DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Marcel Kosters

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Marcel Kosters »

Geweldig en inspirerend, Paul!

- Besteld op 3 november en op 16 november afgeleverd in Enschede, dat is uitstekend.
- 5.000 stuks a circa 1 euro per stuk, ok.
- Een onbescheiden vraag: wat kostten deze 72 bordjes?
- En wat waren de verzendkosten voor deze 72?

- Verzendkosten zullen per bord zo'n beetje naar nul terug gaan naarmate het aantal bestelde bordjes toeneemt. Maar bij 72 stuks ben ik wel benieuwd. Dat is een aantal dat wellicht ook voor andere clubs en organisatoren in de buurt komt. Totdat misschien een grotere partij als de KNDB hier wellicht 'in springt'.

- Voor bestel links naar deze en andere borden, zie inderdaad eerdere posts van mij in dit topic .
Inderdaad zijn de schijven magnetisch. Maar ik wist niet, dat er zo veel reserve schijven per bord worden geleverd. Heel mooi!

Tenslotte: dit is de kleine uitvoering van het bord met dimensies van 20x20 cm. Er is ook een grotere uitvoering van ditzelfde bord (ook met magnetische schijven) van 29x29 cm. Dat laatste bord zie je volgens mij op de actiefoto's die ik hier eerder postte. De stuksprijs van die borden gaat richting de 1,50 euro. Desalniettemin is dat serieus te overwegen, zeker bij grotere hoeveelheden. Omdat dit formaat ideaal lijkt in klassikale setting. Een comfortabel speel formaat en niet te groot voor de smalle schooltafeltjes. Ik ben benieuwd, of de kleinere variant misschien ook al heel goed werkt voor in de klas!

Het lijkt me met betrekking tot grote hoeveelheden damsets voor nu een beetje zoeken en inventariseren van de (al beschikbare) mogelijkheden. Daar een goede prijs / kwaliteit afweging in maken, op standaardiseren, een op maat vorm gegeven DamZ boodschap toevoegen en vervolgens volume draaien.

Daarbij is de boodschap die aan de damset wordt opgehangen heeeeel belangrijk. In het geval van dit door Paul bestelde spel zou ik dan denken aan een misschien speciaal vorm gegeven en bedrukte doos (in DamZ design met DamZ boodschap) en op de achterzijde van het bord een of twee stickers eveneens met DamZ boodschap. De doos immers kan na verloop van tijd kwijt of beschadigd raken, maar het bord (met stickers) zal blijven.

In de tussentijd heeft Paul bewezen dat de product kwaliteit behoorlijk is en de leverancier (in ieder geval de door Paul gebruikte / geselecteerde leverancier) betrouwbaar. En Paul heeft zich natuurlijk een betrouwbare afnemer getoond. Voor een volgende zending (bijvoorbeeld voor de KNDB) zou Paul kunnen informeren bijvoorbeeld naar de mogelijkheid om een custom ontworpen en bedrukte doos (professioneel ontwerp in pdf aan te leveren vanuit Nederland, productie en druk door de leverancier in China) te leveren. En wellicht de achterzijde van de damsets te voorzien van stickers met DamZ boodschap (ontwerp eveneens in pdf vanuit Nederland aangeleverd). Misschien dat een custom doos en stickers – in de juiste afname hoeveelheid – niets of een dubbeltje per set meer kosten. Maar zij vertienvoudigen de wervende kracht en daarmee het rendement van de betreffende damset voor club en voor KNDB.

Vergelijk die duurzame damset waar je daadwerkelijk mee kunt spelen met een brochure die misschien ook 1 of 1,50 euro per stuk kost en die voor het eind van het school toernooi misschien al ongelezen in de prullenbak ligt.

Maar goed, eerst misschien eens kijken hoe de kinderen in Enschede op de bordjes reageren :-).
Last edited by Marcel Kosters on Fri Nov 17, 2017 04:44, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Enkele gedachten bij de verschillende goedkope uitvoeringen damsets:

Uitvoering A – goedkoopste
Het schijvendoosje of zakje met daarin schijven en een oprolbaar dambord van plastic of textiel. Voordeel: goedkoop, schijven en bord blijven bij elkaar en zowel doos als bord zijn eenvoudig en goedkoop te voorzien van een boodschap. Is eenvoudig mee te nemen. Is door het relatief grote bord oppervlak (bijvoorbeeld bus, trein, vliegtuig) echter niet overal te gebruiken. Groot en doorslag gevend nadeel: het bord is niet praktisch in gebruik. Het kreukt, krult en het voelt waardeloos als je tijdens het spelen het bord glad moet strijken. Kortom: geen goede spelbeleving.

Uitvoering B – duurste
Een apart schijvendoosje en apart kartonnen of kunststof dambord, meestal op wedstrijd formaat. Voordeel: wedstrijd formaat maakt het geschikt voor gebruik bij alle partijen, of deze nu recreatief of competitief zijn. Ook is een kartonnen of kunststof dambord eenvoudig van eigen design en boodschap te voorzien. Door het grote oppervlak kun je aan de achterzijde zeer veel informatie kwijt, net zo veel als in een brochure. Nadeel: te groot in klassikale setting, je neemt het niet makkelijk overal naartoe en je gebruikt het daarom ook niet overal. Bovendien zijn bord en schijven twee losse elementen die los van elkaar kwijt kunnen raken. Conclusie: prima geschikt als spelmateriaal en communicatie middel in competitie setting (bijvoorbeeld schooldam toernooi). Minder geschikt in klassikale en andere setting en minder geschikt als strooigoed.

Uitvoering C – prijs een beetje in het midden
A. De goedkoopste: damspel in CD-hoes. Voordeel: het complete spel (bord en schijven) bij elkaar. Je kunt het overal mee naartoe nemen en je kunt er overal mee spelen. Belangrijkste nadeel: te klein voor comfortabel spelen. Ook een klein oppervlak voor de communicatie boodschap. Zeer matige spelbeleving (door te kleine bord en vooral priegelige schijven).

B. De damset zoals Paul van de Veen deze heeft aangeschaft. Vraagje Paul: zitten de schijven los in de doos, of kun je de schijven opbergen in de binnenzijde van het opvouwbare dambord? Dit laatste lijkt me eigenlijk wel een voorwaarde voor de 'standaard strooi set' van de KNDB. Want de doos raakt op een gegeven moment beschadigd en kwijt en dan heb je het bord zelf nodig als opbergruimte. Aan deze damset zie ik verder vooral voordelen. Is namelijk overal in te zetten. Met een beetje goede wil (in ieder geval de grotere variant van 29 bij 29 centimeter) zelfs in competitie setting van een schooldamtoernooi. Het bord moet ook prima te voorzien zijn van DamZ boodschap en ditzelfde geldt voor de doos (die natuurlijk de eerste indruk bepaalt en die in groot volume natuurlijk in DamZ stijl moet zijn en niet in Chinese stijl).

C. Last maar zeker niet least: het oude vertrouwde en eveneens beproefde zak dambordje van de KNDB! Dat momenteel voor 20 euro te koop is maar waarvan de productiekosten in groot volume en zonder tussenpersonen (het KNDB bordje wordt geproduceerd in Shenzhen / Hong Kong) ook niet de euro te boven zullen gaan. Ik hoef de lof van het KNDB-bordje voor de dammers hier niet te bezingen. De buitenzijde van het bordje leent zich prima voor beplakken of bedrukken met DamZ boodschap. Nadeel ten opzichte van damset B: dit bordje is echt te klein om te gebruiken in competitie context. En wellicht ook te klein voor klassikale context. Het blijft wat mij betreft echter een leuk strooi item echter om in gedachten te houden. Hoe meer damsets met KNDB en DamZ boodschap (en directe verwijzing naar kndb.nl en damz.nl) in omloop zijn, hoe beter.

Edit: ik zou bijna het Thailand Open magnetische zakdambordje vergeten. Dat in veel opzichten voorbeeld is van hoe het moet. Want blijft als set bij elkaar. Eenvoudig en goedkoop ontwerp. Ook gebruikt als communicatiemiddel met Thailand Open opdruk. Een groot nadeel vind ik echter de schijven. Deze zijn veel te plat en daarmee spelen zij niet lekker. Het bordje is net als het KNDB zak dambord aan de kleine kant. Daarom niet goed te gebruiken in klassikale of zelfs competitie context. Vooral een mooi en handig hulp middel echter voor de reizende dammer, tien keer beter dan de cd hoes variant en door de vooralsnog goedkope prijsstelling (denk ik) concurrent voor het weliswaar betere maar ook veel duurdere KNDB zak dambordje. Ik denk - kijkend naar de beschikbare alternatieven - minder geschikt als strooigoed standaard voor DamZ.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Piet Bouma wrote:(...)Maar ik vraag me wel af. Zijn we niet door de vloer gezakt (het negatieve plafond)? Ik bedoel, hebben we niet de kritische grens voor reproducerend vermogen (opvolging door hetzelfde aantal nieuwe dammers) al lang over(of onder)schreden?

De lokale (vaak) kleine damclubs (de enthousiastelingen uitgezonderd) hebben niet meer het vermogen om nieuwe aanwas via onder meer jeugdclubs of andere activiteiten aan zich te binden. (...)
Dat is precies wat ik hier en elders heb betoogd. Volledig eens.

Dat moet je als KNDB erkennen en daar moet je als KNDB je organisatie en activiteiten op inrichten. Natuurlijk hoop je als KNDB op betere tijden en wil je daar als KNDB een actieve rol in spelen. Maar plannen die gebaseerd zijn op kader dat er niet is of nog moet worden gevonden en opgeleid werken natuurlijk niet. Die werken al dertig jaar niet.

Na dertig jaar zit het heel misschien ook wel een beetje in het menstype dat overblijft. We zijn allemaal lief natuurlijk maar verkopen is niet onze sterkste kant. Dat trekt ook geen verkopende menstypes aan. We zoeken immers mensen op met vergelijkbare levensbeschouwing en kenmerken bij wie we ons op ons gemak voelen.

Hoe mooi is het dan, dat wij enkel een dambord tussen (jonge) mensen in hoeven leggen zonder hen (of onszelf)meteen te confronteren met cultuur verschillen etc? Laat die nieuwe mensen eerst maar ontdekken hoe leuk dat spelletje is. Dat is namelijk wat ons allen bindt. En wat die verschillen in cultuur, menstype, leeftijd(!!!!) etc overstijgt.

Laat ze zich vervolgens maar nog meer bezig houden met het damspel via de online tools die we hen ter beschikking stellen via damz.nl. Autistisch zijn we misschien wel en veel vrijwilligers hebben we misschien ook niet, maar vrijwillige en uitstekende ontwikkelaars vinden, dat kunnen we wel!

En vervolgens komt het moment, dat nieuwe liefhebbers van het spel genoeg van het spel zijn gaan houden om het met ons dammers in onze clubjes vol te houden. En bijdragen aan verversing van ledenbestand en ook kader. Of, nog mooier, zij komen zelf tot initiatief om in groepsverband (misschien zelfs een (school)club) te gaan dammen.

Kortom, gelukkig hebben we tegenwoordig het internet. En is de KNDB een verzameling leden, clubs en activiteiten die om een website heen draait. En gelukkig heeft ons spel voor de eerste beoefening eigenlijk geen uitleg nodig. Die kan later komen en die kan voor een belangrijk deel ook heel goed via een website als DamMentor of slagzet.com worden gegeven. Daar komt geen vrijwilliger aan te pas en dat komt goed uit want die hebben we ook niet.

Verder - los van pogingen tot popularisering en marktbewerking - ben ik ook geheel met je eens dat van de nu bestaande clubs er steeds meer een regio functie krijgen. En dat er - ceteris paribus - over 5 jaar nog zo'n 125 van deze clubs zijn en over 15 jaar nog een stuk of 50. Hopelijk dat tegen die tijd ook nieuwe clubs dan wel organisatievormen zijn ontstaan (dankzij het volume beleid van de KNDB) die deze ontwikkeling ruimschoots teniet doen. Kortom, hopelijk dat er dan meer liefhebbers van het spel zullen zijn dan ooit tevoren. En dat is toch een beetje de missie van de KNDB.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Henk de Witt wrote:(...) Ook heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat ik deze kennis graag wilde delen. Natuurlijk.
Doen! Dit is een forum.
Henk de Witt wrote:Marcel Kosters, KNDB-bestuurslid toen ik de vernieuwingsprijs kreeg, suggereert nu, enigszins vals, jaja, het is niet onopgemerkt gebleven, dat mijn kennis verouderd zou zijn.
Ik vind dat je het probleem van de remise marge bij onderwerpen betrekt die daar niet mee te maken hoeven hebben. Jij en ik delen de analyse dat de remise marge een probleem is. We weten ook allebei dat niet iedereen die analyse deelt.

Tegelijkertijd weten we dat iedereen graag meer dam liefhebbers ziet en dat een schooldammer echt geen probleem met die remise marge heeft. We kunnen wel met zijn allen naar onze remise navel blijven staren en daarover kibbelen, maar dat levert geen nieuwe schooldammers op. Het is dan ook beter om de discussie (en de eventuele strijd) met betrekking tot remise marge separaat te voeren. Hopelijk dat dit wat oplevert. Als dat niets oplevert, hebben we in ieder geval meer dam liefhebbers (van wie ik trouwens hoop dat zij een frissere benadering van het spel en eventuele spelregel aanpassingen zullen hebben dan het over gebleven KNDB-lid anno 2017).

De informatie op een oude en grijs gedraaide plaat hoeft niet verouderd te zijn. Het is slechts dat iedereen het liedje al kent en dat niets nieuws geboden wordt. Wat heel storend kan zijn in reactie op een post die helemaal niets over het remise marge liedje op jouw plaat zegt. Of daar zelfs maar aan hint. Dit is een draad over bestuursbeleid en dus kun je het ook over remise marge hebben. Maar graag zie ik mijn betoog voor volume draaien onder schooldammers los van jouw betoog over de hoge remise marge tussen dammers in de absolute wereldtop.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Nov 17, 2017 08:12, edited 1 time in total.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Paul van de Veen wrote:Het lijkt mij dat beiden hier beslist gelijk hebben.
Ja, doemscenario is dat dammen zich moet concentreren op die regio's en locaties waar het met o.a. voldoende kader nog steeds wel lukt.
Dan ontstaat zo'n beetje het Asterix en Obelix syndroom. p kleine plaatsen wordt hardnekkig weerstand geboden tegen de vernietiging.
Toch werd ooit heel Gallië van de Romeinen bevrijd. Lees, heel Nederland gaat ooit weer dammen.
Hmm. Daar zullen nog wel wat mondiale rampen voor nodig zijn.

Tegelijkertijd, nu toch nog niet in doemscenario's vervallen. De focus in het verleden was verkeerd. Men vergat de basis.
Maar met een andere focus kan dammen nog steeds succesvol zijn. Kinderen vinden het een leuk spel. Dat is heel wat!
Er zijn op dit forum al voldoende basismogelijkheden voor genoemd. O.a. gaan schieten met hagel. Als dat allemaal niks wordt, so be it.
Maar niet a priori van een mislukking uitgaan. Zelf heb ik grote moeite om nu al van het doemscenario uit te gaan.
Liever onder het motto: "Do not go gentle into that night but rage, rage, against the dying of the light."
Van Wikipedia over ledenwinst KNSB:

Geschiedenis
Twee gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd dat het ledenaantal een flinke sprong maakte:
In 1935 veroverde Max Euwe in een tweekamp tegen Aleksandr Aljechin de wereldtitel. Het leidde in Nederland tot een ware schaakeuforie en de nieuwe leden stroomden toe. Vele schaakverenigingen zijn in deze periode opgericht.
In het begin van de jaren zeventig was er een forse ledentoename door de tweekamp Bobby Fischer – Boris Spasski die voor grote publiciteit zorgde.
Begin jaren zeventig van de vorige eeuw schaakten er ongeveer 20.000 mensen in georganiseerd verband, halverwege de jaren tachtig waren dat er meer dan 30.000. De laatste jaren daalt het aantal leden weer, wat bij vrijwel alle sportbonden het geval is.
De laatste decennia is het aantal jeugdschakers sterk toegenomen, onder meer door de leermethodes Jeugdschaak en later de Stappenmethode die door de bond gepromoot werden.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
henk stoop

Post by henk stoop »

Frans de Jonge wrote:Van Wikipedia over ledenwinst KNSB:

Geschiedenis
Twee gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd dat het ledenaantal een flinke sprong maakte:
In 1935 veroverde Max Euwe in een tweekamp tegen Aleksandr Aljechin de wereldtitel. Het leidde in Nederland tot een ware schaakeuforie en de nieuwe leden stroomden toe. Vele schaakverenigingen zijn in deze periode opgericht.
In het begin van de jaren zeventig was er een forse ledentoename door de tweekamp Bobby Fischer – Boris Spasski die voor grote publiciteit zorgde.
Begin jaren zeventig van de vorige eeuw schaakten er ongeveer 20.000 mensen in georganiseerd verband, halverwege de jaren tachtig waren dat er meer dan 30.000. De laatste jaren daalt het aantal leden weer, wat bij vrijwel alle sportbonden het geval is.
De laatste decennia is het aantal jeugdschakers sterk toegenomen, onder meer door de leermethodes Jeugdschaak en later de Stappenmethode die door de bond gepromoot werden.
Als je naar de cijfers van de dambond kijkt dan zie je in diezelfde periodes ongeveer dezelfde procentuele stijgingen. De eerste (jaren 30) had heel veel te maken met de grote werkloosheid in die tijd. In die periode zijn er ook zeer veel damverenigingen opgericht.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

De DamZ DamSet komt er
Image

Na overleg tussen partijen in Nederland en China is zeker, dat de DamZ DamSet er komt. Vanaf medio februari 2018 verschijnt de DamZ DamSet op clubs en op basisscholen in Nederland.

De uiteindelijk geselecteerde set (ook weer met magnetische schijven!) is een forse slag groter dan de proef batch waarvan Paul eerder in deze draad foto’s heeft gepost. De dimensies zijn uitgeklapt 29x29 centimeter. Zie voor een impressie van exact deze damset svp de foto’s in deze post.

Op dit moment zijn bestellingen en financiering voor 675 damsets binnen en daarmee hebben we de ondergrens van 500 damsets voor 100% DamZ customisation gehaald. De tot nu participerende partijen zijn Regiowerking Noord (500 stuks), de Haarlemse Damclub (75 stuks) en de Enschedese Damclub (100 stuks).

DamZ DamSet is ontbrekende schakel in keten van (ruwe) diamanten
Zie dit DamZ project svp als een keten van ruwe diamanten. De DamZ DamSet was de ontbrekende schakel. Met de oplevering van de eerste batch DamZ DamSets straks is de keten compleet en de eerste geslepen diamant een feit!

De DamZ DamSet is tegen kostprijs beschikbaar
Image

Voor deze eerste productiebatch hebben we de mogelijkheid tot en met 1400 damsets te gaan. Tot dat aantal blijven de totale transportkosten gelijk en daalt met iedere nieuw bestelde damset de kostprijs per damset.

We zijn met een op vrijwillige basis werkende professioneel vormgever druk bezig met design van doos en stickers. Zodra het design klaar is, gaat de DamZ DamSet in productie. De komende dagen kunnen provinciale bonden, clubs, sponsors en damliefhebbers zich nog melden als zij ook willen meedoen en sets afnemen. Leg een damset tussen twee kinderen in en laat de grote aantallen, het plezier van kinderen, juf, meester en ouders tezamen met damz.nl het werk doen! (Want het spel en de DamZ DamSet wijzen zichzelf en kader hebben we steeds minder).

Momenteel ligt de kostprijs inclusief 100% custom DamZ-doos en vier op iedere damset aangebrachte informatieve DamZ stickers met DamZ boodschap, transport, inklaring, invoerrechten en BTW op 3 euro. Hoe meer het aantal van deze eerste productie batch richting de 1400 gaat, hoe dichterbij de 2,50 euro als kostprijs per damset komt. Bij volgende en grotere batches daalt deze prijs mogelijk nog verder.

Dit is het moment
Droom is om bij succes naar een batch volume van 5.000 op te schalen en meerdere malen per jaar zo’n batch te distribueren. Voor nu is dat toekomstmuziek. Dit is dan ook het moment voor clubs en supporters die wat willen! Om in te tekenen op enkele tientallen of zelfs honderden exemplaren van dit duurzame en fysieke visitekaartje voor ons spel, voor onze bond en voor onze club en / sponsors. De DamZ DamSet biedt meer dan voldoende ruimte om een of meer stickers van club en / of sponsor aan te brengen.

De DamZ damset is in haar design allereerst een DamZ product dat verwijst naar het centraal staande portal damz.nl. Daarnaast maken de uitingen op doos en set duidelijk, dat DamZ een merk van de Koninklijke Nederlandse Dambond is. Tenslotte bieden doos en damset ruimte voor het toevoegen van een sticker met daarop de club- en of de sponsor informatie. Zodat een basis scholier een club met jeugd ambitie kan vinden. Of weet, aan welke sponsor hij zijn damplezier te danken heeft.

Als kinderen anno 2017 nog een damset in huis hebben, legt die damset geen link met damz.nl, met de KNDB of met de lokale damclub. Dat probleem van zichtbaarheid en verdieping lost deze damset duurzaam op. Daarbij fungeert de damset tegelijkertijd als speelgoed en als informatiedrager. In tegenstelling tot een promotiebrochure wordt deze mooie damset niet weggegooid, maar benut en bewaard. En keer op keer wordt de erop aangebrachte boodschap - letterlijk spelenderwijs - gelezen!

Met iedere gedistribueerde set groeit zo niet alleen het aantal jonge mensen dat weer regelmatig een potje damt, maar ook het aantal blijvende verwijzingen naar damz.nl, naar de KNDB en naar damclubs in Nederland. Dat is een belangrijke voorwaarde voor instroom van nieuwe (KNDB)leden.

Belangstellenden dienen te begroten op 3 euro per set. Het hierboven vermelde schaalvoordeel wordt vanzelfsprekend 100% doorgegeven. Dus als de daadwerkelijke kostprijs door hogere afname straks uitkomt op 2,90 euro, betaalt u 2,90 euro en niet 3,00 euro. Dit is een 100% non-profit initiatief en alle projectleden inclusief de vormgever verlenen hun medewerking op 100% vrijwillige basis. Mis deze unieke kans niet. Zodra niet meer besteld kan worden meld ik dat hier. Bestellen kan bij Paul van de Veen of bij mij.

Follow-up
Nu de productie van de DamZ DamSet zeker is, kunnen we verder kijken en bezien hoe het rendement van deze DamSet voor de KNDB en voor de clubs zo hoog mogelijk kan zijn.

Vanaf dag 1 voegen de damsets hoe dan ook - of KNDB en clubs nu aansluitende actie ondernemen of niet - veel waarde toe voor de kinderen, voor de KNDB en voor de clubs. Maar er is een aantal dingen dat de KNDB samen met de clubs en vrijwilligers in het land idealiter - en vrij eenvoudig - kan doen om die waarde en de tastbare opbrengst voor de KNDB en voor de clubs in termen van groeiende leden instroom verder te vergroten.

1). Een duidelijke en eenduidige focus op het DamZ bedieningsconcept. Geen flyering voor schooldammen.nl of jeugddammen.com zoals voorheen. Dat versnippert en verzwakt het DamZ-merk. Portal damz.nl verwijst naar deze sites, of de content van deze sites wordt in damz.nl ondergebracht.

2). Registreren wie waar wanneer en aan wie (welke school en docenten) damsets distribueert. Dit koppelen aan de Google Analytics van damz.nl. Voorbeeld: vrijwilliger x distribueert op plaats y een z aantal damsets. Vervolgens kan de KNDB met Google Analytics zien of en hoeveel bezoekers daarna (meer) vanuit die plaats naar damz.nl komen. Als dit inderdaad gebeurt, is ook het tweede doel van de DamZ DamSet bereikt, namelijk kinderen naar damz.nl leiden. Het eerste doel is om met meer damsets meer kinderen aan het dammen te zetten.

De registratie en deling van nieuw gedistribueerde sets en nieuw gelegde contacten kan via een bijvoorbeeld door het bondsbureau beheerde Whatsapp groep worden gedeeld volgens vast format. Bijvoorbeeld: plaats, adres (naam school) en namen en e-mailadressen ontvangers (leerkrachten). Inhoudelijke discussies, vragen en klachten kunnen voor telefoon en mail worden bewaard. De Whatsapp groep werkt zodoende als een gefocuste motivator voor alle geabonneerde DamZ DamSet distributeurs.

Bijvoorbeeld het bondsbureau kan de per Whatsapp doorgegeven e-mailadressen meteen toevoegen aan het gratis MailChimp. MailChimp heeft de mogelijkheid om automatisch en met in te stellen intervals een aantal standaard e-mails te sturen naar een nieuwe abonnee op de verzendlijst. Op dag 1 bijvoorbeeld een welkomstmail, op dag 2 een praktische tip voor gebruik van de damsets in de klas, een week later tip 2, weer een week later tip 3 enzovoorts. Zodoende kan iedere leerkracht op ieder moment in het jaar maatwerk ontvangen zonder dat KNDB of club zich daarvoor hoeft in te spannen.

3). Optimaliseren en uitbouwen van de aangeboden functionaliteit en content op damz.nl, dusdanig dat de grootst mogelijke vertaalslagen gemaakt kunnen worden.

De eerste vertaalslag die door de damsets en de mailinglijst gemaakt moet worden is dat meer mensen damz.nl gaan bezoeken. De tweede vertaalslag is dat bezoekers aan damz.nl vaker gaan terugkomen en zich (voor applicaties als DamMentor) op damz.nl gaan registreren. Dat zet de deur open naar de derde vertaalslag, namelijk hen begeleiden naar het dichtst bijzijnde damtoernooi en / of de dichtst bijzijnde club.

In eerste instantie zullen bovengenoemde vertaalslagen niet of beperkt worden gemaakt. De wijze en het moment van distribueren van de damsets zullen ook grote impact op het rendement hebben. Ook daar zal de distributiewijze dan wel presentatie moeten worden uitgevogeld die het meeste effect heeft.

Terwijl meer kinderen gaan dammen, kan de KNDB ondertussen de diamanten van haar DamZ-keten slijpen. Tot de keten een fonkelend geheel is en kinderen en masse lid willen worden van de KNDB. Ondertussen hoeft niemand op wie of wat ook te wachten en is iedere aan een kind gegeven DamZ DamSet vanaf dag 1 pure winst voor de georganiseerde damsport in Nederland.

In deze opzet maakt het niet uit of de gemiddelde leeftijd op uw club 85 of 45 is. In alle gevallen immers zet uw damset kinderen vanzelf aan het dammen en laat u de grote aantallen, het enthousiasme van kinderen, docenten, familie en damz.nl het werk voor u doen. U hoeft enkel die damsets bij een school bij u in de buurt af te leveren. In geval u nog meer dan dat wilt, hoeft u niet uitgelegd te krijgen wat voor een geweldige binnenkomer deze DamZ DamSet voor u en voor uw club is.

Image
MenO

Post by MenO »

Goed bezig! Prima initiatief dit, en mooi dat het forum voor dit soort doeleinden gebruikt wordt.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Update: de KNDB is vanaf het begin betrokken en heeft nu een bestelling van 500 sets bevestigd. Daarmee is de tussenstand 1175 sets en kunnen nog maximaal 225 sets met deze batch worden besteld. Tenzij er partijen zijn die meteen groots willen doorpakken en per kubieke meter (1400 sets) willen bestellen. Wat me trouwens geen verkeerd idee zou lijken. De KNDB overigens neemt regie over distributie in Nederland van deze batch en de bedoeling is dat de KNDB voor vervolg batches het eerste aanspreekpunt / de regiehouder is. Wat een uitstekende zaak is.
Last edited by Marcel Kosters on Thu Dec 07, 2017 18:31, edited 3 times in total.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

MenO wrote:(...) mooi dat het forum voor dit soort doeleinden gebruikt wordt.
Yes, dit lijkt me zeker en ook bij de functie van een forum te horen:-).
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Een vijfde partij heeft zich zojuist gemeld voor 500 sets. Daarmee staan we op 1675 stuks. Dat levert voor nu even een probleem in de zin dat ik moet uitzoeken of en hoe dit vrachttechnisch (tarief gaat per kuub) geregeld gaat worden. Het beste zou zijn als nog meer mensen zich melden en we de 2 kuub (2800 sets) kunnen volmaken. Ik ga in conclaaf met transporteur in China want we zijn nu - heel mooi! - door onze eerste target heen geschoten / hier had ik nog geen rekening mee gehouden :-). Schroom in de tussentijd svp niet contact met Paul van de Veen of mij op te nemen als u ook wilt meedoen.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Goedemorgen! Drie nieuwe afnemers hebben zich gemeld. Daarmee staan we virtueel inmiddels op 2400 sets. Omdat nog bevestigd moet worden (zie svp mijn eerdere opmerking over vracht, maar daar kom ik vast wel uit) is de ‘harde’ hoeveelheid nog steeds 1175 sets. Schroom svp niet u bij belangstelling bij Paul of mij (marcelkosters@gmail.com) te melden.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Hoe meer mensen en clubs overal in het land nu al / op hetzelfde moment beginnen met distributie van DamZ DamSets op behoorlijke schaal, hoe beter.

Ik bedenk me nu opeens dat we al halverwege die gedroomde batch omvang van 5.000 stuks (= 10.000 kinderen en wellicht ook broers, zussen, ouders en opa's en oma's die op vrijwel hetzelfde moment (weer) in aanraking met het damspel, damz.nl, de KNDB en onze clubs komen) zijn... En als dat met deze eerste batch al gaat lukken, zou het in een volgende stap ook moeten gaan lukken om externe partijen (sponsors) te interesseren voor vervolg batches.

Een aantal bestellingen tot nu is fors (met 500 tegelijk, geweldig!!!!) maar merk svp ook op dat er al twee clubs (EDC Enschede en de Haarlemse Damclub) zijn die met 100 respectievelijk 75 sets meedoen. En dat een derde club momenteel uitzoekt of zij 100 of 200 stuks wil bestellen. Met dat soort hoeveelheden kan u of uw club dus ook al prima meedoen met deze bestelling.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Met een nieuwe bestelling van 100 sets staan we nu op 2500. Met sample set op weg naar vormgever voor fotoshoot met kinderen voor opdruk van de doos van de DamZ DamSet.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Marcel Kosters wrote:Met een nieuwe bestelling van 100 sets staan we nu op 2500. Met sample set op weg naar vormgever voor fotoshoot met kinderen voor opdruk van de doos van de DamZ DamSet.
Erg mooi initiatief!
Is het een idee om soortgelijke sets ook voor publieke plekken (b.v. buurthuizen of cafés) beschikbaar te stellen. Vereist wat ander denkwerk omtrent de stickers, maar stimuleert dammen ook. Voor lokale damclubs de taak om de damborden (en waarom niet tegen minimaal de kostprijs, want die is toch erg laag) te verspreiden.
Post Reply