DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Jaap van Galen

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Jaap van Galen »

Marcel Kosters wrote: - Uit bericht, ontvangen van PNDB (Provinciale Noord-Brabantse Dambond) bestuurder Jasper Daems: de ALV van de PNDB heeft zaterdag besloten dat haar jeugdwedstrijden op de DamZ! DamSet gespeeld gaan worden. Bij mijn weten is de PNDB de eerste provinciale bond die dit besluit en hier een inspirerend voorbeeld geeft.
Dus het aspiranten- en junioren-kampioenschap in de PNDB wordt gespeeld op DamZ! Damsets?
Om ook maar eens conservatief te zijn, een traditioneel dambord vind ik veel mooier en lijkt me meer gepast.
De Damsets zijn toch bedoeld voor promotie onder niet-leden, waarom moet dit ook voor al-wel-leden van een inspirerend voorbeeld tot een verplicht gebruik leiden?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Jaap van Galen wrote:Dus het aspiranten- en junioren-kampioenschap in de PNDB wordt gespeeld op DamZ! Damsets?
Het zal gaan om wedstrijden voor de doelgroep. Dus benjamins, welpen en pupillen: meisjes en jongens tot en met 12 jaar. Al kan de
set natuurlijk ook door oudere jeugd en volwassenen gebruikt worden.
Jaap van Galen wrote:(...)een traditioneel dambord vind ik veel mooier (...)
Dat mag. Zaterdag was het NK schooldammen voor welpen in Bodegraven. 18 teams oftewel 72 kinderen en 36 DamZ! DamSets. De organisatie had klassieke borden bij de hand voor het geval kinderen liever daarop wilden spelen. Geen kind of teamleider die ernaar taalde.
Jaap van Galen wrote:De Damsets zijn toch bedoeld voor promotie onder niet-leden,(...)
De DamZ! DamSet is primair voor externe promotie bedoeld. Inmiddels zijn we erachter, dat de set zich ook prima voor inzet op clubavond en jeugdtoernooien leent en zo onze organisatie versterkt. De voordelen zijn daarbij zowel praktisch als communicatief van aard.

Praktisch voordeel:

1. We hebben de sets bij ons op de clubavond anderhalve maand geleden 1 keer opgezet. Sindsdien zetten we de magnetische sets met schijven en al in de kast en halen deze er met schijven en al weer uit. Dat is bij klaar zetten en opruimen erg handig.
2. We hebben veel plezier van de nummering (in beide richtingen) van de velden. Onze meest beginnende jeugdspelers noteren nu zonder mankeren hun partij. En doordat zij hun partij noteren, gaat de 'ergste' snelheid uit hun spel en wordt bij iedere zet automatisch bezinning ingebouwd.
3. Onze jongste spelers (6 en 7 jaar) hebben nog moeite om een bord van regulier wedstrijd formaat te overzien. Als zij op de linkerhelft kijken, overzien zij de rechterhelft van het bord niet en vice versa. Het praktische formaat van de DamZ! DamSet lost dit op.

Communicatief voordeel:

Ook en juist onze leden in de DamZ! doelgroep willen we via damz.nl bedienen. Dat helpt hen deel van een groot (en jong!) geheel voelen. De DamZ! DamSet attendeert de kinderen iedere club avond automatisch op damz.nl. Zonder dat de jeugdleider (die meestal genoeg aan het hoofd heeft) daar apart op hoeft te wijzen. Bovendien stralen we met gebruik van DamZ! en KNDB gemerkt materiaal landelijke eenheid en kracht uit. En, zo zagen we met name afgelopen zaterdag op het Kleverpark festival, de set is door de kleurstellingen heel herkenbaar en fleurt een dam event op.

Daarom gebruiken we bij de Haarlemse Damclub - net als de PNDB - de set standaard voor al onze activiteiten voor de (jongere) jeugd.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Image
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
henk stoop

Post by henk stoop »

Jaap van Galen wrote:Om ook maar eens conservatief te zijn, een traditioneel dambord vind ik veel mooier en lijkt me meer gepast.
In het spel- en wedstrijdreglement is een dambord gelukkig heel ruim gedefinieerd.
Er is geen enkele bepaling die het gebruik van de DamZ damset in de ereklasse verbiedt.
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Marcel Kosters wrote:Image
Mag zwart hier echt gerust de oogjes even dicht doen?
Volgens mij is dit nog helemaal niet gewonnen.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Paul van de Veen wrote:
Marcel Kosters wrote:(...)
:D Oranje aan zet lijkt wel 'een probleem te hebben' en 28-22 te moeten spelen. Dat ziet er niet uit, maar een winstplan zie ik na het voor de hand liggende 21-26 ook niet meteen :D. Ik zit te denken aan een verdere opbouw met 3-8 en dan op het juiste moment prikken met 23-28 (22-17 verplicht, toch? slag slag) en dan met 8 schijf 22 opeten. Maar of dat werkt?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Image
Statieportret van het schooldam team van de Nassau school uit Gouda.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Leuke terugkoppeling

Zojuist van de moeder van een jeugdspeler in Noord-Holland het volgende bericht ontvangen:

,,Ha Marcel zijn de damsets van DamZ! nog voorradig? [KNIP] gaat damles geven op zijn school dus ik wilde de school tippen om eventueel die bordjes aan te schaffen."

Mijn antwoord:

Hoi [KNIP], top! Op dit moment uitverkocht, maar medio september komt de volgende scheepslading aan. Op http://www.damz.nl/de-damz-damset/
vindt je overzichtelijke info voor de school. De inteken deadline is van 15 juni naar 15 juli opgeschoven. Top, dat [KNIP] damles op zijn school gaat geven!

Haar reactie:

Ah mooi stuur ik die even door naar juf en de directeur. Thanks. Ja hartstikke leuk hij is al druk bezig met het opzetten van de lessen. Houdt hem van de straat ;-).

Mijn reactie:

Wat ik me net bedenk: [clubnaam] heeft of had [hoeveelheid] sets. Als [KNIP] meteen aan de slag wil, de school bereid is en [naam club] hieraan wil meewerken, kan de school misschien sets rechtstreeks van de club kopen. Dan kan club wel weer 'bijvullen' met de volgende zending in september.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Vanuit de slinkende voorraad van Henk Stoop doet nu ook Praag (Tjechie) mee en vanuit de vanavond naar nul terug gebrachte voorraad van de PODB doen in Overijssel Damclub Nijverdal en Damclub DEZ / NGKZ mee. Ook doet in Overijssel vanuit de voorraad van Twente’s Eerste een tweede basisschool (naam en plaats volgen) mee. Kaartupdate volgt.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Image
Concept design DamZ! notatiebiljet. Voor druk en invoeging in DamZ! DamSet in China. In de toekomst eveneens downloadable en printable vanaf damz.nl.
GuidoB

Post by GuidoB »

henk stoop wrote:
Jaap van Galen wrote:Om ook maar eens conservatief te zijn, een traditioneel dambord vind ik veel mooier en lijkt me meer gepast.
In het spel- en wedstrijdreglement is een dambord gelukkig heel ruim gedefinieerd.
Er is geen enkele bepaling die het gebruik van de DamZ damset in de ereklasse verbiedt.
Nou...
3.1
Een dampartij begint met twintig witte en twintig zwarte schijven die als
volgt op het dambord staan:
Eerder in het reglement wordt gesproken over licht en donker, maar hier staat zonder voorbehoud wit en zwart. Overigens geldt dit niet alleen voor de ereklasse, maar voor alle damwedstrijden.

Het FMJD reglement stelt duidelijkere eisen aan het bord:
Annex 1 wrote:2.1 International draughts is played on a square board, divided into 100 equal squares, alternately black and white. This board is a draught board.
Annex 3 wrote:3.2. The playing board
The playing board must conform to the following demands:
3.2.1. It must have a playing surface of between 35x 35 cm and 45 x 45 cm.
(...)
3.2.4. The sides, which limit the playing surface, must be elevated some 5 – 6 mm.
(...)
3.4. The playing men
The playing men must satisfy the following conditions:
(...)
3.4.2. Their diameter must be between 7 mm to 14 mm less than the side (of a square; otherwise, on an international draughts board of 45 x 45 cm, men can be used of a diameter between 38 and 31 mm.
GuidoB

Post by GuidoB »

Marcel Kosters wrote:
Paul van de Veen wrote:
Marcel Kosters wrote:(...)
:D Oranje aan zet lijkt wel 'een probleem te hebben' en 28-22 te moeten spelen. Dat ziet er niet uit, maar een winstplan zie ik na het voor de hand liggende 21-26 ook niet meteen :D. Ik zit te denken aan een verdere opbouw met 3-8 en dan op het juiste moment prikken met 23-28 (22-17 verplicht, toch? slag slag) en dan met 8 schijf 22 opeten. Maar of dat werkt?
Na 21-26 neemt wit uiteraard de doorbraak via 22-18 en 33-29. Dat is goed voor remise. Waar ken ik deze stand van? Ik vind hem niet via de zoek functionaliteit van ToernooiBase.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

GuidoB wrote:Na 21-26 neemt wit uiteraard de doorbraak via 22-18 en 33-29. Dat is goed voor remise. Waar ken ik deze stand van? Ik vind hem niet via de zoek functionaliteit van ToernooiBase.
Die had ik gemist. In dat geval is de stand pot-remise, of?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Update

Gisteravond in Heino een geanimeerde ALV van de PODB mogen meemaken. Terwijl ik in de wandelgangen luisterde naar een onderhoudende Gerrit Draaisma van Twente's Eerste die net 30 DamZ! DamSets aan een bevriende onderwijs relatie had geschonken voor op school, besloot de PODB het DamZ! DamSet project tot kernpunt van het jeugdbeleid te maken en alle steun en medewerking te verlenen aan de door Paul van de Veen en mij in gang gezette tweede zending.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Marcel Kosters wrote:Update

Gisteravond in Heino een geanimeerde ALV van de PODB mogen meemaken. Terwijl ik in de wandelgangen luisterde naar een onderhoudende Gerrit Draaisma van Twente's Eerste die net 30 DamZ! DamSets aan een bevriende onderwijs relatie had geschonken voor op school, besloot de PODB het DamZ! DamSet project tot kernpunt van het jeugdbeleid te maken en alle steun en medewerking te verlenen aan de door Paul van de Veen en mij in gang gezette tweede zending.
En vandaag bij de Bondsraadsvergadering van de KNDB. Ook geanimeerd?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Post Reply