Visie
KNDB: zwem niet tegen de stroom in maar met de stroom mee!
De KNDB is een krimpende en vergrijzende organisatie in termen van zowel clubs, leden als kader. De al decennia gaande trend is: minder en grijzere vrijwilligers met minder tijd. Die trend houdt natuurlijk vanzelf een keer op. Bij nul. En dat nulpunt nadert. Tijd is daarmee een serieuze factor.
De KNDB echter blijft - met het trend brekende DamZ! concept en concrete resultaten voor handen - willens en wetens tegen de stroom inzwemmen. Bekend is waar je komt als je tegen de stroom (in dit geval de stroom van minder vrijwilligers met minder tijd) in zwemt: niet waar je wilt zijn. Terwijl je kunt sturen waar je uitkomt als je met de stroom mee zwemt.
De DamZ! strategie doet exact dit want is speciaal ontworpen voor minder vrijwilligers met minder tijd.
Zie voor zeer uitgebreide uitleg, context en rapportage de DamZ! discussiedraad
viewtopic.php?f=65&t=7851
De KNDB aanpak sluit het merendeel van de bij haar aangesloten clubs en leden uit van uitvoering van die aanpak
Concreet: de KNDB aanpak is geschikt voor maar een klein deel van de nog steeds 172 bij de KNDB aangesloten (en veelal zieltogende) clubs en 3500 leden. De KNDB aanpak vraagt simpelweg meer tijd, energie en geld dan veel mensen kunnen of willen geven. Door zoveel te vragen, sluit de KNDB strategie op voorhand het grootste deel van dammend Nederland uit van uitvoering van KNDB beleid. Zowel in termen van clubs als in termen van leden.
Op de thema bijeenkomst 23 februari 2019 vertelde de KNDB, dat de in maart 2018 aangekondigde KNDB aanvalsplannen voor Gelderland niet zijn uitgevoerd. De GDB is de grootste provinciale bond van Nederland. Eerder al gaf de PODB - projecteigenaar van de DamZ! DamSet en op een na grootste provinciale bond - aan de KNDB regio aanpak niet (meer) van de grond te kunnen krijgen in Overijssel. Ook vertelde de KNDB dat wat op 23 februari 2019 werd gepresenteerd, het resultaat was van een KNDB besluit uit december 2016. Aan het slot van de themadag bleek bovendien dat de KNDB nog vrijwilligers zocht voor haar plan om vrijwilligers aan het werk te zetten. Zogenaamde regio coördinatoren. Deze regio coördinatoren blijken nodig, omdat de werkgroep aanvalsplannen in de afgelopen anderhalf jaar weliswaar alle provinciale bonden en jeugdcoördinatoren had aangeschreven, maar hier geen antwoord op had gekregen. U begrijpt: dat ligt natuurlijk niet aan de levensvatbaarheid van de KNDB aanpak, maar aan de levenloosheid van de provinciale bonden. Die moeten gewoon wat levendiger worden en dan werkt de KNDB aanpak perfect. Tegen de stroom inzwemmen, niet met de stroom mee...
Tegelijkertijd werden het enorme bereik en de activatie van de DamZ! strategie doodgezwegen. Nut en noodzaak van een simpele DamZ! webpagina met een uitputtende landelijke DamZ! jeugddam kalender wordt (al jaren) door de KNDB niet ingezien. Zo'n kalenderpagina regelt meer coördinatie dan 12 ooit in te vullen vacatures voor regiocoördinatoren (die vervolgens weer andere vrijwilligers moeten vinden en aansturen) vooralsnog kunnen. Als zij er ooit zullen komen. Als 1 van de ondersteuners van het KNDB project 'Kader traint Kader' uit 2005 weet ik waar ik over praat. Inmiddels zijn we 14 jaar verder in die neergaande trend van vrijwilligers en hun beschikbare tijd.
Hoe dogmatischer en kanslozer willen we de KNDB visie anno 2019 hebben?!
De DamZ! strategie pakt de grootste gemene deler en benut deze
Concreet: de DamZ! strategie sluit geen enkele club en geen enkel KNDB-lid op voorhand uit van uitvoering. Want iedereen kan zich in termen van tijd, geld en energie veroorloven om 1 DamZ! DamSet aan te schaffen en aan een kind te geven. Dat is de basis van de DamZ! strategie. Waar door liefhebbers van 'beleid rijke acties en beleidsplannen' ontzettend veel bovenop gebouwd kan worden. In minder dan een jaar tijd doen 100 clubs, honderden vrijwilligers, 60 basisscholen en een handvol bedrijven mee. Helaas ondanks en niet dankzij de KNDB en het KNDB-bestuur. Het concept is bedacht in oktober 2017 en in april 2018 grotendeels ten uitvoer gebracht met honderden damliefhebbers op de been. Vergelijk dat met een besluit in december 2016, een 4-koppig bestuur en aankondiging van 12 nieuwe niet te vullen vrijwilligers vacatures in februari 2019. Om niet bestaande vrijwilligers te coördineren en aan te sturen. Ondertussen heeft het DamZ! concept deze zelfde vrijwilligers in honderdtallen geactiveerd en kunnen deze vrijwilligers uitstekend zelfstandig hun werk doen.
'het professionele lampje brandend houden zonder te verlichten'
Concreet: de KNDB als landelijke bond met verantwoordelijkheid voor al haar clubs en leden dient een strategie centraal te stellen, die zo veel mogelijk mensen activeert (DamZ!) binnen een zeer afzienbare termijn. Want op 31 december 2020 - het aflopen van de huidige NOC en VWS subsidie cycli - zou het lampje wel eens uit kunnen gaan. Zeker, omdat het lampje (van het KNDB professioneel apparaat) - als het dan niet uit wordt gedaan of gedimd - vervolgens weer tot en met 31 december 2024 brandend gehouden moet gaan worden. Met steeds verder afnemende inkomsten uit contributie, zie de niet aflatende trend van dalend ledental. Het KNDB professioneel apparaat - zo bleek zaterdag op de themadag ook weer - heeft echter geen begin van een idee hoe het tij te keren. Ook het KNDB-bestuur - met 3 leden aanwezig maar de gehele dag onhoor- en zichtbaar - heeft dat niet. En terwijl het 'professionele ' lampje brandend wordt gehouden zonder te verlichten, heeft de KNDB geen cent voor wat voor ondernemerschap ook. Als het KNDB-bestuur haar medewerkers wenst in te zetten om goedkeurend ja te knikken tegen een of meer externe initiatieven zonder te produceren denk ik dat het KNDB-bestuur er ook voor kan kiezen dat knikken zelf te doen. En de medewerkers te bedanken voor de bewezen diensten. Of het bestuur komt met een strategie die daadwerkelijk kans van slagen heeft en zet haar medewerkers daarop in.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.