Bondsraad
-
Re: Bondsraad
Wat mij betreft handig om de volgende informatie te geven:
1) Wie neemt/nemen op dit moment de KNDB zaken waar?
2) Wat wordt er op dit moment gedaan om een tijdelijk of permanent bestuur te vormen? En door wie?
3) Wat wordt er gedaan om meer zicht te krijgen op de financien van de KNDB en contractuele verplichtingen? En door wie?
4) Wat wordt er gedaan om een nieuw beleid te formuleren? En door wie?
Voor alles hierboven: een indicatieve tijdslijn met mijlpalen.
Vermoedelijk is het ook handig een toelichting te geven waarom de motie van wantrouwen ingediend is, wanneer het besluit genomen is de motie op te stellen en in te dienen en de BR vergadering op deze manier verliep. Dit hoeft geen lang verhaal te zijn - en voor degenen die de discussie hier gevolgd hebben zal het niet erg verrassend zijn.
2) Wat wordt er op dit moment gedaan om een tijdelijk of permanent bestuur te vormen? En door wie?
3) Wat wordt er gedaan om meer zicht te krijgen op de financien van de KNDB en contractuele verplichtingen? En door wie?
Vermoedelijk is het ook handig een toelichting te geven waarom de motie van wantrouwen ingediend is, wanneer het besluit genomen is de motie op te stellen en in te dienen en de BR vergadering op deze manier verliep. Dit hoeft geen lang verhaal te zijn - en voor degenen die de discussie hier gevolgd hebben zal het niet erg verrassend zijn.
-
Die Oostra schrijft eerst op zaterdag over een "zwaktebod" bondsraad dat zij niet gelijk een noodbestuur vormt. Paar dagen later noemt het heerschap zich demissionair. Waarom schrijft dan Frans de Jonge het artikel op de site en niet dit demissionaire heerschap zelf?
-
Casper, heb je dit berichtje op de KNDB-site ook gezien:Casper van der Tak wrote:Wat mij betreft handig om de volgende informatie te geven:
http://www.kndb.nl/kndb-bestuur-afgetreden/
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Eerlijk gezegd: nee. Maar bijvoorbeeld een week na dit bericht (dus op de 27e) een update met meer details zou mooi zijn.Piet Bouma wrote:Casper, heb je dit berichtje op de KNDB-site ook gezien:Casper van der Tak wrote:Wat mij betreft handig om de volgende informatie te geven:
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Thijs, je slaat echt door in je complotdenken. Als de bestuurders zichzelf nu demissionair noemen, dan lijkt me dat juist een uiterst sympathiek gebaar. Ze zeggen daarmee feitelijk dat ze de dambond niet in chaos willen achterlaten, maar dat ze de hoogst noodzakelijke dingen blijven doen, en dat ze willen meewerken aan de overgang naar een nieuw bestuur. Ik vind dat zeer netjes. Als men mij op zo'n bruuske wijze had afgeserveerd, zou ik waarschijnlijk zeggen: 'Stik er maar in!'playforstacks wrote:De Jurist Anne zal wel door hebben dat ook op dit moment (zoals ik al aangaf) het bestuur in strijd heeft gehandeld met de wet en probeert dan weer net te doen alsof dit niet is gebeurt. Totaal onbetrouwbaar als hij zich werkelijk demissionair noemt.
En dat de bestuurders zaterdag misschien wat anders zeiden, soit. Volgens mij was iedereen een beetje overvallen door de situatie toen.
- Marcel Kosters
Het bericht op de KNDB-site beantwoordt geen van de vragen die Casper stelt. Een regelmatige update van dat bericht (blog?) is nodig om de KNDB-leden te informeren. Prima overigens dat de bondsraad de KNDB-site gebruikt als officieel communicatie kanaal. De berichten hier en op Facebook zijn vaak hap snap. En bovendien zijn die media geen officieel KNDB-communicatiekanaal. KNDB-leden moeten zonder het doorgraven van deze discussiedraad op kndb.nl kunnen lezen wat gebeurd is, hoe, wie, waarom (publiceer de motie bij het artikel?) en wat de volgende stappen zijn. Ik kan me voorstellen dat het even duurt voor de concept notulen beschikbaar zijn, maar de bondsraad zal een afdoende beeld en herinnering van het gebeurde hebben voor een tussentijds verslag waarmee de leden adequaat geïnformeerd kunnen worden. Maak volledig transparant wat is gebeurd en zorg voor transparantie over wat gaat gebeuren.Casper van der Tak wrote:Eerlijk gezegd: nee. Maar bijvoorbeeld een week na dit bericht (dus op de 27e) een update met meer details zou mooi zijn.Piet Bouma wrote:Casper, heb je dit berichtje op de KNDB-site ook gezien:Casper van der Tak wrote:Wat mij betreft handig om de volgende informatie te geven:
Last edited by Marcel Kosters on Fri Jun 23, 2017 13:00, edited 5 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Probleem is dat alle lopende zaken nu voor zover ik weet niet door de ex-bestuurders worden gedaan.Jan Pieter wrote:Thijs, je slaat echt door in je complotdenken. Als de bestuurders zichzelf nu demissionair noemen, dan lijkt me dat juist een uiterst sympathiek gebaar. Ze zeggen daarmee feitelijk dat ze de dambond niet in chaos willen achterlaten, maar dat ze de hoogst noodzakelijke dingen blijven doen, en dat ze willen meewerken aan de overgang naar een nieuw bestuur. Ik vind dat zeer netjes. Als men mij op zo'n bruuske wijze had afgeserveerd, zou ik waarschijnlijk zeggen: 'Stik er maar in!'playforstacks wrote:De Jurist Anne zal wel door hebben dat ook op dit moment (zoals ik al aangaf) het bestuur in strijd heeft gehandeld met de wet en probeert dan weer net te doen alsof dit niet is gebeurt. Totaal onbetrouwbaar als hij zich werkelijk demissionair noemt.
En dat de bestuurders zaterdag misschien wat anders zeiden, soit. Volgens mij was iedereen een beetje overvallen door de situatie toen.
Als zij bereid zijn de overgang rustig te laten verlopen vind ik dat prima alleen er is geen enkel signaal daarvoor. geen enkele ex bestuurder heeft gecommuniceerd over KNDB zaken met de bondsraad en alles loopt via het bondsbureau.
verder betekend demissionair dat ze nog niet afgetreden zijn (en dat zou zeer ernstig zijn om meerdere redenen) en dan kunnen ze gewoon beslissen om alsnog niet af te treden later. (ik zie ze voor alles aan)
Ze mogen van mij best als afgetreden bestuurders nog helpen tot een nette overdracht maar ze zijn afgetreden en dan kun je dus niet meer demissionair zijn.
Het volledig afgetreden bestuur is altijd (dat is wettelijk zo) demissionair. Natuurlijk moet een penningmeester zijn verplichtingen blijven nakomen en natuurlijk blijft een secretaris post ontvangen. Het bestuur is heus niet van de aardbodem verdwenen. Ze zijn alleen buitenspel gezet en zullen niet gemotiveerd zijn aan de kar te trekken maar dat zal niemand ze kwalijk nemen denk ik. Besluiten mogen ze zo wie zo al niet meer nemen.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Jij weet ook niet wat je wilt. Eerst klaag je dat het bestuur volgens de wet niet zomaar mag aftreden, en nu klaag je dat het bestuur formeel gezien niet afgetreden is.playforstacks wrote:Ze mogen van mij best als afgetreden bestuurders nog helpen tot een nette overdracht maar ze zijn afgetreden en dan kun je dus niet meer demissionair zijn.
Mocht het zo zijn dat dit bestuur alsnog door wil gaan (niets wijst daarop en ik kan me ook niet voorstellen dat de bestuurders er nu nog zin in hebben), dan kan de bondsraad gewoon een nieuwe motie van wantrouwen aannemen. En mocht daarvoor geen meerderheid meer zijn, dan maakt het ook niets uit of het bestuur echt afgetreden is, of alleen maar heeft aangekondigd af te treden (en daarmee demissionair is).
Als de bestuurders zouden willen doorgaan en als de bondsraad hen daarin zou steunen, dan kan dat sowieso gebeuren, wat de situatie nu ook is. Zijn ze echt afgetreden, dan kan de bondsraad hen herbenoemen, zijn ze alleen maar demissionair, dan kan de bondsraad besluiten om hen niet te houden aan de aankondiging om af te treden.
-
Hoe moeilijk kan het zijn?Jan Pieter wrote:Jij weet ook niet wat je wilt. Eerst klaag je dat het bestuur volgens de wet niet zomaar mag aftreden, en nu klaag je dat het bestuur formeel gezien niet afgetreden is.playforstacks wrote:Ze mogen van mij best als afgetreden bestuurders nog helpen tot een nette overdracht maar ze zijn afgetreden en dan kun je dus niet meer demissionair zijn.
Mocht het zo zijn dat dit bestuur alsnog door wil gaan (niets wijst daarop en ik kan me ook niet voorstellen dat de bestuurders er nu nog zin in hebben), dan kan de bondsraad gewoon een nieuwe motie van wantrouwen aannemen. En mocht daarvoor geen meerderheid meer zijn, dan maakt het ook niets uit of het bestuur echt afgetreden is, of alleen maar heeft aangekondigd af te treden (en daarmee demissionair is).
Als de bestuurders zouden willen doorgaan en als de bondsraad hen daarin zou steunen, dan kan dat sowieso gebeuren, wat de situatie nu ook is. Zijn ze echt afgetreden, dan kan de bondsraad hen herbenoemen, zijn ze alleen maar demissionair, dan kan de bondsraad besluiten om hen niet te houden aan de aankondiging om af te treden.
Ik was bij de vergadering en daar gaf het bestuur aan in volledigheid af te treden. dat iets in strijd is met de wet (bijvoorbeeld van goed verenigingsbestuur) bestekend nog niet dat het feitelijk niet kan.
De bondsraad kan deze bestuurders niet meer benoemen dat lijkt mij wel duidelijk na alles wat is gebeurt.
Ik ga niet op alles reageren wat je schrijft want het klopt vrijwel allemaal niet. Lees nog eens de stukjes informatie die ik hierover in deze draad heb gepost.
-
1) bondsbureau en de commissies en de bondsraad en de directie van de KNDB (directeur)Casper van der Tak wrote:Wat mij betreft handig om de volgende informatie te geven:
2) Ik weet hier helaas ook niet alles van er word in ieder geval gekeken al naar mogelijke kandidaten en er zijn wat mensen die een tijdelijk bestuur gaan vormen en dan mogelijk en kandidaten gaan voordragen en zoeken en transparantie gaan geven. Maar dat zal heel erg af hangen wie dit zijn dat er achter de schermen er mogelijk ook gedoe is of komt kan ik niet uit sluiten. Want de grote groep die transparantie wil, wil dit nog steeds en om de rust terug te krijgen zullen eerst wat vermoedens ontkracht of bewijs voor komen (met consequenties en duidelijkheid).
3)Er zijn enkele BR leden die zich beschikbaar hebben gesteld op het bondsbureau alles in te gaan kijken van de opgestapelde vragen van 1 jaar geen antwoorden van het ex-bestuur.
Ik heb mijzelf beschikbaar gesteld om de eventuele kosten hiervoor (bijvoorbeeld 1 dag bondsmedewerker die hier mee bezig is) op mij te nemen zodat dit geen reden kan zijn om geen transparantie te geven.
4)eerst zal transparantie nodig zijn dan een nieuw bestuur en dan nieuw beleid. De eerste stap tot transparantie lijkt al behoorlijk moeilijk te gaan. Hoe dit precies komt weet ik nog niet maar daar kom ik in de loop van volgende week denk ik wel achter.
-
Volgens de KvK bestaat het bestuur uit:
Kosters, Marcel Sebastien
Davelaar, Evert
Oostra, Anne Sjouke
Vermeulen, Johannes Marie Henri Cornelius
de Leeuw, Cornelis
Houtjes - Kieskamp, Eva Marie Alexandra
van der Horst, Adriana Cornelia
Gevolmachtigde:
de Vries, Albert Harm-Jan
Davelaar, Evert
Oostra, Anne Sjouke
de Leeuw, Cornelis
Gevolmachtigde:
http://slagzet.com
-
Als dit werkelijk waar is laat het wel zien hoe slecht deze organisatie functioneert. Een beetje bestuur houd dit toch zeker up to date bij een vereniging met zoveel leden en belangen.Maurits Meijer wrote:Volgens de KvK bestaat het bestuur uit:
Davelaar, Evert
Oostra, Anne Sjouke
de Leeuw, Cornelis
Gevolmachtigde:
Wie is Albert Harm-jan ???????
-
- Real name: Ton van Namen
Voor een paar euri weet je of dit klopt.playforstacks wrote:Als dit werkelijk waar is laat het wel zien hoe slecht deze organisatie functioneert. Een beetje bestuur houd dit toch zeker up to date bij een vereniging met zoveel leden en belangen.Maurits Meijer wrote:Volgens de KvK bestaat het bestuur uit:
Davelaar, Evert
Oostra, Anne Sjouke
de Leeuw, Cornelis
Gevolmachtigde:
Wie is Albert Harm-jan ???????
Ik denk dat Maurits die al geinvesteerd heeft.
En KvK correct bijhouden.
Mijn ervaring is dat dat bij 5 van de 10 organisaties niet gebeurt.
-
Poeh Thijs, hier moet je onderzoek naar instellen.....playforstacks wrote: Wie is Albert Harm-jan ???????
Een onbekend iemand is gevolmachtigd......
De onderste steen moet boven....
Denk eventjes na a.u.b.
Een klein raadseltje: hoe heet de directeur van het bondsbureau?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!