het zou jammer zijn als zijn eindspelrubriek om kwalitatieve redenen zou verdwijnen.
Of er plaats in het damblad is voor de inzichten van Guest zouden we moeten vragen aan Henk de Witt. Nee, misschien toch ook maar niet, omdat het absoluut geen zin heeft met een onbekende in zee te gaan, ookal stralen zijn ideeën misschien iets uit. Lasten we onze tijd daar niet aan besteden. Hoe uitdagend het misschien ook is.
Guest

Post by Guest »

Bert Zwart wrote:Ik zie niet in waarom Hanco met een alternatief moet komen. Hanco legt kennelijk zijn vinger bij een aantal mensen op de zere plek. Die mensen vinden het vervolgens nodig om tegen Hanco aan te gaan schoppen. Dat is niet terecht. Op dit punt zal ik dus inderdaad voor hem door het vuur gaan.
Dappere Bert:

Klein raadseltje voor je:

Als er iemand wel eens flink schopt tegen anderen dan is dat ..... (naam van 5 letters, eindigend op anco)

Zanco, Lanco, lastig he?? Je komt er wel, Bert. Gewoon even incrementeel het alfabet langs. Ik moet ook niet alles al te makkelijk maken. 100 monopolie Euros als je het oplost!

Ok, even serieus.

Als je vindt dat ik ook tegen anderen aanschop dan spijt me dat. Mijn bedoeling is niet om te schoppen.

Ik vind dat het tijd is om met zijn allen positief na te denken. Ons klein clubje amateurtjes kan zich niet veroorloven zo te kibbelen en allerlei rechtszaken te initieren zonder een goed beeld voor de toekomst te hebben. Het leidt ons af van het overeind houden van onze sport, het werven van nieuwe leden en het initieren van positieve activiteiten ipv negatieve activiteiten.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Bedankt voor je tip, Guest.

Al na acht pogingen kwam ik op het goede antwoord uit. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Kun je de 100 monopolie-euro opsturen naar mijn huisadres?
Kosmos

Post by Kosmos »

jelle groeneveld wrote:Natuurlijk is een intro van Erno Presman, een interview met de kampioen van Nederland, een verslag over Duwo voor de damlezer in een nationaal damblad interessant en actueel. Duwo is een uniek concept met verschillende damactiviteiten in de binnen- en buitenlucht. Jammer dat er voor zoveel zo weinig publiek op afkomt.
Het WK rapid was m.i. het beste wat er georganiseerd is in de damwereld.
Een compliment aan Harm Wiersma voor de inzet en opzet is op zijn plaats. Een aantrekkelijk toernooi met moderne media (electronisch demonstratiebord), een aantrekkelijktempo (Met een uur per speler wordt dammen sport!) en veel beslissingen voor een toernooi met louter grootmessters. Ik ben dan ook zelf 4 maal wezen kijken, in Leeuwarden, Groningen, Haren en Hengelo. Ik weet nog dat ik na mijn werk vanuit Harlingen naar Groningen reisde om niks te missen.
Maar wat zag ik? Geen hond die kwam kijken. Ik voelde een enorme plaatsvervangende schaamte bij de fantastische sponsor. En ik vreesde wat er gebeuren zou: De dammers komen niet kijken, de sponsor haakt dus af en het blijft bij een eenmalig evenement.
Dus, Jelle, dat ergens geen publiek komt kijken ligt niet aan de formule, heb ik hiermee wel bewezen (Heb jullie ook zo genoten van het WK rapide
Dieter, Jelle en Hanco en nog wezen kijken?)
Zelf ben ik wel in Delft gaan kijken en heb geconstateerd dat het veel leuker was dan gewoonlijk. Dat komt omdat de partijen na 4 uur spelen spannend blijven, je weet niet wat de uitslag wordt, er is spanning i.t.t. de gebruikelijke voorspelling: remise.

Gelukkig kunnen we het erover eens zijn dat Het Kennisstadtoernooi i.v.m. het NK 2004 nogal actueel is.
Erno en Kees aan het woord, kan interessant zijn. In hun verhalen zat propaganda gespekken voor de DT, door Henk de Witt.
Erno voerde geen gesprek toch? Hij schreef op eigen titel. Ben je soms tegen vrijheid van meningsuiting net als Leen de Rooij?
Dat mag wat mij betreft ook nog. Maar helemaal niets melden over de felle tegenstand tegen de DT in het laatste nummer kan journalistiek niet. Dat is geen objectieve nieuwsgaring- en verstrekking.
Maar misschien is het zo dat tegenstanders eens iets moeten sturen naar de redactie. Dus niet blijven roepen op fora, maar eens daadwerkelijk iets doen. Ik neem aan dat als een DT-tegenstander een betoog naar de redactie van Het damspel stuurt, dit geplaatst wordt.
Schuif dus niet goedkoop de verantwoordelijkheid af, maar zorg gewoon dat er wel zo'n stuk in Het damspel komt!

Hier komt nog bij dat Gep Leeflang de DT op de korrel neemt in zijn column, maar dat wordt door de DT-tegenstanders dan maar verzwegen!
Onduidelijk is de rol van Leen de Rooij in het blad. Spreekt hij á titre personnel of als lid van het bestuur. Voor mij blijft hij bestuurder als hij zich in zijn column tot dammend Nederland richt.
Dat ben ik met je eens, Jelle. Ik heb me een beetje geërgerd aan de paternalistische moraalridder Leen. Vooral dat-ie godsdienstleraren op ons af willen sturen om ons moraal bij te brengen. We moeten weer genocide gaan plegen zoals in het OT en godsdienstoorlogen voeren, zoals gelovigen eeuwenlang gedaan hebben ofzo? In plaats van beschaafd meningen uit te wisselen moeten we op de vuist van Leen! En zoals Braintag terecht omerkte: "Vroeger was alles beter" is het eeuwig terugkerende bejaarde thema van Leen. Bah!
Overigens zou een cursus journalistiek nuttig zijn voor Leen. Dan leert hij bijv. dingen als dat je een damverslag begint met een inleiding.
Overigens bevat het Bondsblad ook lezenswaardige artikelen. De duur van de artikelenserie van onze toneelspeler uit Delft was kort en wordt weer voortgezet door Leo Aliar.
Hier vergeet je m.i. het stuk van Arie van der Stoep over de geschiedenis van on spel (in relatie met schaken), de column van Piet Bouma, het interview met Kees, het stuk over Ebbo, de jeugdrubriek en curiosa. Ik lees het met plezier, jij niet?
De Eindspelrubriek van Tjalling Goedemoed staat me wat tegen, omdat het jammer genoeg tot vervelings toe gaat over de magische kosmos, 123, 3 om 1, en incidenteel over chatten via MSN en Talië. Het zou jammer zijn als zijn eindspelrubriek om kwalitatieve redenen zou verdwijnen.
Ja natuurlijk, dat gelul van Goedemoed is heel erg slecht.
Maar gelukkig besef ik dat je het niet iedereen naar de zin kan maken. Ik krijg ook veel complimenten (vooral BUITEN Friesland, want de meeste Friezen geven liever geen comlimenten) over mijn rubriek, dus ik neem aan dat ik nog wel even door mag zwammen. Overigens dis ik m.i. iedere keer aantrekkelijke standen en parallellen op.
Kritiek van topspelers (spreekbuis: Hanco) wuif ik helemaal weg, want de rubriek is bedoeld voor het volk, voor de doorsnee dammer, niet voor toppers, die kunnen zich beter vermaken met vakliteratuur. Bestudeer de eindspelrubriek in Dammen bijv. met mooie artikelen van Bastiaannet (maar gewaardeerd door een select, klein publiek). Maar mijn rubriek is bewust luchtig en zo geschreven dat er over gesproken wordt. Dat is iets waarvan sommigen de waarde niet inzien. Maar het belangrijkste is en blijft: De rubriek moet wat losmaken, de mensen moeten het erover hebben. Desnoods door te zeggen: Die Goedemoed, wat is dat voor volbloedidioot?
Of er plaats in het damblad is voor de inzichten van Guest zouden we moeten vragen aan Henk de Witt. Nee, misschien toch ook maar niet, omdat het absoluut geen zin heeft met een onbekende in zee te gaan, ookal stralen zijn ideeën misschien iets uit. Laten we onze tijd daar niet aan besteden. Hoe uitdagend het misschien ook is.
Deze argumentatie kan ik niet volgen. Bang voor het onbekende? Zo leer je nooit de werkelijkheid kennen! Krishnamurti zou zeggen: Zo leer je God niet kennen, als je bang bent voor het onbekende.
Last edited by Kosmos on Fri Oct 03, 2003 02:40, edited 2 times in total.
jelle groeneveld

Ik heb je uitvoerige reactie met dank en belangstelling gelezen. Ik denk dat het niet nodig om op alle punten weer in te gaan. Jij en ik heb onze gevoelens/mening weergegeven. Of we gelijk hebben, dat vind ik niet belangrijk. Het zijn signalen waarmee een redactie, rubriekschrijvers en lezers wellicht iets zouden kunnen doen in het streven om een goed/beter/het beste bondsblad uit te brengen. Ik weet dat ik niet alle runbrieken heb genoemd, maar ik heb de andere rubriekredacteuren daarmee beslist niet te kort willen doen. Ik ben het me je eens dat ook lezers een bijdrage zouden kunnen leveren, mits de redactie daar voor in is. Ik heb (maar dat mag toch wel) wat moeite met het anonieme van de onbekende veranderaar. Ik zie er ook wel wat uitdagends in. Maar de eerste omstandigheid prevaleert toch bij mij, Dus ook geen artikel van hem in het bondsblad.
jelle groeneveld

Ja Tjalling,
Ik herinner me dat WK Rapid in Nederland ook. Zelf was ik in Apeldoorn,
waarin ik in het stadhuis van verbazing achterover viel van de technische middelen die waren ingezet om de toeschouwers in het prachtige Apeldoornse stadhuis in staat te stellen alle dampartijen op de voet te volgen op prachtige monitoren. Indrukwekkend. De webcam van Zwartsluis verbleekt erbij. Maar opnieuw slechts een handjevol publiek, voornamelijk Apeldoorners. Het organisatiebureau heb ik nooit weer gezien. Maar prachtig was het.
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

jelle groeneveld wrote:Natuurlijk is een intro van Erno Presman, een interview met de kampioen van Nederland, een verslag over Duwo voor de damlezer in een nationaal damblad interessant en actueel. Duwo is een uniek concept met verschillende damactiviteiten in de binnen- en buitenlucht. Jammer dat er voor zoveel zo weinig publiek op afkomt. Erno en Kees aan het woord, kan interessant zijn. In hun verhalen zat propaganda gespekken voor de DT, door Henk de Witt. Dat mag wat mij betreft ook nog. Maar helemaal niets melden over de felle tegenstand tegen de DT in het laatste nummer kan journalistiek niet. Dat is geen objectieve nieuwsgaring- en verstrekking. Onduidelijk is de rol van Leen de Rooij in het blad. Spreekt hij á titre personnel of als lid van het bestuur. Voor mij blijft hij bestuurder als hij zich in zijn column tot dammend Nederland richt.
Of er plaats in het damblad is voor de inzichten van Guest zouden we moeten vragen aan Henk de Witt. Nee, misschien toch ook maar niet, omdat het absoluut geen zin heeft met een onbekende in zee te gaan, ookal stralen zijn ideeën misschien iets uit. Lasten we onze tijd daar niet aan besteden. Hoe uitdagend het misschien ook is.
Ik hoorde dat Het Damspel nogal vertraagd was doordat de drukker/opmaker failliet zou zijn gegaan en er een nieuwe gevonden moest worden. Verklaart dat wellicht iets, want de grootste commotie over de DT ontstond in augustus.
Kosmos

Post by Kosmos »

Niet te rationeel, Gerard. Da's te confronterend.
Kosmos

Post by Kosmos »

jelle groeneveld wrote:Ja Tjalling,
Ik herinner me dat WK Rapid in Nederland ook. Zelf was ik in Apeldoorn,
waarin ik in het stadhuis van verbazing achterover viel van de technische middelen die waren ingezet om de toeschouwers in het prachtige Apeldoornse stadhuis in staat te stellen alle dampartijen op de voet te volgen op prachtige monitoren. Indrukwekkend. De webcam van Zwartsluis verbleekt erbij. Maar opnieuw slechts een handjevol publiek, voornamelijk Apeldoorners. Het organisatiebureau heb ik nooit weer gezien. Maar prachtig was het.
We delen dus dezelfde grandioze ervaring. [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Het zou een goede trent zijn om het WK rapid een vervolg te geven.
[img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Braintag

Post by Braintag »

Geplaatst: Wo Okt 01, 2003 13:16 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat er 2 artikelen (de column en het Kennisstadtoernooi) in Het Damspel staan, waarin de DT aan bod komt, gezien het op handen zijnde NK 2004 met DT.
Bezwaar maken tegen een interview met Nederlands kampioen Kees Thijssen, is wel erg vergezocht.
Ik vind de kritiek op Het Damspel nogal beledigend voor de redactie. Ik vond het een prima nummer, probeer zelf maar eens met wat beters te komen.

Vanwaar het gedogen van de smadelijke aantijgingen die Hanco maakt aan vele personen, Alexander?

En Bert, wat is er met je aan de hand, je wilt voor Hanco door het vuur en je haalt daarbij uit naar Guest, wiens bijdrage aan dit forum een verademing is. Guest heeft een steekhoudend argument: Ergens tegenaan schoppen is zoooo makkelijk, vooral als je zelf niet met iets constructiefs op de proppen komt. Guest vraagt om iets constructiefs en Hanco komt met niks anders dan het verguizen van mensen.
een prima nummer????????????????????????????????????????????????
Een gigantisch kutnummer!!!!!
Zo slecht heb ik het zelden gezien. Een tenekrommend interview van de Witt, columns uit de jaren '50 en een lay-out om op te schieten.
Als je dit een goed nummer vindt moet je wel een enorm tolerant mens zijn. Dat ben je niet, dus het moet iets anders zijn kosmos. Omdat je medewerker bent ofzo? Kom op zeg, dit was echt een historisch dieptepunt. En niet beginnen met argumenten als wie het beter kan moet het maar doen, dan blijven we bezig.
Last edited by Braintag on Fri Oct 03, 2003 03:50, edited 1 time in total.
Kosmos

Post by Kosmos »

De voorkant van het nummer was nochtans een stuk beter dan de keer dat de grijze mannetjes waaronder meester Leen op het voorblad prijkten.

Inderdaad ben ik een uitermate tolerant mens.
Braintag

Post by Braintag »

Geplaatst: Vr Okt 03, 2003 02:48 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

De voorkant van het nummer was nochtans een stuk beter dan de keer dat de grijze mannetjes waaronder meester Leen op het voorblad prijkten.

Inderdaad ben ik een uitermate tolerant mens.
Jaja, probeer het blad maar te verdedigen. Allemaal uit angst en eigenbelang. Voor je het weet ziet de radactie in hoe zeer J. Groeneveld gelijk had met zijn opemerking:
"Het zou jammer zijn als zijn eindspelrubriek om kwalitatieve redenen zou verdwijnen. "
Groeneveld voelt goed aan dat de kosmos passé is. De hel is tegenwoordig weer in. Toon wat meer duivelse kanten om de rubriek te behouden!
Post Reply