Jongste GMI

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Koops

Jongste GMI

Post by Koops »

Weet iemand wie de jongste GMI aller tijden was? En zo ja, wie, wanneer waar en hoe oud was ie?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Een andere vraag is: wie was de eerste GMI?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Eric van Dusseldorp wrote:Een andere vraag is: wie was de eerste GMI?
Henk Fokkink natuurlijk! [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
composite

Post by composite »

Misschien klopt de volgende redenering: internationale titels kunnen alleen door de FMJD worden toegekend. De FMJD dateert van 1947. Het ligt dus voor de hand dat de eerste titel naar Roozenburg is gegaan.
Koops

Post by Koops »

composite wrote:
Misschien klopt de volgende redenering: internationale titels kunnen alleen door de FMJD worden toegekend. De FMJD dateert van 1947. Het ligt dus voor de hand dat de eerste titel naar Roozenburg is gegaan.
Dat kan, maar het kan ook aan een hele ploeg toppers zijn uitgereikt. Tegenwoordig moet je als GMI bepaalde duidelijke prestaties hebben geleverd, vroeger ging dat gewoon op voordracht en het ligt voor de hand dat dat bijvoorbeeld 1 x per jaar gebeurde waarbij meerdere gegadigden tegelijk de titel werd toegekend (of niet natuurlijk.)
Dat wordt weer zoeken in Het Damspel.
MonestrySoul

Post by MonestrySoul »

Jongste GMI: Koifman [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] of natuurlijk Tsjegolev, die was de jongste Wereldkampioen ooit,
Op dit moment is Podolski qua sterkte wel een ware jonge GMI
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Schaak GMI

Post by Kosmos »

Hoe oud is dat schaak-jochie uit Denemarken, Hanco?
Heaven is no location, but a state of mind
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

De juiste antwoord ligt, denk ik, tussen Virny, Dybman, Koifman, Foerman, Wiersma, Sijbrands, Mitschanski.
Tsjizjov, Valneris, Baljakin, G. Jansen, H. van der Zee waren ook erg jong toen zij goede resultaten in grote toernooien al hebben geboekt. Maar toch denk ik iets ouder.
Jasper Daems

Re: Schaak GMI

Post by Jasper Daems »

Kosmos wrote:Hoe oud is dat schaak-jochie uit Denemarken, Hanco?
Volgens mij is Carlsen 13. Die bedoel je toch? Hij lijkt me weer een bewijs dat dammen moeilijker is dan schaken, zo'n jonge dammer die zo goed is ken ik niet in ieder geval.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Double_D wrote:
Volgens mij is Carlsen 13. Die bedoel je toch? Hij lijkt me weer een bewijs dat dammen moeilijker is dan schaken, zo'n jonge dammer die zo goed is ken ik niet in ieder geval.
Magnus Carlsen uit Noorwegen is 13 jaar.
Ton Sijbrands werd in maart 1964, op 14-jarige leeftijd Kampioen van Amsterdam voor o.a. oud-NK-finalist Piet van Heerde en grootmeester Wim van der Sluis. Toen Ton 15 jaar was werd hij derde in het Brinta-toernooi, vlak achter wereldkampioen Sjtsjogoljev en oud-wereldkampioen Deslauriers, maar (ver) voor Baba Sy, Germain, Hisard, Schotanus, etc.
En nog opvallender was Harm Wiersma die 13 jaar was toen hij al derde werd in de finale van het kampioenschap van Nederland!
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Double_D wrote:
Schaken is een oneindig veel grotere sport dan dammen. bovendien trekt dammen voornamelijk mensen aan die bang zijn om te verliezen (echte losers dus), terwijl het schaken ook echte strijders aantrekt. Daarnaast loont het bij schaken veel meer om hard te trainen.
Post Reply