Is dammen een kinderspel?

Post Reply
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Re: Is dammen een kinderspel?

Post by Ton van Namen »

Hallo Paul,
Ik ga proberen de percentages, die jij in je bericht noemde nader te preciseren.
100% nauwkeurig zijn ze niet, maar ik denk wel dat ze een beter idee geven.
Paul van de Veen wrote:
De Check:
A. Die borden komen naar alle waarschijnlijkheid in Nederland aan. Waarom is dat niet voor 100% zeker?
Omdat 100% zekerheid niet bestaat. Wie 100% zekerheid wil neemt nooit de volgende stap en blijft z'n hele leven op één been staan.
Er bestaat nog steeds het risico op tornado's, schipbreuken, Somalische piraten en overijverige douane-ambtenaren.
Yep, die risico's bestaan, maar volgens mij zijn ze minimaal.
Tornados en schipbreuken komen voor, maar echt niet zo vaak als we wel denken.
Somalische piraten. Dat was volgens mij een aantal jaren geleden.
Overijverige douane-ambtenaren. Ja, die bestaan, maar volgens mij heeft Marcel heel veel ervaring in het oplossen van problemen met hen.

Mijn conclusie : De kans dat dit goed komt is 95% - 99%.
Die spellen komen wel aan.
Paul van de Veen wrote:B. DamZ functioneert nu nog niet zoals gewenst. Maar er is nog tijd tot minstens 21 april want dan is die eerste met "massale inlog" te verwachten.
Gaat dat goed komen? Opnieuw: wie 100% zekerheid wil in zijn leven kan beter een andere planeet zoeken.
Maar DamZ krijgt op dit moment van veel kanten aandacht. En ik heb alle vertrouwen in al die mensen.
Maar dan het volgende verhaal :
Marcel Kosters wrote: 1. - Registratieprocedure van de DamServer op DamZ.nl moet praktisch werkbaar worden.

Nu is - naast prima automatische validatie van e-mailadres - ook nog een handmatige toestemming van een administrator nodig voordat je op de DamServer komt. Waarom, wat en hoe die administrator checkt is onduidelijk. Wel duidelijk is, dat een vader van twee van mijn jeugdleden begin december 2017 accounts heeft aangevraagd voor zijn kinderen en begin maart 2018 nog steeds wacht op deze accounts. Dito voor de vader van een ander jeugdlid die op 13 januari 2018 account heeft aangevraagd en vandaag nog wacht. Dat is dodelijk.

Marcel
Spelers die maanden lang moeten wachten op een account en die nog steeds niet hebben.
Ondanks dat er verschillende malen contact is geweest.
Een simpel issue. Maar nog steeds niet opgelost. Dat is zeer zorgwekkend.

Nog daargelaten dat Dammentor vele problemen kent (die al jaren bestaan en niet opgelost zijn).

Jouw verwachting dat deze zaken tijdig (voor 21 april) opgelost zijn, lijkt mij niet realistisch.
Die kans lijkt me minder dan 5%.

Maar ik hoop dat ik ongelijk heb.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Mijn artikel 'Is dammen een kinderspel?' heb ik in een vlaag van dwarsigheid ook maar weer eens gestuurd naar KNDB, Bondsraad, enkele 'prominenten'. Het stuk lokte een aantal reacties uit, waaronder inhoudelijk waardevolle van Arne van Mourik (onvermoeibaar damspelpromotor) en Theo van den Hoek (vleesgeworden bestuurder). Ook Technisch Directeur Johan Krajenbrink reageerde:

Dag allemaal,

Zoveel reacties, niet reageren is géén optie, oftewel: een paar korte punten/opmerkingen van mijn kant:

1. Ik neem aan dat stuk van Theo vd Hoek zijn weg vindt naar bijv. wedstrijdcommissie KNDB? Ik zelf denk na+stuur het aan spelersvertegenwoordigers Winkel+Meurs.
2. Er zit gelukkig genoeg energie+leven in onze damwereld, zie bijv. actie+reactie op “DamZ! DamSet” van Kosters+VD Veen. 14 april Voorthuizen!
3. Geheim van bijv. Wageningen en Lunteren zit hem in voortreffelijke jeugdleiders+Damschool DZWV (samen trainen in de regio).
4. Distributiedag+jeugdleidersdag op 14 april in Voorthuizen, met 9000 DamZ! DamSets en de Aanvalsplannen van de KNDB.
5. Tot slot: ik heb zelf als trouwe lezer van de Volkskrant een paar acties gezet, zonder veel resultaat helaas...
6. Tot slot: heeft Uw club al DamZ! DamSets besteld bij zending 1 (14 april) of reeds voor zending 2? Solidariteit is ook heel fijn.

met vriendelijke groeten,
Johan Krajenbrink
TD KNDB

Johan is de technische man binnen de KNDB, zeer succesvol waar het gaat om opleiden van (top)talent. Maar hij is duidelijk geen beleidsman. In een reactie heb ik zijn stukje een standaardreactie binnen de damwereld genoemd. Geen inhoudelijke reactie op mijn artikel. Niets over het imago (kinderspel, saai, oude mannetjes in achterafzaaltjes). Maar de moed erin houden: 'Er zit genoeg energie+leven in onze damwereld (...)'. En vervolgens wijzen naar initiatieven en plaatsen waar het wel goed gaat.

Het is mooi dat er initiatieven zijn en plaatsen waar het goed gaat. Maar er zijn ook plaatsen waar het niet goed gaat. Sinds 1982 zijn de volgende damclubs in mijn regio verdwenen: Pijnacker, Poeldijk, Rijswijk, Schipluiden, Vlaardingen, Zoetermeer. In Berkel-Rodenrijs, Maassluis, 's Gravesande zijn de damclubs ook verdwenen, maar ik weet niet zeker of dat in deze periode is gebeurd. Men kan niet alles in de gaten houden. In Den Haag fuseerde RDG met DIO. RDG/DIO fuseerde weer met ODB tot de club die nu Hofstaddammers heet. Twee clubs verdwenen dus. Ook Mariahoeve verdween. Van DOS Delft en De Lier schat ik de gemiddelde leeftijd op een ruime 60 jaar. In de regio is er slechts één club bijgekomen: Scheveningen. Overigens zat er vroeger ook een club in Scheveningen, men kan misschien beter van een heroprichting spreken. Scheveningen heeft een belangrijke functie als niche voor minder sterke spelers, de nadruk ligt niet op presteren. Ook damt er een groep vrouwen. Nieuwe dammers heeft de club bij mijn weten niet aangeboord. De leden damden al bij andere clubs.

De reactie van Johan Krajenbrink is typerend voor de damwereld. Het negeren en/of ontkennen van werkelijkheid. Vervolgens wijzen op de paar plekken waar het wel goed gaat.

Valt dit Johan te verwijten? Nee en ja. Nee, omdat Johan geen beleidsman is. Hij is een sterke dammer en goede trainer. Zijn focus ligt op het dammen zelf. Ja, omdat hij als technisch directeur zijn beperking zou moeten onderkennen. Zijn oor ook eens te luister had moeten leggen bij mensen die wel in staat zijn om beleid te ontwikkelen. Johan hoort bij de dammers die al zeker twee decennia gewaarschuwd zijn voor de sluipende kaalslag. Dat er genoeg energie+leven in de damwereld zit is gewoon onzin. Met onzin bouw je geen beleid.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Henk de Witt wrote: Met onzin bouw je geen beleid.
Ha Henk, je legt bijna de vinger op de zere plek. Want eerst heb je toch een visie nodig voordat je beleid gaat bedenken en uitrollen. En is het traditionele spel goed handhaven door verjonging op een paar locaties (Hoogeveen, Wageningen, e.d.) in Nederland een teken dat het goed gaat met de damsport? We bevorderen immers het traditionele spel in een traditionele omgeving.

En waar willen we eigenlijk met het damspel naar toe? Naar meer spelen plaats- en tijdonafhankelijk ("PLATO"). In wijkcentra, digitale plaatselijke, regionale, nationale en internationale wedstrijden en competities, enz. En de denksporten gaan gemeenschappelijk optrekken vanuit denksportcentra in plaats van nog steeds ieder voor zich? Wat mij betreft is een visie voor over 20 jaar hard nodig. En dan kan je beleid gaan ontwikkelen en uitvoeren. Een ding is zeker, de voortzettende digitalisering van de denksporten, is een gegeven. Het ontwikkelen en het aanbieden van digitale voorzieningen hebben m.i. de hoogste prioriteit. Mogelijk komen de duizenden Chinese dambordjes net iets te vroeg. De digitale infrastructuur is immers nog niet gereed.

Groet,
Frans
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Henk de Witt wrote:(...)Maar er zijn ook plaatsen waar het niet goed gaat. Sinds 1982 zijn de volgende damclubs in mijn regio verdwenen: Pijnacker, Poeldijk, Rijswijk, Schipluiden, Vlaardingen, Zoetermeer. In Berkel-Rodenrijs, Maassluis, 's Gravesande zijn de damclubs ook verdwenen, maar ik weet niet zeker of dat in deze periode is gebeurd. Men kan niet alles in de gaten houden. In Den Haag fuseerde RDG met DIO. RDG/DIO fuseerde weer met ODB tot de club die nu Hofstaddammers heet. Twee clubs verdwenen dus. Ook Mariahoeve verdween. Van DOS Delft en De Lier schat ik de gemiddelde leeftijd op een ruime 60 jaar.(...)
Exact!

Het 'grappige' is, dat zowel jij, Johan Krajenbrink als ik deze observatie delen.

Johan Krajenbrink typeren als 'geen beleidsman' is zeer onterecht. Sterker, hij is in de KNDB de enige persoon, die een claim zou mogen leggen op de titel 'succesvol beleidsman’. Het succes van het door Krajenbrink geformuleerde en vervolgens excellent uitgevoerde topsport- en talentontwikkeling beleid bewijst dat. Een situatie analyseren kunnen wij dammers allemaal. Daar beleid bij bedenken lukt velen van ons ook. Beleid bedenken, dat in ieder geval in theorie uitvoerbaar is, is alweer een stapje verder. Mensen weten overtuigen en meekrijgen voor beleid is een kunst op zich. Vervolgens ook nog eens de drive en het vermogen hebben om dat beleid daadwerkelijk te realiseren is voor weer een kleiner groepje weg gelegd. Bij de uitvoering van dat beleid ook nog rekening weten houden met praktische deadlines en beperkingen die je omgeving je stelt (zoals bijvoorbeeld een vierjarige topsport subsidiecyclus, of het eindig zijn van een eigen vermogen of leden- en vrijwilligersbestand) is zeldzaam. Vervolgens met de uitvoering van je plan excelleren op een manier die andere sportbonden jaloers naar je doet kijken, is uniek. En dat is wat Krajenbrink heeft gepresteerd. Bovendien meen ik op basis van intensieve wisselingen in ieder geval te weten, dat Krajenbrink beslist niet de ogen sluit voor de onafgebroken dalende trend in ledental, clubs, en daarmee.... vrijwilligers. Op dit punt dus kan ik jou en wie dit verder leest geruststellen.

De gedachte achter de DamZ! DamSet is, dat deze in samenhang met de DamZ! website kinderen zelfstandig aan het dammen zet en houdt. Er is immers in het verlengde van jouw observaties ook een dalende trend in aantal vrijwilligers en stijging van hun gemiddelde leeftijd. Dat zul je in je organisatie en beleid moeten erkennen (zoals ook jij betoogt) en vervolgens zul je daar iets op moeten bedenken, als je een trendbreuk wilt realiseren.

Krajenbrink onderkent dit messcherp. En is samen met Paul van de Veen en mijzelf de grootste pleitbezorger van de DamZ! DamSet. Daarbij treden Paul en ik op de voorgrond, maar levert Johan Krajenbrink via zijn netwerk, advies en zelfs sponsoring op persoonlijke titel eveneens een onmisbare bijdrage.

Dat alles gezegd hebbend, zijn er andere minstens zo belangrijke beleidsthema's. Zoals - of wellicht met name vooral! - modernisering van het spel. Een thema, dat jij terecht een prominente plaats geeft. Gisteren in Dordrecht sprak ik computer dam organisator Jaap Bus. Van hem begreep ik, dat de jaarlijkse organisatie van het NK computer dammen op de helling staat. Dit omdat de ontwikkelingen inmiddels zo ver zijn, dat de sterkste vier computer programma's geen partij meer van elkaar kunnen winnen, ook niet in onderlinge matches van vele partijen. Dat is een realiteit die in ieder geval ik - niet alleen voor computers, maar ook voor grootmeesters - al geruime tijd net als jij onderken en ik vermoed dat dit voor Krajenbrink niet anders ligt. Overigens kunnen computer programma's niet alleen het levensgrote probleem van de remise marge wetenschappelijk aantonen. Zij zouden ook kunnen helpen met het onderzoeken (en ‘uitspelen’) van verschillende moderniseringsopties!
Last edited by Marcel Kosters on Sun Mar 11, 2018 16:58, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Frans de Jonge wrote:(...)Mogelijk komen de duizenden Chinese dambordjes net iets te vroeg. De digitale infrastructuur is immers nog niet gereed.
Zonder de DamZ! DamSet zou de digitale infrastructuur over nog eens drie jaar nog steeds niet gereed zijn. Nu is dat over uiterlijk een maand geregeld.

Het is geen raketwetenschap:

1. De inlogprocedure voor de DamZ! DamServer moet worden aangepast. Maximale doorlooptijd: 1 werkdag.
2. En de opgaven van DamMentor moeten van voor tot achter worden doorlopen en verbeterd. Doorlooptijd: mogelijk 100 of meer (vrijwillige) uren. Dat is inmiddels (de problematiek is al in november door Paul van de Veen geïnventariseerd en gedeeld) kort dag tot volgende maand. Oplossing: alleen de thema's online aanbieden die volledig gecheckt en gedubbelcheckt zijn. En in de komende maanden alle thema's die gecheckt en gedubbelcheckt zijn terug online brengen.

Daarbij ga ik er vanuit, dat de basis functionaliteit van de applicaties DamServer en DamMentor naar behoren werkt. En dat bijvoorbeeld de DamServer niet omvalt, als daar meer dan 10 kinderen tegelijk op proberen te spelen.

In het allerergste geval moet - al dan niet tijdelijk - de DamServer worden vervangen door de server van PlayOK. Daarmee zou de KNDB natuurlijk de gouden kans missen, om contact te leggen met de kinderen die zich via damz.nl registreren op de damserver. Maar daarmee lost de KNDB wel te allen tijde haar (enkel door de DamZ! DamSet herhaalde maar niet geïntroduceerde!!!) belofte in, dat kinderen op damz.nl online een partijtje kunnen spelen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Hoe kan dat dan Marcel dat het zonder de damsets nog 3 jaar geduurd zou hebben? Ik dacht dat er vrij fors geinvesteerd was in ICT? Ik vind de damsets een prima initiatief.....Tegelijk kan ik ook de redenering van Henk goed volgen. Volgens mij waren er eerst de damsets en daarna gingen we dat beleid noemen. Maar goed, ik zie zeker voordelen.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Marcel Kosters wrote:Gisteren in Dordrecht sprak ik computer dam organisator Jaap Bus. Van hem begreep ik, dat de jaarlijkse organisatie van het NK computer dammen op de helling staat. Dit omdat de ontwikkelingen inmiddels zo ver zijn, dat de sterkste vier computer programma's geen partij meer van elkaar kunnen winnen, ook niet in onderlinge matches van vele partijen. Dat is een realiteit die in ieder geval ik - niet alleen voor computers, maar ook voor grootmeesters - al geruime tijd onderken.
Overigens kunnen computer programma's niet alleen het levensgrote probleem van de remise marge wetenschappelijk aantonen. Zij zouden ook kunnen helpen met het onderzoeken (en ‘uitspelen’) van verschillende moderniseringsopties!
Dat is nog eens een naar mijn idee zinvolle (overigens niet nieuwe) opmerking!
Laat de computers ons helpen met het onderzoeken (en ‘uitspelen’) van verschillende moderniseringsopties.
Wel aan ons om te bepalen wat we dan precies willen. En tja.... dat traject is niet zo gemakkelijk.
Overigens zullen computers uiteindelijk hoe je ook moderniseert, zolang er een remise bestaat, uiteindelijk altijd remise spelen.
En dan is er nog maar 1 optie, de remise afschaffen.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Fred van Amersfoort wrote:Hoe kan dat dan Marcel dat het zonder de damsets nog 3 jaar geduurd zou hebben?
De DamZ! website en applicaties zijn voor zover mij bekend al tenminste 3 jaar in deze vorm online. Als er niets gebeurt, is logisch om aan te nemen dat die situatie over nog eens 3 jaar niet anders zal zijn.
Fred van Amersfoort wrote:Ik dacht dat er vrij fors geinvesteerd was in ICT?
Klopt.
Fred van Amersfoort wrote:(...)Volgens mij waren er eerst de damsets en daarna gingen we dat beleid noemen. (...)
Wie (gedeeltelijk prive) e-mail wisselingen, forum posts en initiatieven tot elf jaar terug zou nalezen, zal zien dat de DamZ! DamSet niet uit de lucht komt vallen. Maar dat is het punt natuurlijk: tussen ieder(e) beleid(sgedachte) en daadwerkelijke uitvoering staan veel drempels en stoplichten.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Ok Marcel, ik snap het. Al met al gebeuren er goede dingen.
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Fred van Amersfoort wrote: Volgens mij waren er eerst de damsets en daarna gingen we dat beleid noemen. ...
Dat is m.i. niet correct. De chronologie van het geheel is voor iedereen via de posts op dit forum eenvoudig te reconstrueren.
Eerst was er de opvatting van Marcel om 'met hagel te gaan schieten want uiterste noodzaak'.
Daarbij werd ook al de koppeling beschreven met online spelen 'want inmiddels onvoldoende kader' en daarbij de koppeling met DamZ website.
Allemaal beschreven in misschien wel te lange posts :) vóór er maar enige sprake was van het gaan bestellen van de DamZ! damset in China.
Het is een samenhangend concept. Je zou zoiets best beleid kunnen noemen. :D
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Marcel Kosters wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Hoe kan dat dan Marcel dat het zonder de damsets nog 3 jaar geduurd zou hebben?
De DamZ! website en applicaties zijn voor zover mij bekend al tenminste 3 jaar in deze vorm online. Als er niets gebeurt, is logisch om aan te nemen dat die situatie over nog eens 3 jaar niet anders zal zijn.
Heb je al een toezegging dat er iets aan gedaan wordt Marcel?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Ik herhaal mijn punt nog maar eens: trek een blik open van 20FTE-medewerkers en ik zorg dat er beleid komt waarmee we ca. 500 jeugdleden rijker zijn.

Het beleid en het geld is echt het probleem niet en ook ons spel is het probleem niet: het enige probleem is de bereidheid van mensen om te helpen. Mensen die al 30 jaar op een club zijn en vaak gepensioneerd zijn. Zij hebben de sleutel in handen. Als ieder lid toch eens in de periode september - maart 1 uur per maand beschikbaar wil zijn voor hand- en spandiensten komt het helemaal goed.

De jeugd vindt ons spelletje hartstikke leuk zolang we dat zelf ook maar uitstralen! En helaas zijn er honderden (mogelijk meer dan 1.000) mensen die het gewoon vertikken iets te doen voor de sport. Het lukt mij niet om deze heel grote groep te motiveren. Als iemand anders dat lukt, regel ik de rest wel. En met mij nog meer mensen zoals Jan Ekke de Vries, Zainal Palmans, Paul Visser, Rik Keurentjes etc. etc. etc. etc.

In de regio Twente was genoeg geld voorhanden, maar was er niemand die iets wilde uitvoeren. Een andere club die we hebben benaderd was zelfs allesbehalve bereid om bij te dragen aan een plan jeugd te bereiken. In iedere sport is het doodnormaal dat ieder lid ook wat terugdoet voor de club op wat voor manier dan ook. Dammers hebben echter een andere mentaliteit ofzo. Ik weet echt niet wat het is, maar er zijn veel te veel mensen die niet iets willen bijdragen. Vooral zodra het aan gaat komen op een maand lang iedere week 1 uurtje een school bezoeken, wordt men bang. Tja, als wij niet naar de kinderen willen dan komen de kinderen ook niet bij ons terecht.
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

Piet Bouma wrote:
Marcel Kosters wrote:
+1
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Michel Stempher wrote:Ik herhaal mijn punt nog maar eens: trek een blik open van 20FTE-medewerkers en ik zorg dat er beleid komt waarmee we ca. 500 jeugdleden rijker zijn.

Het beleid en het geld is echt het probleem niet en ook ons spel is het probleem niet: het enige probleem is de bereidheid van mensen om te helpen. Mensen die al 30 jaar op een club zijn en vaak gepensioneerd zijn. Zij hebben de sleutel in handen. Als ieder lid toch eens in de periode september - maart 1 uur per maand beschikbaar wil zijn voor hand- en spandiensten komt het helemaal goed.

De jeugd vindt ons spelletje hartstikke leuk zolang we dat zelf ook maar uitstralen! En helaas zijn er honderden (mogelijk meer dan 1.000) mensen die het gewoon vertikken iets te doen voor de sport. Het lukt mij niet om deze heel grote groep te motiveren. Als iemand anders dat lukt, regel ik de rest wel. En met mij nog meer mensen zoals Jan Ekke de Vries, Zainal Palmans, Paul Visser, Rik Keurentjes etc. etc. etc. etc.

In de regio Twente was genoeg geld voorhanden, maar was er niemand die iets wilde uitvoeren. Een andere club die we hebben benaderd was zelfs allesbehalve bereid om bij te dragen aan een plan jeugd te bereiken. In iedere sport is het doodnormaal dat ieder lid ook wat terugdoet voor de club op wat voor manier dan ook. Dammers hebben echter een andere mentaliteit ofzo. Ik weet echt niet wat het is, maar er zijn veel te veel mensen die niet iets willen bijdragen. Vooral zodra het aan gaat komen op een maand lang iedere week 1 uurtje een school bezoeken, wordt men bang. Tja, als wij niet naar de kinderen willen dan komen de kinderen ook niet bij ons terecht.
Het is gewoon zo dat met minder leden er minder kader beschikbaar is. En die spelers, die al 30 jaar lid op een club zijn, hebben in het verleden veelal hun steentje bijgedragen en vinden het vaak genoeg geweest.
Dus de focus van DamSet -> DamZ! is heel goed. Efficiënt om zonder veel kader jeugd proberen te bereiken. Een hartstikke mooi project.

Daarnaast kun je ook proberen andere mogelijkheden op te pakken en efficiënt maken. Marcel spreekt ergens (ik ga het niet in zijn postings opzoeken) over de bridgebond, die in het verleden een slag gemaakt heeft naar de seniorengroep. Speciale cursussen etc.

Die vergrijzing in Nederland (Jaap van Galen kan daar beroepshalve vast wel iets over vertellen) gaat nog steeds door. Dat is een doelgroep, die we niet moeten vergeten.

De hausse van de damsport lag volgens mij rond de jaren zeventig/tachtig. Toen ook flink wat jeugdspelers. Vaak afgehaakt. Plausibele redenen: studie, gezin, werk, bewegingssport. Deze grote(?) groep oud-jeugddammers gaat nu richting pensioenleeftijd. Bij de competitieve bewegingssport kan men niet meer meedoen. Competitieve denksport wel en anders recreatief. En ze komen mondjesmaat terug. Zelfs op jongere leeftijd zoals Bert Zwart en Douwe Hokwerda.

De vijftigers en zestigers bij de damclubs kunnen gemobiliseerd worden om hun oude jeugddamkennissen te benaderen. Aanknopingspunten kunnen provinciale 50+/65+ toernooien worden. In Friesland en Limburg populairder (onder de gewone dammers) dan de provinciale kampioenschappen. Apart.

Maak daar een project van (overal provinciale – of regionale 50+/65+ toernooien) om als doel herintredende dammers, die vroeger actief bij het jeugddammen waren daarbij te betrekken.
Sluit denk ik ook wel enigszins aan bij wat Fred van Amersfoort in Apeldoorn doet.
En pak – en nu kom ik op Henk de Witt zijn stuk terug – ook de vrouwen hierbij als doelgroep. Samen – man en vrouw – recreatief bezig zijn met dammen (of gelijktijdig een ander spel? Het damfeest doet het al met troefcall, maar wat is er op tegen om bijvoorbeeld gelijktijdig ook domino, rummikub, triviant of iets anders te spelen?).
Ook de ideeën van professor Scherder omtrent het geheugen, het blijven trainen/triggeren
daarvan, kun je inzetten.
Het enige wat ik nog niet kan bedenken, hoe je die oud-jeugddammers (en partners) nu superefficiënt en zonder veel kader kunt benaderen en bedienen. Al heb ik het wel het idee dat die spelers, die al 30 jaar lid zijn en gepensioneerd, hier eerder tijd in willen steken, dan naar een school toe te stappen en daar damles te geven.
Wie bedenkt een goed efficiënt projectplan a la DamSet -> DamZ! ?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
GuidoB

Post by GuidoB »

Ton van Namen wrote:
Piet Bouma wrote:
Marcel Kosters wrote:De DamZ! website en applicaties zijn voor zover mij bekend al tenminste 3 jaar in deze vorm online. Als er niets gebeurt, is logisch om aan te nemen dat die situatie over nog eens 3 jaar niet anders zal zijn.
+1
+2

Zie ook eerder in deze draad, waar ik de staat van de websites heb aangekaart. Ik vrees het ergste...
Post Reply