Stimuleringsproject Fitter Brein in uw regio

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Bron: KNDB.nl

Het KNDB-bestuur en Team Fitter Brein maakt iedereen graag attent op de mogelijkheid om mee te doen aan het stimuleringsproject Fitter Brein in uw regio.

Zoals je kunt lezen in deze brief van KNDB-voorzitter Frans de Jonge en KNDB-bestuurslid Maatschappij en Dammen, Jacqueline Schouten, heeft NOC*NSF subsidie beschikbaar gesteld voor het stimuleringsproject Fitter Brein.

In de bijgevoegde brief en bijlagen van Team Fitter brein – in het bijzonder Zainal Palmans en Bert Dollekamp – leest u meer over de inhoud van dit mooie initiatief.
Brief Fitter Brein (mei 2024)
BIJLAGE 1 – Artikel Het Damspel oktober 2023
BIJLAGE 2 – Globale werkwijze en eerste bevindingen

Iedereen wordt van harte uitgenodigd om mee te doen met een project in de eigen regio. Gebruik daarvoor dit reactieformulier naar Fitter Brein.
https://www.kndb.nl/wp-content/uploads/ ... Brein.docx

Image
Image

Image
Image

Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Bron: https://www.ad.nl/lingewaard/waarom-wer ... ~a8230d27/

Image
Corrie Brüning (links) en naast haar Iris Hofstede van het Candea College in Duiven. © Fons Sluiter

Waarom wereldkampioene Fleur (18) alle ouderen aan het dammen wil krijgen: ‘Enige sport waarbij je moet slaan’

Broeden op die ene meesterzet, in de hoop het spel te winnen. Niet alleen goed voor je ego, maar ook voor je brein, ontdekken Bemmelse ouderen dankzij een nieuw initiatief.

Jesse Reith 20-02-25, 07:00
,,Als je deze zet doet, loop je dood.” Diep geconcentreerd buigt de 78-jarige Corrie Brüning zich over het dambord. Tegenover haar niet de minste, namelijk de zeer ervaren Jos Lamers (86) van de Huissense damvereniging VBI. Gelukkig voor Brüning houdt hij zich in. ,,Ik geef instructies en zet af en toe een schijfje naar achter. Blijft het toch een leuk spel”, zegt hij glunderend.

Brüning kende de damsport tot woensdag alleen van vroeger, toen ze thuis spelletjes speelde. Dankzij vwo-leerlingen van het Candea College in Duiven ontdekken zij en andere Lingewaardse ouderen de sport deze woensdag opnieuw in ontmoetingsplek de Minkhof in Bemmel.

‘Enige sport in de wereld waarbij je moet slaan’
,,Het is de enige sport waarbij je moet slaan”, stelt een van de leerlingen, Fleur Kruysmulder uit Huissen. De tweevoudig wereldkampioene kon zich geen beter project bedenken voor haar eindexamen. Onder de vlag van de landelijke stichting Fitter Brein hoopt Kruysmulder (18) zoveel mogelijk ouderen mentaal ‘fit’ te houden of te krijgen, dankzij de denksport waar ze zelf zo goed in is.

,,Tot mijn verbazing heeft Duiven geen damvereniging. Leerlingen in Duiven doen niet eens aan schooldammen. Dus kwam ik in Lingewaard uit, waar ik lid ben van VBI. Nu is de aftrap in Bemmel. Iedere week willen we dit organiseren en we gaan ook aan de slag in Gendt en Huissen.”

Kruysmulder merkt dat dammen haar hersenen goed doet. ,,Ik heb meer concentratie en focus op school. En problemen oplossen gaat me goed af”, zegt ze tussen het coachen van de ouderen door.

Mevrouw Brüning heeft verloren van Jos Lamers. ,,Meneer is heel goed. Of mijn brein nog fit is? Ik denk het wel, ik bridge ook! En ik doe de administratie ook zelf.”

Al 57 jaar dam ik. Elke dag. Het spelletje blijft boeien

Theo Berends
De 69-jarige Theo Berends, zevenvoudig landskampioen dammen en net als Lamers DVI-lid, helpt beginnende leeftijdsgenoten ook een handje. ,,Al 57 jaar dam ik. Elke dag. Het spelletje blijft boeien. Je kunt wel 800.000 damspellen doen. Een verslaving.”

Of hij na een leven lang dammen de vruchten plukt van een fit brein? ,,Ik weet het niet, maar heb in mijn omgeving gezien wat dementie met je doet. Als je dat zo weet te voorkomen, dan graag.”

Fleur Kruysmulder werkt samen met schoolgenoten Tessa Bosman, Iris Hofstede en Colin Meijer. Ook zij mengen zich fanatiek in duels.

Kruysmulder: ,,We krijgen een beoordeling over ons proces, hoe we het hebben aangemaakt. Dat is anders dan normaal, want we maken op onze afdeling Technasium vooral producten. En dat is dit niet, al hebben we wel flyers gemaakt.”

Gezien het enthousiasme van de ouderen, en de ambitieuze plannen om elders ook te starten, lijkt het project een meesterzet.

Image
Corrie Brüning (links), naast haar Iris Hofstede en rechts (met blauwe blouse) Jos Lamers. © Fons Sluiter
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Post Reply