KNDB Beker

Fred van Amersfoort

Re: KNDB Beker

Post by Fred van Amersfoort »

Ga je nu alweer weg Dieter? Jammer man, ik heb je hard nodig hier. Ik gebruik jou immers altijd als voorbeeld van iemand die vrij bekrompen redeneert en zichzelf voortdurend tegenspreekt. Wat nou 20 leden die opzeggen? Als je in de provincie gaat spelen blijf je gewoon KNDB lid. Hou er eens mee op man, die ultieme onzin. Al jaren zeur je over sneeuwvlokken, de oneerlijke behandeling omdat je wel eens een paar kilmeter te ver moet rijden. Moet de hele wereld zich voegen naar jou? Altijd weer die slachtofferrol. Je hebt de kans gehad als bondraadslid, je liep weg. Ik heb iemand gevraagd jou te benaderen voor het KNDB bestuur, je kunt best iets en je bent een liefhebber met een mening (hoe krom vaak dan ook). Maar nee, altijd janken en altijd maar doen of juist die ander er niets van begrijpt. Je lijkt op mij Dieter. Met het verschil dat ik het origineel ben en standpunten wel beargumenteer. DE wereld is groter dan de omgeving Sittard. Kom zelf eens met een ECHT PLAN.
GuidoB

Post by GuidoB »

playforstacks wrote:Blijkbaar stuurt Guido er liever op aan dat heel de nationale competitie implodeert dan naar een systeem te gaan die op dit moment beter past bij de grote van de clubs en het ledenbestand.
Is het bondsraadsleden eigen om suggestief en uitermate slecht te lezen? Ik heb toch al geschreven dat de wedstrijdcommissie dit gaat onderzoeken als ze dat wordt gevraagd? Ik heb echt geen mening over het optimale aantal spelers per team, begrijp me niet verkeerd. Ik heb alleen aangegeven dat het probleem niet zo nijpend is als sommigen hier voorstellen.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Frans de Jonge wrote: Een stukje geschiedenis uit de Groene Amsterdammer van 2004, ook nog steeds een alternatief besliscriterium:
De preciezen verslaan de rekkelijken
Dammen in de polder
Dammen is een typisch Nederlandse sport voor protestanten en genieën. Even dreigden de stenenschuivers ten prooi te vallen aan de moderniteit. Maar de preciezen versloegen de rekkelijken.

door Patrick van IJzendoorn

17 april 2004 – verschenen in nr. 16

Het damspel heeft een imagoprobleem. Daarom doen visionaire dambestuurders zo nu en dan dappere pogingen om deze calvinistische denksport flitsender te maken, om de monocultuur van introverte zonderlingen te veranderen en vooral ook om het aantal remises te reduceren. De meest recente poging daartoe strandde jammerlijk door een conservatieve contrarevolutie op de honderd velden, maar niet na een stammenoorlog tussen de rekkelijken en de preciezen.(enz.)
Wat een formidabel artikel Frans!!! Ik kende het niet. Wat een eruditie! Ongelooflijk hoe goed Van IJzendoorn (tegenwoordig is hij Volkskrant-correspondent in Engeland) is geïnformeerd. Hoe scherp hij het damwereldje analyseert, fileert. Fraaier kan men de treurige toestand nauwelijks beschrijven.

Wel laat ik ook een duit in het zakje doen. Onlangs stuitte ik bij toeval op een artikel in Trouw uit 1995, dat ik evenmin kende:

Grandmasters '95: dammen na drammen
ROB VELTHUIS– 2 juni 1995
VLIELAND - Slechts de luchtmacht heeft geen respect voor de serene rust op Vlieland, waar zelfs de internationale damtop zich zowel verbaal als speltechnisch kalm houdt. Wonderlijk, want wie van de deelnemers aan 'Grandmasters '95 voelt zich niet belazerd? Door de bond, de internationale damfederatie of 'gewoon' door een collega.
Dammen, het schijnt een denksport te zijn. Maar wie de kinderachtige intriges rond het spel op afstand volgt, is onwillekeurig geneigd te denken aan verstoorde geesten in ongezonde lichamen. Op Vlieland zelf zijn (nog) weinig onvertogen woorden gevallen. Nabij het beschermde broedgebied voor vogels broeden acht wereldtoppers plichtsgetrouw op hun stellingen. Maar de onderhuidse spanningen zijn voelbaar, de onvrede is groot.
Rob Clerc kon het aan de vooravond van het evenement niet nalaten in een interview ten overvloede aan te geven dat hij een hardgrondige hekel heeft aan oud-wereldkampioen Ton Sijbrands; tussen Sijbrands en Harm Wiersma klikt het niet echt; Witrus Alexander Baljakin is gebrouilleerd met landgenoot Anatoli Gantwarg die op zijn beurt meent dat er van de FMJD niets deugt. Die laatste mening zit eigenlijk in de hoofden van iedereen, nadat de definitieve paring van de deelnemers op Vlieland pas na twee mislukte pogingen tot stand kwam.
Eerst kwam Wiersma in opstand tegen een indeling volgens de wereldranglijst, waarvan de wijze van samenstellen inderdaad discutabel is. Vervolgens werd Sijbrands (eerste op die wereldranglijst) boos toen werd uitgegaan van de eindrangschikking van het laatste WK, waaraan hij zelf niet deelnam. En nu, na de late, definitieve 'geleide' loting (landgenoten gescheiden) zijn Clerc en Gantwarg weer boos. Maar gedeelde smart is halve smart, niemand heeft zich terdege kunnen voorbereiden op zijn tegenstander en de grootste kemphanen behoeven elkaar in de eerste ronde geen hand te schudden.
Na drammen volgt zowaar toch dammen. Op de deur van de speelzaal in strandhotel Seeduyn hangt het gebruikelijke bordje 'stilte'. Het is een haast overbodige oekaze, slechts weinigen nemen de moeite een blik op de acht denkers te werpen. Vlieland als podium voor de eerste ronde der kandidatenmatches, die uiteindelijk een uitdager voor wereldkampioen Güntis Valneris moeten opleveren. Voor wie in rust wil presteren is het ideaal, maar de uitverkiezing van het eiland lijkt zich vooral financieel tegen de organisatie te keren. Want het is toch vooral waardering voor hun prestaties die dammers zoeken. En die waardering vertaalt zich in de moderne tijd vooral in geld.
Van beide blijkt op Vlieland niets. Iser Koeperman, die zich voor de matches terugtrok om Sijbrands speelruimte te gunnen, analyseert vooral met de spelers zelf. Publiek om mee in discussie te gaan is er nauwelijks en tot overmaat van ramp werkt het aan de elektronische speelborden gekoppelde demonstratiebord niet. Ook de belangstelling van de media is kleiner dan verwacht; de bootreis naar het waddeneiland vormt een grote belemmering. En daarmee wordt de kans op sponsors steeds kleiner.
Gênant
Vijf cycli lang is de nieuwe weg naar de wereldtitel, maar zelfs voor de huidige eerst is eigenlijk geen verantwoorde basis gelegd. Het bedrag dat de acht spelers kunnen verdienen, is zo klein dat organisator / deelnemer Wiersma het te gênant vindt om wereldkundig te maken. En het bleek voor de dammers te weinig om er over te ruziën. De avond voor de eerste ronde werd Wiersma's voorstel tot eerlijk delen onder winnaars en verliezers zonder morren aanvaard. Hoop doet leven en de schone verwachting is gevestigd op een alsnog aan te boren goudader. Is het niet nu, dan toch voor de volgende ronden.
Maar vliegen de Nederlanders Sijbrands, Wiersma en Clerc er in de eerste ronde uit, dan is het over en sluiten met Grandmasters. Het meest lucratieve scenario luidt als volgt: de gezworen vijanden Clerc en Sijbrands - in de speelzaal te Vlieland zodanig neergezet dat ze elkaar niet in de ogen behoeven te kijken - gooien elkaar in de volgende ronde de schijven naar het hoofd. Plaats van handeling de leeuwenkooi in Artis. Publiciteit verzekerd, “beter negatieve aandacht dan geen aandacht”, om bij het cliché van FMJD-voorzitter Wouter van Beek te blijven. Vervolgens kan in de topmatch Sijbrands-Wiersma de aandacht grotendeels worden verschoven naar de speltechnische kwaliteiten. Als zich daarvoor geen sponsors aanmelden, kan het armlastige dammen het verder wel vergeten.
Vooralsnog valt over een volgende ronde niets te melden. Een speelplaats is er nog niet; eind juli als streefdatum is al augustus geworden. December is voor de finale al niet meer haalbaar, terwijl in 1996 ook al weer een WK-toernooi staat geprogrammeerd, in Ivoorkust. Waarvoor overigens ook nog geen cent prijzengeld is binnengehaald. Het zijn tegenslagen die bijvoorbaat konden worden ingecalculeerd. Toch hebben de spelers zelf de huidige strategie er versneld doorgedrukt, in de hoop dat het kopiëren van het schaakdraaiboek een plaats in hetzelfde commerciële circus zou opleveren. Maar het gebeurde wel op een tijdstip dat bedrijven hun budgetten voor '95 reeds hadden vastgesteld. Steeds wanhopiger werd de bedeltocht langs bedrijven die Harm Wiersma in zijn functie van KNDB-bondscoach maakte. De logica van de oud-wereldkampioen: “Anders hadden we tot 1997 moeten wachten. Wie zegt dat Sijbrands en Wiersma dan nog spelen?”
Terugtreden van dat duo kan in Nederland - en dus in de rest van de wereld - de doodsteek betekenen voor het topdammen. Het is de Nederlandse bond die de FMJD min of meer op de been houdt en het zijn Nederlanders die verantwoordelijk zijn voor het merendeel der matches. FMJD-penningmeester Bernard van Dongen op Vlieland: “Zonder Harm Wiersma zou dit hier niet zijn gelukt.”
Bliksembezoek
Het kan niet anders, of Van Dongen is tijdens zijn bliksembezoek aan Vlieland een gelukkig penningmeester. Voor hem zijn evenementen om de wereldtitel de makkelijkste wijze om contributies van de lidstaten te innen. Alexander Schwarzman betaalde het verschuldigde bedrag van Rusland uit eigen zak, om de plaats achter zijn speelbord zeker te stellen. En ook Salif Sène, secretaris generaal van de Afrikaanse damfederatie, trok de knip om het meespelen van zijn Senegalese landgenoten Bassirou Ba en Macadou N'Diaye mogelijk te maken. Het gaat hier om een bescheiden bedrag van 750 gulden, maar het blijkt een haast onmogelijke opgave dat van elk lid te innen. Veertig leden heeft de FMJD. Het grootste deel - de vele staten uit de voormalige Sovjet-Unie, Afrikaanse en Zuidamerikaanse landen - is armlastig. Een “beetje gekke situatie” noemt Van Dongen het wel, als hij zegt dat de reiskosten - mogelijk gemaakt dankzij subsidies - vaak hoger zijn dan de contributies die hij met de reis gaat innen. “Tsjechoslowakije kwam vroeger zonder blikken of blozen aanzetten met een kristallen vaas. Tegenwoordig zijn er naties lid waarvan je nauwelijks weet waar ze liggen. En geld is er niet. De communicatie is bovendien moeilijk, zodat corresponderen over schuldregelingen bijna onmogelijk is. Het WK van vorig jaar in Den Haag was voor mij een uitkomst. Eerst afrekenen, dan spelen. Toen ging ik met meer dan 10 000 gulden naar de bank.”
Volgens Van Dongen zal de FMJD niet failliet gaan, maar hij geeft toe dat wel erg nadrukkelijk wordt geleund op de steun van de KNDB, die als enige lid jaarlijks 3500 gulden over maakt. “Door onze situatie is het onmogelijk financieel garant te staan voor evenementen als deze. Voor de Grandmasters is de KNDB verantwoordelijk. Of er nu wel of geen geld voor de spelers is, is voor ons niet relevant. Het gaat er ons alleen maar om dat de matches ergens zijn ondergebracht.”
--------------------------------------------------------------------

Het ene artikel uit 1995, het andere uit 2004. De situatie is anno 2018 alweer veel bedroevender. Maar de spruitjesdammers houden er de moed in. Imagoprobleem? Nooit van gehoord, we hebben goud in handen. Zie, ginds komt de stoomboot uit China al weer aan.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

GuidoB wrote:
playforstacks wrote:Blijkbaar stuurt Guido er liever op aan dat heel de nationale competitie implodeert dan naar een systeem te gaan die op dit moment beter past bij de grote van de clubs en het ledenbestand.
Is het bondsraadsleden eigen om suggestief en uitermate slecht te lezen? Ik heb toch al geschreven dat de wedstrijdcommissie dit gaat onderzoeken als ze dat wordt gevraagd? Ik heb echt geen mening over het optimale aantal spelers per team, begrijp me niet verkeerd. Ik heb alleen aangegeven dat het probleem niet zo nijpend is als sommigen hier voorstellen.
Er kan in paar dagen veel veranderen, ik zal je even quoten uit dit topic:
GuidoB wrote: De deelname aan de nationale competitie is komend seizoen exact gelijk aan het vorige seizoen, met 47 tientallen in de 2e klasse. Opvallend, gezien het sterk dalende ledental. Dammen op de zaterdag leeft, dat is wel duidelijk. Natuurlijk is dit niet het moment om te gaan sleutelen aan de grootte van de teams. Dat zal geen positief effect hebben op het aantal deelnemende dammers.
Dus ik lees het fout en jij hebt er blijkbaar geen mening over. Er moet nu niet gesleuteld worden lees ik (met slechte misleidende argumentatie van jouw zijde) hierboven. Ow dat is dus geen mening?

Ik zie het maar als compliment dat je niet om mijn argumentatie heen kan als je zo snel van mening veranderd.

Als bondsraadslid heb ik veel minder vertrouwen om zulke zaken bij de wedstrijdcommissie te leggen. Want er zit op zijn minst 1 incapabel persoon in die commissie, dat ben jij namelijk Guido.
Last edited by playforstacks on Fri May 11, 2018 13:45, edited 4 times in total.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Fred van Amersfoort wrote:Goede vraag Frans. Die schakers pakken dat echt goed aan. Live uitzenden van de partijen, een live blog, een perfecte speelzaal, een zaal waar voor de toeschouwers met diverse kraampjes vol actie zoals simultaans, snelschaken, uitleg, materiaal. Zeer toegankelijk allemaal. Verschil met dammers is ook dat ze niet lullen maar gewoon doen. Schakers vragen niet of er voor de beker gespeeld gaat worden, nee die organiseren het gewoon en maken er een feest van. Met de finale op Hemelvaartsdag en met tientallen toeschouwers. Schitterende foto}s, keurige website. Wij dammers drammen vooral en we komen maar niet tot de kern van het probleem. Waarom zou schaken wel goed lopen en dammen niet? Dammers blijven maar vasthouden aan diverse aannames die nauwelijks gecheckt worden. Het ontbreekt aan inzicht.
Zoals je het beschrijft moet het een feest zijn geweest. Dat zie je bij de KNDB-wedstrijden niet (veel). Nu vaak in achterafzaaltjes, puur functioneel, geen poging tot uitstraling, geen toeschouwers en geen randactiviteiten. En waarschijnlijk is dit zo al vele decennia ongewijzigd. Hopelijk zal het nieuwe bestuurslid Wedstrijdzaken de KNDB wedstrijden gaan "veredelen" en met een vernieuwend beleid komen om de NC, viertallen, e.d. attractiever en meer zichtbaar te maken. Waarom niet gemeenschappelijk op 1 locatie spelen in de 2e klasse. Waarom geen gemeenschappelijke slotrondes per klasse, enz. Dit moet niet nieuw zijn en allemaal al eens bedacht, maar vermoedelijk nooit uitgevoerd? Overigens kent de provinciale competitie in Noord-Brabant wel een gemeenschappelijke slotronde. Een feest van herkenning!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
GuidoB

Post by GuidoB »

playforstacks wrote:Als bondsraadslid heb ik veel minder vertrouwen heb om zulke zaken bij de wedstrijdcommissie te leggen. Want er zit op zijn minst 1 incapabel persoon in die commissie, dat ben jij namelijk Guido.
Hahaha. Gelukkig heeft de wedstrijdcommissie niks te maken met de bondsraad. De wedstrijdcommissie is namelijk een bestuurscommissie. Dus nee, je kunt niet eens iets bij ons neerleggen, als je dat al zou willen.

Verder: ja, je leest het fout. Als je het mij vraagt, zouden we nu niets moeten veranderen, maar als het bestuur vindt dat de wedstrijdcommissie iets moet onderzoeken, dan doet ze dat. Ik heb geen mening over de ideale groepsgrootte, die er uit dat onderzoek zou moeten komen. Ik zie de tegenstrijdigheid niet.
Last edited by GuidoB on Fri May 11, 2018 13:51, edited 1 time in total.
playforstacks

Post by playforstacks »

GuidoB wrote:
playforstacks wrote:Als bondsraadslid heb ik veel minder vertrouwen heb om zulke zaken bij de wedstrijdcommissie te leggen. Want er zit op zijn minst 1 incapabel persoon in die commissie, dat ben jij namelijk Guido.
Hahaha. Gelukkig heeft de wedstrijdcommissie niks te maken met de bondsraad. De wedstrijdcommissie is namelijk een bestuurscommissie. Dus nee, je kunt niet eens iets bij ons neerleggen, als je dat al zou willen.
Klopt een goed functionerende wedstrijdcommissie had uit zichzelf de problemen al lang erkend en 2 jaar geleden al de suggestie bij het bestuur gedaan om naar 8 tallen terug te gaan in plaats van te rekken met combinatie teams.

Het zou je sieren om een inhoudelijk discussie te willen aangaan. dit zijn mijn argumenten:
playforstacks wrote:
- Je ziet clubs overal (zelfs op sociale media) proberen hun 8-9-10 man te vinden.
- Bij veel clubs zorgt het voor stress, spanningen en tijd. Zonde want zo word dammen er niet leuker op.
- Zoals Dieter al aangaf komt het alleen door de combinatie teams dat de nationale competitie nog niet geïmplodeerd is.
- Mocht de nationale competitie imploderen zou dit tot gigantisch ledenverlies kunnen leiden. Immers zullen velen spelers van de club die noodgedwongen 1 team minder laten spelen zich uitschrijven als lid van de KNDB. Het zet de deur ook wagenwijd open voor provincies om dan een apart provincielidmaatschap aan te bieden met alle gevolgen van dien.
Wat zijn jouw argumenten om " natuurlijk" bij 10 tallen te blijven zoals je eerder in dit topic aangaf?
Dieter

Post by Dieter »

Fred van Amersfoort wrote:Ga je nu alweer weg Dieter? Jammer man, ik heb je hard nodig hier. Ik gebruik jou immers altijd als voorbeeld van iemand die vrij bekrompen redeneert en zichzelf voortdurend tegenspreekt. Wat nou 20 leden die opzeggen? Als je in de provincie gaat spelen blijf je gewoon KNDB lid. Hou er eens mee op man, die ultieme onzin. Al jaren zeur je over sneeuwvlokken, de oneerlijke behandeling omdat je wel eens een paar kilmeter te ver moet rijden. Moet de hele wereld zich voegen naar jou? Altijd weer die slachtofferrol. Je hebt de kans gehad als bondraadslid, je liep weg. Ik heb iemand gevraagd jou te benaderen voor het KNDB bestuur, je kunt best iets en je bent een liefhebber met een mening (hoe krom vaak dan ook). Maar nee, altijd janken en altijd maar doen of juist die ander er niets van begrijpt. Je lijkt op mij Dieter. Met het verschil dat ik het origineel ben en standpunten wel beargumenteer. DE wereld is groter dan de omgeving Sittard. Kom zelf eens met een ECHT PLAN.
Ik had me eigenlijk voorgenomen om nooit direct op je te reageren maar voor deze ene keer doe ik het toch, ik zal proberen zoveel als mogelijk jip en janneke taal te gebruiken zodat je het misschien ook begrijpt. Dat moet je toch wel kunnen waarderen hoop ik.
* een team terugtrekken is inderdaad werkelijk leden verliezen en in extreem geval (dat wil zeggen als het heel erg tegen zit) misschien zelf het einde van een vereniging. Dammers die alleen nog maar in de provincie dammen zeggen inderdaad hun KNDB lidmaatschap op en daardoor raakt de nationale bond die leden inderdaad kwijt (dat gebeurt nu al).

Wat mijn persoontje betreft en jou steeds weer aanvallen daarop; Als je me een heel klein beetje zou kennen wist je dat ik mezelf altijd wegcijfer voor mijn omgeving, mijn familie, mijn bedrijf, mijn vereniging of wat al niet meer maar eigenbelang komt voor mij werkelijk op de allerlaatste plaats, stom misschien maar het is zo. Ja ik heb een eigen mening en soms misschien te duidelijk voor mensen die daar niet mee om kunnen gaan maar ik ben ook een organisator en bestuurder met visie en een luisterend oor omdat ik graag al het goede gebruik dat ik op kan pakken. Ik die me druk zou maken om een kilometertje meer of minder?, laat me niet lachen, je kent me dus duidelijk helemaal niet.
Ons met elkaar vergelijken gaat al helemaal te ver, ergere dingen kun je over mij haast niet zeggen.
Als jij Fred van A, nu eens afleert mijn naam te misbruiken dan beloof ik je dat ik me niet meer zal bemoeien met de organisatie van het dammen, hoezeer het me ook aan het hart gaat. In elk geval hier waar een botsing zich voor kan doen zal ik me dan verre houden. Met jou als motor kan het natuurlijk alleen nog maar voorruit gaan met het dammen, dus dan heb ik niets meer toe te voegen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Waarom kan men hier niet met een beetje respect met elkaar omgaan?
Iedereen is liefhebber van het dammen en probeert op zijn manier daar ook qua organisatie/visie etc. invulling aan te geven.

Enfin, volgende week zaterdag zullen er ca. 128 dammers in de beker spelen. Daar ging het in dit topic toch om?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
playforstacks

Post by playforstacks »

GuidoB wrote: Verder: ja, je leest het fout. Als je het mij vraagt, zouden we nu niets moeten veranderen, maar als het bestuur vindt dat de wedstrijdcommissie iets moet onderzoeken, dan doet ze dat. Ik heb geen mening over de ideale groepsgrootte, die er uit dat onderzoek zou moeten komen. Ik zie de tegenstrijdigheid niet.
Het is duidelijk dat jij een vooringenomen standpunt hebt als jij dat onderzoek zou moeten doen naar 8 tallen. Je geeft immers zelf aan dat we nu niets moeten veranderen als we het aan jou zouden vragen.

Niks willen veranderen is ook een mening Guido. Namelijk 10 tallen behouden.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

[quote="GuidoB" Nog even voordat dat weer onduidelijk is, hoe het moet. Als de bondsraad van mening is dat er iets moet gebeuren aan de teamgrootte van de nationale clubcompetitie, geeft ze aan het bestuur de opdracht om dat te onderzoeken. Het bestuur komt dan uit bij de wedstrijdcommissie om dat onderzoek uit te voeren.[/quote]

Ha Guido, je suggereert dat de Wedstrijdcommissie pas iets onderzoekt als door het Bestuur daarom wordt gevraagd. Mogen jullie als commissie ook ongevraagd onderzoeken en adviseren? Of laat het reglement van jullie commissie dit niet toe? Dat lijkt me dan best ouderwets en ook niet meer van deze tijd. Bestaat er trouwens wel een vastgesteld reglement voor de Wedstrijdcommissie?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
GuidoB

Post by GuidoB »

playforstacks wrote:Klopt een goed functionerende wedstrijdcommissie had uit zichzelf de problemen al lang erkend en 2 jaar geleden al de suggestie bij het bestuur gedaan om naar 8 tallen terug te gaan in plaats van te rekken met combinatie teams.

Het zou je sieren om een inhoudelijk discussie te willen aangaan. dit zijn mijn argumenten:
playforstacks wrote:
- Je ziet clubs overal (zelfs op sociale media) proberen hun 8-9-10 man te vinden.
- Bij veel clubs zorgt het voor stress, spanningen en tijd. Zonde want zo word dammen er niet leuker op.
- Zoals Dieter al aangaf komt het alleen door de combinatie teams dat de nationale competitie nog niet geïmplodeerd is.
- Mocht de nationale competitie imploderen zou dit tot gigantisch ledenverlies kunnen leiden. Immers zullen velen spelers van de club die noodgedwongen 1 team minder laten spelen zich uitschrijven als lid van de KNDB. Het zet de deur ook wagenwijd open voor provincies om dan een apart provincielidmaatschap aan te bieden met alle gevolgen van dien.
Wat zijn jouw argumenten om " natuurlijk" bij 10 tallen te blijven zoals je eerder in dit topic aangaf?
Je nodigt lekker uit tot een discussie, Thijs. Je bent het eerste KNDB-lid dat ik meemaak dat vindt dat de wedstrijdcommissie niet goed functioneert. Je bent niet goed bij je hoofd, we organiseren op de jeugdwedstrijden na zo ongeveer alle KNDB wedstrijden. Dat doen we actief en proactief en met succes. Je kunt toch moeilijk beweren dat de bekerwedstrijden en nationale competitie niet goed lopen.

Waren combinatieteams geen goed idee, vind je? En waarom niet? Ze voorzien in een behoefte, gezien de gretigheid waarmee er gebruik van wordt gemaakt. Zouden er geen combinatieteams meer (nodig) zijn bij achttallen in plaats van tientallen? Waar baseer je dat op?

Tegen bewering: alle maatregelen die je neemt, zijn bedoeld om te rekken totdat er geen nationale competitie meer bestaat. Want daar gaan we naartoe, laten we eerlijk zijn. Het is alleen de vraag wat er eerder uitsterft: de KNDB-organisatie of de dammers.

Zo zie ik een eventuele overstap naar achttallen. Het houdt het aantal teams eventjes in stand en daarna gaat de daling vrolijk weer verder. Zo gaat het -uiteraard - ook bij de combinatieteams. Het heeft zelfs eventjes geleid tot een stijging. Nu houdt het het aantal teams in stand, want er komen nog steeds nieuwe combinatieteams bij.

Verder zijn we het helemaal eens over jouw argumenten:
- Clubs zoeken elk jaar naar spelers. Heel vroeger belde men, vroeger e-mailde men en nu gebruikt men social media. Ook dammers gaan met hun tijd mee.
- Als de organisatie van een team teveel stress en tijd kost, stop er dan mee en zoek een leukere hobby.
- Naast combinatieteams komt het ook door een verschuiving van interesses van onze leden naar dammen op de zaterdag. Het relatieve aantal dammers dat aan de nationale competitie deelneemt, stijgt vooral de laatste jaren enorm.
- Het is belangrijk om de nationale competitie zo goed mogelijk in stand te houden. Het zorgt voor een binding en is een reden om KNDB-lid te willen zijn. We hebben het dus over een belangrijk onderwerp.
GuidoB

Post by GuidoB »

Frans de Jonge wrote:Ha Guido, je suggereert dat de Wedstrijdcommissie pas iets onderzoekt als door het Bestuur daarom wordt gevraagd. Mogen jullie als commissie ook ongevraagd onderzoeken en adviseren? Of laat het reglement van jullie commissie dit niet toe? Dat lijkt me dan best ouderwets en ook niet meer van deze tijd. Bestaat er trouwens wel een vastgesteld reglement voor de Wedstrijdcommissie?
Natuurlijk mogen we dat. In het geval van achttallen zullen we dat niet doen, dat bedoelde ik. We hebben het besproken in de commissie. Sommigen zijn ervoor, anderen weer niet. Ik geloof dat ik mijn eigen mening al heb verklapt. Misschien niet zo handig, maar dat kan ik niet terugdraaien.

Nope, geen vastgesteld reglement. Hoeft volgens mij ook niet voor een bestuurscommissie.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Dieter, je kunt de boom in. Ga maar naar slachtofferhulp. Ik misbruik jouw naam niet. Er zijn slechts 2 dingen. 1. Ik mag je niet. 2. Jouw visie is altijd achteraf.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Echt waar Guido, ik wist dat er veel conservatievelingen rondlopen in de damwereld, maar jij doet nog conservatiever dan de meest conservatieve SGP'er. En je handelt als een gigantische bureaucraat, als een echte politicus derhalve. Enerzijds geef je aan dat je vindt dat de Bondsraad zou moeten helpen met bepaalde zaken en anderzijds zeg je dat we via allerlei tussenkanalen pas bij de dienstdoende partij mogen uitkomen.

Van een Wedstrijdcommissie verwacht ik toch wel iets meer initiatief dan alles alleen maar te doen als het bestuur erom vraagt. En mijn collega-bondsraadslid heeft helemaal gelijk: de enige die niet goed functioneert ben jij omdat jij helemaal niks wenst te doen zolang het niet via de officiële kanalen gaat.

Om eerlijk te zijn: ik ben ook benaderd om zitting te nemen in het KNDB-bestuur voor de portefeuille Wedstrijdzaken. Ik ben blij dat ik het niet heb gedaan, want mijn ideeën staan haaks op conservatief gedrag.
Post Reply