KNDB Beker

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: KNDB Beker

Post by Frans de Jonge »

Michel Stempher wrote:
Frans de Jonge wrote:Ha Paul,
Je constateringen zijn interessant en ze brengen het wel tot vermoedens. Maar we zullen toch wel een slagje dieper moeten gaan om ook een betrouwbare analyse te kunnen maken. Misschien moeten we er eens een enquête o.i.d. aan wagen. Maar om verstandige besluiten te nemen is er allereerst ook nog een goede opdracht nodig. Iets voor de komende Bondsraad om te peilen of er draagvlak is voor een onderzoek naar de het vergroten van de aantrekkelijkheid van ons paradepaardje, de Nationale Competitie, en de risico's die we lopen als we niets doen. Er is deskundigheid binnen de KNDB zijn om een goede opdracht te formuleren, uit te voeren en te adviseren. Liefst professionele onderzoekers. Zoals bijvoorbeeld Jaap van Galen die in het verleden monnikenwerk heeft verricht bij het Deltaplan die "nagenoeg exact berekende wanneer de KNDB ging overlijden" bij ongewijzigd beleid en omstandigheden.
Hier gaan we elkaar heel snel in vinden. Ik vrees wel dat Guido gelijk heeft dat het met de huidige achteruitgang slechts uitstel van executie is, maar we kunnen in plaats van accepteren dat het zal stoppen ook kijken wat op dit moment de beste structuur zou zijn en dan simultaan daaraan natuurlijk alles eraan doen om de geformuleerde doelgroepen (groep 4-5-6 van de basisschool vs 55+ of hoe oud dit ook precies was) zo actief mogelijk te blijven stimuleren om maar een partijtje te dammen. In het verlengde van Fred: het maakt dan niks uit of dat op een vereniging, in een bedrijfskantine of op internet gebeurt. Sowieso is het altijd een goed idee om te blijven kijken naar of de geleverde diensten en producten nog voldoende voorzien in de behoeften.
Als hier uitkomt dat tientallen nog het best bij onze bond past: helemaal prima. Laten wij in elk geval als Bondsraad het bestuur de opdracht geven om dit te onderzoeken zodat de bevindingen in november kunnen worden gedeeld met de Bondsraad en eventueel verwerkt in een bestuursvoorstel op advies van de Wedstrijdcommissie of welke commissie dan ook. Maar dan hebben we in elk geval een gedegen onderzoek gehad waarin alle voors en tegens zijn afgewogen.

Al gaf Guido volgens mij al aan dat zo'n onderzoek al is geweest en dat de commissie verdeeld was. Zijn de beweegredenen van de Wedstrijdcommissie om geen advies uit te brengen openbaar? Of in elk geval de uitkomst ervan? Want dat gaat de Bondsraad dan ook wel degelijk aan.
Ha Michel, goed om deze aanpak te volgen. Maar ik heb vertrouwen in professionele onderzoekers en minder in vrijwilligers in commissies, of ze moeten weer professioneel onderzoeker zijn. Ik ken geen onderzoek wat heeft geleid tot wat dan ook. Het is vaak op onderbuikgevoel. Maar ik wil de opdracht breder zien dan de discussie over alleen 10- of 8-tallen, combinatieteams of niet, enz. Maar ook hoe kunnen we vernieuwingen invoeren, bijvoorbeeld t.b.v. de zichtbaarheid, in combinatie met nevenactiviteiten (bv. jeugddamwedstrijden, gemeenschappelijke wedstrijdzaal, ...). Onze parel moet zichtbaar schitteren, ook voor onze omgeving.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Frans de Jonge wrote: Ha Michel, goed om deze aanpak te volgen. Maar ik heb vertrouwen in professionele onderzoekers en minder in vrijwilligers in commissies, of ze moeten weer professioneel onderzoeker zijn. Ik ken geen onderzoek wat heeft geleid tot wat dan ook. Het is vaak op onderbuikgevoel. Maar ik wil de opdracht breder zien dan de discussie over alleen 10- of 8-tallen, combinatieteams of niet, enz. Maar ook hoe kunnen we vernieuwingen invoeren, bijvoorbeeld t.b.v. de zichtbaarheid, in combinatie met nevenactiviteiten (bv. jeugddamwedstrijden, gemeenschappelijke wedstrijdzaal, ...). Onze parel moet zichtbaar schitteren, ook voor onze omgeving.
Dat is nog veel beter natuurlijk! Maar zoete lieve Gerritje is met pensioen dus ik ben benieuwd hoe we het gaan financieren. Ik ben de eerste die zelfs uit de reserves wil putten hiervoor aangezien het pure noodzaak is dat zo'n onderzoek er komt en nog belangrijker: dat we er wat mee doen. Maar ik vraag me af of we het bestuur en onze collega-bondsraadsleden hierin meekrijgen. Ik geloof tenminste niet in een vrij te besteden potje al zal de penningmeester ons dat 2 juni het best kunnen vertellen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Paul van de Veen wrote: Vanuit de 483 leden van de Overijsselse clubs speelden er 177 spelers afgelopen jaar in de NC. Dat is 37%
Tegelijkertijd speelden er 338 mee in de Provinciale competitie. Dat is 70%.
Die NC is kennelijk voor een heleboel spelers niet zo aantrekkelijk.
Op z'n minst zijn zulke cijfers aanleiding voor vragen als: "Speelt dit in andere provincies ook of is dit een uniek Overijssels fenomeen? Waarom speelt maar zo'n klein gedeelte mee in de NC? Wat houdt de anderen tegen?"
Dus net als de marktkoopman je zelf afvragen: "Waarom neemt men mijn product niet vaker af?"
Zou best eens kunnen dat het vinden van die 8e, 9e en 10e man met alle stress die dat geeft het dammen er niet leuker maakt.
Ik wil er net als Thijs niet aan denken wat er gebeurt als je een apart provincielidmaatschap aan zou bieden.
Ik heb ook even een grof onderzoekje gedaan.
Totaal 463 leden PFDB (332 lid KNDB, 131 donateur PFDB).
13 teams in KNDB 130 spelers (niet rekening houdend met invallers)
256 spelers in PFDB competitie (niet rekening houdend met invallers en
dispensatieregels).
Participatie PFDB-leden in KNDB-competitie: 28% (op basis van 463 leden).
Participatie PFDB-leden in PFDB-competitie: 55% (op basis van 463 leden).

Dus nog wat slechter dan bij PODB. Maar de PFDB heeft dus ook een provincielidmaatschap…..
Maar net als bij PODB m.i. een logische piramideopbouw.
Handig zou cijfers van tien jaar terug eens te vergelijken. (Volgens mij had Paul al eerder betreffende Overijssel eens een vergelijkend warenonderzoek gedaan).
Is er dan dezelfde participatie (alleen ledenteruggang, maar geen extreme verlaging participatiegraad), dan lijkt er me niet zoveel aan de hand betreffende populariteit KNDB-competitie.

En om maar even weer van onderwerp te veranderen (dat kan in dit topic moeiteloos volgens mij).
Sinds afgelopen weekend was er de behoefte om de prijswinnaars van de DamZ!Damserver wedstrijd bekend te maken.
Er was enig uitstel omdat een aantal prijswinnaars nog niet gereageerd hadden.
Afgelopen woensdag is een persbericht door initiatiefnemer(s) gemaakt om op KNDB-site en DamZ! site te plaatsen.
Woensdag heb ik het op de KNDB-site gezet, maar helaas, helaas staat er nog niks op de DamZ!site, waar het natuurlijk sowieso moet komen te staan.
En dan erger ik me kapot.

Het schooldammen (en dan op nieuwe leest, een generatie, die met internet opgroeit) is ontzettend belangrijk voor de KNDB. En dan wordt DamZ! als hét portaal voor die jeugd neergezet.
Op het nippertje is die infrastructuur voor de on-line wedstrijd klaar en nu wordt er al weer niet thuis gegeven. Ik denk dat de handen van Marcel (en ook bij Michel misschien) jeuken om bij die DamZ!Damserver toernooien te gaan organiseren, zodat er sprake wordt van die binding DamZ!Damset en DamZ! site, c.q. DamZ!Damserver (boeien en binden), en dan later eventueel (internet)lidmaatschap KNDB.

Voor mij is volstrekt niet duidelijk wie verantwoordelijkheden heeft voor die jeugdsites (jeugddammen.com, DamZ!, schooldammen.nl), maar het lijkt me dat dit voor de bondsraadsleden toch de prioriteit moet zijn om dit boven water te halen en waarom
a) een inlogprocedure heel lang geduurd heeft om deze werkbaar te krijgen
b) een bericht met uitslag on-line wedstrijd niet op korte termijn geplaatst kan worden
c) waarom er geen toernooitjes op die DamZ!Damserver georganiseerd worden

Wat mij betreft krijgt Marcel toegang tot die DamZ!Damserver zodat hij die toernooien kan organiseren. Hij heeft bewezen dat ie dat bij een andere damserver kan.

Okay, dat moest ik even kwijt. Volgens mij veel belangrijker dan die deelname aan de Nationale Competitie, waarbij – zoals Guido schrijft – ook de inschrijving gelijk is aan die van vorig jaar.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Piet Bouma wrote:
Paul van de Veen wrote: Vanuit de 483 leden van de Overijsselse clubs speelden er 177 spelers afgelopen jaar in de NC. Dat is 37%
Tegelijkertijd speelden er 338 mee in de Provinciale competitie. Dat is 70%.
Die NC is kennelijk voor een heleboel spelers niet zo aantrekkelijk.
Op z'n minst zijn zulke cijfers aanleiding voor vragen als: "Speelt dit in andere provincies ook of is dit een uniek Overijssels fenomeen? Waarom speelt maar zo'n klein gedeelte mee in de NC? Wat houdt de anderen tegen?"
Dus net als de marktkoopman je zelf afvragen: "Waarom neemt men mijn product niet vaker af?"
Zou best eens kunnen dat het vinden van die 8e, 9e en 10e man met alle stress die dat geeft het dammen er niet leuker maakt.
Ik wil er net als Thijs niet aan denken wat er gebeurt als je een apart provincielidmaatschap aan zou bieden.
Ik heb ook even een grof onderzoekje gedaan.
Totaal 463 leden PFDB (332 lid KNDB, 131 donateur PFDB).
13 teams in KNDB 130 spelers (niet rekening houdend met invallers)
256 spelers in PFDB competitie (niet rekening houdend met invallers en
dispensatieregels).
Participatie PFDB-leden in KNDB-competitie: 28% (op basis van 463 leden).
Participatie PFDB-leden in PFDB-competitie: 55% (op basis van 463 leden).

Dus nog wat slechter dan bij PODB. Maar de PFDB heeft dus ook een provincielidmaatschap…..
Maar net als bij PODB m.i. een logische piramideopbouw.
Handig zou cijfers van tien jaar terug eens te vergelijken. (Volgens mij had Paul al eerder betreffende Overijssel eens een vergelijkend warenonderzoek gedaan).
Is er dan dezelfde participatie (alleen ledenteruggang, maar geen extreme verlaging participatiegraad), dan lijkt er me niet zoveel aan de hand betreffende populariteit KNDB-competitie.

En om maar even weer van onderwerp te veranderen (dat kan in dit topic moeiteloos volgens mij).
Sinds afgelopen weekend was er de behoefte om de prijswinnaars van de DamZ!Damserver wedstrijd bekend te maken.
Er was enig uitstel omdat een aantal prijswinnaars nog niet gereageerd hadden.
Afgelopen woensdag is een persbericht door initiatiefnemer(s) gemaakt om op KNDB-site en DamZ! site te plaatsen.
Woensdag heb ik het op de KNDB-site gezet, maar helaas, helaas staat er nog niks op de DamZ!site, waar het natuurlijk sowieso moet komen te staan.

Het schooldammen (en dan op nieuwe leest, een generatie, die met internet opgroeit) is ontzettend belangrijk voor de KNDB. En dan wordt DamZ! als hét portaal voor die jeugd neergezet.
Op het nippertje is die infrastructuur voor de on-line wedstrijd klaar en nu wordt er al weer niet thuis gegeven. Ik denk dat de handen van Marcel (en ook bij Michel misschien) jeuken om bij die DamZ!Damserver toernooien te gaan organiseren, zodat er sprake wordt van die binding DamZ!Damset en DamZ! site, c.q. DamZ!Damserver (boeien en binden), en dan later eventueel (internet)lidmaatschap KNDB.

Voor mij is volstrekt niet duidelijk wie verantwoordelijkheden heeft voor die jeugdsites (jeugddammen.com, DamZ!, schooldammen.nl), maar het lijkt me dat dit voor de bondsraadsleden toch de prioriteit moet zijn om dit boven water te halen en waarom
b) een bericht met uitslag on-line wedstrijd niet op korte termijn geplaatst kan worden

Wat mij betreft krijgt Marcel toegang tot die DamZ!Damserver zodat hij die toernooien kan organiseren. Hij heeft bewezen dat ie dat bij een andere damserver kan.

Okay, dat moest ik even kwijt. Volgens mij veel belangrijker dan die deelname aan de Nationale Competitie, waarbij – zoals Guido schrijft – ook de inschrijving gelijk is aan die van vorig jaar.
Ha Piet, inderdaad triest. Maar het hoeft niet of of te zijn maar kan ook en en. En het onderzoek naar de NC heeft nu geen haast. Maar topprioriteit heeft nu wel dat jeugd op internet kan dammen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Piet Bouma wrote:...

...
Volledig mee eens. Het goede nieuws is dat er heel binnenkort met elkaar -KNDB en inititatiefgroep DamZ! damsets- gesproken gaat worden.
Neemt niet weg dat er interessante vragen door de Bondsraad gesteld kunnen worden hoe het zover heeft kunnen komen. Een wildgroei aan sites zonder dat er eigenlijk iets functioneert. Tegen forse kosten. En hoe we dat in de toekomst gaan vermijden.
Post Reply