Ledenwinst door omarmen wilde leden, clubs en bonden

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

tangram wrote:Goed initiatief Marcel,

In Noordholland schijnen vele wilde/zwarte clubs te zijn. BDC heeft wel eens gespeeld tegen Wijk aan Zee, Akersloot en Heiloo. Overigens helemaal niet zo wild. Hele aardige mensen die gewoon een partijtje dammen.
Volgens onbevestigde geruchten zijn er ook clubs in Egmond, Bergen en Callantsoog.
Fred Kok
[img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] Ik vind dat we al deze dammers lid moeten maken van de KNDB. En we hebben voor het contributiegeld toch heel wat te bieden: dat prachtige blad van Henk de Witt!
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Bedankt Hanco en Fred,

Van de door Fred genoemde clubs zou ik ook graag lokatie / telefoonnum-
mer ontvangen.
Fred, wat bedoel je met:
"Maar misschien wil je je ook eens richten op BESTAANDE clubs Marcel?
Als ons ledental daalt en de Koninklijke Bond nog eens wat meer euro's van ons wil dan moet je wat???"
Dat Beverwijk overweegt zich uit de
bond terug te trekken? Ook de KNDB heeft net als de clubs te maken met
teruglopend ledentaal (en subsidies) dus lijkt het me logisch dat de con-
tributie omhoog gaat. Als de BESTAANDE CLUBS zich meer inspannen en
zorgen voor ledenaanwas, zal de contributiedruk op den duur ook afnemen of in ieder geval zal de contributie bij een redelijk vast uitgavenpatroon niet sterk aan verdere inflatie onderhevig zijn. Ik weet
eigenlijk niet zo veel van BDC Beverwijk, wat bijvoorbeeld de leden wer-
vende activiteiten daar inhouden. Organiseren jullie ook een schooldam-
toernooi of proberen jullie langs andere weg leden te werven?
Braintag

Post by Braintag »

Beste Marcel,

Naar mijn weten zijn er in Egmond en Callantsoog geen damclubs. In Bergen inderdaad wel. De “wilde�clubs rond Alkmaar zijn echter niet zo wild als ze lijken. Ze spelen in hun eigen bond genaamd: de Kennemer Damkring. Van deze bond zijn clubs uit Akersloot (de broeikas), Heiloo, St. Pancras en Bergen lid. Ook een team van reguliere damclub DDD komt uit in de competitie van dit bondje. Voor contactpersonen van deze clubs zou je de secretaris van DDD kunnen benaderen. Verder schijnter in amsterdam-noord wild gedamd te worden. Veel provincies kennen wilde bonden, zo is er hier in Groningen de Nieuwe Noorder Dambond. Pogingen deze bond bij de PGD te krijgen zijn in het verleden ondernomen en zelfs geslaagd. Na een paar jaar splitsten zij zich echter weer af. Ook in Friesland bestaat een grote wilde dambond. Het zou interessant zijn het “wilddammen� in Nederland eens in kaart te brengen. Vervolgens een enquête onder de wilde clubs met vragen naar hun motieven en mogelijkheden tot toenadering. Daar kan de KNDB dan wat mee doen. Tevens vormt het interessant materiaal voor bijvoorbeeld een artikel in het damspel. Dat zou beter zijn dan de treurige analyses van Henk de Witt.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Braintag wrote:Beste Marcel,
(...) Tevens vormt het interessant materiaal voor bijvoorbeeld een artikel in het damspel. Dat zou beter zijn dan de treurige analyses van Henk de Witt.
Kennelijk wil je Marcel hierop een reactie ontlokken, maar dat heeft denk ik niet veel zin. Toen ik in mijn damrubriek in een enkel zinnetje wat schamperde over de DT, was de wereld voor hem te klein. Over het schandschrift, twee pagina's A4 in het damspel met 8000 lezers, van HdW is Marcel opvallend stil. Vermoedelijk wil hij zijn grote voorbeeld niet aanvallen.
Maar misschien vergis ik me en komt Marcel nog met een reactie op het betreffende artikel, want ik ben er wel benieuwd naar.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Eric van Dusseldorp wrote: Vermoedelijk wil hij zijn grote voorbeeld niet aanvallen.
Zal Marcel over tien jaar ook met zo'n mooi kaal hoofd ten strijde trekken?
Dominique

Post by Dominique »

Bert Zwart wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Vermoedelijk wil hij zijn grote voorbeeld niet aanvallen.
Zal Marcel over tien jaar ook met zo'n mooi kaal hoofd ten strijde trekken?
We gaan toch niet katten tegen mooie kale mannen he? Anders krijg je met mij te maken, Bertje.
Even een fotootje van me plaatsen hoor:

Overigens, gezien die dunne haardos van jou, zou ik voorzichtig zijn met mijn woorden.....
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

'Tevens vormt het interessant materiaal voor bijvoorbeeld een artikel in het damspel. Dat zou beter zijn dan de treurige analyses van Henk de Witt.'

Een artikel over, voor, door recreatiedammers of wilde dammers in het
Damspel lijkt me inderdaad een goed idee. Die wilde clubs klinken de
meeste dammers toch vrij mystiek / romantisch in de oren, we kunnen
een wereld openen voor de KNDB-er die dacht het damwereldje inmiddels
aardig te kennen.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Ik ben op zoek naar zo uitputtend mogelijke contact- adresgegevens van 'wilde' (niet bij de KNDB aangesloten) damverenigingen in heel Nederland. Gegevens zijn op korte termijn zeer welkom en kunnen naar secretaris@kndb.nl gestuurd worden. Bij voorbaat dank!
Post Reply