Is dammen een kinderspel?

Post Reply
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: Is dammen een kinderspel?

Post by Frans de Jonge »

GuidoB wrote:
Ton van Namen wrote:
Piet Bouma wrote:
Zie ook eerder in deze draad, waar ik de staat van de websites heb aangekaart. Ik vrees het ergste...
Wie zorgt nu dat het wordt opgelost? Werkgroep ICT?, Bondsbureau? Het Bestuur?, stagiaires?, vrijwilligers?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Frans de Jonge wrote:Wie zorgt nu dat het wordt opgelost? Werkgroep ICT?, Bondsbureau? Het Bestuur?, stagiaires?, vrijwilligers?
Sinds december attenderen Paul van de Veen en ik met regelmaat en nadruk op de actiepunten voor DamServer en DamMentor. Zowel bestuur als professionele organisatie zijn volledig 'aware'. Tijdens een overleg met de KNDB op 14 februari in Voorthuizen heb ik de actiepunten wederom aan de orde gesteld en wederom mijn hulp bij de uitvoering daarvan aangeboden. Ik ga er vanuit, dat de KNDB aan de actiepunten werkt.

DamZ!: het KNDB-bedieningsconcept voor school- en clubdammers tot en met 12 jaar
Tegelijkertijd merk ik, dat voor velen de samenhang van de DamZ! DamSet en (het bestaan van) damz.nl in relatie tot de openstaande actiepunten een eye opener zijn. Net als de noodzaak om het communicatiebeleid van de KNDB gericht op de jeugd te ordenen en stroomlijnen. Dat betekent kort gezegd dat alle communicatie naar jeugd tot en met 12 jaar via damz.nl en / of met gebruikmaking van het DamZ!-merk dient te verlopen. Zowel voor school- als voor clubdammers.

Urgent: KNDB jeugdbeleid en het begrotings- en subsidiejaar 2019
In dat kader, bondsraadslid Frans (;-)) en met het oog op het terugschakelen van 3 naar 2 bondsraadsvergaderingen en de eerstvolgende en daarmee al voor 2019 grotendeels bepalende bondsraadsvergadering in juni, zou ik willen attenderen op het volgende. We zitten in het eerste kwartaal van NOC*NSF en VWS subsidiejaar 2018. Wat de KNDB tot en met 31 december 2018 vanuit NOC*NSF en VWS ondersteund wil hebben, zal zij in het voorjaar van 2017 hebben bedacht.

Zo moet de KNDB (bondsraad!) in het eerste en tweede kwartaal van 2018 bedenken, wat zij in 2019 wil doen en waar zij geld voor wil vragen. Mijn voorstel is, om daar jeugdbeleid, DamZ! en KNDB aanvalsplan centraal in te stellen. Ook omdat dit het enige focuspunt is dat in samenhang met DamZ! DamSet een te implementeren conversietraject heeft van beleid naar uitvoering en naar (kans op) leden instroom. En wel op korte termijn.

Van beleid naar uitvoering naar leden instroom
Hoe dat werkt: iedere DamZ! DamSet roept letterlijk aan alle kanten op tot bezoek aan damz.nl om daar met name een partijtje online te spelen. Ieder kind dat zich op damz.nl registreert, is vanaf dat moment rechtstreeks te bereiken door de KNDB. Zonder dat een club of zelfs een jeugdafdeling met bijbehorende vrijwilligers in de buurt hoeven zijn. Als die wel in de buurt zijn, is dat natuurlijk alleen maar winst en helpt de KNDB die link te leggen. Maar, de KNDB kan kinderen zo rechtstreeks uitnodigen voor jeugdtoernooien en -kampioenschappen. Waarbij inschrijfgeld = KNDB lidmaatschap = een nieuw KNDB-lid en lid van de dam community erbij. Bijvoorbeeld via de jeugdgroep van het Joop Meure Toernooi komende zaterdag in Haarlem of via de Noord Holland Jeugd Cup komende zondag in IJmuiden. Daar komt geen vrijwilliger aan te pas die toch al niet de betreffende toernooien organiseerde en daar hoeven geen complexe IT-projecten voor opgezet te worden. Allereerst maar eens aan elkaar knopen en bijeen brengen wat er al is en daar optimaal gebruik van maken.

Volume
Eerst ook moet die conversieslag - van online schepnet damz.nl naar deelname aan fysiek toernooi - natuurlijk gerealiseerd en daarmee bewezen worden. Maar dat is slechts een kwestie van volume draaien en de wet van de grote aantallen. 9.000 DamZ! DamSets zijn in dat kader geweldig! En het gaat nog veel leuker worden, als met de tweede lichting in september nog eens zeg 6.000 DamZ! DamSets door bonden, clubs, promotors, sponsors en scholen worden besteld. Die die exercitie in (september) 2019 herhalen. Als vervolgens daar de KNDB in 2019 ook nog eens met 10.000 of 15.000 DamZ! DamSets bovenop komt, kan het hard beginnen gaan. Dan gaat DamZ! (school)dammen op landelijk niveau een niet meer te missen volume krijgen. En na beleids- en subsidiejaar 2019 ligt natuurlijk ook nog heel 2020. Waarin precies hetzelfde gedaan kan worden. In nog grotere volumes.

Het zou handig zijn als de KNDB nu - 2 jaar en 9 maanden voor 31-12-2020 - een concreet en werkend plan zou hebben...
De KNDB verkeert in grote nood en op basis van cijfers alsmede subsidieontwikkelingen is mijn inschatting, dat zij met het aflopen van de huidige vierjarige subsidiecyclus op 31 december 2020 zo'n beetje het licht mag uitdoen. Met dan een groot deel van ook de spaarcentjes uitgegeven aan vaste (loon)lasten, met verder gekrompen ledental en bijbehorende contributie inkomsten, verlegde NOC*NSF subsidie voorwaarden en te ver onder allerlei subsidiabele ondergrenzen gezakt om nog eens een nieuwe cyclus van nog eens vier jaar in de huidige vorm te kunnen financieren.

Tot die tijd echter beschikt de KNDB nog steeds over een prachtig en krachtig cluster dat zeer sterk is in het binnenhalen van subsidie bij een goed plan. Dat goede plan hebben we al, wordt door heel dammend Nederland gedragen en draait zelfs al. Nu die subsidies nog om het nu al forse volume een forse douw te geven. Tegelijkertijd kan de KNDB natuurlijk naast een prachtig subsidie object ook een prachtig sponsor object hebben in de DamZ! DamSet.

Het bereik van volume jeugd beleid is groter dan mensen denken...
Bedenk svp: iedere DamZ! DamSet is een duurzaam promotiemiddel voor de club om de hoek. Met iedere DamZ! DamSet spelen minimaal 2 kinderen. Achter ieder kind staan 2 ouders en 4 grootouders. Bij de Haarlemse Damclub hebben we 2 jeugdspelers die via hun vaders zijn begonnen dammen. Maar we hebben ook 3 vaders en 1 zusje, die via hun zoons en broertje zijn gaan dammen....

Oftewel: focus op jeugd, op DamZ! en op DamZ! DamSet pakt bepaald niet nadelig uit voor de zichtbaarheid en belangstelling voor het damspel buiten de directe doelgroep. Die van zichzelf van alle doelgroepen veruit het makkelijkste te interesseren is voor iets nieuws (dammen!). Eenmaal geïnteresseerd, zijn er geen betere ambassadeurs van het spel dan onze jeugdspelers. De papa's zijn tegenwoordig te oud (ik hoop nu maar even dat de HDC-papa's begrijpen dat ik het natuurlijk niet over hen heb;-)) om zelf nog of weer te gaan voetballen als zij zoonlief naar de voetbalclub brengen. Maar achter het bord schuiven zal nog tot in lengte van jaren blijven lukken.

Een van de dammende papa's heeft ondertussen de ambitie opgevat om een schooldam kampioenschap in zijn gemeente (de Haarlemse Damclub vervult net als andere actieve clubs steeds meer een regio functie) te organiseren. (Veel clubs met jeugdafdeling zullen in eigen ervaring zien of herinneren, hoe waardevol de betrokkenheid en vrijwillige inzet van vaak jonge en dynamische ouders is.)

Buitenkans voor clubs met contact met scholen:
De basisschool van zijn kinderen is dan ook 1 van de 3 basisscholen die nu al rechtstreeks (in dit geval met 50 DamZ! Damsets) meedoen met de eerste zending DamZ! DamSets die op 14 april arriveert. Clubs die goede betrekkingen hebben met scholen en die dit lezen: natuurlijk kunt u als club de DamZ! DamSet bestellen, betalen en weggeven. Maar u kunt ook uw scholen rechtstreeks laten bestellen en zelf laten betalen. Aan de ene kant scheelt dat uw club wat centen, maar vooral, u kunt op die manier in korte tijd een veel en veel groter volume draaien.

VOLUME is het sleutelwoord
Want VOLUME is het sleutelwoord: steeds minder vrijwilligers die 1 op 1 of 1 op 10 met jeugdleden kunnen communiceren betekent dat we per vrijwilliger niet 1 of 10, maar 100 of zelfs 1000 kinderen moeten kunnen bereiken. De hoofdmoot is niet meer damles op de clubavond of op school, maar DamZ! DamSets aan kinderen geven en het spel, de website en de wet van de grote aantallen het meeste werk laten doen. Wie niet sterk of talrijk is, moet slim zijn. En we zijn misschien een Calimero bondje met Calimero clubjes, maar met een jaarlijkse bondsbegroting van meer dan 300.000 euro en vooralsnog een ongekend gewiekst subsidie en ook sponsor vissend cluster en vooral: een prachtig spel dat uitblinkt in haar eenvoudige en tegelijk haast verslavende regels (slaan is verplicht!!!!!) hebben we met een DamZ! DamSet die minder dan 3 euro kost nog steeds heel erg goede papieren in handen. Die we misschien maar een keertje moeten verzilveren! Wat vind jij, Frans? :-)

DamZ! DamSet: het perfecte sponsor- en subsidie object

De DamZ! DamZ is niet alleen "Leven Lang Sport" (NOC-kreet en subsidiepot) maar ook "Innovatie" (mogelijke NOC en VWS subsidiepotten) en "Transitie in de Sport" (wederom NOC en VWS-kreet die subsidiabel zal zijn). Dat laatste immers, omdat de DamZ! DamSet de belichaming is van een moderne manier om jezelf efficient te organiseren en zo "de markt te bewerken". Daarbij komt, dat subsidiegeld voor de DamZ! DamSet niet in zaaltjes, loonlijst, onkosten en beleidsplannen gaat zitten. Maar in dambordjes die niet alleen educatief verantwoord spelmateriaal zijn maar ijzersterk en blijvend communicatie- en marketing middel. Gericht op de toekomst van de BV Nederland - onze jeugd - die dringend toe is aan iets waarmee zij spelenderwijs de concentratie en het reflectieve vermogen kan stimuleren.

Kansen
Had ik al gedeeld, dat het heel misschien mogelijk is om wellicht vanaf de derde zending ook een (zeer substantieel!) damboekje in de cassette van de DamZ! DamSet te voegen en dat dit heel misschien ook binnen de huidige maximale kostprijs te realiseren is? Het concept van de DamZ! DamSet is al het krachtigste dam-communicatie concept dat er is. Maar het kan verder versterkt worden. Zoals ook de website damz.nl - naast het normaal werkend krijgen van DamServer en DamMentor - ook verder kan ontwikkelen. Destijds was http://www.stekkie.nl/ een lichtend voorbeeld en zo te zien is dat nog steeds geen slecht voorbeeld. Met dat verschil, dat de KNDB daar bovenop nog eens de (potentiele) kracht van DamServer en DamMentor kan leggen. Kortom, opeens zijn er met de introductie van 'missing link' DamZ! DamSet heel veel kansen!

Status actiepunten DamServer en DamMentor

Maar terug naar het heden en de actuele vragen. Zoals aangegeven staan de twee actiepunten betreffende DamServer en DamMentor zeer duidelijk op de kaart bij de KNDB. Ik heb er vertrouwen in, dat de KNDB links- of rechtsom ervoor zorgt dat DamServer en DamMentor gaan werken, zodat de DamZ! DamSet en de DamZ! website vanaf het begin een functionerend geheel zijn. In geval ik over concrete acties of vorderingen verneem, zal ik dat hier delen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

Piet Bouma wrote:Heb je al een toezegging dat er iets aan gedaan wordt Marcel?
Het antwoord van Marcel bevat 1692 woorden (volgens de woordenteller in OpenOffice), maar volgens mij staat het antwoord in de laatste zin van dat 3 pagina's lange verhaal.
Marcel Kosters wrote:In geval ik over concrete acties of vorderingen verneem, zal ik dat hier delen.
Mijn vertaling van dit antwoord : NEE
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Marcel Kosters wrote:
Frans de Jonge wrote:Wie zorgt nu dat het wordt opgelost? Werkgroep ICT?, Bondsbureau? Het Bestuur?, stagiaires?, vrijwilligers?
Sinds december attenderen Paul van de Veen en ik met regelmaat en nadruk op de actiepunten voor DamServer en DamMentor. Zowel bestuur als professionele organisatie zijn volledig 'aware'. Tijdens een overleg met de KNDB op 14 februari in Voorthuizen heb ik de actiepunten wederom aan de orde gesteld en wederom mijn hulp bij de uitvoering daarvan aangeboden. Ik ga er vanuit, dat de KNDB aan de actiepunten werkt. .........
Okay, een simpele vraag wordt weer met een lap tekst beantwoord. Concreet dus:

De KNDB (bestuur en bondsbureau) is op de hoogte van actiepunten betreffende DamServer en DamMentor.
Initiatiefnemers DamSet hebben tot dusver geen toezegging van bestuur/bondsbureau gekregen dat er daadwerkelijk aan het oplossen van deze actiepunten wordt gewerkt.
Teleurstellend.

Hmm. Ton was me net voor 8)
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Sorry Piet, Guido, Frans, Ton. Ik voel regelmatig de noodzaak om gebruik maken van vragen om in een ellenlang antwoord de volgende zetten en hun waarom te schetsen. Als we die zetten niet nu voorbereiden, komen we in tijdnood.

Tegelijkertijd hebben jullie gelijk dat de actiepunten DamServer en DamMentor cruciaal zijn en dat mijn antwoord op jullie vraag vaag bleef. Ik geef hieronder aan wat mij tot nu is medegedeeld.

Ik heb met betrekking tot DamServer en DamMentor geen "dit gaan wij regelen" vernomen. Maar ook geen "dit gaan we niet regelen". Wel de zekerheid, dat de KNDB volledig op de hoogte is en doordrongen van de urgentie.

Met betrekking tot het actiepunt DamServer is mij in een bijeenkomst op 14 februari in Voorthuizen verteld, dat dit een beslispunt voor het KNDB-bestuur is. Het elimineren van de handmatige toestemming in de registratieprocedure is een beleids- en daarmee bestuursbesluit.

Met betrekking tot het actiepunt DamMentor werd mij in de bijeenkomst op 14 februari enerzijds verteld dat de problemen meevallen, voor een deel verholpen zijn en voor een ander deel moeilijker op te lossen. Daaraan werd toegevoegd dat als eventuele noodoplossing niet afdoende werkende thema's offline gehaald konden worden.

Bovenstaand maakt voor mij duidelijk, zeker ook na de wisselingen die Paul van de Veen en ik sinds december met de KNDB hebben gevoerd, dat de KNDB m.b.t. de actiepunten DamServer en DamMentor volledig 'aware' is en eveneens richting 14 april vooruit denkt. Welke concrete acties daartoe worden genomen en door wie is nog niet met mij gedeeld. Op zich hoef ik dat als simpel KNDB-lid ook niet te weten, als de zaak op 14 april en in ieder geval de 21e als de eerste 800 DamZ! DamSets worden uitgedeeld maar werkt en de DamZ! DamSet en de DamZ! website een functionerend geheel vormen. Om de KNDB en het dammen vooruit te helpen.
Last edited by Marcel Kosters on Mon Mar 12, 2018 16:56, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

O ja: de WK-match 2018 zou een kans kunnen zijn om zelfs dit jaar al ook vanuit de KNDB nog sponsoring / subsidie te vinden om snel zo veel mogelijk volume te draaien met de DamZ! DamSet in de gemeente(n) waar de match georganiseerd wordt. En een forse hoeveelheid toe te voegen aan de 9.000 DamZ! DamSets die dit jaar sowieso in omloop komen. Voor de WK-match (en wie verder mee wil doen met de tweede zending DamZ! DamSets) is van belang: tot 15 juni 2018 kan besteld worden en levering is omstreeks 1 september 2018.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Voor mij blijft staan:

Wat is er tot heden uitgegeven om die ICT op deze onderwerpen goed te laten functioneren?
Welke extra kosten zijn er nog nodig om verbeteringen aan te brengen?
Is het een ICT probleem of is de inhoud onvoldoende?
Kan het werk vanuit huis door vrijwilligers opgepakt worden en wat is de inschatting qua uren?
GuidoB

Post by GuidoB »

Ik denk dat de werkelijkheid een stuk erger is dan Marcel in zijn - wederom - ellenlange betogen schetst. Wat ik zie met één simpele click, is dat er al tijdenlang niemand te vinden is, die de voorpagina van http://www.jeugddammen.com wil beheren. Ik zie een enorm gebrek aan kader: er zijn simpelweg geen mensen meer die nog iets voor de KNDB willen doen. De organisatie ligt al tijden op zijn gat en er is zelfs niemand meer om dit vlot te trekken.

Ik hoop heel erg dat ik het mis heb, dat alles binnenkort weer wordt bijgewerkt en dat de websites van de KNDB ook in de toekomst weer worden onderhouden. Maar - zoals ik eerder al schreef - in vrees het ergste...
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Fred van Amersfoort wrote:Voor mij blijft staan:

Wat is er tot heden uitgegeven om die ICT op deze onderwerpen goed te laten functioneren?
Ik meen ca 30.000 euro.
Fred van Amersfoort wrote:Welke extra kosten zijn er nog nodig om verbeteringen aan te brengen?
Ik denk hooguit de uren van de ontwikkelaar van de DamServer. Het voorliggende probleem - ervan uitgaand dat de rest 'gewoon' werkt - moet met maximaal 1 dag (ik zou denken dat het met een uur al te regelen moet zijn) te regelen zijn. Invoer- selectie- en correctiewerk DamMentor moet op vrijwillige basis kunnen.
Fred van Amersfoort wrote:Is het een ICT probleem of is de inhoud onvoldoende?
Het probleem met de DamServer is een IT-probleem. Dat is te zeggen, een niet werkende registratieprocedure die blijkbaar het gevolg is van bestuursbeleid. Moet zoals hierboven aangegeven eenvoudig en goedkoop op te lossen zijn. Daarnaast zou damz.nl natuurlijk meer inhoud (allereerst kalender en uitslagen en later wellicht verslagen etc) mogen bieden. Stap voor stap.
Fred van Amersfoort wrote:Kan het werk vanuit huis door vrijwilligers opgepakt worden en wat is de inschatting qua uren?
Met betrekking tot DamMentor ga ik ervan uit dat dit door vrijwilligers opgepakt kan worden. En inderdaad, van huis uit. Ton van Namen schat de belasting - mogelijk conservatief - op 100 vrijwillige uren. En heeft aangegeven, deze zelfs volledig voor zijn rekening te willen nemen. Maar ik vermoed, dat alle hulp - zodra de KNDB aangeeft dat deze nodig is - welkom is.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Ok. Als er vanuit huis simpele dingen te doen zijn wil ik er ook wel wat uren in stoppen.....de dommere klussen etc.
Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

Marcel Kosters wrote:Met betrekking tot DamMentor ga ik ervan uit dat dit door vrijwilligers opgepakt kan worden. En inderdaad, van huis uit. Ton van Namen schat de belasting - mogelijk conservatief - op 100 vrijwillige uren. En heeft aangegeven, deze zelfs volledig voor zijn rekening te willen nemen. Maar ik vermoed, dat alle hulp - zodra de KNDB aangeeft dat deze nodig is - welkom is.
Svp conservatief hier lezen als minimaal :

Ik zal daarbij mijn aanbod nader omschrijven.
In Dammentor staan 183 thema's met ieder ongeveer 20 opgaven. Daar zitten een aardig aantal opgaven tussen die problematisch zijn.
De oplossing is niet correct of er zijn meerdere goede oplossingen, waarbij men bij de meeste onterecht de melding krijgt dat het antwoord fout is.

Ik ben bereid alle opgaven van alle thema's systematisch te checken of ze problematisch zijn en dit netjes documenteren.
Vermelden wat de goede oplossing is of als er bijvoorbeeld een opgave met meerdere antwoorden is aangeven dat die opgave moet vervallen (de software kan zulke opgaven niet aan).

Daarnaast check ik of eindstanden bij opgaven waarbij aangegeven wordt dat wit begint en wint inderdaad gewonnen zijn. Hiervoor gebruik ik zonodig Kingsrow.

Per thema denk ik hier een half uur voor nodig te hebben, alhoewel ik hierbij misschien iets te optimistisch ben. (En 183 x ~1/2 = 100 uur)

Met de zodoende gecreeerde lijst kan de beheerder de problematische problemen dan aanpassen cq verwijderen.

Als ik daar gemiddeld een uur per dag aan besteed dan ben ik een half jaar bezig.
En ja, ik ben bereid dat te doen.

Echter ik wil wel de garantie dat er iets met die lijst gebeurt en dit lijkt me niet onredelijk.
En zodra ik een aantal thema's gecheckt heb, zal ik de gevonden problematische opgaven eerst doorgeven en kijken of de noodzaklijke beheersacties uitgevoerd worden, voordat ik verder ga.

Ik heb geen zin om mijn tijd te verdoen ...

Tot zover mijn aanbod, wat voor zover ik weet door Marcel doorgegeven is aan de KNDB.

Enige reactie van hun kant heb ik niet gekregen.

Dus als Guido zich afvraagt waarom er niemand iets voor de KNDB meer wil doen. Mensen willen wel, maar de KNDB reageert niet op hun aanbod ...
GuidoB

Post by GuidoB »

Ton van Namen wrote:Dus als Guido zich afvraagt waarom er niemand iets voor de KNDB meer wil doen. Mensen willen wel, maar de KNDB reageert niet op hun aanbod ...
Wie is 'de KNDB' dan nog, volgens jou? Wie zou er moeten reageren op jouw aanbod? Personen graag, geen organisatie.
Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

GuidoB wrote:
Ton van Namen wrote:Dus als Guido zich afvraagt waarom er niemand iets voor de KNDB meer wil doen. Mensen willen wel, maar de KNDB reageert niet op hun aanbod ...
Wie is 'de KNDB' dan nog, volgens jou? Wie zou er moeten reageren op jouw aanbod? Personen graag, geen organisatie.
De personen in charge.
GuidoB

Post by GuidoB »

Ton van Namen wrote:De personen in charge.
En die hebben we dus niet. Die fijne bondsraad heeft een jaar geleden het bestuur naar huis gestuurd. En nu hebben we geen mensen meer die de organisatie vormen...
Last edited by GuidoB on Mon Mar 12, 2018 15:45, edited 1 time in total.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ton van Namen wrote:
Als ik daar gemiddeld een uur per dag aan besteed dan ben ik een half jaar bezig.
En ja, ik ben bereid dat te doen.
Dat half jaar dat schiet niet op ten opzichte van de deadline april.
En dan nog de systeembeheerder acties laten doen (volgens mij luistert dat ook nog nauw. Je kan volgens mij niet snel opgaven
rucksichlos verwijderen, omdat je met een puntenscore werkt).
Als je bij een fout antwoord de volgende aanpassing doet (als het goed is, dan is dit één enkele aanpassing
in het hele programma):

"Jammer, foute oplossing.
Soms is je antwoord toch correct, maar bevat de database een andere oplossing.
Probeer het nog eens op een andere manier"

(en dan de actie wis antwoord).

Ik denk dat je dan verkeerde zetvolgorde, slagkeus, ambigious moves redelijk tackelt en
spelers ook traint dat er meerdere mogelijkheden zijn, die naar Rome leiden.... :)
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Post Reply