Ivan Trofimov:
Yesterday the checker world suffered a great loss: Alexander Yakovlevich Rats (80 years old) and Yuri Artemyevich Kuzyukov (79 years old) passed away. Learn more at http://64-100.com/ushedshie-ot-nas#Rats
14/12/2020. Alexander Yakovlevich Rats
Op 14 december, in het 81e jaar, stierf de internationale meester, medaillewinnaar van de USSR-kampioenschappen in internationale dammen, medaillewinnaar van het wereldkampioenschap onder veteranen (2013), Europees kampioen onder veteranen (2019), doctor in de technische wetenschappen - Alexander Yakovlevich Rat stierf . We betuigen onze condoleances aan familie en vrienden.

14/12/2020. Yuri Artemievich Kuzyukov
Op 14 december 80 stierf de internationale grootmeester, viervoudig kampioen van Rusland in Russisch dammen, medaillewinnaar van de wereld- en Europese kampioenschappen in correspondentiespel, mentor en inspirator van vele Nizhny Novgorod- damspelers, Yuri Artemyevich Kuzyukov . We betuigen onze condoleances aan familie en vrienden.

===============
Ik heb Alexander Rats bij heel veel Veteranen kampioenschappen meegemaakt. Hij was altijd even vriendelijk en beleefd. Ik mocht hem heel graag, en we spraken elkaar altijd heel veel tijdens een toernooi. Ik ga hem heel erg missen!
Vorig jaar deed hij ook mee aan het EK-Veteranen in Korbach Duitsland. Hij eindigde op een zeer knappe gedeelde eerste plek, maar werd met 1 WP minder, uiteindelijk 2e, achter kampioen Jeroen Kos. Bij het Rapid kampioenschap van dat toernooi moest ik in de laatste ronde en op de laatste dag van het toernooi tegen Rats spelen. Ik stond het toernooi nog met lege handen. Ik moest per se winnen, om kans te maken om in de prijzen te vallen. Na een slechte opening, kwam ik ook heel slecht te staan. Ik wist, dat ik buiten de prijzen zou vallen als ik niet zou winnen, maar zag bij normaal spel geen andere uitslag, dan dat ik zou verliezen en bood hem toen maar remise aan. Dan maar geen prijs, dacht ik bij mezelf, maar dan heb ik toch nog een puntje. Hij keek me toen aan, met een gezicht van: hoe durf je me in deze stand remise aan te bieden? Ik ben wel oud, maar niet gek, en speelde gewoon door. Teleurgesteld moest ik dan ook maar doorspelen Ik vuurde al mijn zetten, bijna zonder na te denken in hoog tempo af. Hij kwam in tijdnood, later in grote tijdnood, dreigde onder de druk te bezwijken, speelde een paar zwakke zetten en hij verloor! Na afloop vroeg hij me, hoe het kwam, dat ik zo slecht speelde. Ik zei hem dat ik mezelf onder te grote druk had gezet, omdat ik per se moest winnen, om op de laatste dag toch nog een prijsje mee te pikken en speelde daardoor niet mijn eigen spel, want ik bezweek onder mijn eigen druk. Gelukkig zonder fatale gevolgen. Wat mij in het begin van de partij was overkomen, overkwam hem aan het einde van de partij, maar dan wel met fatale gevolgen en voor mij toch nog een bronzen plak!
Hieronder nog wat leuke herinneringen aan Alexander Rats, tijdens het EK-Veteranen 2014 in Kolobrzeg, Polen, uit een door mij gemaakt verslag van het toernooi in 2014.
Een onderonsje aan de vooravond van het begin van het EK. Later zou blijken, dat wij tweeën de grote winnaars zouden worden van het kampioenschap. Links Alexander Rats, die goud veroverde bij het Blitz en brons bij het gewone dammen en Andrew won zilver bij het Blitz en Goud bij het hoofdtoernooi.
De Top 3 van het Veteranen EK Biltz: Andrew Tjon A Ong, met Zilver, Goodold Alexander Rats met het goud en erg knap Theo Tesselaar met de bronzen medaille
De Top 3 van het toernooi, met vlnr Evgeni Gurkov (2e), Andrew Tjon A Ong , kampioen en Alexander Rats (3e). Bij het uitreiken van de 1e prijs werd uitgebreid de tijd genomen om het Wilhelmus af te spelen en toen er door de hele Nederlandse delegatie uit volle borst werd meegezongen, deed het me toch wel wat.