Puntenoverwinning in West-Holland

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Jaap van Galen

Puntenoverwinning in West-Holland

Post by Jaap van Galen »

Damweb wrote: De Algemene Vergadering van de West-Hollandse Dambond heeft gisteren besloten de puntenoverwinning in te voeren. In de finale van het individueel kampioenchap zal deze nieuwe telling geïntroduceerd worden. Er wordt gebruik gemaakt van de aanpassingen op het wedstrijdreglement dat een KNDB-werkgroep vorig jaar ontwikkelde.

In januari herriep de bondsraad van de KNDB een besluit tot invoering van de nieuwe puntentelling, na veel oppositie van de Nederlandse subtop. In West-Holland was echter al langer een meerderheid te vinden voor invoering. Dat bleek ook nog onlangs na een enquete onder oud-deelnemers van het WHDB-kampioenschap.
Nog reacties?
kneeltje

Post by kneeltje »

Ik begrijp hieruit dat West-Holland geen dammers voor de halve finale wil afvaardigen. Uit de notulen van de bondsraadvergadering van 10 januari vraagt namelijk zowel Kosior als vd Berg:

""Wanneer mag de puntenoverwinning wel worden toegepast?" waarop geantwoord wordt dat in alle wedstrijden die niet onder auspicien van de KNDB vallen de puntenoverwinning mag worden toegepast. Henk de Witt vraagt vervolgens nog of het wel toegestaan wordt indien er in WH wel voldoende draagvlak voor is? Er wordt echter stellig met nee geantwoord.

Ik denk dus dat de KNDB de winnaars van jullie individueel kampioenschap niet zal toelaten bij de halve finales KNDB.
GuidoB

Post by GuidoB »

PERSBERICHT

Rotterdam, donderdag 20 mei 2004-05-20

NIEUWE PUNTENTELLING IN HET INDIVIDUELE
KAMPIOENSCHAP VAN DE WHDB

In het kampioenschap van de WHDB dat in de maanden september-november 2004 zal worden gehouden, zal een nieuwe puntentelling worden toegepast. De huidige telling kent twee uitslagen: 2-0 bij winst, 1-1 bij remise. De nieuwe telling zal een tussenuitslag kennen, een puntenoverwinning van 1½-½. Een puntenoverwinning wordt behaald wanneer een speler groot materieel voordeel in het eindspel heeft, maar desondanks niet kan winnen. In de huidige telling, zonder tussenuitslag, vallen in het topdammen zeer vele remises. De West Hollandse Dam Bond omvat de steden Den Haag, Rijswijk, Delft, Schiedam en Vlaardingen, en het Westland. Er zijn tien verenigingen bij deze provinciale bond aangesloten. Het WHDB kampioenschap geldt tevens als plaatsingstoernooi voor de halve finales van het NK.

Het remiseprobleem houdt de gemoederen in de damwereld al geruime tijd bezig. Op het absolute topniveau, laten we zeggen de top tien van de rankinglijst van de werelddambond FMJD, ligt het aantal remises op zo’n 90%.
In Delft organiseert men in het kader van het ‘DUWO Kennisstad Damfestival’ jaarlijks een toptoernooi met diverse wereldkampioenen. Vanaf 2001 wordt daarin een alternatieve telling gehanteerd: winst 5-0, puntenoverwinning 3-1, remise 2-2. De positieve reacties van zowel de deelnemende grootmeesters als het publiek hebben geleid tot belangstelling voor dit systeem van de KNDB. Dit met het oog op het NK dat ook te maken heeft met veel remises. In juni 2003 besloot de Bondsraad, het hoogste orgaan van de KNDB, om het principe van de puntenoverwinning toe te passen in het NK 2004. De werkgroep ‘Modernisering Puntentelling’ die dit moest voorbereiden stelde voor om af te wijken van de Delftse telling en de scores 2-0, 1½-½, 1-1 te hanteren. Een groot deel van de dammers die voor het nieuwe systeem waren hadden een voorkeur voor de 2-0, 1½-½, 1-1 scores. Een belangrijke overweging was dat deze scores dicht bij de huidige telling van 2-0, 1-1 blijven en daardoor gemakkelijker begrepen en geaccepteerd zullen worden door publiek en media. Een tweede argument was dat bij 2-0, 1½-½, 1-1 sprake is van een zogenaamde symmetrische telling, dat wil zeggen bij elke partij wordt hetzelfde aantal punten verdeeld. Dit heeft een aantal praktische voordelen, wordt door sommigen ook als ‘eerlijker’ ervaren.
In de loop van 2003 onstond hevig verzet van een aantal groepen binnen de damwereld tegen de invoering van de nieuwe telling. Sommige dammers vonden dat het nieuwe systeem te overhaast werd ingevoerd, dat er meer geëxperimenteerd zou moeten worden en dat ook alternatieven onderzocht moesten worden. Ook een groep traditioneel ingestelde dammers, die geen enkele verandering wil, roerde zich flink en dreigde zelfs met afscheiding. In januari 2004 besloot de Bondsraad daarop om invoering van het nieuwe systeem uit te stellen. Wel werd besloten om invoering op lagere niveau’s toe te staan, wanneer daar een duidelijk draagvlak voor de nieuwe telling zou blijken te bestaan. Daarbij viel toen al de naam van de West Hollandse Dam Bond. De indruk bestond dat er in deze damprovincie, mede door de toernooien in Delft, al een grotere gewenning en acceptatie van het nieuwe systeem zou zijn.
Er werd een enquête gehouden onder de deelnemers van het WHDB kampioenschap van de afgelopen drie jaar. Van deze 12 deelnemers reageerden er 9. Van hen spraken 6 zich uit voor de nieuwe telling, 3 tegen. De vraag of men deel zou nemen aan het kampioenschap wanneer de telling zou worden ingevoerd werd door 8 met ‘ja’ beantwoord, door 0 met ‘nee’ en door 1 met ‘weet niet’.
Wat betreft de precieze telling hadden 7 van de 9 respondenten een voorkeur voor de variant 2-0, 1½-½, 1-1.
Op de Algemene Ledenvergadering van de WHDB op woensdag 18 mei in De Lier waren alle tien aangesloten verenigingen aanwezig en zij gingen unaniem akkoord met het voorstel. De WHDB hoopt dat zij met dit besluit bijdraagt aan verlaging van de drempel om ook in andere provincies met de nieuwe telling te gaan werken. En dat uiteindelijk op de hogere niveau’s van NK en WK met de telling gespeeld zal worden opdat vermindering van het aantal remises zal bijdragen aan het verbeteren van het imago van de damsport.

Wat betreft de aanpassing van het Spel- en Wedstrijdreglement kan de WHDB profiteren van de arbeid van de werkgroep ‘Modernisering Puntentelling’. Er ligt een kant en klaar aangepast reglement. Ook zal de WHDB het ‘drie schijven criterium’ overnemen: Een puntenoverwinning wordt behaald wanneer men niet kan winnen maar wel duurzaam drie schijven voorstaat, waarbij een dam voor twee schijven telt.
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Wat is de gemiddelde remisepersentage in de WHDB-kampioenschappen?
GuidoB

Post by GuidoB »

kneeltje wrote:Ik begrijp hieruit dat West-Holland geen dammers voor de halve finale wil afvaardigen. Uit de notulen van de bondsraadvergadering van 10 januari vraagt namelijk zowel Kosior als vd Berg:

""Wanneer mag de puntenoverwinning wel worden toegepast?" waarop geantwoord wordt dat in alle wedstrijden die niet onder auspicien van de KNDB vallen de puntenoverwinning mag worden toegepast. Henk de Witt vraagt vervolgens nog of het wel toegestaan wordt indien er in WH wel voldoende draagvlak voor is? Er wordt echter stellig met nee geantwoord.

Ik denk dus dat de KNDB de winnaars van jullie individueel kampioenschap niet zal toelaten bij de halve finales KNDB.
Hieruit mag niet worden geconcludeerd dat dit ook daadwerlijk zo gezegd is, wel dat de notulist het verkeerd heeft opgeschreven. Ik meen dat dit al eens op dit forum heeft gestaan. De notulen worden bij de volgende bondsraadsvergadering gecorrigeerd. De KNDB heeft besloten om de concept (en dus incorrecte) notulen op de site te laten staan. Ik vind dat een slechte zaak, omdat een hoop mensen de teksten op de KNDB-site voor waar aannemen.

Voor alle duidelijkheid: tijdens de vergadering is het expliciet toegestaan om in alle niet door de KNDB georganiseerde wedstrijden met de puntenoverwinning te spelen. Navraag bij de desbetreffende KNDB-coordinator heeft dit overigens bevestigd.
GuidoB

Post by GuidoB »

A.Presman wrote:Wat is de gemiddelde remisepersentage in de WHDB-kampioenschappen?
Geen idee, dat zou ik eens moeten berekenen. Het is voor dit verhaal echter ook niet relevant. De WHDB wil namelijk niets doen tegen het remisepercentage in haar eigen kampioenschap. Een paar zinnen uit de toelichtng op de enquete:

Het WHDB-bestuur is zich ervan bewust, dat het remiseprobleem vooral speelt op topniveau en niet zozeer in ons provinciale kampioenschap. De eventuele invoering van de nieuwe telling moet dan ook vooral worden gezien als ondersteuning bij het experimenteren met deze telling. Mocht het ooit iets worden met dit idee op topniveau, dan heeft de damwereld behoefte aan zoveel mogelijk referentiemateriaal.
hans andriessen

Post by hans andriessen »

GuidoB wrote:
kneeltje wrote:Ik begrijp hieruit dat West-Holland geen dammers voor de halve finale wil afvaardigen. Uit de notulen van de bondsraadvergadering van 10 januari vraagt namelijk zowel Kosior als vd Berg:

Hieruit mag niet worden geconcludeerd dat dit ook daadwerlijk zo gezegd is, wel dat de notulist het verkeerd heeft opgeschreven. Ik meen dat dit al eens op dit forum heeft gestaan. De notulen worden bij de volgende bondsraadsvergadering gecorrigeerd. De KNDB heeft besloten om de concept (en dus incorrecte) notulen op de site te laten staan. Ik vind dat een slechte zaak, omdat een hoop mensen de teksten op de KNDB-site voor waar aannemen.

Voor alle duidelijkheid: tijdens de vergadering is het expliciet toegestaan om in alle niet door de KNDB georganiseerde wedstrijden met de puntenoverwinning te spelen. Navraag bij de desbetreffende KNDB-coordinator heeft dit overigens bevestigd.
De notulen zijn van weinig belang.
Het nieuwe artikel 22a van het SWR laat het spelen met een alternatieve puntentelling uitdrukkelijk toe, na verkregen toestemming van het hoofdbestuur. Een besluit daarover moet (denk ik) nog genomen worden.
Wat het hoofdbestuur zal besluiten is (gezien de nog niet goedgekeurde notulen) duister.
GuidoB

Post by GuidoB »

hans andriessen wrote:De notulen zijn van weinig belang.
Het nieuwe artikel 22a van het SWR laat het spelen met een alternatieve puntentelling uitdrukkelijk toe, na verkregen toestemming van het hoofdbestuur. Een besluit daarover moet (denk ik) nog genomen worden.
Wat het hoofdbestuur zal besluiten is (gezien de nog niet goedgekeurde notulen) duister.
Hierbij een hernieuwde poging om alle twijfel weg te nemen: ik heb uiteraard vooraf contact gehad met het hoofdbestuur. Dus na de bondsraadsvergadering en voordat mijn voorstel heb ingediend. Ik kom natuurlijk niet met zo'n voorstel als de KNDB het niet goed vindt. De KNDB vindt het overigens goed, maar dat had ik al geschreven.

Niks duister, niks nog te nemen besluit. Waar haal je dat vandaan, Hans? Uit je eigen fantatiewereld misschien?
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Puntenoverwinning

Post by Kosmos »

Goede zaak dit experiment! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Ik zou graag over de partijen uit dit kampioenschap beschikken, opdat ik kan bestuderen wat het effect van de puntenoverwinning is op het spel.
Veel succes en plezier gewenst aan alle deelnemers, arbiters en belangstellenden.
Heaven is no location, but a state of mind
GuidoB

Re: Puntenoverwinning

Post by GuidoB »

Kosmos wrote:Goede zaak dit experiment! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Ik zou graag over de partijen uit dit kampioenschap beschikken, opdat ik kan bestuderen wat het effect van de puntenoverwinning is op het spel.
Veel succes en plezier gewenst aan alle deelnemers, arbiters en belangstellenden.
Ik zou ook graag over de partijen beschikken, dat scheelt me weer een hoop hoofdbrekens... [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Kosmos en andere belangstellenden: ik houd jullie via dit forum op de hoogte van de gebeurtenissen in het toernooi. We beginnen pas in september, dus je moet nog even geduld hebben.
hans andriessen

GuidoB wrote:
hans andriessen wrote:De notulen zijn van weinig belang.
Hierbij een hernieuwde poging om alle twijfel weg te nemen: ik heb uiteraard vooraf contact gehad met het hoofdbestuur. Dus na de bondsraadsvergadering en voordat mijn voorstel heb ingediend. Ik kom natuurlijk niet met zo'n voorstel als de KNDB het niet goed vindt. De KNDB vindt het overigens goed, maar dat had ik al geschreven.

Niks duister, niks nog te nemen besluit. Waar haal je dat vandaan, Hans? Uit je eigen fantatiewereld misschien?
Nou, nou, Guido. Je bent ook snel op je teentjes getrapt. Ik probeerde slechts wat gehakketak tussen voorgaande posters in te dammen.
Ik schreef al dat ik dacht, dat daarover nog een besluit genomen moest worden. Dat leek mij de volgorde van doen en uit je persbericht bleek niet, dat de goedkeuring al verkregen was.
Ik fantaseer niets. Zoals je weet wordt dat in WH al genoeg gedaan
GuidoB

Post by GuidoB »

hans andriessen wrote:Ik probeerde slechts wat gehakketak tussen voorgaande posters in te dammen.
Van dammen heb je geen verstand, dat is inmiddels algemeen bekend. Zal het ooit nog gebeuren dat je het verschil leert tussen sussen en olie op het vuur gooien?
hans andriessen wrote: (...) uit je persbericht bleek niet, dat de goedkeuring al verkregen was.
Lees nou alsjeblieft eens een keer. Er staat:
In januari 2004 besloot de Bondsraad daarop om invoering van het nieuwe systeem uit te stellen. Wel werd besloten om invoering op lagere niveau’s toe te staan, wanneer daar een duidelijk draagvlak voor de nieuwe telling zou blijken te bestaan.
Hoeveel duidelijker moet ik zijn?
hans andriessen

GuidoB wrote:Van dammen heb je geen verstand, dat is inmiddels algemeen bekend. Zal het ooit nog gebeuren dat je het verschil leert tussen sussen en olie op het vuur gooien?
Moet dat zo "op de man"? Deze topic gaat toch niet over mij!
Ik heb alle respect voor een dammer met een rating van 1214 punten meer dan ik. Zover zal ik nooit komen.
Maar ik vind, dat IK ook respect verdien voor mijn inspanningen. Dat ik geslaagd ben voor het diploma Trainer A roept op zijn minst twijfel op m.b.t. jouw bovenstaande oordeel over mij.
GuidoB wrote:Hoeveel duidelijker moet ik zijn?
Ik heb er geen probleem mee.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Puntenoverwinning in West-Holland

Post by Jan Pieter »

Jaap van Galen wrote:
Damweb wrote: De Algemene Vergadering van de West-Hollandse Dambond heeft gisteren besloten de puntenoverwinning in te voeren. In de finale van het individueel kampioenchap zal deze nieuwe telling geïntroduceerd worden. Er wordt gebruik gemaakt van de aanpassingen op het wedstrijdreglement dat een KNDB-werkgroep vorig jaar ontwikkelde.

In januari herriep de bondsraad van de KNDB een besluit tot invoering van de nieuwe puntentelling, na veel oppositie van de Nederlandse subtop. In West-Holland was echter al langer een meerderheid te vinden voor invoering. Dat bleek ook nog onlangs na een enquete onder oud-deelnemers van het WHDB-kampioenschap.
Nog reacties?
Ik hoef vast niet meer uit te leggen dat de Delftse Telling mijn kopje thee niet is, maar dat er nu, met instemming van de meeste betrokkenen, op provinciaal niveau mee gespeeld gaat worden, is uiteraard een oneindig beter idee dan het eerdere plan om het tegen de wil van bijna iedereen op het NK in te voeren.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

JP Tellen we de stand mee in het Experidamklassement [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] ?
Post Reply