Computer vision

Post Reply
Marcel Kosters

Computer vision

Post by Marcel Kosters »

DamZ! = inspiratie tot innovatie.

Hans Tangelder (LDG Leiden) heeft met het bedrijf waar hij werkzaam voor is - Vicar Vision http://www.vicarvision.nl/ - pro bono demonstratie software gebouwd waarmee foto's van standen op DamZ! DamSets automatisch vertaald worden naar PDN 3.0 FEN string. De applicatie is met een bash shell / commando's aan te sturen.

Hiroshi Fukunari - vader van HDC jeugdspelers Ayami (9), Sho (6) en Koh (4) - heeft vervolgens een GUI bovenop de applicatie van Vicar Vision gebouwd met het beeld in de video als resultaat: de commando's kunnen nu met een druk op de knop worden uitgevoerd en de PDN 3.0 FEN string wordt automatisch vertaald naar een dam diagram.

Windows Webserver Gezocht

Een idee was en is om deze applicatie op een webserver te hosten. Dan kunnen mensen met telefoon foto maken, met telefoon foto naar de applicatie uploaden, krijgen een FEN string terug en kunnen dan met https://toernooibase.kndb.nl/applet/oer ... ategif.php een leuke GIF maken. Denk maar aan een schooldam toernooi met een gemist slagzetje. Foto maken van de stand, uploaden en vervolgens met de GIF creator een animatie maken zoals hieronder die je op telefoon aan de jeugdspeler kunt laten zien: kijk, hier had je zo en zo kunnen winnen.
computervision.gif
computervision.gif (425.34 KiB) Viewed 4756 times

Hendrik Veenstra heeft gekeken, of hij deze applicatie op de server van Toernooibase kan onderbrengen, maar deze draait op Linux / dat is niet mogelijk gebleken. Kortom: wie heeft er wat ruimte op een Windows webserver beschikbaar? :D

Verdere ontwikkeling

damzcomputervision.jpg
damzcomputervision.jpg (52.02 KiB) Viewed 4760 times
Ondertussen is Hiroshi - geinspireerd door de applicatie van Vicar Vision - bezig met het ontwikkelen van zijn eigen computer visie software :). De mogelijkheden zijn talrijk en vergaand. Wordt vervolgd.
Last edited by Marcel Kosters on Tue Nov 26, 2019 13:37, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Re: Computer vision

Post by A.Presman »

Weet je Marcel nog dat we in 2011 over hebben gesproken?
Toen zei ik dat dit is wat de elektronische borden moet eens vervangen (webcam met standherkenning) :)

Stuur mij a.u.b. een mailtje wat is voor nodig wat betreft de server.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

A.Presman wrote: Mon Nov 25, 2019 14:44 Weet je Marcel nog dat we in 2011 over hebben gesproken?
Toen zei ik dat dit is wat de elektronische borden moet eens vervangen (webcam met standherkenning) :)

Stuur mij a.u.b. een mailtje wat is voor nodig wat betreft de server.
Yes dat herinner ik me: bij de eerste SportAccord World Mind Games in Beijing :). We hadden het toen ook over de voor de televisie uitzending gebruikte graphics voor het (analyse)dambord. (computer)visie heeft soms lange adem nodig :D. Ik stuur je straks e-mail voor de server, super!
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

DamZ!
Door Alexander Presman en Hendrik Veenstra is de volgende stap met de voor de DamZ! DamSet ontwikkelde VicarVision app gerealiseerd.

Stap 1
Maak een foto van de DamZ! DamSet.
IMG_6712.jpeg
IMG_6712.jpeg (248.67 KiB) Viewed 3991 times
Stap 2
Ga naar http://damz.fmjd.org en upload de foto.
IMG_6713.jpeg
IMG_6713.jpeg (331.83 KiB) Viewed 3991 times

Stap 3

Klik op de knop "Create animated GIF" en voer de zetten in.
IMG_6714.jpeg
IMG_6714.jpeg (231.55 KiB) Viewed 3991 times
Stap 4

Voeg bijschrift toe, bijvoorbeeld naam van de spelers.
IMG_6715.jpeg
IMG_6715.jpeg (202.77 KiB) Viewed 3991 times
Stap 5

Laat vervolgens de door jou gecreëerde dam animatie viral gaan via Whatsapp, Facebook en Instagram!
IMG_6716.jpeg
IMG_6716.jpeg (115.76 KiB) Viewed 3991 times
Last edited by Marcel Kosters on Sun Dec 22, 2019 22:52, edited 1 time in total.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Resultaat
testresultaat.gif
testresultaat.gif (48.8 KiB) Viewed 3986 times
En dit is dan het resultaat van de door VicarVision (Hans Tangelder), Alexander Presman en Hendrik Veenstra aan elkaar geknoopte functionaliteiten!

Proefkonijn: een prachtige doch gemiste winst van mij gisteren tegen Roy Coster, aangegeven door Roy Coster. Ik dacht tijdens de partij nog dat het omhoog spelen van schijf 16 in deze stand niet het beste plan was, maar miste op het moment suprême de afstraffing :D .

Deze animatie is dus gemaakt door simpelweg een foto met telefoon te nemen van de stand op de DamZ! DamSet en deze te uploaden naar de website. Perfect voor feedback op schooldam toernooi en jeugd clubavond. Perfect vervolgens om via trotse of gefascineerde (groot)ouders viral te gaan op Whatsapp, Facebook en Instagram.

Natuurlijk:

- het betreft demo software, dus er wordt geen enkele betrouwbaarheid gegarandeerd;
- het web interface is nog niet zo "mobiel";
- de geproduceerde animatie is (nog?) niet in DamZ! lay-out.

Maar de proof of concept is er en is een verrijking. Met dank aan Hans Tangelder, VicarVision, Alexander Presman en Hendrik Veenstra!
Post Reply