Winstpercentage in NC

Paul van de Veen

Winstpercentage in NC

Post by Paul van de Veen »

Voor "the record":
Winstpercentage zaterdag in Nationale Competitie was 341 van de 590 dus overall 58%.
Opvallend is dat het per klasse niet eens veel scheelt. In Ereklasse het laagst maar nog steeds 47%, oplopend via gemiddeld 48% in de Hoofdklasse naar 54% in de 1e klasse en 68% in de 2e klasse.
GuidoB

Re: Winstpercentage in NC

Post by GuidoB »

Houd het in de gaten Paul en bekijk het over een heel seizoen. Dat het winstpercentage in de ereklasse nu hoog is, had ik wel verwacht. In deze fase spelen alle sterke ploegen tegen de zwakke. De toppers spelen pas komend voorjaar tegen elkaar. Dan zullen er meer remises vallen.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Paul van de Veen wrote:Voor "the record":
Winstpercentage zaterdag in Nationale Competitie was 341 van de 590 dus overall 58%.
Opvallend is dat het per klasse niet eens veel scheelt. In Ereklasse het laagst maar nog steeds 47%, oplopend via gemiddeld 48% in de Hoofdklasse naar 54% in de 1e klasse en 68% in de 2e klasse.
Eigenlijk 334 van de 583, aangezien er 7 reglementaire overwinningen waren. Dus 57%.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Paul van de Veen

Misschien dat Piet Bouma met enkele slimme queries aan het eind van elk seizoen of desnoods per ronde zulke statistiek kan produceren.
Het geeft een interessant en verrassend beeld van dammen in de Nationale Competitie.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

59 partijen in de ereklasse daarvan werden er 32 remise en 27 eindigde in een overwinning/verlies. Een remise percentage van iets meer dan 54%.

118 personen speelde afgelopen zaterdag een partij in de ereklasse daarvan keerden 64 personen terug naar huis met een remise 27 met een overwinning en 27 met een verloren partij. Voor een gemiddelde speler (over dit kleine sample) is de kans dat je remise speelt in vergelijking tot een overwinning 137% hoger. Naar mijn mening toont een dergelijk groot % verschil aan dat het spel duidelijk een "remise" probleem heeft.

Daarnaast zou dit nog duidelijker worden dat dit zeker in het topdammen het geval is als we alle spelers met een rating onder de 1300 eruit zouden filteren dan zou het percentage mogelijk de honderden %en in kunnen lopen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Het winstpercentage in de Nationale Competitie vind ik niet zo interessant.
Dat is flink hoog en heeft/geeft geen enkel imagoprobleem.

Anders is dat bij WK's. Ergens anders heb ik daar al een overzichtje van gegeven.
Vanaf 1984 komt dat tussen de top tien niet meer boven de 30%.
Dieptepunten in 2011 en 2015 met 4% beslissingen tussen de top 10.
Dus bij de absolute wereldtop is er wel een probleempje. Niet bij de Nationale Competitie.
Zelf zou ik wel willen dat mijn winst/verliespercentage ietsje lager zou liggen :D.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Paul van de Veen

playforstacks wrote:...als we alle spelers met een rating onder de 1300 eruit zouden filteren dan zou het percentage mogelijk de honderden %en in kunnen lopen.
Als het waar is dat na filteren op rating pak-em-beet 120% (of meer) van alle partijen in remise eindigt hebben we idd wel iets dat heel lastig uit te leggen is.
Ik had nog niet door dat het probleem zó ernstig is. :shock:
Sterc
Real name: Ben Smeenk

Post by Sterc »

Ja Paul, rekenen met procenten is altijd lastig uit te leggen. Misschien telt één remise voor twee omdat er twee spelers in één partij remise spelen. Dat loopt behoorlijk op.
Of zoals Moos tegen Sam zei: Ik koop in voor één Euro en verkoop voor drie Euro ik ben met 2% winst tevreden.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

playforstacks wrote:59 partijen in de ereklasse daarvan werden er 32 remise en 27 eindigde in een overwinning/verlies. Een remise percentage van iets meer dan 54%.

118 personen speelde afgelopen zaterdag een partij in de ereklasse daarvan keerden 64 personen terug naar huis met een remise 27 met een overwinning en 27 met een verloren partij. Voor een gemiddelde speler (over dit kleine sample) is de kans dat je remise speelt in vergelijking tot een overwinning 137% hoger. Naar mijn mening toont een dergelijk groot % verschil aan dat het spel duidelijk een "remise" probleem heeft.
Nog beter: De kans dat je verliest is even groot als de kans dat je wint. De nieuwe slogan: "Dammen: het nieuwe Russisch Roulette!".
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
playforstacks

Post by playforstacks »

Paul van de Veen wrote:
playforstacks wrote:...als we alle spelers met een rating onder de 1300 eruit zouden filteren dan zou het percentage mogelijk de honderden %en in kunnen lopen.
Als het waar is dat na filteren op rating pak-em-beet 120% (of meer) van alle partijen in remise eindigt hebben we idd wel iets dat heel lastig uit te leggen is.
Ik had nog niet door dat het probleem zó ernstig is. :shock:
Sterc wrote:Ja Paul, rekenen met procenten is altijd lastig uit te leggen. Misschien telt één remise voor twee omdat er twee spelers in één partij remise spelen. Dat loopt behoorlijk op.
Of zoals Moos tegen Sam zei: Ik koop in voor één Euro en verkoop voor drie Euro ik ben met 2% winst tevreden.
Als jullie goed hadden gelezen zouden jullie gezien hebben dat ik het over het percentage had van remise ten op zichtte van winst. (zoals in deze cijfers 137% bleek).
rekenen met procenten is inderdaad soms moeilijk uit te leggen, ik hoop dat jullie het nu wat beter snappen.

Ik kan ook uitleggen waarom dit percentage een goede indicatie geeft. Een speler (zeker bij de top) wil normaal gesproken met meer punten de partij eindigen dan waar hij mee begon. Als dit percentage de honderden %en in loopt (dus remise ten opzichte van winst) zal een speler het niet de moeite vinden om überhaupt te proberen te winnen, wat natuurlijk enorm schadelijk zou zijn voor onze sport.
Ik denk dat we al zien dat dit gebeurt bij de wereldtop.
Last edited by playforstacks on Wed Nov 29, 2017 14:51, edited 1 time in total.
playforstacks

Post by playforstacks »

ildjarn wrote:
playforstacks wrote:59 partijen in de ereklasse daarvan werden er 32 remise en 27 eindigde in een overwinning/verlies. Een remise percentage van iets meer dan 54%.

Nog beter: De kans dat je verliest is even groot als de kans dat je wint. De nieuwe slogan: "Dammen: het nieuwe Russisch Roulette!".
gelukkig presteren we niet allemaal als een gemiddelde speler :wink:
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Paul van de Veen wrote:Voor "the record":
Tot nu toe zijn er in de ereklasse 299 partijen gespeeld.
Bij het kijken naar de winstpercentages heb ik de spelers ingedeeld in 3 categorieën, die allemaal ongeveer 200 partijen speelden.
-Spelers met een rating van 1400 of meer.
-Spelers met een rating tussen de 1300 en 1400.
-Spelers met een rating van minder dan 1300.

Het totale winstpercentage is tot nu toe 43%.
De wat betreft rating beste spelers (een derde van allemaal ofwel circa 40 spelers) hebben in onderlinge partijen een winstpercentage van 14%.
De wat betreft rating slechtste spelers dragen met 53% het meest bij aan het totale percentage beslissingen.

Code: Select all

%Beslissingen         >1400   1300-1400 <1300  Totaal
-----------------------------------------------------
Rating>1400             14%      31%      60%    38%
Rating 1300-1400        31%      34%      46%    38%
Rating<1300             60%      46%      50%    53%
-----------------------------------------------------
Totaal                  38%      38%      53%    43%
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Meanwhile in London... Bij een schaaktoernooi.
Attachments
foto schaken.jpeg
foto schaken.jpeg (196.19 KiB) Viewed 11545 times
NicoV
Real name: Nico Verhoef

Post by NicoV »

Michel Stempher wrote:Meanwhile in London... Bij een schaaktoernooi.

https://en.chessbase.com/post/grand-che ... d-cup-live
Absolute top : 34 %
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Michel Stempher wrote:Meanwhile in London... Bij een schaaktoernooi.
Als je naar de stand na drie rondes kijkt, moet in de eerste ronde ook alles in remise zijn geëindigd. Bizar voor een schaaktoernooi.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Post Reply